GM 14-bolt lukosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 4d sedan, 15.11.2012.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla on tuossa Vanissa tuollanen full floater akseli, ja siinä on G80 limited slip lukko. Ei tunnu pitävän, ja jotain olis asialle tehtävä.
    Vielä en ole muuta purkanut kuin takakannen pois, ja aika persoonalliselta näyttää...

    Mikä se on toimintaperiaatteeltaan, levy vai kartio? Saako siihen jostain korjaussarjoja ja tuleeko se sillä sellaiseksi että se pitää myös asvaltilla eli tekeekö sillä kunnossakaan mitään?

    Ilmeisesti tohon alkuperäiseen lukolliseen tasauspyörästön kuoreen ei voi laittaa esim. Detroit Lockeria, vaan sille täytyis olla lukoton tasauspyörästön kuori?
    Em. lukko olis kohtuullisen halpa ja ainakin offaajien keskuudessa aika suosittu, ja pitää kyllä tilanteessa kuin tilanteessa, näin olen ainakin ymmärtänyt.

    Eaton tarjoo kans levylukkoo tuohon joka on siis koko tasauspyörästön runko, se on sit jo paljon kalliimpi kuin toi Detroit, on kyllä varmaan parempikin tai ainakin sivistyneempi ajella?

    Ehdotuksia millä Cumminsin momentti saadaan välitettyä apsalttiin molempien fillareiden kautta :odroll:

    Edit: muokkasin sanomisiani toivottavasti ymmärrettämpään muotoon.
     
  2. Frösä

    Frösä 2nd gear

    anteeksi, mutta tyhmä kyselee. Mitä eroa on tasauspyörästöllä ja perämurikalla? Eikös ne oo sama asia ja toi lukko, niin eikös se ole oikeammin tasauspyörästön lukko? Eli tämän aasinsillan kauttahan tuonne lukolliseen perään/tasauspyörästöön pitäis saada suht helposti joku toinen lukko asennettua?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Googlettemalla tulin siihen käsitykseen että tuohon olemassa olevaan tasauspyörästön runkoon ei sais laitettua sitä Detroittia, vaan se vaatisi lukottoman tasauspyörästön rungon.
    Siis kyse siitä kappaleesta jossa poskilaakerit kiinni, käytän siis siitä sanaa tasauspyörästön runko. Amerikaksi puhutaan sanalla carrier.

    Hieman kömpelösti kyllä ilmaisin itseäni tuossa yllä ja modaan alkuperäistä kyssäriä siten että muutkin ymmärtää kuin minä:)
     
  4. rodhot

    rodhot Gearhead

    Sama ongelma koskee myös 12b trukki perää.
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    kerrotko miten se ei tunnu pitävän ja sitä ennen mitä öljyjä perässä on käytetty.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eli olen ymmärtänyt oikein, valitettavasti.

    Onko tuosta omasta lukosta mihinkään, siis onko se kunnossa ollessaan niin pitävä että voisi ajatella kahden fillarin lyövän tyhjää muutakuin lumella?
    Se tieto myös kiinnostais ennenkuin alan arvioimaan mitä remppaa alan tekeen.
    Jos homma menee siihen että tasauspyörästön runko menee uusiks niin sit remppaan koko muunkin sinänsä ehjän akselin, vältystäkin vois siinä yhteydessä harventaa jos siihen sais harvemman kuin nyt olevan 1:3,75 välityksen.....?
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Öljynä olen käyttänyt aikaisemmin Gulfin 85-90 ls öljyä. Nyt viimesen 10tkm akselissa oli Mag1 85-140 lukottomalle tarkoitetut öljyt kun sellasta sattu oleen.... Olen ajanut autolla vanhalla teknikalla n. 180tkm ja uudella tuon 10tkm ja ei toi lukko ole pitänyt kuin pakilla sinä aikana.

    Edellisellä omistjalla on ollut vaikeuksia päättää mitä öljyä käyttää, ja oli ratkaissut sen asian siten että oli n. 2dl mustaa mönjää akselin pohjalla kun auton ostin!

    Lukon pidon puute siis ilmenee niin ettei lukko pidä eteenpäin yhtään, pakilla hieman. Pitää ottaa se tasauspyörästön runko irti ja näppästä kuvia siitä...
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    sinuna pesisin sitä halvimmilla mahdollisilla GL5-luokitelluilla lukottoman perän öljyillä muutaman kerran ja kokeilisin sitten paikoiltaan kuivalla svaltilla polttaa muutaman paskaringin. kytkeydyttyään lukko pitää juntturassa niin kauan kuin riittävää vetoa on päällä, mutta mikäli hölläät hetkeksikin kaasua ja akselit pyörivät jo yli kytkeytymisnopeuden maksimin niin perä muuttuu lukottomaksi tasauspyörästöksi.
     
  10. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    nii ja sit viel kysymys. kuulinko näkyjä vai siirsikö joku rajoittuneella päättelykyvyllä varustettu netti-imbesilli tän ketjun pois etusivulta?
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei näy joo etusivulla mullakaan tämä, stana.

    Kyllä sen tasauspyörästön rungon taidan ottaa käpälään ja tutkia kunnon. Toi Mag1 öljy on kyllä GL-5:sta, ja sillä ei mitään eroa toimintaan verrattuna noihin aikasempiin lukkoperäöljyihin...

    Ajokauden tuolla jo lopetin ja ajoin talliin joten voi sen tutkia ihan hyvin. Vaikuttais siltä että on aika helppo purkaakin, vetarit pois ja poskilaakereiden pukit pois niin siinähän se on käpälissä.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Otin tsauspyörästön rungon käteen ja purin sen. No helvetti, käkikellohan se sinne kuoren sisään oli kätketty. Se oli kyllä raaka pettymys, oletin että löytäisin jotain fiksumpaa....
    Lukko sinänsä vaikutti ehjältä, ja mitään varsinaista vikaa ei löytynyt lukuunottamatta tota jousta joka pitää tuon "kynnen"(kuvassa tussin kärki osoittaa sitä jousen päätä, ja kuvassa mielestäni nyt oikein) oikeessa asennossa suhteessa kuvernööriin. Se jousi oli pois paikoiltaan, ja ehkä siksi lukko ei pitänyt kuin joskus ja jouluna.

    Käkikellohan on jotain muuta kun toiveissa on eli vielä vinkkejä ottaisin vastaan millä tuohon keksisi fiksumman lukon? Täytynee etsiä lukoton tasauspyöräsön runko, ja sit hommata toi Detroit Lockeri sinne sisään....

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jatketaas tätä etusivulla näkymätöntä salatopikkia....No onhan se hyvä että edes yleensä näkyy, ainakin näin kirjoittajalle, teistä muista en tiedä :eek:


    Laitoin akselin nippuun vahnalla lukolla jonka purin ja pesin osat puhtaaksi. Eipä siellä mitään ihmeellistä näkynyt lukuunottamatta tuota jousta josta kuva edellisessä viestissä.

    Kokeilen tuolla nyt sit ens keväänä että miltä se vaikuttaa. Saahan tohon sit vaihdettua myöhemmonkin melko pienellä työllä tasauspyörästön rungon akselin ollessa autossa kiinni siihen sit vaikka Powertraxin tai Detroit Lockerin, muilla merkeillä taitaa olla hiljaisempaa tarjonnan suhteen tuohon 3,75:1-välitykseen....?
    Lukottoman tasauspyörästön rungonhan noi molemmat vaatii, ja niitä on parin sadan taalan huvinoissa tarjolla uutenakin, yhteensä siis lukon vaihto kustantelee minimissäänkin sen 6-700€.

    Lukotonta carrieria saa siis tarjota jos nurkissa pyörii tuohon 14-pulttiseen 10,5" lautaspyörällä olevaan akseliin. Tai vaikka koko lukotonta akselia, jos sellainen 4,1:1 tai harvemmalla välityksellä oleva on ylimääräisenä.
     

Kerro tästä muillekin!