Galaxie LTD simpukan kevyt kiristys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja twincam6, 30.5.2017.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tämä vanhan simpukan kiristäminen on ikuinen eipäs juupas ongelma.
    Olen kahdesta autosta kiristänyt onnistuneesti simpukkaa, ja ohjaus on parantunut todella hyväksi.
    Mutta lähdetään ruohonjuuritasolta taas silti. Osaako kukaan Voortimies tms expertti sanoa kumpaan suuntaan varsinaista säätöruuvia kierretään kun simpukkaa halutaan kiristää, kun lukitusruuvi on löysätty?
    Myötäpäivään kellon suuntaan eli kuin kossupulloa kiinni, vaiko vastapäivään?

    Tarkoitus on vain ihan hieman kirrata, simpukka ei ole väljä paska, vaan siinä on pientä välystä
    jonka tietysti haluaisin ajomukavuuden ja turvallisuuden nimissä pois.

    Jos jollakin on järkiperusteita että miksi juuri tuota Foordin simpukkaa ei voisi hieman kirrata niin nekin
    on tervetulleita . Mutta ei kiitos "simpukkaan ei pidä koskea" kommentteja ilman perusteita...

    Auto siis -67 Galaxie LTD
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kieltämättä samoja ajatuksia oli mielessä, kun -67 Fairlanen simpukan epämääräisyyttä tutkin. Sillä säätöruuvilla kun ei tuntunut olevan yhtään mitään vaikutusta mihinkään. Yleensähän niissä on kuitenkin hyvin samantyylinen toteutus, eli säätöruuvin kierto sisäänpäin pienentää sektoriakselin hammasvälystä, koska se on kartiomainen. Ja alkujaan tarkalleen keskiasennossa, eli high pitch kohdassa välys on pienin. Vanhassa kun saattaa keskiasennon korkein kohta ollakin kulunut, niin siinä tehty tarkka säätö onkin sitten reunempana jo liian tiukka, silloin yleensä särkyy jotain.
    Jäi purkamatta se alkuperäinen, kun laitoin ZF:n tehostetun tilalle. Ja olipahan muutos ajossa.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    -70 sportsrooffissa kyllä sai kirrattua simpukan vielä ihan tolkullisesti toimivaksi,ja myötäpäivään keula ilmassa.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    En tiedä miten oikeesti tehää, mut minä näin. Lukitusmutteri auki, ruuvarilla kiristää sen mitä kahella sormella jaksaa ja lukitus kiinni. Ajossa tuntuu tahmealta, jos meni liian tiukkaan. Siellä simpukassa on kait rattiakselin päässä matoruuvi ja kuulamutteri, mikä vasta kääntää sektorin akselia. Mulla ainakin oli '65 se pieni välys tuli just tosta kuulavirityksestä. Ei ollut koskaan aikaa purkaa kokonaa ja tutkia tarkemmin...
     
  5. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kannattaa kiriä vähän kerrallaan ja sitten kokeilee ja kääntää rattia ääriasennosta toiseen pyörät ilmassa. Kun alkaa tuntua tahmealta ratti keskellä tai ääriasennossa on jo kiristetty vähän liikaa.
     
    caprice305, twincam6, Jussi289 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. palontie

    palontie Double Gearhead

    Juuri noin.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, avainsana on "vähän kerrallaan".
     
  8. sbf

    sbf Gearhead

    ei siihen varsinaisesti mitään voorttimiehiä tarvita.voorteissa on ollu saginawin simpukat iät ja ajat.
     
  9. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    ^sekä myöskin fordin omia
     
  10. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Näin oletin mutta kuten sanoin parempi lähteä ruohonjuuritasolta liikkeelle nöyränä,
    jos vaikka Foortin simpukassa olisi ollut jotain spesiaalia.. kun tuhota jotain,
    sitäkin on saatu aikaan.

    Mulla ei ole ollut Foortia aiemmin, niin eivät tuttuja (Paria Mondeota ei lasketa)

    Jokatapauksessa kiitoksia paljon kaikille asiantuntevista vastauksista, eli varovasti kuten
    ensi kertaa naisen kanssa.
     
    Muokattu: 31.5.2017
  11. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Thanks . Tein ihan himpun pienen kiristyksen, ja kyllä parani. Tarkoitus ei ollutkaan tiukkaa
    tehdä. Mutta nyt ei tartte enää Voortia ohjata suoralla tiellä kuten -50 luvun jenkkileffoissa
    kun studiossa kuvattu kuskin takaa :)
     
    palontie tykkää tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Pyöränkulmat ku on hyvin säädetty ni ei tartte ohjata vaikka on melkein 1/8 kierros väljää ratissa ;)
    Näin oma Fairlane ainaskin, hillitön välys mikä ei säätämällä häviä mutta silti kulkee ku juna maantiellä.
     
  13. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Minkä verran on himpun pieni?
    Vartti, puoli, kolmevarttii vai koko kierros tai enemmän vai jotain noilta väleiltä?
     
  14. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Max 1/4 osa kierrosta kiristin ruuvia. Se tuntui hieman nahkealta koko kierre vaikka
    laitoin crc:tä. Siis ei tiukalta vaan nahkealta, ehkä kierre likainen tms?

    Voihan tuota tarkistaa vielä uudemmin jos siltä tuntuu, mutta nyt ihan ok.
     
    Raider Japa tykkää tästä.
  15. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ei tuokaan vedellyt, paitsi stadin järjettömissä bussiurissa.
    Mutta onhan se kivempi ja turvallisempi ajaa jos ei väljää kovin paljon.
     

Kerro tästä muillekin!