GM 10-pulttinen

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Lauriaa5, 4.1.2012.

  1. Lauriaa5

    Lauriaa5 1st gear

    Mikä perä on kyseessä, on 10-pulttinen, mutta mikä..

    - GM 10-bolt or "B"/"P" Axles 8,2 ring gear
    - GM-10 bolt (New Stile) 8,5 ring gear
    - GM-10 bolt 7,5/7,625 ring gear

    Tiedot summitin luettelosta, mut en pääse pitemmälle. Voiko sekavammin olla.. :oops:

    Kuva löytyy... http://laurimattila.kuvat.fi/kuvat/1971 ... 812%29.JPG
     
  2. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Näyttäisi 8,2 tai 8,5 tuumaiselta... Minkä ikäinen ja mikä auto kyseessä...
     
  3. DX

    DX Gearhead

    seitsemän tuumainen se ei mun tietojeni mukaan voi olla,
    sellasen banjon tunnistaa mm. helposti selkeistä "kynsistä" molemmissa alanurkissa, tosta ne on "järsityt".

    ja kun lähes hyödyttömän neuvon päälle on pakonomainen tarve vielä arvaillakin niin mun silmääni 8.2,
    älä missään tapauksessa ota totena ja lähe tän perusteella tilailemaan.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    [​IMG]GM 8.2 B or P Axle 11 1/2" Irregular Cover - 10 Holes
    8.20" Diameter Ring Gear
    1.438" Diameter Pinion - 27 Splines "B" or "P" Axle Only
    Non C-clip type

    64-70 Olds F-85
    64-71 Tempest/GTO
    67-71Firebird

    These units were used for a number of years and are strong, but there is a certain lack of parts availability from the factory.

    [​IMG]8.50" Diameter Ring Gear
    1.626" Diameter Pinion - 30 Splines
    Plate clutches

    70-76 Chevrolet
    70-76 Chevelle
    70-75 Chevy II
    70-81 Camaro
    70-81 GTO/Firebird
    70-76 Olds F-85
    72-81 Z-28

    Most 8.5" 10-bolts have a bulged-out 11" cover (for ring gear clearance) with big square lugs on the housing below the cover (red arrows). A few use the 10 5/8" irregular cover. The pinion nut will be 1 1/4". All corporate 8.5" 10-bolts have a 30-spline pinion, but various years & styles had C-clips or bolt-in axles.
     
  5. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Kuvista päätellen 71 pontso grand ville..
     
  6. Lauriaa5

    Lauriaa5 1st gear

    Joo 71 Ville, 455 360hv myllyllä. Nyt rupee selviään, ohessa yksi linkki jonka sain.

    http://www.drivetrain.com/parts_catalog ... rolet.html

    Kiitokset asiantuntijoille..

    Ostin käytetyn 10 pulttisen lukon, mut sen takia nuo jutut. Nyt en tiedä vielä käykö lukko heittämällä pesään ;-)
     
  7. Lauriaa5

    Lauriaa5 1st gear

  8. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Tuo öljyntäyttöropun paikka hieman hämää.... Mahtaakohan kyseessä olla bop perä.... kymppipulttinen kyllä,mut ei sovi mikään osa chevynperästä.. tälläisiäkin on nähty...
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Buick, Olds tai Pontiac on, jos tasauspyörästön molemmilla puolilla on samankokoinen laakeri, niin voisi olla Pontiac-akseli, Buickin samanikäisessä (68-72) perässä on tasauspyörästön toisella puolella isompi laakeri. Tuon ikäisessä Oldsin tasauspyörästössä on muistaakseni 12-pulttia.

    Perämurikan sivukuva myös auttaisi Buickissa on sivulla yksi poikittaistukiripa, Pontiacissa kaksi siten että ylempi on etupäästään alaspäin vinossa. Muistaakseni.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

  11. Lauriaa5

    Lauriaa5 1st gear

    Koodi

    Oikean akselin etupuolelta löyty kirjaimet UF eli käsittääkseni 3.08 välitys ja tuumakoosta ei hajuakaan. Ois pitänyt löytyy 3 kirjainta ?

    Mutta eiköhän tuo lukko käy tohon ;-)
     
  12. Impala76

    Impala76 Gearhead

    En nyt ole ihan varma,mutta mahtaakos sulla nyt olla siinä BOP akseli ja lukkosi on chevyn 8,5 tuumaiseen akseliin.... Jos näin on niin ei käy...
     
  13. Lauriaa5

    Lauriaa5 1st gear

    Usassa GrandVillen omistaja kertoi ton olevan:

    I was just told it's an 8.875.
    Unique to 71-76...

    En tiennyt tommoista olevankaan 10 pulttista :eek:
     
  14. choptop10

    choptop10 2nd gear

    Tuo lukkomurikka näyttää olevan samanlainen kuin tuossa tallin pöydällä. Oli kiinni Olds Delta 88 -79 perässä vielä kesällä. Kuminpoltossa tappi ja pikkurattaat leikkas kiinni kun tuli kokeiltua slicksejä varttimaililla. 8tkm kesti kovaa käyttöä isolohkon takana. Eli on 8.5 tuumasen BOP perän lukko. Ei C-clipsejä. Sopivuudesta ei voi sanoa mitään ennenkuin purkaa vanhan pois.
    Jos hyvää lukkoa katukäyttöön olet vailla niin voin suositella tuon lisäksi Eaton true trackia.
     
  15. Lauriaa5

    Lauriaa5 1st gear

    Niin minunkin mielesta 8,5 kun yhdessä ohjeessa oli, kun on kello 4 ja 8 "korvat" niin on tuo. !2. pulttisessa on tuo 8.875, kaveri väärässä.

    Kiitokset...
     
  16. Lauriaa5

    Lauriaa5 1st gear

  17. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    On 12bolt sisukaluja juuri tolla 8.875 lautasella.
    Samaa bebaa löytyy myös -80 luvun Buick Electra lankkukyljistä. Noi on kylläkin C-klipseillä.
     
  18. Lauriaa5

    Lauriaa5 1st gear

    Näyttää siltä, että 10-pulttiseen on laitettu 8,875 tuumanen ratas Bonevilleen ja Grandvilleen vuonna 71-76. Mutta tätä ei esiinny missään ohjeissa ymm. vastaavassa. Sit tulee mieleen, onko tuo 8,875 ratas kiinnitettu 10 pultilla 8,5 kehään kiinni, että muuten romppeet samat kuin 8,5 10-pulttisessa, mutta vain isommalla rattaalla.

    Voip olla näin...
     
  19. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Niin,mutta eikös tuo kuitenkin ole ihan oma pontiacin peränsä.... Eikös chevyssä ole aina öljyntäyttö akselin banjossa??
     
  20. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Buickin 8.875 murikka ei sopinu "tavallisen" 10bolt tilalle vaan piti koko perä vaihtaa että sai lukon siirrettyä.
    Toi on 8.5" lautasella, pinionin halk. 1.625" 30 spline vetarit. Pitäis sopia ihan tavis 10bolt perään.
     

Kerro tästä muillekin!