Germany V6 -> USA V6

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja CeeDee, 13.10.2010.

  1. CeeDee

    CeeDee 1st gear

    Päivää.
    Tuli tossa kesällä hankittua 79´ Granada 2.3 V6.
    Meinasi eka pudottaa V8 pellin alle mutta sit siin tuli kaikkee...

    Nii mietes paljos tollai suht saman kokoi american V6 eroo
    saksalaisen tekeleestä?
    Lähinnä sitä että huomaako inssi? :D Ei kai se voi paljoo eroo jos fordin lohkoja vertaa?...
    Tollas 2.5 V6 luulis pyörivän nurkat pullollaa....
     
  2. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    v6

    Zekkaa Ford Explorerin 4,0, lienee aika samanlainen ja sopinee helposti?
     
  3. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    eikai suomen lainsäädäntö ainakaan vielä säätele ajoneuvon moottorin valmistusmaata. eli oli valmistusmaa mikä tahansa jos sallituissa rajoissa niin ei ku pellin alle vaan.
     
  4. CeeDee

    CeeDee 1st gear

    tuskinpä säätää.
    Meinasin niiku et samaa rahaa laskee "vähä" isomman myllyn pellin alle.
    Jos o saman näköi ni et tarvis muutos katastaa ja maksaa valtiolle enempää veroo ku o isompi kone + enemmän painoa = vitusti liikaa veroo :D
     
  5. B-66

    B-66 Gearhead

    Ei auton kokonaispaino kasva,vaikka laittaa painavamman moottorin nenälle,kantavuus vaan pienenee,esim. 5 paikkaisesta 4 paikkaiseksi.
     
  6. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    v6

    Wikipediasta lainattua, 4,0 on sakemanni ja samaa lohkoa:

    4.0
    1992 4.0 from a Ranger.

    The 4.0 L pushrod (245 CID; 4009 cc) version, although produced in Cologne, Germany, was only fitted to American vehicles.[1] The OHV engine was produced until 2000 and was used in the Ford Explorer, Ford Aerostar, Mazda B4000 and Ford Ranger. Output was 160 hp (119 kW) and 225 ft·lbf (305 N·m). Though there is some variation, typically 155 hp (116 kW) is quoted as horsepower for 1990-92 applications.[citation needed]

    This evolutionary redesign of the American 2.9 solved many of the reliability issues that plagued its predecessor. A stronger cylinder head design eliminated the 2.9's common failure of cracked heads. Hydraulic roller lifters replaced the simple hydraulic lifters used in the 2.9, which were sometimes overly sensitive to oil contamination, often requiring the lifters to be replaced prematurely. However, one major design fault was not completely eliminated: Valve rockers and upper pushrod tips still received poor oil supply, resulting in eventual wear to these areas, and consequential valvetrain noise as a result of the increased clearance. Required replacement of these parts is common in older engines.[citation needed]

    Applications:

    * Ford Ranger/Mazda B-Series
    * Ford Explorer/Mazda Navajo
    * Cross Lander 244X
    * Ford Aerostar (1990–1997)
     
  7. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Asiasta mitään tietämättä totean, että johan on saa*ana kaverilla reippaan kokonen kuva sigissä. :eek:
     
  8. B 50

    B 50 Gearhead

    Näin muinoin tollasen Aerostarin 4.0 kutosen Sierrassa. Ihan orgis koneena oli leimattu ilman muutoskatsastuksia, että kai se riittävän samannäköinen on.
     
  9. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Toi 4l koneen alakerta menee suoraan sierran 3l lohkoon..
     
  10. Razorass

    Razorass 1st gear

    No siihen 3.0 lohkoon se menee yhtä hyvin kuin vaikka mersun suoraan kutoseen.

    Ja jos puhutaan sierran 2.9:stä niin ei mene todellakaan istu 4.0 romut ilman koneistuksia. Eikä se näytäkään samalta... tai no näyttää se sentään veekutoselta.

    On maailmassa muitakin moottoreita kuin nuo kivikautiset tehottomat malmikasat.
     
  11. CeeDee

    CeeDee 1st gear

    Okei. Lähinnä kyse oli 2.5L ja 3.5L välil olevist mootoreist.
    Ja granadan ikäluokkaa olevia...
     
  12. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Re: v6

    American 2.8 V6 on erilainen kuin euro 2.8 V6 kansistaan.

    Älä sitten aja kolaria tuolla leimaamattomalla isommalla koneella ainakaan siten, että vakuutustarkastaja huomaa. Voi mennä korvaukset nollille.

    4.0 perustuu 2.9 V6 koneeseen eikä 2.0, 2.3, 2.6, 2.8 V6.
     
  13. CeeDee

    CeeDee 1st gear

    joo sitä varten mä american mallin haluunkin kun siihen varmaan saa paremmin viripalikkaa kansia, imusarjoja, pakosarjoja..jne..jne...
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: v6

    Kyllä niissä euro 2.8 :a ainakin mun mielestä oli saamat kannet...tai ainakaan ne ei ollu samanlaiset kuin 2.6:n kannet....nii ja kyllä se 2,9 taitaa perustua kuitenkin noihin muihin...ihan niinkuin toi neljä litranenkin.
    Ja varmasti on se uudempi nelilitranen aikalailla eri näkönen...siinä kun sattuu oleen nokat kansissa...voiskin muuten olla aika kiva tollanen nelilitranen BOA:n kansilla....mahtaskohan ne sopia... :wink:
     
  15. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Re: v6

    Onko 2.0-2.8V6 eurokansissa kolme pakokanavaa?
    Miten päin 2.9 koneessa nokka pyörii ym. pientä?

    Onhan niissä toki paljon samaakin kytkinkopan pulttijaosta lähtien, mutta sen verran eroa, ettei kaikkia osia noin vaan swapata.
     
  16. CeeDee

    CeeDee 1st gear

    Mulla on kaks.. sen takia koneen vaihtoo suunittelenkin...
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: v6

    Juu ei ole, 2,0 on omat kantensa ja niitäkin on kaks eri versioo...2,3 ja 2,6 on samat kannet ja siis nää on kaikki kahdella pakokanavalla....2,8 on sitten kolmella kanavalla...tai ainakin sellaiset olen nähnyt...voi kai niitäkin olla kahdella(sellaisia en ole nähnyt)
    Juu ja vesikanavat on 2,8 jollakin tapaa erilaiset...kyllä niissä eroja on...ei sovi osat heittämällä kiinni.
    Onkos 2,9 :n jakopää ketjulla?...ne on kyllä mulle jo oudompia koneita...niitä kun ei tainnu olla edes tehty vielä sillon kun mulla on ollu noita kutosia....
    Nii eikä niistä pakokanavista kannata murehtia...aika paljon saat virittää ennen kun se muodostuu ongelmaksi....
     
  18. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    euro 2,0-2,8 kansissa on kaksi pakoaukkoa per kansi eli kaks kanavaa on niinsanotusti siiamilaiset kanavat.ja muistaakseni ainoastaan 2,8 konetta tehtiin jenkki kansilla ja nuissa kansissa on sitten imukanavakki eripaikoilla ku euro kansissa ja pakokanvia on kolme per kansi.

    tuossa 2,9 koneessa on tietääkseni ketjuvetonen jakopää eli nokka pyöris sillon myötäpäivään
     
  19. Razorass

    Razorass 1st gear

    2.0-2.8 eurokoneet on samannäköisiä, 2.8 jenkkimosas on 3 pakoaukolliset kannet mutta ei kyllä ole sen paremmat kuin nuo 2 pakoaukolla olevat.

    2.9 on sukua 2.8:lle, mutta mm. jakopää, venakoneisto nokka yms yms. on eri ja kannet rehelliset 3 reikäiset. Tää on hyvä motti moneen menoon.

    2.9 24v on läheistä sukua 2.9 12V, tuosta 12v versiosta voi tehdä omavalmisteen vaihtamalla siihen 24v kannet. TÄMÄ on helppo ja hyvä vaihtoehto. myös 12v pannusta saa vajaa 200hp kohtuu rahalla.

    4.0 on sukua 2.9:lle, lohko on korkeampi ja suurinpiirtein joka ikinen osa täysin erilainen. pyörivät on mahdollista sovittaa 2.9 lohkoon mutta melko työlästä = kallista. Tää 4.0 on maamoottori, viripalikkaa melko turha hakea.

    4.0SOHC on käytännössä täysin eri moottori. Ei siitä sen enempää.
     
  20. Razorass

    Razorass 1st gear

    Ja kyllä noitten virittäminen on melko tuskaista touhua. Vaatii oikeastaan sen ahtimen että saa mitään merkittävää tehon nousua.

    2.9 12v ja 24v ainoat joissa oikeastaan mitään järkevää potentiaalia vapaasti hengittävänä. perus nokka+putkisto+moottorinohjaus muutoksilla noista saa about 200hp 12valve ja 250hp 24valve.
     

Kerro tästä muillekin!