GM a-body rattipylväsonkelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja SQ, 10.3.2010.

  1. SQ

    SQ Gearhead

    Moro,

    Mulla on '72 ElCamino, aito suomimalli kutosella ja rattikeppimanuaalilla. Jostain mielijohteesta kutonen ja manuaali tuli kangettua keulalta pois ja 305/350 yhdistelmä siihen tilalle. Rattikepistä en kuitenkaan luovu (perheellinen tarttee sohvan). Hommasin sitte automaattivempeleestä rattipylvään ja ajattelin sen tuohon pultata kiinni. "How hard could it be..."

    Ensimmäinen ongelma: Sitä itte valitsinkeppiä ei tullu "uuden" pylvään mukana eikä manuaalipylväästä ryövätty keppi sovi paikalleen. Onko noissa kepeissä oikeesti eroa? Mitä? Google ei löytäny kuvia irtokepeistä. Sen mitä noita pylväitä sain purettua, niin väkisinvaihdettavan pylväässä on putkessä reikä johon kepin pää nätisti sopii, automaagipylväässä taas on vaan joku kohouma eikä keppi mene tarpeekis syvälle jotta saisi sokan paikalleen. Manuaalikepissä on kepin päässä pallukka, osaako jok kertoa miltä automaattikeppi näyttää?

    Toinen ongelma. Tarkemmin kun noita pylväitä tutkailin, niin automaattipylvään lukkopesä on ihan loppu, ei tunnu minkäälaisia pykäliä kun avainta kääntää ja pitää painaa, vääntää ja houkutella jotta se "tanko" liikkuu sinne liitinpaneliin päin ja takaisin. Vanhassa pylväässä taas noi toimii kun ajatus. Kuoretkin on uudessa väärän väriset. Paljonko noita pitää purkaa ja mitä kaikkea on vaihdettava, jotta saan manuaalipylvään loistavasti toimivan lukon ja oikean väriset kuoret automaattipylvääseen? Vai onko fiksumpaa siirtää automaattipylväästä tarvittavat sisuskalut manuaalipylvääseen? Onko siellä pylvään rattipäässä mitä eroa manuaalin ja automaatin välillä? Konehuoneen päässä tietty eroa on ja ne palikat sain vaihdettua päittäin kivuttomasti, mutta en pelkästään niitä palikoita vaihtamalla saanut kepin liikkeitä oikeiksi, eli oletettavsti rattipäässäkin eroja on enemmän tai vähemmän?

    Jotain purkuohjeita google löysi esim.:
    http://www.carcraft.com/howto/56459/index.html ja
    http://www.yearone.com/yodnn/Technicald ... fault.aspx
    Mutta oikein mistään en löydä tietoa manuaalin ja automaatin eroista.
     
  2. ACC

    ACC Gearhead

    Tiedän mistä mahdollisesti vois löytyä 72 elcamino automaatti rattiputken...
    Kysy täältä käyttäjätunnus: old cutlass
     
  3. z28

    z28 Gearhead

    otan kuvan moisesta automaattikapulasta huomenna.
    jos ei ole selvinnyt aikaisemmin.
     
  4. SQ

    SQ Gearhead

    Ok, kiitos vinkistä. Jos nyt oikein osaan nimimerkin yhdistää mieheen, niin viikonloppuna olisi juurikin hänen luokseen tarkoitus mennä käväisemään ja osia ihmettelemään.
    Mun Camino majailee PHAK:n tallissa.
     
  5. SQ

    SQ Gearhead

    Kyllä kiitos. Kuva ois kiva. 8)
     
  6. ACC

    ACC Gearhead

    Noniin kyllä mä sitten oo nähnyt se sun auto siellä kelarissa...!

    Ne osat on mun veljellä...
     
  7. z28

    z28 Gearhead

    eipä tietenkään sitä keppiä löydy nyt sitten mistään.
     
  8. SQ

    SQ Gearhead

    Eipä mitään hätää. Se toinenkin keppi löytyi (erilainenhan se tosiaan on manuaalin keppiin verrattuna). Viikonloppuna purin molemmat pylväät ja parhaita paloja yhdistelemällä kasasin (muutamaan kertaan...) yhden hyvin toimivan automaattipylvään. Homma siis nyt kunnossa ja rattipylväs jo autossa kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!