GM 4.75" kehällä, yli 7/16 studille vakiovanteita ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Muki, 16.5.2006.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Niin.

    Onko sellaisia peltivanteita tehty, esim. johonkin 4WD häksättimeen, joissa 5 x 4.75" kehä ja reikiä kairattu pulteille 7/16" ? Eli siis peltivanteita mallia factory.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    No eikös lähes kaikki GM henkilömallit ole nimen omaan tuolla jaolla ja 7/16" pulteilla/muttereilla.
     
  3. Muki

    Muki Gearhead

    Äh. mistähän tuon 7/16 keksin. Siis jos muotoilisi asian uudestaan eli onko ollut suuremmilla kuin tuo 7/16" ?

    Studit mitkä mulla on - ne on kyllä paksut kuin mun keskivartalo mutta en nyt tähän hätään muista mitä kokoa ne on, 1/2" tai jotain muuta ?
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Usein vaihdetaan vahvempiin studeihin ja seuraava kokohan on 1/2". Ja sitten suurennetaan jos vanteessa ei reikä ole tarpeeksi iso.
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    7/16" ja 1/2" väliin on saatavilla myös 12mm studeja esim. ARP
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    Juuh studeja kyllä on eri kokoja mutta olennaisin on se, että onko yli 7/16 reiällä tehty peltivanteita tehtaan toimesta. Vanteesta riippuen ei ehkä ole ihan viljalti mistä ottaa, ts. kasvattaa pultinreiän kokoa. Mitkään drag racing vanteet eivät nyt tule kyseeseen, varsinkaan alusellaiset.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Juuh. On kyllä ihan GM:n kin toimesta, mutta.....
    Uudemmissa GM pakuissa on M14x1,5 studit, mutta jako on silloin 5x5" tai 6x6,5" tai 8x6,5"
    Uudemissa henkilövauniussa on sitten M12x1.5 jenka.
    En kyllä muista olisko missään "sopivassa" autossa, kun uudemmat tuppaa olla etuvetoisia ja viimeiset takavetoiset oli aina 5x5" jaolla ja Camarot ja Vetet on vanteiltaan, kuin etuvetoiset ja alut on niissä yleisempiä (veteissä ainoa vaihtoehto).
     
  8. Muki

    Muki Gearhead

    True. Vanha kunnon "kookle" jota viimein oivalsin käyttää, osoitti tämän seikan. Ainahan voi studien kokoa muuttaa myös pienempään päin, mikäli ei ole tarvetta niin tuhdeille. Olis vaan käpsäkkää kun löytäis sopivat, mutta elämä on jne.
     
  9. Flea

    Flea 1st gear

    Enpä tiedä onko tästä apuja, mutta kun löyty jokuaika sitte tämmönen sivu. Löytyy tiedot jaoista, pulteista ja tais olla keskireijätkin aika moneen autoon.

    http://koti.mbnet.fi/skote/pulttijako.htm
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Ootko tosiaan kokeillut että tavalliset vanteet ei käy?
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Esim Bart Wheels isoilla holeilla menee, mutta vakio peltivanne ei, kyllä se on sen verta iso studi. En nyt tietty taas muistanut mitata minkä kokoisia ne ovat, vaikka vetari olikin kourassa tallilla puuhastellessa. No, ehtiihän tuon. Dementia.
     
  12. Muki

    Muki Gearhead

    Joo ne on kuin onkin 5/8" ne vetarin pultit. Joten vaihtoehdot on aika selkeästi joko sellaiset vanteet mihin noi menee tai sitten vetareiden muutos pienemmille pulttiloille.
     

Kerro tästä muillekin!