GM 7.5 akseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja maddis, 24.9.2015.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Avataans tänne tämmöinen keskustelu jos tulis enemmänkin juttua joskin oma lehmä tässä on ojassa.

    Camino -79 aattelin välitystä vaihdella tiheämpää nykyisen 2.73 aavikkovälityksen tilalle.

    Tajusinkin jo(toivottavasti?) tuon Carrier serieksen eli 3.08 ja pidemmät on carrier series 2 ja 3.23 ja lyhemmät varrier series 3.

    Pinion spoorien määrä on kans ihmetyksen alla. Onko tuohon akseliin tullut jokin muutos, kun varsin monessa paikkaa myydään 81- ja eteenpäin osia, mutta tuohon -79 tahdo löytyä. Jossain löysin maininnan, että -79 olis pinion spooreja 30 kun taas noissa -81 ja uudemissa osissa mitä olen löytänyt on 27. Tokihan varmuuden saisi purkamalla nykyisestä perästä että mitä siellä on paikallaan.

    Ilmeisesti myös päivitys 7.5" -> 7.625" meinaa että vaihdetaan vetarit 26->28 spoorisiin. Joten kaikki 7.5" on 26 spoorisilla vetareilla?

    Oletteko laittaneet crush sleeve eliminaattoreita, kun akselia olette rempanneet?

    Tässä vaan taas on taas -82 ja eteenpäin noi vuosimallit, mutta voi toki olla kaupastakin kiinni. En parempaakaan infoa ole löytänyt.
    http://www.summitracing.com/int/parts/yga-55047/applications
    Mielestäni jossain muualla myytiin samaa satsia aina 60-luvulle asti joten ota noista nyt selvää.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    En ole kuullut että pinionin yoken boorituksessa olisi eroa mutta Pinionin sisempi laakeri muuttui erikokoiseksi joskus 80 taitteessa, silti pinioniratas on sama mitoitukseltaan myös sen osalta.

    Vetarit tosiaan muuttui joskus vuonna '87 28-rihlaisiksi ja paksummiksi ja tasauspyörästö siltä osin tietysti myös. Vanhemmissa ne on 26-rihlaiset.

    Juuri viikonloppuna vaihdettiin 84 LeSabreen 91 Firebirdin tasauspyörästö, 28-rihlaiset vetarit ja 3.23 välitys. Kaikki sopi suoraan vanhempaan 84-peräkoppaan. Ei tarvinnut edes shimmailla ainakaan värityksen mukaan, hammaskosketus oli hyvä.

    Laitoin uuden crush-sleeven, siinä kyllä tarvii olla kunnollinen väännin ja jatkovarret vääntimiin. Putkipihdeillä pidin yokea kiinni sen ulkopinnasta ja jatkovarsi sille. Hyvin se ruttaantuu mutta voimaa tarvii reilusti. Jatkoputket vääntimissä oli reilun metrin pituiset.
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Niistä välityksistä, jos uutena aiot ostaa niin saa kyllä vaikka 2 carrieriin sen 3.73:n vällärin. Tiedustelin itse Us-Partsista carrier "shimmiä" että saa tiuhemman välityksen kakkoscarrieriin ja sitten kolmoscarrieriin sopivaa välitystä, niin selvisikin että noihin kakkoscarriereihin saa tiuhempia välityksiä.
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Joo, jossain katselin että olikin myynnissä 2 carrieriin tiheämpää välitystä.

    Itsellä hieman polttelis vaihtaa esim. truetrac sinne tilalle niin pääsis eroon kitkalukosta ja niistä pikkurattaista, kun olen käsittänyt että ne on tuon 7.5" heikkous. Halvemmalla toki pääsis jos vaihtais tuohon nykyiseen perään välityksen. Eikä sitä ole tarkoitus minkään 400hv koneen perään laittaa 275 leveillä renkailla.

    Ja hyvä tietää, että pinionin spoorien määrä on pysynyt samana. Täytyy tarkistaa vielä tuo halkaisija että tulee oikein kokoinen laakeri pinionille.

    Onko tuohon perän shimmaukseen/crush sleeven kiristykseen etc. jotain ohjetta? Itse olen värkännyt vain Range Roverin perien kanssa ja ne on aika tavalla erilaisia kun on full-floater perä, ei crushsleeveä ja eikä shimmaustakaan tarvi kuin pinionin akselilla.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    vetarien boorit muuttu hieman satunnaisesti eri aikoina eri merkeissä ja malleissa, -87 mennessä ne kai oli kaikki 28 boorisia, paitsi että esmes GN muuttui 30 booriseksi, tosin siinä oli kasipuokki perä.

    noi carrierijutut koskee oikeestaan vaan tehdasvälityksiä,
    kakkoskarrieri on parempi, siihen saa myös kolmoselle tarjotut välitykset, asennusvaihtoehtona on alkuperäistä kolmosta vastaava rakenne välilaipan kera, tai tarvike paksummalla lautaspyörällä, eri valmistajilla on toki tarjolla hieman erilaisia valikoimia, käytännös kaikkee löytyy.

    välityksen mukana pitäis tulla shimmaus- ja kiristysohje, en nyt muista valmistajaa, mut edellisessä omassa oikeen käskettiin säästämään vaivoja ja ekaks tsekkaamaan jo paikallaan oleva orkkisvälitys merkkivärillä, laakerien pänni ja päittäisvälys, jos kaikki ok niin uus välitys samoilla shimmeillä paikalleen koska sen mitotus on pirun lähellä oem tavaraa, vielä tsekkaukset, mahdollinen korjaus ja menoksi,
    sitten tuo referenssi osittain menetetään jos jo selkeesti kuluneeksi todetut laakeritkin uusii.

    ite oon sitä mieltä että tomaatin kanssa hammasvälyksen kanssa ei oo kovin nuukaa, se saa olla yli ylärajan kunhan lakrut on jämäkät ja koskeuskuvio on ok, kunhan ei tee liian tiukkaa ettei sen takia leivo kiinni.
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Ajattelin ottaa varuiksi uudet laakeritkin, mutta asennusvaiheessa sitten näkee että tartteeko niitä vaiko ei. Eipähän tartte sitten alkaa ostamaan jos onkin vaihtokunnossa.

    Noh, tämähän alkaa olla jotakuinkin selvä.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Laakerivälykset olen tehnyt silleen että tasauspyörästön sivulaakereiden shimmilevyt joutuu kevyesti pakottamaan paikoilleen, jos joutuu käyttämään oikein ohuita shimmejä, niin ne shimmipaketin keskelle tai ensin paikoilleen ja sitten viimeksi paksummat. Kaljatölkki ja maalipurkkipeltejäkin olen joskus käyttänyt jos ei oikeilla shimmeillä ole osunut kohdalleen (vajaita sarjoja)

    Pinionin crush sleeven tiukkuuden olen laittanut silleen että loppukiristys aavistus kerrallaan ja kun välys loppuu niin sitten vielä se yksi aavistus lisää tiukkuutta. Aika epä-ammattilaista, mutta ovat toimineet.
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Ok. Näillä mennään! Kiitoksia.

    Toivottavasti tuo crushsleeven kiristys selviää viimeistään kun pääsee tutkimaan akselia ja näkee/kokee käytännössä sen.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lautasen halkaisijalla ei ole merkitystä vetarin booriin eikä kestävyydelläkään ole merkitystä vaikka vetarit on 28booriset.
    Mulla on aina hajonnut tasauspyörästö. Vakiovehkeeseen riittävä perä vaikka olis vain 26booriset vetarit.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Eli siinä mielessä olisi hyvä vaihtaa tilalle vaikka se detroit truetrac tai vastaava jotta pääsee eroon taauspyörästöstä(tai lähinnä niistä pikkurattaista).

    Tällä hetkellä on vakio 350TBI koneena, mutta mahdollisesti talvella tarkoitus sitä kunnostella ja jonkinmoista pientä piristelyä harrastaa, mutta tarkoitus ei ole kuitenkaan mitään 400-500hp konetta rakentaa.
     
  11. G20

    G20 Gearhead

    Tänne tuli viime talvelle Eatonin lukko: http://www.uspartsperformance.fi/lukko-gm-7-5-88-3-23

    ..tohon sopiva Yukon 3.42 välitys, luonnollisesti kaikki uudet laakerit ja stefat, Moserin studit laakeripukkeihin, crush sleeve eliminaattori ja GN Buickin vetarit ja Moserin alukoppa.

    Pitäs olla aika liki niin kestävä kun tosta pikkusesta saa.
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Tuohan on kuitenkin ns. kitkalukko jossa on ne pikkurattaat. Sitä en sit tiedä onko noi uudemmat rattaat parempaa materiaalia kuin vanhat. About vastaavanlainen mulla siellä nyttenkin on.

    Mitens muuten tuon crushsleeve eliminaattorin kanssa. Se pinionin mutteri vedetään johonkin tiettyyn(mikä?) momenttiin?
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noissa aftermarket lukoissa on saatu pukkurattaitten halkaisijaa pikkasen kasvatettua. Se lisää kestoa mutta silti ne on onnettoman pienet jos tehoa sattuu olemaan enemmän ja pito sattuu kohdilleen.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Olenko kuvitelmissa oikeassa, kun aattelin että joku torsenin tyyppinen (detroit truetrac) tai palalukko (detroit locker) kestäisi tehoa hieman enempi?

    Nykyisillä tehoilla on kyllä tuo perä vielä kestänyt hyvin täyskaasu lähtöjä, mutta eihän niitä tehoja nyt olekaan ja pitokin siinä ja siinä noiden 215:n kanssa. Ja automaatti siinä vielä pehmentää lähtöä.
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mitä jos sinne laittas spoolin? Ainakin sutii kahdella fillarilla :D
     
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Kyllä se sutii nytkin kahdella renkaalla. ;) Ja epäilen, että torsenillakin sutii kahdella renkaalla. Ei Caminon perä paina juuri mitään.

    Lähinnä mietin noita pikkurattaiden kestoa.

    Jos nyt kuvittelee että max 300heposta olis, mitä nyt en usko että koskaan tulee tuossa koneessa olemaan.

    Sain käsityksen, kun tuota konetta paikalleen laitoin että jo melkein heti on hajoamassa tuo vakioperä, mutta ei se ainakaan vielä oo hajonnut, mutta se nyt ei vielä tarkoita mitään.

    Tosiaan mihinkään kiihdytyskilpailuihin ei oo tuolla tarkoitus lähteä satunnaisia reilumpia lähtöjä liik.. erm.. suljetulla alueella.
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Juu mutta spoolin kun laitat niin ei ainakaan tartte murehtia niistä pikkuhampeista?
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös ne 3gen ja uudemmillakin Camaroilla ja Firebirdeillä kuitenkin ihan kovaa? Kaipa siihen jokin syy kuitenkin on että on tehtaalla päivittäneet vetarit uudemmissa 7,5" perissä paksummiksi - en tosin tiedä syytä tarkemmin. Ehkä ne on vaan halunneet niin vaikka tarvetta ei olisi.
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Spool taitaa olla kielletty tieliikenteessä jos oikein ymmärsin niin sehän on ihan yhtä palaa kokoajan. Toki silloin ei tarttis murehtia pikkurattaista. Detroit locker on kai lähin vastaava täyslukollinen, mutta tieliikenne laillinen kapistus.

    Sinälläänhän tuo päivitys 28 spoorisiksi vetareiksi olis nyt helppo tehdä jos/kun tuo perämurikka vaihtuu samalla. Mutta alkaa kustannukset karkaamaan. Noh, täytyy tuumailla.

    Akseliputkihan taitaa pysyä noissa samana joten vetoakselin laakerit muuttuu kun vetari muutuu 26->28 spooriseksi? Ja tietysti tasauspyörästömurikka.

    Olen tässä vaan kiertäen koettanut kysellä että korjaako tuo torsen oikeasti tilanteen, kuten olen käsittänyt että se olisi kestävämpi kuin tuo alkup. ratassysteemi. Ja kuten sanottu niin ei tuosta koneesta mitään hirmutehoja ole tarkoitus missään vaiheessa ottaa. TBI-koneestahan ei kovin isoja tehoja taida saada jos ei vaihda kansia. Pelkän nokan vaihdolla ja peltisarjojen laitolla ei vielä taideta kuuhun mennä? Vaikka sen TBI:n muokkauksen tekeekin että se virtaa paremmin.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla meni orkkislukoista pikkurattaat 14sekan kikkaralla. 12sekan kikkaralla pärähti lokraitti paskaks slikseillä liimaradalla. Yhtään 26boorista vetaria en saanu katki. Spoolilla sekin varmaan onnistuis.
     

Kerro tästä muillekin!