Gen2 RAM 2500 ääntää 4wd ajettaessa

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kiivi, 20.2.2021.

  1. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Elikkäs kovalla lumipyryllä ajelin overdrivella 4wd päällä, aina kaasua antaessa kuuluu wow wow.. samanlainen ääni ku laakeri olis menossa.
    Ääni poistuu kun päästää kaasulta, tai kun ottaa overdrive pois. Takavetosena ääni ei kuulu ajaa sitten kuinka tahansa. Muuten pitää pientä tärinää, mutta epäilisin kardaania, joko kannatinlaakeri tai ristinivel. Onko ideoita? Oma RAM -tietämys on melko pientä vielä tässä kohdin..
     
  2. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Etukardaanin tuplaristikon tukilaakeri...
     
  3. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Itseasiassa mulla repeytyi kardaani etuaksilan puolelta irti pihanopeuksissa kun pultti petti. Huoltomies huomasi että kardaani oli ajettu joskus aiemman omistajan taholta mutkalle, tuumasi että tämän vuoksi rikkoontui alunperinkin. Kardaani oikaistiin ja eteen uusi ristinivel ja ruuvisarja.

    puhutaanko nyt siis jakolaatikon etukardanin laakerista?
     
  4. JAMANT

    JAMANT Gearhead

  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ite etin pitkään syyllistä. Olin jo vaihtanut takakardaanin paskat ristikot kun vollaus alko sitte uudestaan. Välillä hävis ja tuli uudestaan wow-wow-wow. Ameriikan joen pyhiä kirjoituksia luin ja ne painiskeli samojen ongelmien kanssa monetkin. Vaan pähkäilin pyörän laakereita vaan niissä ei. Sitte vaihoin etuvetareitten ristikot kun nekin oli lopussa. Sitte otin etukardaanin pois ja loppu. Etummainen ristikko täynnä ruostetta ja paskaa. Vaihoin siihen kaikki ristikot ja tukilaakerin. Äänet hävis vaan etummaisen ristikon yks muovi suoja halkes omaa tyhmyyttäni. Rupe vollaamaan kun ollu muutaman kuukauden paikoillaan syksystä lähtien. Uus ristikko on kyllä hankittu vaan ei päällä että oisko männy sinne jo kuraa ja siitä ääni vai? Yks kohta kerrallaan tarkistettava ja todennäköisesti se viimeinen missä vika löytyy...
     
  6. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Edellisen omistajan viimeisimmässä huollossa lukee jakolaatikon vaihto.. oliskohan kierossa ollut kardani aiheuttanut aiemminkin ongelmia

    Noita Jenkkien touhuja ku kattoo ni suosivat vaihtamaan kaikki laakerit kettinkiä myöden aina jos lähtis irrottamaan/avaamaan jakolaatikkoa.. mitäs itte ootte tämmösestä mieltä?
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ne repair kitit ei tainnu olla kamalan kalliita mutta se morse ketju tais olla. Taitaa jäähä osalla vaihtamatta sen takia.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Ja kiinan halpisketju ei kestä, Morse-ketju kestää, mutta on kallis... Mutta kukin rikkoo omiaan miten lompakko kestää...
     
  9. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    Ensin kannattaa tsekata etukardaanin pultit jakolaatikon päästä.
    Omassa oli kaks kadonnut ja kaks löysässä kun aikoinaan ostin.
     
  10. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    joku 150€ olis jenkeissä setti.. en tiedä missä valmistettu mut pelkkä kettinki olis rockautossa 100€ about.. kyl varmaan pitää vaihtaa kaikki ku ottaa irti.. on sit katottu kerralla mahdollisimman hyväks ja saa poissuljettuu ongelma-alueita.
     
  11. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Mulla viikko sit oli irti vetari ku se oikaistiin ja vanhoilla pulteilla laitettiin kiinni tuplaristikon päästä kaikki 4 pulttia.. ennen oikaisua en erottanut ääntä ku vaihdettiin samalla ihan paska pyörän hubi eteen.

    Nyt huomasin et vuotaa takaa renkailta molemmin puolin jonkin verran nesteitä, epäilen että öljyä. Täytyy tilata aksilallekin ulommat laakerit ja tiivisteet. Ei oo onneks pahan hintasia. Huoltaa diffiksen puolen sit jos on joskus syytä. Uus tiiviste toki siihenkin pitää vaihtaa jo nyt ku avataan pannu.
     

Kerro tästä muillekin!