GM 7.5 akseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja maddis, 24.9.2015.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Ok, eli voinen olettaa että vetareita ei tartte mun koneen tehoilla/renkailla päivitellä.

    En tosin tiedä kuinka monen sekunnin värkki tuo mun auto nyt on, mutta voinen olettaa ettei lähellekään 14s joten jos pikkuriskillä menee ja halvalla haluaa päästä niin vaihtaa välityksen tuohon nykyiseen perään.

    Jää sit enemmän rahaa tehdä remppaa tuohon koneeseen.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Muistaa sitten vaan sen että jos koppaa on rakkaudella hierottu, niin harmittaa vetarin pettäessä kun voi tehdä erittäinkin rumaa jälkeä. Itselle pitäis kans laittaa noi eliminaattorit, tolla orkkisrakenteella ei tosiaan pidä sitä vetaria mikään perässä jos menee poikki.
     
  3. G20

    G20 Gearhead

    Kysytäämpä näin päin: Moniko tunnustaa nähneensä katkenneita akseleita ihan viime aikoina kotimaassa normi katuvessoissa..? :wink:

    Ihan sillä läksin kyselemään kun tuntuu tämänkin topicin perusteella olevan kovinkin yleinen ongelma. :rotfl:

    Lähinnä mitä nyt kuullu noista tarinoita niin käy monesti mielessä että kyllä, yli 30-vuotiaan huolimatonta huoltoa ja kovaa ajoa nähneen jo valmiiksi sohlon voimansiirron saa varmasti rikki. Toisaalta taas ehjän jossa välykset kohdallaan luulisi kestävän. Ja edelleen ihan normi katukäytöstä puhutaan. Kilpurit on erikseen.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kaveri on saanut malibustaan kaksi vetariparia poikki katuautossa. Tänä kesänä meni toinen pari.

    Nyt tuli 8,5"...
     
  5. G20

    G20 Gearhead

    ..toisaalta jos on tiedossa että kulkine tulee oikeen huikeen kovaan käyttöön niin mikä ettei samantien esim. Ford 9" tai jotain muuta mikä tehty siihen? Täälläkin hiljattain oli G-bodyyn 9" kaupan levyjarruilla.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tietysti jos paukkua on millä puuhata niin sit varmaan kannattaa laittaa heti se 2500-3500e perä.
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Ei oo koppaa hierottu tunteella ja hartaudella (vielä) ja kyllä oon tietoinen moisestakin mahdollisuudesta. Siksihän se onkin hyvä jättää se alkup. perä 'sulakkeeksi' ettei mene vetari. ;)

    Ja tosiaan ei oo kilpuria tulossa ja koneenakin 350TBI jossa jo 300hp kutittelun jälkeen on jo aika hyvin. Riippuen kuinka paljon on rahaa/taitoa kutitellakin.

    Mut taidan tehdä nyt niin, että otan carrier 3:n välityksen ja shimmin ja asennan nykyiseen carrier 2 perään. Jos/kun perä sit hajoaa (eikä vetari katkea) niin hommaa sen carrier 3:n torsenin sinne ja tutkii samalla josko vaihtaa veria tai jotain muuta vastaavaa.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Omassa projektissa paksumpien vetareiden vaihto tuli tehtyä sen takia että ostin kerran '91 Firebirdin taka-akselin lähes uutta vastaavien jarrujen ja 3.23 välityksen takia. Koska kamat olivat uutta vastaavia, niin tottakai vaihdoin ne kaikki kun perän leveys sattui olemaan sama.
    Jossain vaihessa on suunnitelmissa siihen vielä laittaa valualumiininen koppa niillä poskilaakeripukkien tukipulteilla.

    Projekti on '84 2d LeSabre ja nurkissa on Oldsin 430 ja 455 odottamassa mahdollisesti ko. autoon päätymistä tulevaisuudessa. Ko. autossa ja noilla koneilla 7,5 akseli voi olla vähän alakanttiin, ainakin vakiona.
     
  9. G20

    G20 Gearhead

    No juu tuolla väännöllä ymmärtää täysin että huoli pikkusen kestosta on aiheellinen. 8)

    Noin yleisesti tuntuu että porukka ressaa turhaan vaikka nykyään se TODELLISET 300-400 hevosvoimaa ei ole hankalaa toteuttaa tai ostaa kaupasta. Suurimmalle osalle riittäisi harraste ajeluihin vähempikin tehon kesto kun todellinen tarve ei niin suuri.

    Kevyessä autossa jonsei nyt slikseillä riuhdota liimaradalla useimmille riittänee vähempikin. :wink:
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Kaupasta saa kaikkea muutakin kivaa.. ;) Rahalla.

    Menee hieman off-topic, mutta kun oma topic on niin sallittakoon.

    Niin huonot kuin nuo TBI:n kannet onkin niin taidan tehdä pientä päivitystä vakiokansilla. Peltisarjat, nokka-akseli ja TBI:n modaus ja mahdollisesti vielä kansien lasku(tätä en ole vielä tutkinut) niin hyvällä säkällä ollaan siellä n. 250-260 heposen nurkilla ja se saa riittää(tällä hetkellä. mikäänhän ei ole koskaan tarpeeksi jos niikseen tulee). Toki kansia vaihtamalla oltaisiin jossain ihan muualla, mutta ei huvita laittaa yli 1keur alukansiin ja käytettyjen etsiminen ei oo helppoa sekään vaikkakin varmasti halvempaa.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ite ratkasin ton tasauspyörästömurheen tollasella.
    [​IMG]
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Amatööri ihmettelee. Eli avoinperä jossa on keskellä möllykkä, joka estää pikkurattaita lähtemässä vaeltamaan vai onko tuossa noita pikkurattaita nyt tuplamäärä normaaliin verrattuna?
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyyl toi on ihan levylukollinen mutta tasauspyörästö on heviduti.
    Tossa isompi pikture.
    [​IMG]
    Jos menet jonkun jaappaninnipponin alle könyämään niin voit nähdä samanlaisen, ellei kaikkia ole jo roudattu afrikkaan :rotfl: .
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Ah. Hieman erilaisia lukkoja tottunut itse näkemään niin heti sytyttänyt.

    Eikä ole tullut jaapaninnipponien alla tullut könyttyä, mutta olen kyllä vierestä seurannut kun niitä on afrikkaan lähetetty. :)
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ite olen tohon ihan tyytyväinen ja "PSI" miehenä hinta oli lompakkoon sopiva ja jäi fyffee ajaa parisataa kilsaa. Kestosta senverran että 9s vehkeissä tollasia rääkätään hyvällä menestyksellä.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Pitää varmaan ihan oikeesti itekkin kaivaa tommonen haisen lukkoperä ja lopettaa puuhastelu 7,5" kanssa!
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  18. maddis

    maddis Gearhead

    Harmi kun on spoolilla. Olis muuten ollut kyl vakavaehdokas.

    Noh, on siellä hyvä joku sulake olla välissä. Koetan olla joutumasta päivityskierteeseen että perä/kone/vaihteisto etc.. :)
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Katselin kyllä tuotakin :D haisen akselissa olis vähän harrastuksen tuntua enempi :D
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Tuntuu tojota tunkevan jokapuolella autoharrastuksessa. Offipuolella tuota huomannut kans.
     

Kerro tästä muillekin!