Gen 3 Hemi 5.7, 6.1, 6.2, 6.4 viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 27.9.2020.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuon luulisi menevä todella matalia 8 tai jopa 7 puolelle? Jos vertaa esim tähän "daily driveriin".
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Meni se seiskan vartillakin, mut oli vähän vähempi tehoa käytössä ku 200 m vedossaja loppu kierrosrajottimeen. 5.0 1/8 kääntyy suoraan vartille 7.81.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kyllähän tehtaalla on se paras näkemys ja ymmärrys siitä miksi noin käy ja osa saattaa olla ihan harkittua riskinottoa eli annetaan mennä takuuseen mitä menee ja toista kertaa ei takuu enää korvaa.

    Itse olen nähnyt Hellcatin katit tukossa ja itse en olisi säätänyt niin laihalle kuin kollega teki juurikin siitä syystä että katit ei sitä kestä. Kattien kestävyydestä nykymoottoreissa ja miten ne säädetään niin että ne kestää pitäisi olla juttu jenkkilän alan autolehdessä piakkoin jossei jo olekin.

    En ole tutkiskellut 170 Demonin säätöjä mut jos siellä on virtuaalinen E85-sensori, ei se ainakaan hyvää lupaa, varsinkin jos niitä autoja on vielä vähän lisää viritelty. Toki kukaanhan ei sitä myönnä, että uuteen autoonsa olisi jotain virityksiä tehty ja nyt on moottori rikki...

    Ihan perus Hellcattiin muuten saatiin vajaat 200 heppaa lisää E85-muutoksella äskettäin. Laitan raporttia ja dynolappuja kun vaan aika joskus talvella riittää.
     
    teippi-mikko, Fuselage ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

    En tietenkään ole omin silmin nähnyt, mutta varaosakirja tuntee ihan oikean sensorin P/N 68608988AA.
    Väittää lisäksi sopivuuden myös 2023 Super Stock ja Redeye Jailbreak malleihin.:odeek:
    https://www.factorychryslerparts.co...V8-AT/SENSOR-Ethanol/17578700/68608988AA.html

    Moparinsidersillä on kuva anturista kiskossa: https://moparinsiders.com/exclusive...me-dodge-challenger-srt-demon-170-components/
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    On siellä sitten sellainen ja hyvä niin. Fordeissa jossain vaiheessa päätyivät virtuaaliseen sensoriin ja se ei kyllä ole hyvä vaihtoehto.

    Hieman asiaa sivuten mutta näissä (asiakkaiden muuttamissa) virimoottoreissa käy aina välissä niin, että joudun korjailemaan säätöjä vielä senkin jälkeen kun olen ajellut autolla normiajoa kaupungissa ja maanteilla vaikkapa nyt luokkaa 50 kilsaa. No sit asiakas ajaa vähän eri lailla (joku moottorijarrutus tms. jota itse en tee) niin löytyy tilanne jossa moottori ei toimikaan kuten pitäisi. Niitä sit korjailen tokalla säätöreissulla tarpeen mukaan.

    Edelleen veikkaisin että tässä on jostain samasta kyse.
     
    MudMax tykkää tästä.
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kuulema kannattaa vanhemmissa Hellcat, Trackhawk yms tarkistaa mitenkä vakio kuminen imupuolen "tötterö" pysyy ryhdissään. Ja eihän tämä muinaismuisto foorumi anna laittaa tietystä ajasta. Jos haluaa hypätä ongelma kohtaan, niin 6:14
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Yleistä höpinää DARTin uudesta lohkosta, AFR kansista, tehon kestoista yms.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jotain ongelmia noissa 170 koneissa on. Taas yksi hajonnut kone lisää. Ongelma on, porukka ei ite voi niitä aukoa, koska takuu ja sit Dodge ei kerro ulos mitä on vikana. Aika rouhean näköistä tavaraa....
    [​IMG]
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tuli eilen punnittuu muovihemi ekaa kertaa. Ilman imu- ja pakosarjoja ja apulaitteita paitsi ilmastoinnin kompura, 237 kiloa. Täydellinen 318 valusarjoilla mut alsaimarilla paino 230 kiloa. 383 alsaimusarjalla, valusarjoilla ja alumiinivesipumpulla 258 kiloa. Mitä siit vois sanoa? Ehkä sillee et paino on jossain pikku- ja isolohkon välissä alimiinikansista huolimatta. Alumiinikannet isolohkossa, ja paino on aikalailla sama. Tyhjä lohko runkopukeilla paino 94 kiloa.
     
  10. 560 lbs =>254 kg.

    Tällä kertaa Joen mittaus taitaa olla ihan haarukassa?
     
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Aikalailla, noden apulaitteiden painothan toki vaihtelee. Imusarja ei paljoa paina kun on muovia, mut pakosarhat jonkin verran. SRT peltisarjat huomattavasti enemmän kuin valusarjat.
     
  12. pötkö

    pötkö Gearhead

    Sit paino nousee, kun laittaa ruuviahtimen päälle +apulaitteet 293 kiloon..
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Dartin Gen3 lohko painaa 242lbs, OEM BGE lohko 204lbs ja HHP alumiinilohko 118lbs. Lohkoissa runkopukit kiinni ja pultit/studit.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En oo hirveesti vaakaillut, mut sen verran oli pakko ku tuli kaverin isolohkomopari kylään. Siin ku joutu sitä lohkoo siirtelee ni huomas et on aika takkusta vetää sil hauisvääntöä yhel kädellä. Kolenon lohko paino 144 kiloa, eli 317 lbs. No, nyt se on vähän kevyempi...
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    6.4 omistajille. Eri nokkia ja imusarjoja.
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noi vakiot vaikuttaa ihan kohtuullisilta, samoin 6.1 joka ei edes oo muuttuvapituuksinen mut silti hyvä vääntö. Ja portattuna voimaetuakin. Noit muovisii vähän muono muokata. Itel viel päättämättä mitä seuraavassa käytän. Tai siis osittain ainakin... Mul ois neljä mottia työn alla. 2x 6.4 ja 2x 5.7. Kaks tulee olee vapareita, kaks ahdettuu. Imareita on neljä, joku 5.7 vakio, 6.4 vakio, Holley Hi ram ja Edelbrock 2x4.

    Eka tulee olemaan 5.7 alakerta 6.1 kansilla ja nokalla, siihen toi Edelbrockin kaasari-imari Fastin 2x4 ruiskulla tai kaasareilla. Se tulee myyntiinkin kun on valmis. eli periaattees johki klassiseen mopariin sopiva paketti myö ulkonäöktään, voimaa uskoisin olevan 450-500 välillä, hyvä taloudellisuus ja luotettavuus.

    Toinen on jaggessa ollut 392 joka dynossa särähti pari vuotta takaperin. Liikaa ennakkoa (20 astetta) ja purettaessa löyty neljä mäntää joista puuttu männänrenkaiden päältä palat. Kaikki samalla puolella, 1,3,5,7. Siihe tulee nyt vähän nokkaa, kannet kaivetaan ja takomännät. Ehkä pikkasen kaasuakin. Mahlen takomännät paino muuten tasan samanverran kuin vakiot, eli puntitukselle ei ole tarvetta. 620 grammaa kappale kaikkinensa. Mahlessa reilu 20 grammaa painavammat tapit joilla ilmeisesti tarkoituksella painot tasattu. Käyttämällä orkkistappeja sais tietty vähän painoo veke mut laiskuus on ilomme...

    Sit tulee 6.4 joka menossa mun New Yorkeriin. Sen voimaromut on käytännössä suoraan 2024 no prep mestaruusautosta. Mut tulee bensalla eikä oo tarkotus ahtaa niin paljoa. Imusarja on vähän auki vielä, siihen kaavailin tota Holleyn Hi Ramia, mut arvon edelleen et jos kuitenkin joku matalampi. Naapurilla olis 6.1 jost vois ehkä hieroo vaihtokauppaa. Tarvii eka mitata vähän korkeuksia, isoa skooppia ei jorkkeriin mielellänä laittais.

    Ja sit yks 5.7 tuplaturbo, se viel vähän suunnitteluvaiheessa. Mut siihen on takomännät, 6.4 veivit, Hellcat nokka ja kaks Holset HX 40:stä hiluineen. Se on tosta joukosta viimisenä ja tulee tod näk myyntiin myös jos ei sille löydy iteltä jotain mielekästä käyttöä.
     
    68corvette ja Fuselage tykkäävät tästä.
  17. Tästä taidetaan olla keskusteltu ennenkin, joten keskustellaan taas..

    Eli mites nämä alkuperäiset imusarjat menee..Eli mikä on hyvä ja mikä paska. Tässä joet vääntää aiheesta:

    Best stock intake???

    Yes 6.4 truck vs 6 4 car intake. Truck manifold is the higher output


    Ja onkos tämmöinen tuo trukkimalli? Näyttää ainakin pirun korkealta..

    Genuine Mopar Dodge 6.4 6.4L Hemi Bare Intake Manifold 2014 - 2020 04627373AF

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Riippuu mihin haetaan imusarjaa, koska tosiaan korkeus erot, mihin suuntaan läppärunko on ja mitkä apulaitteet käytössä rajoittaa mikä käy mihinkin. Pulttijako on kansiin kaikissa sama. Mutta pre-eagle 5.7 imukanavat on muodoltaan vähän erimalliset kuin muiden.
    6.1 on helppo, kun se on ainut alumiini ja kaikissa sama.
    Truck imusarjoihin en ota kantaa.
    Auto/maasturi 5.7 imusarjoissa läppärunko on suoraan eteenpäin. Niin pre-eagle kuin Eagle. Pre-eaglessa on läppärungon jälkeen reikä EGR putkelle.
    Pre-eagle 5.7 paras imusarja on auto malli. Jonkun 5200-5400rpm jälkeen se häviää 6.1 imarille huipputehossa muutaman hp:n. Mutta voittaa ala- ja keskialueilla Truck ja 6.1 imarin mennen tullen. En ole nähnyt missään testiä, missä ois laitettu Eagle 5.7 tai 6.4 pre-eagle kansiin suoraan tai adapterien kanssa.
    [​IMG]
    392/6.4 auto imusarjoissa läppärunko on pienen mutkan jälkeen kohti kuskin etukulmaa.
    [​IMG]
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kunhan et Compin jousia käytä :D Facessa saanu taas kauhistella, kun muutamalla on Compin jouset hajonnu ja jälki sit taas sen mukasta.
    https://www.facebook.com/reel/1108433714042079
     
    marko84 tykkää tästä.
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tää on aika offtopikkia siinä mielessä että pätee kaikkiin virimoottoreihin, mutta olen aina miettinyt sitä, miten merkittävä asia oikeasti on täyskaasun versus osakaasun ala- ja keskikierrosten väänto.

    Erityisesti jos kyseessä on isohko moottori, kuten kaikki jenkkiveekasit, niin yleensähän ajellaan alle 50% kaasupolkimen asennolla. Virinokka pienentää toki sylinterien täytosastetta pienillä kierroksilla - just siksi ns. VE tai bensakartta tai miksi sitä halutaankin kutsua on säädettävä pienemmälle.

    Sama asia toisin sanoin: jos aiemmin tuli painettua kaasupoljinta jossain kiihdytyksessä vaikkapa 30 prosenttia ja nyt virinokalla saman väännön saamiseksi tarvitaankin 10% prosentin lisäys, tarkoittaisi se sitä, että kaasua pitäisikin painaa 33 prossaa. Joka on erona aika vähän.

    Toisaalta esimerkiksi jos autoon on vaihdettu isompi turbo tai jos vakiossa on isompi ahtovuoto, muutoksen huomaa kyllä aika helposti.

    Summa summarum: jos alavääntö heikkenee osakaasulla, painetaan lisää kaasua että saadaan sama vaste. Lopputuloksena sama kiihtyvyys. Täyskaasulla jäädään sit aeimmasta.
     

Kerro tästä muillekin!