G-bodyt Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Supreme, 5.2.2012.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Jos nyt oikein muistan, kun katselin lambda-korjausarvoa megaruutan softasta koneen käydessä, niin se laihensi sitä 5-10%. Voi tietysti olla että bensakartassa on vielä säätämistä sen kannalta, mutta jotain tuossa nyt on muuttunut kun aiempina vuosina ole ollut ongelmaa.
     
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Pasikiaiselle voisin tarjota vaikka pullakahveet jos joskus nähdään. Nimittäin PCV-venttiili oli moro. Puhalsi kumpaankin suuntaan ilman mitään vastusta.

    Tulppasin sen TBI:stä ja johan alkoi käydä paremmin! Jouduin nostamaan megaruutasta hieman tyhjäkäyntiäkin, kun laski hieman turhan alas. MAP-anturi näytti ennen tulppausta tyhjäkäynnillä jotain 26+kPa ja tulppauksen jälkeen pyöri 28kPa tuntumassa.

    Huomenna sitten töiden jälkeen ihmettelemään,että miten tuo vaikutti päästöihin, mutta ainakin yksi kohta hoidettu. Täytyy vielä hommata siiten uusi venttiili jossain kohden.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. Puikkoneuvos

    Puikkoneuvos 1st gear

    Osaisiko joku täältä kertoa mistä kannattaisi lähteä metsästämään ss etulippaa 78 malibuun?
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on haettu uusi PCV-venttiili ja pikaisten kokeilujen perusteella toimii ihan samalla tavalla kuin tuo autossa ollutkin. Kumpaankin suuntaan päästää ilmaa ihan helposti. En tiedä miten tuon pitäisi toimi ja toimiiko tuo kovemmalla alipaineella paremmin.

    Laitetaan samaan viestiin.

    Päästöt meni läpi tällä kertaa. PCV edelleen tulpattuna.

    CO: 3.055%
    HC: 241
    O2: 3.68

    Lambda huitelee jossain 13.2 tietämillä tyhjäkäynnillä. En tiedä käviskö vielä(kin) liian laihalla? HC laski jonkin verran ja CO laski 1.2%, mutta happea tuli lisää 2.5%. Nyt voi kuitenkin säätää paremmin, kun on leima.

    Jarruja hieman hermoilin kun tuntu ettei taas oikea takajarru pidä. Säätelinkin niitä jonkin verran ja meni kyllä säädöt aika nappiin. Etujarruissa 3.9kN/4.0kN, takajarrut 2.4kN/2.2kN ja seisontajarru 2.4kN/2.4kN.
     
    Muokattu: 29.6.2017
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    3,7 happea kuulostaa imuvuodolta.

    Omasta hylsystä hävis kakkonen tänään, seisontaan mars...
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Hmm. Mistähän se sitä ilmaa nyt vetelis, kun PCV:n tulppaamalla vuoto siis tuon suhteen paheni. Pitäisi sen mukaan vetää enemmän ilmaa nyt mitä se aiemmin veti PCV:n kautta. Häkä taas tipahti alle hylkäysrajan ja itseasiassa olishan se sitä ollut viimeksikkin. 4.5% se hylkyraja on. Jamppa vaan valitsi koneesta väärät rajat, mutta hyvähän tuo on että selvis PCV-ongelmakin.

    Hankalaa tuo testailu, kun itsellä ei tuota mittaria ole ja lambda ei tuota kerro.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Noin hurja happiarvo vois kyllä olla ihan rehti pakoputkivuotokin? Eihän oo otettu päästöjä sillai sondi puoliks ulkona tms.? o_O
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Täytyy sanoa, etten itse siellä perässä käynyt katseleen miten sondi oli putkessa. Olin siellä edessä ihmettelemässä mitä arvoja kone arpoo sillä kertaa.

    Mutta on mahdollista, että putkikin vuotais jostain. Onhan se sentään itsetehty(tm). Mietin vaan että melkoista tuuria olis jos se olis tuossa viikon aikana alkanut just vuotamaan.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No se kuulostaa oudolta mutta kun yleensä jo reilu prosentin vuoto on pakoputken vika niin melkein neljä on todella raju arvo, melkein täytyy olla jo nyrkinmentävä reikä putkessa :rotfl:

    Mutta kannattaa tosiaan tsekata putkisto ja varsinkin jos sulla kerran on lambda-ohjaus käytössä niin tarkistaa ettei vaan pääse ennen lambdaa valskaamaan niin ei mene seokset sen takia mönkään ;)
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Täytyy tarkistaa joo. Ei siellä ihan nyrkin mentävää reikää pitäs olla, mutta reikä voi olla. Meni vähän säätämiseksi koko putki, kun sitä tein. Se(kin) olis ollut hyvä kun olis tullut päähän sanoa että mittaavat kummastakin putkesta. Toki on mahdollista että kummatkin vuotaa yhtä pahasti. :)

    Ennen lambdaaa on vain pakosarjan ja kannen välinen liitos ja pakosarjan ja pakoputken. Mielestäni kumpikaan noista ei vuoda (ainakaan pahasti) koska ei kone ei 'säksätä' käydessään.

    Mystisiä ovat nämä jutut varsinkin, kun ei ole omaa mittaria jolla pääsis testaileen miten mikäkin muutos noita arvoja muuttaa.
     
  11. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    eipä oo kukaan mitään päivittänyt tähän ketjuun pitkään aikaan..

    joten mä kirjaan jotain sitten..

    asentelin radiota cutlassiin rankkasateen jälkeen.. käyttiksestä siirsin sen vanhan mankan joka toimii vielä jotenkuten.. kesäloman alun kunniaksi halusin saada musiikit autoon edes väliaikaisesti (tuon bluetooth kaiuttimen tilalle)

    totesin vain hämmästyneenä saatuani sen kytkettyä kiinni että eipä oo mulla tuossa kohtaa pihassa koskaan aiemmin löytynyt noin montaa radiokanavaa pikahaulla.

    ei vaikka oon uuttakin antennia ja johtoja vedellyt toisiin aiempiin autoihin (missä tuo sama alpine on ollut kiinni ja muitakin mankkoja.)

    eli löysin 34 asemaa.. monet oli toistensa kopioita mutta ei ole ennen kuin jotain 25 asemaa löytynyt.

    ---------------

    tein pikasesti myös joku ilta tällä viikolla etukaiuttimen ritilöiden tilalle uudet levyt (vähän tuli mittavirhettä näemmä mutta ei haittaa tässä vaiheessa. väliaikaiset koevedokset ne on.. lattialaminaatista leikkelin. tekee sitten joskus tarkemmin paremmasta materiaalista)

    niihin asensin entisistä hifiasennuksista varastoon jääneet ja sieltä löytämäni 3.5" keskiäänet (res audio 87fvn).

    huomennahan on west coast street cup porissa ja illemmalla ränni kierto ajelua.. saa koe ajaa kaiuttimia siis siellä. jos kauheesti innostuu, kerkeen ehkä kiihdytyskisojen ja rännin välillä asentaan vahvistimen ja subbarinkin. tarvittavat piuhat ovat lähes valmiina paikallaan jo.

    mutta kun en oo ihan varma viittinkö alkaa siihen operaatioon niin varmuuden vuoksi tein tuossa leffaa kattoessa pieniin pahvilaatikkoihin reiät että saan laittaa 6.5" midit niihin, ihan vain huomiseksi/väliaikaisesti.

    -------
    väliaikainen.. harmi kyllä minulle se on usein se ikuinen ja pysyvä ratkaisu. niin kauan kuin tai jos se toimii jotenkuten edes, se väliaikainen riittää.

    -------
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Eilen oli Camino 'ikkunarempan' jälkeen reilummassa sateessa ja tulipahan todettua, että edelleen se jostain vuotaa. Ikkuna ei tällä kertaa vuoda, kun se testattiin asennuksen jälkeen ruiskuttelemalla vettä.

    Karmissa lavan puolella olevan pellin alla oli pari ylimääräistä reikää jotka tukin. Myöskin lavalla olevat takaseinän pystysauman liimasin umpeen uudelleen mutta jostain se vain vuotaa. Tulee siihen takalasin alla olevaan koteloon ja valuu siitä alaspäin. Täytyy jatkaa tutkiskeluja. Onneksi ei kovin paljoa vuoda mutta vuotaa kuitenkin.
     
  13. maddis

    maddis Gearhead

    Onko kellään muulla ollut ongelmia G-bodyn kolisevien etujarrujen kanssa? On ne kolisseet jo pidempään, mutta nyt taas alkanut häiritsemään kun tulee ajeltua ikkuna auki.

    Vähänkin terävämpään kuoppaan(paikka asvaltissa etc..) ajaa tai soratiellä tms. niin kolisee. Jos painaa vähänkin jarrua niin hiljenee kokonaan. Tästä päättelin että vika olisi jarruissa. Jarrut on uusittu pari kesää sitten, uudet satulat, palat ja levyt.

    Mietin, että palatko siellä kolisee, kun satuloita testailin ja mielestäni ne ei kovin helposti heiluneet.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    jos satulan liukuhelat on tiiviit niin todnäk. ulompi pala hyppii satulassa, ite aina napautan vasaralla palan käpälöitä pikkasen suppuun, että on jämpti sovitus satulaan
     
  15. maddis

    maddis Gearhead

    Täytyypä purkaa jarrut ja tehdä sama.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    epäilen sen pystysauman vuodon juontuvan takaikkunan liimaukseen, sieltä se varmaan kapilloi sen veden peltien väliin, ku ei se oikeen muualtakaan voi päästä ku pystysaumat on näkyviltä osin tilkitty,
    vois lakata vuotamasta kun putsais lasin ympärysuran ja ruuttais sinne vaikka butyylikumimassaa lisätilkkeeksi, se on aika liki samaa ku orkkis lasi"liima" niin eivät riitele keskenään.
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    juu siin hommas ei kauan nokka tuhise josset oo satulan pultteja kirinyt hampaat irvessä, tassut taitaa kyllä saada naputeltua satula paikallaankin kun änkee jotain kiilaksi palan ja pyörännavan väliin,
    mutta juu yleensäkin jarruromut vedetään aivan turhan tiukkaan,
    niissähän on ahdistava jenka et oikeesti riittää, että ne on kiristetty päin ja jokusen kilon nykäys päälle.
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Itseasiassa tiivistin jo sen koko lasin alaosan, kun ikkunaliimaa oli mielestäni hieman hintsusti siellä (hemmetin raskas käsipuristimella sitä ikkunaliimaa tursotella. Seuraavalla kerralla hommaan paineilma- tai sähkökäyttöisen puristimen).

    Ja pystysaumoilla tarkoitan nyt niitä saumoja jotka on näkyvillä siinä lavan 'takaseinässä', en niitä jotka on piilossa niiden peltilirpakkeiden takana.

    Itse olen nuo jarrut kasannut niin tietää ketä syyttää jos on liian tiukalle tullut kiristeltyä.
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Näyttää menevän koko säie mun takalasin tiivistelyn fiilistelyyn.

    Tänään tuli eka kunnon rankkasade ikkunan asennuksen jälkeen ja totesin että sehän vuotaa sitten enemmänkin. Jostain ylhäältä vuosi kans kun oli tullut sen kattoverhoilua ylhäällä pitävälle listallekin vettä jostain. En tiedä elääkö kori sen verran, että irronnut liimauksista, kun kyllä tuon kanssa läträttiin vedellä ennen kuin kasasin ja silloin pysyi kuivana.

    Alkaa mietityttää jo että pellitän koko hemmetin takalasin reiän umpeen. Mitäpä sitä pakussa takalasilla tekiskään. ;)
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Josko vaan liimais uusiks kunnon tökötillä ja ennenkaikkea oikeilla vehkeillä? ;)
     

Kerro tästä muillekin!