Gen 2 Camaro Firebird

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Procharged Vette, 30.11.2024.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Löytyykö ketään joka on tehnyt paremmat jarrut Gen 2 Camaroon tai Firebirdiin.
    Mulla on 17 vanteet joten isommat levyt menisi sen suhteen.
     
  2. 3964

    3964 3rd gear

    Minulla oli yhdessä 2 gen camarossa edessä setti joka käytti c5 corveten satuloita ja levyjä ja takana samankokoiset levyt joissa jonkun cadillakin satulat,jarrut oli muuten ihan yes,mutta se käsijarru systeemi ei toiminut c clip perän kanssa huonostikaan.

    En vain enää löytänyt summitilta vastaavaa settiä.
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Pakko vielä korostaa että jarrupaloissa on sitten tosi isoja eroja.

    Esim. Hawk hp+ isommalla kitkakertoimella ja ei syö levyä.
     
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Corvetteen vaihdoin Hawk keraamiset ja jarrutin lentokentällä 240 vauhdista kovan jarrutuksen, täysin eleettömästi pysähtyi. Tavallisilla paloilla tärinää esiintyi kovassa jarrutuksessa.

    Ajattelin nyt kokeilla semi metallisilla paloilla, rokkiautosta. Eikö semi metalli ole paras pysähtymään ?
     
  5. 3964

    3964 3rd gear

    7081SWBK-SC5B

    Tuollainen setti oli edessä minulla,ei oota näkyy summit tarjoavan tuon kohdalla.
     
  6. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    https://www.summitracing.com/parts/pwr-z26-052/make/pontiac/model/firebird/year/1973

    Tilasin tuollaisen, ei voi tietää ennen kuin ajaa. Toinen oleellinen tekijä on tehostus joka ei toimi tyhjäkäynnillä nokan huonosta alipaineesta johtuen. Manuaalilaatikolla tehostus toimii kun muistaa myös moottorilla jarruttaa niin alipaine riittää imusarjassa mutta joskus tulee heitettyä vapaalle ennen jarrutusta ja silloin yksi jarrutus toimii mutta toisella polkaisulla tehostusta ei ole. Muutama tiukka tilanne on ollut kun ei aina keskity ajamiseen. Yhden kesän oli paikallaan Moroson lisäpönttö, sen vaikutus oli kyllä olematon ja kallis pönttö. Nyt konetilassa ei ole enää tilaakaan pöntölle ja turvallisin voisi ehkä olla ilman tehostinta kokonaan, silloin olisi aina selvää millä voimalla jarrutukseen tullaan.
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Tuo satsi olisi kyllä hyvä. Oleellisin kysymys onko vanteen kiinnityspiste sama kuin vakiossa niin horisontaali kuin vertikaalisuunnassa ?
     
  8. 3964

    3964 3rd gear

    Tuohon en osaa sanoa,muistaakseni edessä oli 18x8 et 0 vanteet hyvällä istuvuudella.
     
  9. vierailija3

    vierailija3 Gearhead

    Mulle tulee budjettijarrut 2Gen transuun.
    Etu: 355mm, 4X48mm satulat ja oma adapteri (vaatii Spindlejen koneistusta) menee ainakin 18" vanteen sisään ja jää vähän tilaakin.

    Taka 294mm, 1X41mm uivat VwT5 satulat, kun näissä on toi käkkärikin ja oma adapteri
     
  10. emk67

    emk67 3rd gear

    Mimmonenhan homma ois laittaa nuo alussa mainitut C5 jarrut 1979 Trans Amiin? Ja onko edes hyötyä. Löytys nyt vain kohtuu hinnalla sellaset.
     
    Muokattu: 25.1.2025 klo 02:02
  11. pelle

    pelle Gearhead

    Tarviit adapterit satulan kiinnittämiseen, ja uudet navat. Tai vähän puuhastelua ja koneistelua itse tekemällä. Vähintään 17" vanteet, että ne 13" jarrulevyt mahtuu pyörimään.

    Esim tuolta saa valmiin setin C5 jarrujen kiinnittämiseen. melkein bolt on...
    https://customworksperformance.net/brakes.html#/

    Mulla on ylläoleva adapterisetti ja C5 jarrut edessä, kylläkin 900 vuotta uudemmassa 2gen Trans Am:ssa. Oikein hyvät jarrut on katuautoon ja pysähtyy kovastakin vauhdista.
    Orkkisjarruista ei ole kokemusta, mutta varmasti noi on parannus.
    Vakiopääsylkyllä toimii ihan mallikkaasti, mutta aavistuksen pienemmällä pääsylkyllä saisi varmaan ärhäkämmän jarrutuntuman.
     
  12. emk67

    emk67 3rd gear

    18" vanteet on. Noi adapterit ei vaikuta kummosilta leikkuuttaa. Oisko tietoo mitoista? Miksi toi napakin pitää vaihtaa, eli kuinka sitä tarvii työstää? Ps, Transun vm korjattu.
     

Kerro tästä muillekin!