G-bodyt Suomessa

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Supreme, 5.2.2012.

  1. ftms

    ftms Gearhead

    pitää rikkoa pitkä hiljaisuus ettei kukaan luule että g-bodyjä ei enää harrasteta.
    ryhdyin koekasailemaan moottoria omaani ja huomasin että imusarjahan - joka ei ole aiemmin ollut tässä moottorissa ei mahtunutkaan kansien väliin...

    LS moottorissa on kansissa ohjauskolot imusarjalle. kun kansia lasketaan kapenee kolojen väli eikä imusarja enää mene paikalleen. lisäksi pultit eivät enää mene paikalleen koska reiät eivät ole kohdallaan.

    onneksi tuli jokin aika sitten yhden asiakkaan sbc imusarjahomman takia tehtyä koneistuskeskukseen kiinnitin, johon sain sylinterinkannenkin kiinnitettyä ja käännettyä oikeaan kulmaan noiden kolojen koneistamiseksi koska en halunnut noita ohjaustorneja poistaa imusarjasta. samalla sain tiivistepinnat vedettyä tänään puhtaiksi.

    seuraavaksi sitten kannet takaisin lohkon päälle ja uusi sovitus. hankala tarkistaa kanavien kohdistusta kun imusarja on sellainen ettei siltä puolelta pääse näkemään.
     
  2. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Eikö tiivisteellä / vastaavalla sapluunalla pääse tarkistaa natsaako portit kohalle? Kohdistusnastojen ja pultin reikienhän pitäs kuitenki kohdata...

    Tai sit en hiffannu hommaa :)
     
  3. ftms

    ftms Gearhead

    noissahan imusarjan tiivisteet on vain silikonikumiset "rinkulat" jotka on imusarjassa jokaisen kanavan ympärillä olevissa urissa joten irtotiivisteistä ei ole apua...
    sapluunakin olisi epätarkka koska nyt kun kansia on laskettu niin imusarjan tornit ei tule olemaan keskeisesti kansien koneistettuihin koloihin nähden.
     
  4. speedy

    speedy Gearhead

    Täällä on tallissa työ alla Cutlass supreme 2d -81 Sain eilen viimeinkin haettua pilteeman 2-tonnisen moottorinostimen, joten lähipäivinä kone keulille .
     
    Petri R. ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. ftms

    ftms Gearhead

    noniin, imusarja meni kivasti paikalleen...
    huomasin sovitellessa että kulma ei ole aivan oikein vaikka putsasin pinnat tarkalleen samassa kulmassa missä olivat ennen hommaa. kansia ei ilmesesti ole plaanattu aivan suorassa joten tarvitaan vielä yksi koneistuskierros niin tulee hyvä.
     
  6. Harri S

    Harri S Gearhead

    Tuollainen Kalifornia G-body tuli eilettäin purettua kontista ja ajettua kotipihaan.
    [​IMG]
     
    Lemmu, DX, tsipi ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ei voi kun tykätä :D
     
  8. ftms

    ftms Gearhead

    hienolta yksilöltä näyttää...
     
  9. tsipi

    tsipi 2nd gear

    No johan on g-body miehillä säpinää :)

    Minä oon vaan ajanu... tai no tossa kuukaus takaperin vaihdoin kuskin oveen kaikki tiivisteet. Nyt sitte ikkuna käijöttää puolisen senttiä rakosellaan etureunasta... ei ole siis vieläkään asettunut ollenkaan. Kyllä syö miestä.. lähinnä motarilla... vanha tiiviste oli kyllä melkoisen rähjäinen näky, mutta enemmän tämä uus suhisee ;) jätin apukuskin puolen vaihtamatta ku kuskin puolen kokemukset oli näin vakuuttavat.
     
    belair66 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Itse vaihdoin viime kesänä ikkkunatiivisteet ja aluksi tilanne oli mullakin tuo. Säätelin laseja niin jo istuu paremmin eikä suhise.
     
    tsipi tykkää tästä.
  11. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Jaa nii laseille löytyy jotain säätöjä? Mulla kyllä on niin paljo kulumaan tuolla että välillä lasit menee ylös alas missä sattuu asennossa. Rasvailin kyllä niin hyvin ku suinki sain nuo kaikki mekanismit ku oli melkosen kuivan olosta.
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Joo niitä ikkunoita pystyy sääteleen useammastakin kohtaa.

    Tässä on yksi ohje, joskaan ei se minkä mukaan itse säätelin. Tosin, itsellä meni hieman yritys/erehdys menetelmällä, kun ikkuna muutti asentooaan hieman kun oli saanut ovipahvin takas paikalleen.

    Tuolla on näemmä oikein opuskin asiaan myynnissä.

    https://gbodyforum.com/threads/door-window-alignment.60183/
     
    tsipi tykkää tästä.
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Caminon ovenlasin säätö on yks hirveimmistä urakoista mitä tiedän :oops:
     
    Lemmu ja atobee tykkäävät tästä.
  14. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Kiitän!

    Joo mulla tarvii ottaa vielä ovipahvi auki ku nyrjähti tuo keskuslukituksen nappi jonnekin tonne sisuksiin :)
    Lasi on muuten ihan ok, mutta noi tiivisteet ilmeisesti painaa sitä ulospäin ni ei mee "uraansa" tuolta ylhäältä. Ulkoa pystyy painamaa uraan mutta sisältä vähä vaikeampi vetää...
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Haynesin opuksessakin jonkinlaiset opastukset aiheeseen mutta tosiasiassa se on vaan trial/error menetelmällä koitettava saada sopimaan tarviketiippareiden kanssa.... Ja ne joutuu alkuun säätämään sillai että lasi painaa niitä niin vitusti että pelottaa paukasta paukasta ovea kiinni jotta niihin muovautuu se orggistiipparissa valmiina oleva "lasin ura" :(

    Itellä ollu ainakin suurinpiirtein oikein säädettynä nyt pari vuotta ja auto käytännössä seissyt ikkunat ja ovet kiinni eikä ne vieläkään oo oikeesti hyvät :mad:
     
    belair66 ja tsipi tykkäävät tästä.
  16. atobee

    atobee 3rd gear

    Johtuu juurikin kuluneista ohjureista/tiivisteistä ja niistä johtuvista klapeista.
    Säätö auttaa mutta se on käytänössä yritys/erehdys metodi.
     
    tsipi tykkää tästä.
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Kai se on kevät tulossa (tai ainakin kohta), kun tuli pitkästä aikaa Caminoon tilattua osia. Ajattelin ohjauksen rättinivelet viskata pois ja korvata oikeilla ristinivelillä. Samalla sais ratinkin suoraan, kun ollut 45 astetta väärään suuntaan kokoajan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mistä ja mimmoset tilasit?
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

  20. 350cid

    350cid 3rd gear

    Taitaa myös Chevy Astron rattiakseli käydä mutta piti jotenkin kohdistaa uudelleen.
    Oma Malibu saa ehkä jossain vaiheessa Jeep Cherokeen rattiakselin.
     

Kerro tästä muillekin!