G30 14 pulttinen 10.5" perän sovitus G10 vaniin ( tekniikkaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 2.10.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli entinen 10 pulttinen perä _RÄJÄHTI_ ja nyt pitäisi laittaa uusi G30 14 pulttinen 10.5":n perä alle. Tekniikkana autossa 350 viritetty kone, TH700r4 laatikko sekä yksiosainen kardaani.

    Uuden perän VM on 79 ja auton 79

    meneekö ihan heittämällä vai mitä kaikkea pitää muuttaa vai kannattaako unohtaa koko projekti ? 8 pulttiset vanteetkin on jo varastossa.. Kaikenlaiset neuvot tervetulleita kun vasta vani harrastus aluillaan.. !

    ps. Mitähän tuollainen G30 perä kestää ( lukkollinen ) ?

    ystävällisiä vastauksia mailiin conapower@hotmail.com tai tänne..

    T. Heikki.K
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei mene ollenkaan paikalleen, anna pois minulle ni laitan Blazeriini :grin:
    Ei vain, menee melkein heittämällä sisään, tarvitset (AINAKIN):
    1. uudet u-pultit
    2. "hybridi" -ristikkonivelen (Spicer 1350 muistaakseni)
    3. melko varmasti kardaanin lyhentämisen (14-pulttinen perä on pidempi kuin 10-pulttinen = kardaani liian pitkä)
    4. mahd. uudet liittimet jarruletkuille
    5. ehkä jotain käsijarrukaapeliin liittyvää sälää(?)


    14-pulttinen perä 10.5" lautasella on vahvinta mitä GM on tehnyt ns. "tonniluokkaan" koskaan. Ts. pikkulohkolla ja Vanilla et ikinä saa paskaksi tuota. Vetoakselit ovat kelluvat eli eivät kannata auton painoa, toisin kuin 10- ja 12-pulttisissa perissä. Joskus 80-luvun puolella vaneihin ja pikkareihin laitettiin 9.5" 14-pulttista, joka ei ole kelluva eikä läheskään yhtä kestävä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noniin nyt on perä sitten vanin alla..

    Eli U pultit piti vaihtaa järeämpiin ( tuli hienosti akseliston mukana ) Kardaanin ristikko nivel vaihtoon 29/30mm:ksi ( perään isompi )

    Kardaani oli n 1":n liian lyhyt mutta taka-akselia eteenpäin tuomalla sai tuon puutteen korjattua ( akseliston pystyi silti keskittämään kikkaskonsteilla keskitys tapilla )

    Välityshän pers tuntumalta välitys on todella tiheä arviolta 4:11

    Lukon toimivuuttakin on tullut jo testattua =)

    Nyt on enään vaan ongelmana takajarrut.. tossa takana on n 15":n rummut mitkä on huomattavasti järeämmät kun alkuperäset.. Nyt kun laittaa jarruputket kiinni niin onko jarrut aivan älyttömän takapainossa ?

    Mikähän tähän jarruongelmaan on fiksuin ratkasu ? joku säätöventtiili konehuoneeseen ?

    sitten vielä jos joku tietää miten nuo jarrurummut saa irti niin olis hieno vinkki.. Oon kokeillu ottaa vetarin 8 pulttia auki mutta ei lähe rumpu.. tartteeko siitä ottaa jotain muutakin "navasta" pois vai miten lähtee ?

    T:Heikki.K
     
  4. Repeli

    Repeli 1st gear

    hehe,porukkaa valveilla
     
  5. Vani76

    Vani76 Gearhead

    G30 rumpu ja napa on yhtä pakettia, eli sun täytyy ottaa vetoakseli pois ja sen jälkeen avaat lukitusmutterin ja säätömutterin sekä vedät rumpu/napapaketin irti. Vetoakseli lähtee kun irroitat ne navan 8 pulttia ja vedät akselit pois. Kun nostat avattavan puolen hieman ylemmäksi kuin toinen puoli, niin perä öljyt ei tule ulos.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos!

    Eli turhan lekalla nuijimisen voi siis unohtaa =)

    t: Heikki.K
     

Kerro tästä muillekin!