GM B-bodyn "Brake" -merkkivalo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Hyytiäinen, 6.4.2009.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Sain viimein vuosia irrallaan maanneen johdonpään kiinni oikeaan paikkaan. Kyse on siis '80 Olds Delta 88:n jarrun merkkivalon liittimestä, joka tulee siihen palikkaan, joka sijaitsee ohjausakselin alla rungossa kiinni, ja johon tulee jarruputket sylinteriltä ja lähtee myös pyörille.

    En itse asiassa tiedä mitä kyseinen palikka jarrujärjestelmässä tekee, mutta siihen tulee kiinni piuha, joka johtaa "Brake" -valolle, joka sitten syttyy jarrua painaessa jos jarruissa on jotain vikaa. No nyt kun johto on viimein kiinni, niin opin että jarruissani on jotain vikaa, eli valo syttyy poljinta painaessa.

    En kuitenkaan käytössä ole jarruissa mitään vikaa huomannut, eikä olla katsastuksessakaan. Mikä tuon valon katkaisimien toimintamekanismi on? Mittaako se vain sitä että meneekö molemmille piireille painetta samalla mitalla, eli jos toisessa piirissä on ilmaa, niin katkaisija sytyttää valon? Jarrujen toiminnassa ei tosiaan mtn vikaa ole ollut, palat on jotain 2000 km ajetut edessä ja takana kengät ja kilkkeet uusittu joskus 5 vuotta (6-7000 km) sitten.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    "Palikka" on eräänlainen painevaaka.
    Etupiiri ja takapiiri on omissa päissään ja piirien välillä on mäntä. Männän on tarkoitus liikkua heikomman paineen suuntaan (vuotavaan piiriin päin) ja tulpata piiri, jotta se jää pois käytöstä. Männän liikettä haistelee katkaisija ja se sytyttää sen valon, kun mäntä on siirtynyt. (Männässä ura keskellä, jossa "katkaisijan tappi" on silloin kun kaikki OK.)

    Nyt kun kaikki ilmeisesti on OK, niin todennäköinen syy on, että katkaisija on jumiutunut siihen päähän. (tappi sisällä asento) Painevaaka on ilmeisesti joskus ollut pitkään jommassa kummassa päässä ja katkaisijalle "jäänyt päälle" se asento.
     
  3. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Jep, jotain tollasta uumoilinkin että patukan sisältä löytyy. Selitys siitä että patti olisi ollut pitkään jumissa toisessa päässä kuulostaa uskottavalta, koska ostaessani auton oli se seissyt muutaman vuoden takajarrupiiri rikki. Mutta palaisiko valo tuolloin jatkuvasti? Mulla se syttyy vain kun painan jarrua. Kytkentäkaaviosta päättelin että valon virta ei kuitenkaan kierrä jarruvalokatkaisijan kautta.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Joo, ei se jarruvalokatkaisijan kautta tulekkaan.
    Toi katkaisija on maadottava ja lampun toiselle kannalle tulee virtalukon ohjaama jatkuva virta. Jos se palaa jarrua painettaessa ja sammuu polkimen noustessa on jommassa kummassa piirissä ilmaa tai takana kengät kaukana tai etupalat pehmenneet tai letkussa patti..... tai joku muu syy miksi jompi kumpi piiri on "joustava".
    Sitten kun valo palaa jatkuvasti, on vaaka toisessa päässä ja vuotoa on ollut sen verran ettei vaaka palaudu.
     
  5. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Kiitti. Täytynee tsekata kenkien säätö ja mahdolliset ilmakuplat putkista.
     
  6. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Noniin, kevään ensimmäiset koeajot takana, ja valo eleli kyllä ihan omaa elämäänsä. Aikaisemmin siis kun kokeilin jarrua auton seistessä virrat päällä, syttyi valo aina jarrua painettaessa. Nyt kun autolla ajoi, niin valo välillä syttyi ja välillä sammui ilman että jarruun koski. Yleensä jos valo paloi, jarrua painamalla sen sai sammumaan, tai jos valo ei palanut, niin jarrua painamalla se ainakin vilkahti. Ei siinä mitään logiikkaa tuntunut olevan. Ilmeisesti on tuo anturi vähän miten sattuu jumissa. Sen verran tuli jarruja kokeiltua, että neljä pyörää sai asfaltilla kyllä lukkoon ja auto pysähtyi ihan niin kuin kuuluu, eli ei jarruissa mitään vikaa pitäisi olla.

    Ehkäpä irrotan merkkivalon johdon taas ja katotaan sitten ens talvena miltä se mötikkä näyttää sisältä.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Siten vielä toi käsijarru. Sytyttääkö käsijarrun laitto tuossa autossa saman merkkivalon? (Aika useassa GM:ssä käsijarrun merkkivalo on sama) Jos syttyminen on satunaista, niin vaikuttaa johtovialta. Olisko kässärin merkkivalon johto kojelaudan alla huonosti jossain poljin vivuston välissä ja kuori puhki? (sekin on meinaan maadoittava katkaisija ja useasti ton painevaakan kanssa rinnan) Tää teoria selittäis sen, että valo syttyy jarrua painettaessa ja satunnaisesti ajossa. (tärinä, heilahdukset...)
     
  8. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Jeh, sama valo syttyy. En tarkistanut seisontajarrun johtoa, mutta valo on seisontajarrulla toiminut 10 vuotta kuin junan vessa ja sen kanssa se toimii edelleen moitteettomasti (ei vilku, kun seisontajarru on päällä). Selkeästi valo reagoi aina jollain tapaa jarrun painamiseen, ja koko ilmiö alkoi vasta nyt kun liitin johdon ekaa kertaa jarrumokkulaan. Eli on se vika siellä mokkulassa. Tai jarruissa. Kengät voi olla vähän niin sun näin säädöissä, koska automaattinen kenkien säätö on poissa käytöstä ja kengät on nyt säädetty manuaalisesti. Pääasia on ettei jarruissa ole mitään vikaa mikä haittaisi pysähtymistä.
     
  9. mke77

    mke77 Gearhead

    unhotqa koko johto... ota irti vaan ja jarruttele kuten enenkin!!

    esim 200-sarjan volvoissa toi "hajoaa" aina jossain vaiheessa vaikka jarrut on ihan ehjät ja paineet on pysyny jkurissa eikä neste ole päässy keittää tai putki/neste vuotoja ole ollu?? valo vaan syttyy ja jää palamaan!! oiskos anturi vika tai lika mikä tekee kiusaa......

    turha kapistus...
     

Kerro tästä muillekin!