GM 10-Bolt Pinionin Preload kohdilleen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja coupedeville, 7.4.2014.

  1. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Antakaapa vinkkejä miten onnistuu helpoiten ja siten että tulee hyvä. Laitan siis kasaan samoilla laakereilla eli mikä pitää olla preload ja miten homman oikein teen? Ensin hyvin maltillinen kiristys ja sitten inch.pound avaimella kattella että mitä näyttää mutta mikä arvon pitää olla? 9-15 inch-pondia vai minkä verran?
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    jääkö vanha kryppiholkki? jos jää niin kiristä ensin niin kauan kunnes käsiin tuntuva laakeriväls häviää, kokeile käsin miltä pinjoni tuntuu pyörittää ja sen jälkeen kiristät vähän kerrallaan kunnes se pyörintävastus hieman lisääntyy, pitäis olla juuri tuon 9-15 verran mutta se on vaan joskus uusi stefa paikallaan vähän hankalampi todettava ja äkkiä jää liian löysälle...
     
  3. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Juu jää vanha
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joistain vanhemmista akseleista on erikseen kerrottu pyöritysvastus käytetyille ja uusille laakereille, ja noin karkeasti sanottuna olisko n.2/3 uusien momentista käytetyille?
    Kalavaaka on yks mahdollisuus testata tota momenttia, sopivan varren kanssa, ettei laakerit jää löysälle kun käsikopelolla sellasen vaara on olemassa.
    Vanhasta rymppiholkista ei aiheudu ongelmaa mikäli mutterilla sitä vielä joutuu reippaasti kasaan puristamaan, silloin se pitää paketin kyllä kasassa....
     
  5. TimoT

    TimoT 3rd gear

    viewtopic.php?f=11&t=260548

    Nämä ohjeet 8,2" perälle
     
  6. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Mistä tiedän että kun alan kiristää mutteria että tiedän milloin yoke/pinion akselista on välys pois eli se on niin sanotusti pohjassa? Tuossa laitoin yoken paikoilleen ja se on niin tiukasti siinä että käsin se ei lähde irti vaikka mutteria ei ole.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Käsin kokeilemalla tunnustelet että koska välys on pois. Tästä eteenpäin sit pikkuhiljaa kiristät lisää että haluttu pyörintävastus on saavutettu.

    Voithan siihen yokeen virittää heittokellon magneettijalalla jos epäilyttää se että koska välys on pois, ja koska tarkempi vaihe alkaa, mutta ei kyllä tuollasia ole tarvinnut käyttää.
     
  8. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Mittasin työntömitalla pinionin akselin boorit ja niiden mitta on 26.4mm ja yokessa on booreja 29.6mm eli sehän jää tietenkin sitten 3.2mm sitä rakoa siihen pinionnin akselin ja yoken boorien loppuun. Toi mutteri on aika jäykkä pyörimään tuossa pinionin kirteellä joten hankala tuntea milloin se tulee loppuun sen kierre siinä. En ole aikaisemmin koskaan tehnyt vastaavaa joten en haluaisi vetää liian tiukkaa nsillä se ei ole laakereille hyväksi. Täytyy huomenna jatkaa.
     
  9. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Kun ei siinä tunnu minun mielestä ainakaan päittäis välystä vaikka yoke ei ole edes paikoillaa saati kiristetty yhtään. Tuo tehtann asennus näytti tehdyn jollain valoisella liimalla/jutulla joten yoke oli tosi tiukasti siinä pinionin akselissa ja piti vetää ulos vetäjällä siitä irti. Tuo akselin/laakerien välyshän ei pitäisi olla siis sillain muuttunut että ne olisivat liikkuneet mitenkään pois paikoiltaan sillä en ole tehnyt muuta kuin ottanut yoken irtin ja nyt on tarkoitus laittaa se takaisin.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En tiedä osaanko nyt auttaa mutta millään mitalla sitä mutteria ei kiristetä, vaan niin kauan että pinioniakseli pyörii sopivan nahkeasti. Tyypillisesti mutteri menee aluksi melko kevyesti, ja tällöin on vielä klappia käsin koittaessa siinä pinionissa sivuttain heilutettaessa.
    Seuraavaksi alkaa krymppiholkki painua kasaan, ja momentin tarve lisääntyy millä mutteri pyörii kiinnipäin. Vieläkin hieman klappia tuntuu pinionakselissa käsin hemputettaessa.
    Klpappi alkaa pienentyä selkeästi mutteria lisää kiristettäessä, ja kohta klappia ei enää tunnu.
    Nyt alakaa tarkka vaihe kiristyksessä, vain pienin askelin kiristetään lisää että sopiva nahkeus pyörintään saavutetaan, esim. aiemmin mainittu 5-15 IN/LBS, siis varsin onneton momentti jota voi vaikka sillä kalavaakalla tutkia. Sillähän se olis 75mm varrella max n.2kg. Tämä voima siis vaaditaan että pinioni pyörähtää, ja on oikeassa kiereydessä.

    Jos se pinionin toinen laakeri on sun tapauksessa jollain kiinni jumitettu niin homma lienee eri asia, kun sen ulomman laakerin pitäis liukua pinioilla helposti, ja sikis siellä on se rymppiholkki joka pitää taän paketin kasassa.
    Nythän ei sit yhtään tiedä että onko siellä edes rymppiholkkia, vai onko laakerit vaan vaikka liimattu akseliin? Ei kuitenkaan kaiketi ole tehtaan setuppi kyseessä kun krymppiholkki ei sitä ulompaa laakeria punnaa ulos sieltä? Ehkä pitäis purkaa se ulompi laakeri ainakin piois sieltä?

    Toivottavasti auttaa...
     
  11. Minimies

    Minimies 3rd gear

    Opus antaisi uudelle 14-19 in-lbs ja käytetylle 6-8 in lbs.
    [​IMG]
     
  12. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Siis perässä ei ole ollut mitään vikaa vaan yoke otin ainoastaan siksi irtui että sain siitä katkenneen pultin irroitettua koneitamolla ja nyt laitan sen takaisin paikoilleen. Auto on Japanista tuotu aikoinaan ja merkki Cadillac Fleetwood Brougham 1993. Tuskin on auottu koskaan aikaisemmin kun auto on ajettu nyt 118tkm.
     
  13. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Tämä on siis 8.2 tai 8.5 perä
     
  14. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Mites on tarviiko kierrelukitetta?
     
  15. coupedeville

    coupedeville Gearhead

  16. Minimies

    Minimies 3rd gear

    Eipä lukitteita ja nuo arvot menee molempiin kokoihin tuon opuksen mukaan....
     
  17. Rytari

    Rytari Gearhead

    se välys siinä pinionissa tuntuu sivu -ei pituus suunnassa...
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onkohan tuon ikäisessä edes mitään krymppiholkkia vai oliko se vaan simmattu sopivaks? Rymppiholkki kaiken järjen mukaan tuuppaa sen ulomman laakerin ulos, ja silloin välystä löytyy, nythän ei niin käynuyt joten epäilisin että onko krymppiholkkia ollenkaan?
    Aina helpottaa kun antaa alkuun mahdollisimman tarkat tiedot autosta, nyt ainakin ite kuvittelin kyseessä olevan 60-70 luvun laite...
     
  19. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Ei taida pitää nuo annetut pyöritysvastus momentit paikkansa, jos perää ei pura kokonaan:
    http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... to_10.html

    Tuossa ohje pinionin tiivisteen vaihtoon, joka toimii myös yoken pois käyttämisessä: http://www.iroczone.com/2009/10/install ... bolt-rear/

    Video pinionin tiivisteen vaihdosta: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... zyjI#t=164
     
  20. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Anteeksi epätarkkuuteni. Ei sieltä tosiaan laakeri tullut vastaan ja ei muuten tunnu sivuttaisvlystä vaikka ei ole yoke paikoillaan vielä.
     

Kerro tästä muillekin!