Gm 4.3 Z v6 kylmäkäynnistys ongelma.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Marcuse, 7.4.2016.

  1. Marcuse

    Marcuse 1st gear

    Moikka.
    Tuli juuri hankittua 92 vuoden c1500 v6 pikkari. Ongelmana on nyt se että kylmänä kun lyö tulille niin ei tahdo pysyä käynnissä ilman kaasua ja kone "tukehtuu" antaessa vähän reippaammin kaasua. Heti kun kone saavuttaa normaalin lämmön nii toimii aika kivasti, eli ei pätki tai muuta ja pysyy jopa itse käynnissä. Mulla alkaa ideat loppua kesken nyt joten ajattelin jos täältä sais apua ongelmaan :)

    LUIN VIKAKOODIT JA EI ANNA MUUTA KUIN 12 & 14
    Olen viikon sisään vaihtanut seuraavat osat:

    -jakajan kansi
    -Pyörijä
    -Map anturi
    -tulpat
    -iac venttiili
    -pvc venttiili
    -molemmat lämpöanturit (lohko+imusarja)
    -kaasuläpän asentotunnistin
    -termostaatti + koppa
    -kaikki alipaineletkut
    -egr nopeesti checkattu (ei mielestäni jumitu)

    Kiitos etukäteen -Marcus
     
    Muokattu: 7.4.2016
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oletkos sytkäennakkoa kattellut?
     
  3. Marcuse

    Marcuse 1st gear

    En ole tarkistanut mutta teen sen tänään. Onko oletusarvona että säädetään 0 asteikon kohdalle kun sytytysennakkoa säätävä johto on irti ?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ite laittaisin ennakkoa sellaisen 6° ekaks ja sitten baanalle koittamaan.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    CODE 14

    CTS-anturi eli Coolant Temperature Sensor antaa väärää tietoa jostain syystä, moottorin lämpötila sen mukaan korkea, yli 275F eli reilusti yli kiehumispisteen.
    Ei varmasti käynnisty kylmänä kunnolla...lämpötila on melkeimpä se tärkein tieto jonka, mukaan ECM säätää sitten kaiken muun.
    Kannattaa pähkäillä mistä se väärä tieto johtuu.

    http://www.gnttype.org/maint/malf.html#14

    Kai olet nollannut vikakoodit välillä...akkukaapeli irti väh. minuutiksi.

    Olet näköjään vaihtanut jo CTS:n, mutta onko se uusi anturi oikea, väriltään musta...ettei ole myyty väärää anturia, samaa 3/8 NPT kierrettä on muisakin antureissa ja liitinkin saattaa sopia...tai sitten se uusi anturi voi olla rikki.
    Erikoista sinänsä että antaa ilmeisen oikeaa tietoa koneen lämmöstä jos auto toimii lämpimänä.

    - Kokeile toista CTS- anturia
    - Anturin voi mitata, vastuksen eri lämpotiloissa löydät vaikka linkistä.
    - Mittaa tuleeko anturille 5V
    - Johdot kunnossa
    -ECM maadoitukset kunnossa siinä termarikopan tienoilla, useita mustia, mustavalkoisia, ehkä beigen värisiä johtoja pulttien alla.
    - Kenties anturin tilalle voisi laittaa kokeeksi esim. 7500 Ohm vastuksen (katso linkki), jolloin ECM saisi tiedon että kone on kylmä (0 C) eli nollassa ja jos sitten käynnistyy, niin anturi sökö...kokeilu vain, ei pysyvä.
    - Jos mahdollista, kokeile toista saman numeroista ECM boxia...lastun voi vaihtaa, pelkkä boxi siis riittää.

    - Onko ECM boxissa joku outo virilastu, se ei välttämättä liity mitenkään tähän, mutta jos on, niin hanki vakiolastu tilalle, koodi on ECM-boxin kannessa...virilastu on tarpeeton vakio koneessa.

    Perusennakko säädetään tosiaan nollaan, EST piuha irti, lämmin kone ja sitten ennakot tulee ECM:lta kun EST-piuha on kiinni.
    Ennakkoa voi toki kokeilla muuttaa hieman, joissakin tapauksissa se voi vaikuttaa toimivuuteen positiivisesti, mutta vain muutama aste.

    Tossa jotain, veikkaan että on jokin ihan mitätön vika, hankala vain paikallistaa.
     
  6. Marcuse

    Marcuse 1st gear

    Kiitos vastauksista ! Juuri tarkistin ennakon ja onkohan mulla nyt oikea piuha irti siitä tulipellissä kun ennakko näyttää about 20 asteen kohdalla jos olisi numeroitu edes niin pitkälle.. päin helvettiä nollasta kuitenkin oli piuha sitten kiinni tai ei :D mut kummiskin varmaan on ennakko pahasti pielessä ? Eli siinähän on 0,2,4,8 mutta mulla näyttää noin tuplasti vielä enemmän ?
     
    Muokattu: 7.4.2016
  7. Marcuse

    Marcuse 1st gear

    Laiton ennakon nyt piuha irrallaan 0 merkin kohdalle, noh.. Auto sammuksiin ja piuha takasin kiinni, mutta tällä kertaa auto käy ihan päin helvettiä ja ei yhtään pysy käynnissä !? Mikä nyt mättää?
     
  8. Marcuse

    Marcuse 1st gear

    Tänään aamulla säädin ennakon nollaan ja käynnistin piuha kiinni. Ei melkein käynnistynyt eikä käynyt ollenkaan noin minuuttiin kunnes rupesi yhtäkkiä käymään todella hyvin. No tarkistin koodit ja tuli nmr: 12,14,33,45. Selvitettyäni koodit niin 33 viittaa Map anturiin ja 45 että käy rikkaalla. Kokeilin irrottaa Map anturin ja voila ! Paska käy !! No vaihdoin map anturin ja nollasin koodit, nyt toimii taas ! :)
    Tarkisti ajon jälkeen koodit uudestaan ja sieltä tulee vielä 12 & 14 elikkä täytyy vielä paikallistaa miksi lämpöanturi näyttää että overheating? Anturi on 3 pvä vanha joten varmaan piuhoissa vika vai voisiko uusi anturi olla valmiiksi paska ?
     

Kerro tästä muillekin!