GM F-kori alusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Procharged Vette, 4.8.2021.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Pontiacin '73 T/A ajettavuus ollut viime aikona mielessä. Suuri parannus tuli jo Konin säädettävillä iskareilla, mutta vielä hieman häiritsee mutka-ajon käytös. Kun tulee mutkaan tai risteykseen hieman ahnaasti ja tekee äkäisen kääntöliikkeen ratilla, kori heilahtaa hieman, ei paljon mutta selvästi tuntee ettei ole niin jämäkkä kuin C4 Vette tai C3 Z28 / Trans Am.

    Aloin tutkimaan asiaa tarkemmin ja hieman yllätyin että etuvakaaja olikin vain 15/16" eli 24 mm. Kun esim. 3 gen performance malleissa Z28 /Iroc / T/A WS6 on 34 - 36 mm. Ja nämä ovatkin makeita mutkissa kun on nopea ohjaus myös.

    Lopputulema että tilasin summitilta Detroit Speed onton putkivakaajan 35 mm eteen ja taakse 22 mm. Vakio T/A:n takapäässä lienee 19 mm keppi. Tuossa Detroitin etutangossa on hyvää se että siinä tulee offset asennuspalikat joka siirtää sitä eteenpäin ja tangosssa ei tarvi olla mutkia mm. apusimpukan kohdalla, joka tulee paksummalla tangolla liian lähelle vakiopaikalla.
     
  2. 3964

    3964 2nd gear

    Onko mimmoset etujouset?
    Aika löysiä ne orggis vieterit edessä.
     
  3. Weijari

    Weijari 3rd gear

    Noi kaks verrokia on molemmat kevyempiä ja matalampia. Perusetupeissa on varmaan myös ero Casterissa, Camberissa ja Camber Gainissa. Rengasprofiilitkaan eivät välttämättä ole samat. Corvette on lisäksi kelluvalla perällä ja Camaro kierrejousilla ja torque armilla verrattuna 73:sen lehtijousiin. Eli aika monta muuttujaa. Toivottavasti nuo jäykemmät kepit tuo sitä mitä haetaan.
     
    Isamu tykkää tästä.
  4. 3964

    3964 2nd gear

    Minulla oli -78 z28 jossa oli bilsteinin iskarit ja vakiovakaajat,harmi kun ei ole etujousen specsejä tiedossa.
    Paksun näköiset aftermarket jouset.

    Se oli paras ns.vanha amerikkalainen millä olen ajanut,taka pää oli hieman kovahko mutta sillä pystyi kyllä ajamaan ns.mutkatiellä jo oikeasti lujaa.

    Renkaatkin oli kyllä 18 tuumaiset ettei ne letkunneet niin pahasti.

    Se oli lähellä c4 vetteä ajettavuudeltaan.
     
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    C4 Vetten veroista tästä ei saa millään, jo pelkästään siksi että on reilusti etupainoinen ja Vette taas ei. 17 vuotta tuli ajettua Vettellä niin hyvä verrata sellaiseen joka on hyvä ajettava. Etujousista en tiedä tyyppiä mutta jäykiltä tuntuivat käsittelyssä. Keula oli lisäksi niin korkealla että 2 tuumaa olisi voinut pudottaa. Laskin kuitenkin vain yhden tuuman joka on yhtä kuin 3/4 kierrosta pois siitä päästä jota ei ole taivutettu. Toisessa päässähän viimeinen puoli kiekkaa on tasattu. Säädettävät iskarit oli hyvä hankinta, niillä sai keulaa jämymmäksi ja takaiskarit piti jättää löysälle. Kallistelu on kuitenkin ärsyttävää sporttiautossa, siksi haluan paksut vakaajat. Tämänkin jälkeen pystyisi vielä parantamaan kun saisi joskus paremmat jarrut hankittua. Ohjauksessa ei muuta vikaa ole kuin se että kuulamutterissa ei ole tuntoa verrattuna hammastankoon.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos radikaalisti meinaa alustaa parantaa niin aloittaisin eturungon kiinnittämisestä kiinteäksi, puolirunkojen yhdistämisellä, ja turvakehikko sisään, joka on kiinnitetty myös näihin "runko aisoihin".
     
  7. 3964

    3964 2nd gear

    Näissä ameriikan ihmeissä on lähes aina tuo perisynti löysäkeula ja suhteessa jäykkätakapää,se ei ole oikein ideaali jos puhutaan hyvästä ajettavuudesta/käytöksestä.

    En tahdo kadulle mitään kivirekeä.

    Totta että koripitäisi olla jäykkä ennen kuin alusta voi toimia,siksi siviili autoon ei kannata ahnehtia jäykkyyden kanssa.

    Juu on mullakin noita verrokkeja ollut c4 manuska,f bodyja 1,2,3,4 gen.
     
  8. Weijari

    Weijari 3rd gear

    C4:sessa on aika paljon jäykempi tuo eturunko, kun siellä on tuo alarungon, A-pilarin ja siitä lähtevän vinotuen kolmiorakenne jäykistämässä. Nuo alarungot on lisäksi jäykempää kamaa kuin perus-patarauta ja suoraan kiinni matkustoman alle jatkuvissa palkeissa.
     
  9. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Ei sentään radikaalia kilpa-autoa ole tarkoitus havitella. Kadulla kruisataan.
    Rungon elämistä en ole kyllä vielä havainnut. Mutta voihan olla että sitten kun on tuhdit vakaajat, tilanne muuttuu. Keulan apurungon ja korin välissä näyttää olevan kuitenkin uretaanipuslat välissä. Ei liene vakiokamaa.
     
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Vakaajien vaihtamisella varmasti muuttuu mutkakäytös paljon paremmaksi ja voi hieman jopa piiskata autoa ettei vaan vello kaarteesta toiseen.

    Vielä jos vaivaudut vaihtamaan etupäähän tuoreet puslat ja jopa uretaanisiin niin alkaa olla kohtuu hyvä peruspaketti kasassa :cool: IMO eipä näitä vanhoja muskelivehkeitä kannata yrittää ajatella minään sporttiautoina, tosin pienellä vaivalla ja sijoituksella pystyy parantamaan huomattavasti

    Toki sitten jos on intoa ja budjettia niin heittää sinne putkimalliset tukivarret joissa onkin jo geometriakorjausta ja korkeampaa palloniveltä joilla muuttuu jo hyvin paljon!
    Mulla monte carlossa täysi BMR sarja ja en voisi olla tyytyväisempi auton ajokäytökseen kadulla.
     
    Muokattu: 6.8.2021
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tuosta "korkeammasta pallonivelestä" väännettiin täällä joskus aika lailla. Joku kannatti, joku piti humpuukina :rolleyes:.
     
    Isamu tykkää tästä.
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    http://www.pozziracing.com/camaro_spring_info.htm

    Simppeli juttu jousijäykkyksistä ja niiden soveltuvuudesta eri tarkoituksiin.
    Vakio etu 325 lbs ja siitä sitten ylös.
    Oma valinta SB autoon olisi progressivinen 300-600 luokkaa oleva.
    Jutussa on taulukko takavakaajien jäykkyyksistä.

    edit vakaaja
     
    Muokattu: 6.8.2021
  13. gt302

    gt302 2nd gear

    c4 :n akselit alle.
     
  14. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Missä kunnossa alustan (6kpl eturungossa, plus tukivarret á 4kpl) puslat ovat, vai onko ne vaihdettu?
    Omassa Camarossani alkuperäiset kumipuslat olivat kuin purkkaa, kun vaihdoin ne uretaanipusliin täydellisen alustaremontin myötä.

    Tosin nykypäivänä olisin vaihtanut kumipuslat, koska uretaaniset ovat aika kovat tuollaisessa pussihousupelissä kuin oma kotteroni on.
     
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Mittasin 2010 SS Camaron vakaajat myös, molemmissa päissä 23 mm. Mutta takarenkaat ovat 30 mm leveämmät. Siinäkin saisi olla edessä paksumpi omaan makuun. 1LE paketissa näyttääkin olevan 2 mm paksummat. Late C4 Vettessä on 24 mm molemmat ja ZR-1 26 mm molemmat ja niissäkin takana leveämmät renkaat. Mutta sitten kun Vetten alusta on optio Z07 edessä onkin solid 30 mm ja eturenkaat yhtä leveät kuin takana. Kai nuo on testattu mallikohtaisesti mutta usein liian mukavuuspainotteisia minun mielestä.
     
  16. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Mittasin 2010 SS Camaron vakaajat myös, molemmissa päissä 23 mm"
    No höh, mulla 67 Buick Specialin export-paketissa on samanpaksuinen vakaaja, edessä. Sehän on tällä vertauksella "urheiluauto":rolleyes:
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Eilen kävin testiajolla ihan vaan vakaajia testaamassa. Ja kyllä se ero oli selvästi havaittavissa, ei ole kallistelusta enää tietoakaan ja tuntuu ihan oikeasti sporttiauton alustalta. Toisaalta huomasin että nyt ei tahdo kuski pysyä istuimella muuten kuin rattia puristamalla. Ei ole -70 luvun jakkarat tehty mutka-ajoon. Kunpa löytäisi Recarot tai Corvetten istuimet niin hyvä tulisi.

    Kotimatkalla normaaliin tyyliin puoli kilsaa ennen kotia polkaisin lipposen lattiaan mutkassa kakkosella, kone kiekaisi ilmeisen korkealle, tosin en ehtinyt varvikelloa katsomaan, mutta kuitenkin otti kierroksia niin että laturin ja vesipumpun remmi oli lentänyt tielle. Huomasin kyllä heti kotona että lämpöviisari nousi hieman normaalia korkeammalle mutta en jäänyt sitä enempää pohtimaan. Illemmalla kävelin saman paikan ohi ja huomasin että keskellä ajokaistaa on tutun näköinen kiilahihna paikassa jossa takakumit suttasi. Nyt on uusi remmi niin tiukalla että hieman hirvittää laakerien puolesta. Muistelen että 1960-70 lukujen taitteessa rajuimmissa Corvetten moottoreissa oli normaalia syvempi kiila hihnapyörissä koska remmit muuten hyppäsi ulos urastaan.
     

Kerro tästä muillekin!