Gassers

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja NUTFINN, 17.7.2017.

  1. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vois olla ehkä kiinnostusta enemmän jos otsikko ois oikein?

    Eiks noi ole gasser eikä gaser
     
    Kustomi tykkää tästä.
  3. Hexodus

    Hexodus 1st gear

    Joku noissa gasserien härskiydessä ja stancessa vaan iskee allekirjoittaneenkin mieleen. Vielä jos löytyy muutenkin old school lookki (vanhan ajan kiihdytysautolle ominaiset maalaukset/teippaukset ym.) niin ai että!

    [​IMG]

    Itselle se "vielä joskus mä semmosen laitan" unelma-auto on nimenomaan -55 vuoden Chevy gasser. Eikä todellakaan millään näyttelyauton hipistelyillä, vaan raffilla "ajettavuus etunenässä"-mentaliteetilla (kuvan auto hyvin lähellä mitä ajan takaa). Vielä kun saisi menopuolen (ja kuskin) kutiteltua kulkemaan kympin korville vartilla niin sitten ei tarviskaan muita autoja enää ostella, eiku...

    Voi kyllä olla että meikämanne on jo toinen jalka eläkkeellä ennen kuin tälläsiä alkaa tallista löytymään. :D
     
    hantta tykkää tästä.
  4. Hexodus

    Hexodus 1st gear

    Rahamiehillehän on rapakon takana parikin eri puljua jotka tekee gasserien runkoja uutena.

    http://www.jimmeyerracing.com/products/55-57_chevy_car_gasser_chassis.shtml
    Jim Meyer Racing varmaan yksi tunnetuimmista ja kaikinpuolin pitkän linjan paja nimenomaan kiihdytyskäyttöön tehdyistä rungoista.

    http://roadstershop.com/product/chassis-and-suspension/
    Roadster Shop on meikäläiselle uudempi tuttavuus, mutta näyttää poikien kädenjälki olevan ns. kohdillaan. Tuolta ei suoraan löydy gasserien runkoja, mutta tekevät tilauksesta (ja rahasta) mitä vaan custom-runkoja.
     
  5. BBC

    BBC Guest

    On nytkin ollut myytävänä jenkkipalstoilla esim. classic chevy projekteja, puolivalmiita gassereita. Itsellänikin on 80luvulla ollut jäykällä etuakselilla oleva 55 chevy ja siihen aikaan niitä ei arvostettu vaan muutin auton alukuperäis runkorakenteeseen ja kadulle.

    + - 5000usd saa huippuhyvän auton. Siihen vähän rahaa tekniikkaan 400-500hp ja kaasupullo takakonttiin, turbiini ja kunnon brake laatikko. Menee, eikä tarvi hävetä kun ei jaksa pyörittää rengasta edes vesilätäkössä. Semmosiakin gassereita on nähty.

    tästä pyynti 3000usd. Toki tuohon meneekin. mutta jos itse tekee kaiken, vetää puolikiiltävän racemaalin, kaaret tekee yhdessä päivässä jne. 15 000eurolla ajossa.
    https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/1956-dodge-coronet-gasser.1072762/

    tätä ei saisi edes maalata. On hieno.
    https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/1956-chevy-gasser-2-door-sedan.1073362/

    ja pikaisella haulla taas löytyi yksi. Helppo projekti. 2-3kk värkkäämistä ja on ajossa.
    https://www.jalopyjournal.com/forum...ect-clear-current-title-in-iowa-3800.1066307/
     
    Valvojamuokkaus: 16.8.2017
    Hexodus tykkää tästä.
  6. Hexodus

    Hexodus 1st gear

    Kiitoksia linkeistä BBC! Tuntuu että etenkin craigslistillä nuo classic chevyjen hinnat ovat karanneet käsistä ja kaikista pyydetään +5k "keräilijälisää" vaikka monen ruostekasan oikea hinta olisi kolmen kiloeuron korvilla.

    Tää oli jo oikeasti kova. Ehkä tuo unelmakoppa ei olekaan niin kaukana tulevaisuudessa kuin alkuun kuvittelin.
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Mihin käyttöön nämä gasserit on tehty ja mikä näissä on parempaa kun ns normi autoissa. Ei oo mulle auennut mitä nämä on. Nascarit tiedän et ajaa rataa mut onko nämä kiihdytys autoja?
     
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  9. 1320

    1320 Gearhead

    Tuossa artikkelissa mainitaan, että Gasserit oli usein kevennettyjä, ja yhtenä esimerkkinä on "stripped interiors". NHRA Sääntökirjassa lukee "Lightening bodies by drilling holes or gutting interior is not permitted", eli sisustassa vaadittiin täydellinen verhoilu. Myös ajo-ja takavalojen piti toimia, kun Gasserit oli kuitenkin listattu sääntökirjan "Street Section" kohdalle...

    Gasserien säännöt oli loppujenlopuksi aika tiukat, ja moni rakennelma mitä nykyään mainostetaan Gasserina, meniskin oikeasti Alterediin, missä auton muuttelu oli huomattavasti vapaampaa.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Mä sitä miettiny et jos nuo on kiihdytys autoja niin korkeita on ku maasturit. Nuo funny carit on jotenkin virtaviivaisempia.
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Eipä nuo samassa luokassa ajaneetkaan. Gasserit oli modifioituja vakioautoja ja funny carit lasikuitukuomulla katettuja putkirunkokiihdyttimiä
     
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Mä sitä miettiny et jos nuo on kiihdytys autoja niin korkeita on ku maasturit."...
    ..tämä juontaa juurensa siitä, että silloin kuin noilla oikeesti kisattiin niin rengasteknologia ei ollut kovin kehittynyttä. Pitoa koitettiin saada taakse nostamalla koppaa ylöspäin, jolloin painon siirtyminen olisi kiihdytyksessä tehokkaampaa. Saattoi olla jopa takapuskuri ns. "valettu lyijyä täyteen" tai muuten painotettu ( ehkä enempi willyksissä/vast)... aeromystiikalla ei niinkään vielä kikkailtu. Etuakselisto oli helpompi korottaa tekemällä siitä jäykkä ja samalla myös keula keveni, yleensä raskas rungon etuosa saatettiin korvata yksinkertaisella palkkirakenteella... Gasserit oli oman aikansa tuotteita, aihioina käytettiin yleisiä (halpoja/keveitä) korimalleja. Niiden käyttö loppui, kun ko luokissa muuttui säännöt niin, että auto ei saanut olla tiettyä vuotta vanhempaa mallia. NHRA halusi näyttää yleisölle (ja auton valmistajille) että ajetaan uudenaikaisella kalustolla, olihan 55 letukka jo 60-luvun lopulla vanha auto... Nyky nostalgiabuumi on tuonut nuo uudestaa parrasvaloihin... hienoja vehkeitä :)
     
    belair54 ja hantta tykkäävät tästä.
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juurikin noin, tehoja oli maltillisesti, renkaat surkeita, ja 60 ft ajat olivat tärkeämpiä kuin loppunopeus ;) Hienoja, peukut :)
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja ennenkuin luokka siirtyi floppereiksi oli esim. -60 luvun alkupuolen Mopareissa taka- akseli siirretty eteenpäin.
     
  15. xp

    xp Gearhead

    Viime kesänähän oli Räyskälä Vintage Drags lehdykässä juttu "kaasuautoista."
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    No tuota mietin just että lähtee hyvin paikaltaan mut loppunopeus ei ehken niin hyvä. Liekö noille enää mitään kilpailuja maailmassa saatikka onko Suomessa ollut.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Eipä taida
    helposti sopia mihinkään luokkaan, ehkä katuluokkiin, ei kilpailukykyisiä oikein helposti.
     
  18. valtope

    valtope Gearhead

    Muokattu: 18.8.2017
  19. valtope

    valtope Gearhead

    Suomessa ajetaan nykyään paljon bracket-luokkia, joihin noi sopii ihan hyvin.
     
  20. BBC

    BBC Guest

    Hienoin A-ford mitä olen koskaan nähnyt. Great.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!