GM 10-bolt BOP perä 8,2" lautaspyörällä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Henkseli, 11.11.2008.

  1. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Otsikon mukaseen taka-aksilaan olisin tiuhempaa välitystä haaveilemassa.
    Kyseessä on siis BOP perä jostain 60-luvun lopusta, olisko ehken vuodelta -70 ilman niitä c-klipsejä vetareita lukitsemasta 8,2" lautaspyörällä.
    Käviskö tuohon esim. tämä tuote:

    http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

    Summitilla on "oma" vastaava, http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
    on hiukan halvempi.

    Nykyvälitys on 3.23. Takakumien halk. 28". Ja lukkona Auburn Gear vuodelta -96.

    Mitä kaikkea tuollasen asentamisessa tulee huomioida? Tarviiko erikoistyökaluja? Laakerit menis uusiksi ja vetarit (28 splines, pah) ehken myös. Kai tollasiakin saa esim. Moserilta. Entiset on hiukan kierteelllä. Ja välityksessä jälkiä kemppiliimailun hajoamisen takia.

    Vai kannattasko teettää koko perä uusiksi esim. Ford 9" levyjarruineen? Hintaluokka tällaselle?
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo välitys ei mitä todennäköisemmin käy tuohon BOP-perään,mutta numerolla:6903581 pitäis käydä!

    Ei tuo perän kasaus välttämättä mitään varsinaisia erikoistyökaluja tarvitse,perus avaimien lisäksi tarvit mittakellon magneettijalkoineen,sopivan ulosvetäjän,momenttiavaimen sekä sellaisen hyvin pienellä näyttämällä olevan viisarinäyttöisen momenttiavaimen,jonka tosin voi korvata vetovaakallakin sopivan adapterin kera!

    Laakeritakaan et välttämättä tarvitse uusia kuin pinioniin,ovat monesti vanhoissa sen verran lujassa et laakeri saattaa kärsiä ulosvedettäessä ja eivät yleensä ole niin kalliita etteikö niitä raaskis suosiolla tilata uusia ja jäävät sit vanhaan välitykseen valmiiksi jos mieli joskus muuttuukin...

    Vetoakselit saat teetettyä kotimaassakin esim.Karpiolalla ja hintaluokka on kait siellä karvan alle 500e/pari?

    Noita 9" akseleita on valmiina useimpiin merkkeihin ja malleihin ja niiden hintaluokka eräältä kotimaiselta toimittajalta oli n.3000e pari vuotta sitten kysyttynä eli nyt ollaan varmaan taas dollarin vahvistuttua euroon nähden samassa hintaluokassa?
     
  3. SK

    SK Gearhead

    Kannattaa selvittää tarkasti mikä perä on kyseessä ja miten laajan skaalan välityksiä tasauspyörästö huolii sisäänsä.

    Esim. 69 GTO:n 8.2" BOP perässä on useampi erilainen tasauspyörästö (muistaakseni peräti 4) erilaisia välitysvaihtoehtoja varten. Näistä "kirein" ottaa sisäänsä välitykset 3.36:1 ja ylöspäin, seuraava jostain 3:n hujakoilta 3.23:1:een asti jne. Sama jaottelu näkyy pätevän myös Auburn Gearin valmistamiin tasauspyörästöihin.

    Muistaakseni noihin on olemassa jotain kikkasettejä, joilla tasauspyörästöön saa asennettua joku liian tiheän tai liian harvan välityksen, en vain muista kummin päin.
     
  4. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Kiitos vastauksista. Aikoinaan kun tuon lukon laitoin, niin tasauspyrästön ja lautaspyörän väliin piti laittaa spaceri, jolloin hammaskosketusvälyksen sai kohdilleen shimmaamalla. Muuten se oli luokkaa "senttejä".
    Ehkäpä tuo kime2:n ehdottama ruuvi menis ihan sellasenaan taikka spacerilla. Oiskohan noissa muita kikkoja, joita voi joutua käyttämään?
    Muistan kyllä, kun lukkoa ostin, niin piti olla perävälitys tiedossa. Silloin oli käsittääkseni kahta erilaista Auburnia tarjolla niin kuin nykyäänkin.
     

Kerro tästä muillekin!