GM 7.5 akseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja maddis, 24.9.2015.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on sitten välitystilattu ja shimmi sinne väliin, että menee nykyiseen tasauspyörästöön. Jostainhan se on alotettava ja ei viitsinyt liian isoa(ja kallista) palaa kerralla.
     
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Semmonen vielä tuli mieleen noita videota/ohjeita lukiessa.

    Kuinka täällä tyypit on säätäneet pinionin syvyyden?

    Katselin, että jotku tekee niin, että hiovat vanhan laakerin sisäkoolin sen verran isoksi että se menee prässäämättä pinionin akselille ja säätävät pinionin syvyyden sillä. Sitten kasataan uusilla laakereilla ja toivotaan että pinioni istuu samassa kohtaa tai tarpeeksi liki.

    Jotku sitten hioo uudet laakerit samalla tavalla.

    Itse en nyt noista tavoista osaa sanoa juuta enkä jaata kumpi on parempi vai onko joku kolmas tapa sitten se paras? Ja mikä se kolmas tapa vois olla?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sorvaan uuden laakeriparin mittoihin rautakalikan. Sitten vaan shimmeillä mitta paikalleen.
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Tuo varmaan se paras ja oikein tapa olis. Muutetaan kysymystä sen verran, että mitä tapoja olis tämmösen normi-,ei sorvillisen, harrastajan käytettävissä muita kuin nuo aiemmat kaksi mainittua?

    Itselle nyt ei tuu muita oikein mieleen.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joka kylässä jollain on sorvi. Tollasen käikäleen tekoon menee aikaa kahvipaketin verran monessa paikassa.
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Minkä kalikan siis sorvaat? En ihan nyt keksinyt.
     
  7. pjtk

    pjtk Gearhead

    Et oo selkeesti kattellu vierestä kun shimmasin sen d60&d70 parin. Tosin tuskin sitä kukaan ois jaksanu katella, sen verta otti aikaa.
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Kyllä mä katselin, mutta siitä on sen verran aikaa kun etten ihan tarkkaan joka steppiä muista. ;)

    Jotku laakerit sä hioit mutta en muista/tiedä oliko se pinionin akseli juurikin vai mikä.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sen laakerin ja ulkokoolin mittasen pulikan joka sopii pinioniin ja pepun laakeripesään.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Ah, niinpäs tietysti.
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on uusi välitys, ei akselissa, mutta caminon lavalla odottamssa. Vaihdoin tänään puslat tukivarsiin. Olihan homma, kun on prässättyä peltiä ne tukivarret.

    Mutta ei tullut välityksen mukana muuta kuin lautaspyörä ja pinioni. Onneksi tilasin välityksen vaihtokitin perään samalla jossa on laakerit, shimmit, crush sleeve, väri kosketuskuvion testaamiseen.

    Jos tällä viikolla pääsis asentelemaan.
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Tänään aloin kasaamaan välitystä ja heti tuli pari ongelmaa.

    Eka oli, että lautaspyörä oli väljä carrieriin. Eka ihmettelin että mikäs nyt, mutta selvis että shimmi nostaa pyörän sen verran ylös, että carrier kapenee hieman. Kai tuo kestää, vaikka lautaspyörä ei carrieriin tuekkaan.

    Toinen oli sitten työkalu johdannainen. Tuli huomattua että (liian halvat) naksutyyppiset momenttiavaimet ei toimi vääräkätisille kierteille. Kokeilin kahdella eri merkkisellä ja naksahtivat vain oikeakätiselle kierteille.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton takia niitä paksuja lautasia tehdään eikä toi niin rakettitiedettä ole että momenttiavain on pakollinen.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Niin siis momenttiavainhan mulla on. Kuten sanoin niin ne avaimet, joita testasin, eivät toimineet vääräkätisillä kierteillä.

    Ja juu. Eipä taas tullut mieleen moinen ongelma spacerin kanssa. Noh, näin sitä oppii.
     
  15. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on sitten uusi välitys paikallaan. Ei tosin vielä lopullisesti, kun täytyy shimmailla kuviot ja välykset kohdalleen, mutta tulipahan laitettua tänään että jostain voi alkaa.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos pinioni on oikeassa paikassa niin käyntivälyksen saa lähelle näppituntumalla. Kun lautasta edes takas liikuttamalla pikkasen "kolisee" ilman ööliä ja väriä niin on lähellä. Sitten voi värillä tarkistaa että menikö vituix vai paikalleen.
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Pinioni on vielä tarkistamatta ja kyllä siinä pieni välys on. Heittokello on käytettävissä joten voin sen välyksen mitatakkin.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos pinioni on oikeassa mitassa vetareitten keskilinjaan nähden niin ei siinä tarvii enää kelloja. Eikä siinä pinionissa mitään välyksiä saa olla?
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Niin meinasin backslashia en pinioninakselin välystä tms.

    Ei oo mittaria millä mitata pinionin etäisyys vetareiden keskilinjaan joten värillä tarkoitus katsoa mihin suuntaan pinionia täytyy liikuttaa ja sitten säätää backslash toleransseihin.
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on sit aherrettu tallilla ja tulos näkyy alla. Pinionin shimmi on tällä hetkellä 0.85mm. Alkuperäinen shimmi perässä oli 1mm ja olin tulkitsevani että kuvion mukaan se oli liian paksu. Jos taas noista kuvioista oikein tulkisen niin 0.85mm on hieman liian vähän ja pinionia tarttis siirtää hieman pidemmälle.

    Ai kun olis se työkalu jolla tuon mitan vois mitata ettei tarttis värin kanssa turata noin paljoa.

    Tässä tietysti ei auta se, että tämä on ensimmäinen perä jossa tuota kuviota joudun tulkitsemaan ja olen piirrettyjen diagrammien varassa miltä kuvio pitäisi näyttää ja milloin pinioni on liian pitkällä tai kaukana.

    Vai mitä raati on mieltä noista?

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!