Gm 3-vaihteinen manuaali tunnistus ???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Bätmobiili, 28.4.2009.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Onko kellään linkkejä joista sais valunumerolistoja Gm manuaaleista ja nimenomaan 3-vaihteisista?

    Myyjän mukaan vuosimallin 1963 C10:stä, mutta varma tunnistus shifterin ja kytkinkopan ostoa varten olisi plussaa! Välityksetkin ihan kiva tietää.

    Vaihdevipujen vieressä valunumerot

    21

    3845157 GM

    Hännässä pitkäsarja -> GM 22 D48 3707185
     
  2. Qjet

    Qjet 1st gear

    Kytkinkoppa ja shifteri riippuvat aika pitkälti ajoneuvosta, johon aiot laatikon asentaa. Alunperin tuon ikäisen C10n kykinkoppa on ollut "puolipyöreä" valurautainen versio, jossa on kiinnikkeet poikkipalkkiin. Ilmeisesti peruja -50-luvulta, jolloin V8:n kiinnikkeet sijaitsivat lohkon etuosassa. Voit käyttää "tavallista" kytkinkoppaa huomioiden maljan reiän koon ( vaihtelee hieman ). Shifteri myös ajoneuvon mukaan. Katso kiinnityskohdat hännästä.
     
  3. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    305cid koneen perään tuo pitäisi saada. Kytkinakselissa oli 10 rihlaa ja ulostulossa 16 rihlaa.

    Kuva -> http://s23.photobucket.com/albums/b373/ ... 280021.jpg

    Tai oikeastaan tehdään niin päin että hommataan kytkinkoppa joka löytyy ja shifteri joka sopii laatikkoon ja sit tehdään loput sopivaksi :rotfl: Eli toisinsanoen on menossa rodiin :odroll:
     
  4. C2.0

    C2.0 Gearhead

    tuollaisen laatikon sovitin omaan aakkoseen ja ostin siihen alumiinisen sbc kykinkopan ja yleismallin hurstin shifterin. Pikku puuhastelun jälkeen shifteri sopi ja toimi hienosti.
     
  5. Qjet

    Qjet 1st gear

    Heh...olisit heti sanonut kyseessä olevan helppo "heittämällä paikoilleen - ei erikoistyökalujen tarvetta"-projekti...
    Noilla siirtäjillä lienee ollut rattikarahkalla, mutta kuten C2.0 vinkkasi, normikoppa ja universaali Hurst-shifteri ovat hyvät palikat. Hännästä puuttuu kiinnitysreiät, joten shifteri tulee kiinni laatikon ja hännän pulttien alle.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sovitin -63 Acadianiin -74 mallisen 3lovisen ja siinä rojektissa jouduin käyttään sen alkuperäsen kytkinkopan kytkivipusten ym. takia. Jouduin myös koneistaan sen reijän isommaks siitä alkuperäsestä kytkinkopasta, muistaaksen luokkaa 10-15mm. Meinaan vaan että jos swappi menee toisteppäin niin mistä se koppaa ottaa ohjauksensa muualta kun pulttien reijistä kun siinä on liian iso reikä -> ei hyvä? Mahtaako kytkinlevy sitten esmes kestää jos linjaus poskellaan vaihdeaskin ja moottorin väliltä?
     
  7. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Sori kun en maininnut. No mutta nyt se on sit oikeastaan sama mistä ja miten heittää paikoilleen :rotfl:

    No jos sattuu olemaan kytkinkoppaa tai kardaani laatikopäätä jouten niin voi tarjota.
     
  8. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Saako tosta valunumeroista edes vuosimallia joku selville????
     
  9. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

  10. boomboom

    boomboom Gearhead

    Se pykälän uudempi laatikko eli vm -65 ylöspäin ois varustettu synkronoidulla ykköselläkin, tää on tietysti oikeeta hardcorea jos rusahtelusta tykkää, mut sullehan oli tulossa sb joten kait siinä ny sentään vois ykkönenkin olla vähä sujuvampi käytöksinen. :wink:

    Vexi
     
  11. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Mistä vuosimallin tunnistaa varmasti?

    Manuaalien kanssa ei oo tullut pelattua -> mitä eroa käytössä jos ei oo synkronoitu? Välikaasuja vai mitä hemmettiä :oops:
     
  12. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Eikös se synkro-ykkönen tullut 1966?
     
  13. boomboom

    boomboom Gearhead

    Kyllä se tuli -65 ainakin isokoppasiin, sen tunnistaa siitä ainakin että se näyttää päällisin puolin ihan nelivaihteiselta eli on semmonen neliskulmasen näkönen ja ja häntä on paljo lyhyempi kuin tossa mallikuvassa. ja just se välikaasu alaspäin vaihtaessa on paikallaan synkronoimattomalla toosalla. Voin vaikka ottaa kuvan huomenna ja laittaa näytille. On se vaan sitten niiiiiin paljon mukavampi käytössä kuin toi vanha toosa.

    Vexi
     
  14. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Mitä voiko nää olla mukaviakin :oops: No joo onneksi Vexi ymmärtää mun järjenjuoksua... Ehkä :lol:

    Kyllä mä voin välikaasutella ihan sujuvasti jahka saadaan pick up nyt ensin edes liikkeelle.

    Sit asiaan vielä senverran että tossa laatikossa ei ole mitään kiinnitystä runkoon??? Tuleeko pelkästään vain kytkinkoppaan kiinni??? Onko haittaa jos kehittelee häntään kumin ympäri ja esin jollain U-pultti jutulla sit runkoon? Taitaa olla turhaa?
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos sulla on kone n. keskeltä kiinni ja laatikko ei hännästään millään niin eiks se raahaa maata? Vai tuleeko sulla kone vyötäröstä ja etupäästä levyillä kiinni? Siinäkin tapauksessa askaterlisin jonkun tuen hännälle/runkoon kiinni että pysyy matkassa :odroll:
     
  16. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Juu kyllä jotain askarrella täytyy kun saa tekniikan samaan pötköön ja rungon päälle.
     

Kerro tästä muillekin!