GM / Mopar / FoMoCo juputustopikki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Procharged Vette, 20.1.2022.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Mikä se on ykkössuosikki ja miksi. Kenraalimoottori, Moottoripartsi vai Homoko ?
     
    Muokattu: 20.1.2022
  2. 3964

    3964 2nd gear

    Kaikissa on puolensa,mutta itsellä on letukka helppouden/halpuuden takia suosikki
     
  3. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Homoko on Honda motor company!
     
    Inlinee tykkää tästä.
  4. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Lukitsen vastauksen mopar, varsinkin nuo 60-70 luvun vaihteen moparit miellyttää silmää
     
  5. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    No Rambler ja Hudson "kiehtoo",kun niiden harrastaminen ei oo liian helppoo:).Ja eivät ole liian yleisiä muutenkaan täällä Suomessa.Ford taas suht helppo harrastella ja mukavia malleja monta.Moparia ja GM -tuotteita ollut myös,mutta jotenkin ei oo silleen säväyttänyt.
     
    frank tykkää tästä.
  6. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    AMC ja Rambler , sen takia että erottuu porukasta, samasta syystä sämpylä Buick käyttöautona ja Letukan-89 pikkis , ihan se takia että niitä ei voi vastustaa.
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  7. LUM-1

    LUM-1 3rd gear

    kaikki käy
    15 kesäsenä päätin että -68 sarja on saatava omaan talliin ennen kuolemaa eli Charger, Camaro ja Mustang ja tuo Foortti puuttuu vielä tallista.

    Saattaa olla että jääkin puuttumaan, oma elinikä tulee vastaan tai sit varallisuus, kun hinnat on karanneet ihan järjettömiksi jopa noissa Foortteissa :odeek:
     
  8. T5

    T5 Gearhead

    Semmoiseen Mopariin, josta tykkäisisin, ei yksinkertaisesti ole rahaa. Siksi Ford/GM.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Ford-perheeseen kasvoin niin Foortti piti saada, ainakin ekaks jenkiks. Toista kahtellessa ei oo merkki niin tärkeetä, kun eka ei oo vielä lähössä yhtään mihinkään.

    GM ja Ford sai automaattilaatikkoihinsa ylivaihteen pikkasen aikasemmin ku moppe.

    Unelma-autoihin sisältyy kaikkia kolmea, tosin fomoco-painoitteinen on lista. Ehkä sinne joku AMC/ramblerkin eksyny.
     
    FUKK tykkää tästä.
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Moparin koppa, letukan motti + loota ja foordin perä. Siinähän se olis hyvä combo!

    Tosiasiassa kaikilta löytyy hienoja koreja ja se on makuasia tietenki mistä pitää.
    Tekniikassa on omat metkunsa jokaisella, mutta silti letukka ehkä silti helpoin ja halvin.
     
    frank, isalmela ja dart -66 tykkäävät tästä.
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mikä letukan halvaksi tekee, huono laatu vai joku muu? Olen tätä sanontaa aina ihmetellyt, yleensä kaikkiin Amerikan autoihin osat ovat halpoja, Ladan osien hinnoissa jos verrataan eurooppalaisten hintoihin.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Lähinnä moottori ja loota puolen osia meinasin. Isommat valmistusmäärät kun ei oo niin montaa versiota aiheesta kuin esim foordilla.
    Helpottaa rakentelua kun osat on yhteensopivia isommalla aikajaksolla.
     
  13. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Mikä se halpaa olisi paitsi lässyttäminen ja virittäminen leukoja heiluttamalla. Mutta Chevyssä ainakin se hyvä että osia ja viriosaa on reilummin tarjolla. Sen huomaa vaikka virikansia hankkiessa. Valinnan varaa on ihan riittävästi mutta muihin moottoreihin tahtoo usein ainoa olla Edelbrock. Minua on aina sporttimallit kiinnostanut eniten ja siten Vette Camaro ja Firebird kiinnostaa myös ulkonäön vuoksi. Vanhempana huomannut että myös Olds ja Buick 455 muskelimallit ovat hienoja ja brutaalia vääntöä löytynee. Vaikkapa 1972 Hurst Olds 455 kelpaisi. Tai 1970 Chevelle 454. Todennäköistä kuitenkin että nuo jää ikuisesti haaveeksi.
     
  14. frank

    frank Gearhead

    Kaikki alkoi 1987 Valiant-65 mihin sitten laitoin 318 ja 833 manuaali. Meni 14,02 ja olin sitä mieltä että Mopar on paras (parsa). Sitten fordi leiriin ja Mustang -66 , ja siitäkin tuli äkkilähtökampe 11,2/198 .Sitten oli välissä -68 Ranchero ja -77 Buick skyhawk mihin piti laittaa 350 ja T10. Ja taas Mustang -66 ,siitä sitten pro street tyyppinen äkkilähtö vehje taas , letukan pikkulohkolla tietysti 10,28/218. Ja sitten..Rambler Classic 1963 4d sedan,, siihen chevyn 305 ja 700 loota,levyjarrut,tehostin..Aivan loistava kampe..No sit piti palata juurille ja ostaa Mopar eli Challenger -70 kun semmoista oon halunnu vuodesta -85. pikainen läpikäynti kesti 4 vuotta ja nyt siis ajettu jo pari kesää. bb 396+727 .Anyway .Mopar or no car homma ei toimi mulle,Rambler on ollut paras ja eniten ajettu reissuauto eikä sitä tarvii pestä joka bileisiin. Voi olla että todke vaihtuu vielä nocariin ..
     
    hartsa69 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  15. hantta

    hantta Gearhead

    Pienellä näpertelyllä -60 luvun loppupuolen Mopar Letukan rungon päällä, koneena 454 ja laatikkona th 400, ja perä vaikka se Ford ;)
     
  16. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mopareita on nyt kolme ja yks Chevy. Mopareista A koppaset on aina miellyttänyt omaa silmää. Onhan ne muutkin ihan hienoja mutta ei oo minkään esim b tai e kopan kohdalla sellaista että tommosen kun joskus sais. C koppasen farmarin vois joskus hommata. Chevyjä on ollut pari ja toisen niistä myynti (72 Camino) harmittaa vieläkin.
     
  17. matti R

    matti R 2nd gear

    50-70 luvulta ylivoimaisesti eniten silmää miellyttää Cadillac, ja mukavasti niissä on yleensä varusteitakin eniten. Fuselage- koriset näyttää hyvältä myös.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. TN

    TN 3rd gear

    Mun kohdalla kaikki alkoi vuonna -94, kesän vaihtuessa syksyyn Ford Fairlane 500 vm-66 muodossa, jossa tekniikkana 289cid+ 3-vaihteinen manuaali. Auto oli ajokuntoinen, mutta katsastamaton, joten vein auton sellaisenaan katsastuskonttorille, jossa tuli hylky, joten se tiesi vähän hitsaushommia, sekä taakse jarrusylinterit ja piti uusia banjon jarruputki. Nämä viat kuntoon saatua uusinta näyttöön katsastuskonttorille ja leima tuli. Syksy siinä sitten tuli ajettua ja talvi tehden jotain remppaa, mutta eihän sitä työttömyyskorvauksilla kelan maksamilla peruspäivä rahoilla mitään ihmeitä tehty. Jotain kuitenkin, kun rahatilanne antoi myötä! Aikaa kului, sitten seuraavaksi kone purkuun ja mitä hemmettiä, lohko halki, ei muuta kun lohkoa ostamaan ja Pietarsaaresta löytyi vuoden -68 mallinen stanu lohko ja poraukseen 030 ylikokoon. Mikä sattuma Faikun 289 koneen suhteen oli se, että kuinka ollakkaan kone piti sisällään 030 ylikoko takomännät, ei muuta kun veivit koneistamoon sorvauttamaan n. 2 milliä pois männän laelta jotta männät ei tulis dekin yli, koska kampiakseliks vaihtui 302:n sellainen,veivit 289:n arp-pultein. Mutta sitten vuoden -96 syksyn kynnyksellä työllistyin UPM:n vaneritehtaalle ja niihin aikoihin kaveripiirissä ilmestyi vuoden -66 Ford Mustang myyntiin, eikun Faikkua myymään ja kyllä sille ostaja löytyi, sitten ostaa pläjäytin ja ajoin sillä kesät -98 ja -99 tekniikkana 302+C4+8 3/4 ja pitihän sitä kokeilla varttimaililla ja tuolla kokoon panolla paras aika 13,2 162Km/h loppunopeudella. Kesälle 2000 rakensin autoon 351W:n mihin laitoin 289 pienpalotila kannet, tällä kokoonpanolla paras tulos 12,00 180 km/h:n loppunopeudella. Talven -03, -04 aikana autoon tuli alumiinikannet ja -06 WCSC Porin osakilpailuissa paras aika 11,5/189 porttaamattomina. Portattuina paras aika 11,205/ 193,5 Fhra:n kisoissa Motoparkissa kaudella -11. Loppuvuodesta -06 Alkuvuoteen -12 käyttiksenä, vetoautona mulla oli vuoden -92 Chevrolet Chevy Van G20 6.2 diesel. Tallin kimppaautona oli -62 Chrysler Newport 90-luvun lopulla. Helmikuusta 2013 näihin päiviin asti ollut "ikuisuusprojektina" -70 Dodge Challenger.
     
    Muokattu: 25.1.2022
  19. TN

    TN 3rd gear

    Motto on mulla se; Chevyyn Chevyä tekniikan muodossa, Fordiin Fordia ja tietysti Mopariin Moparia. Mutta, jos ajatellaan kilvanajoa, tätä kiihdytysajoa, niin jos auto on GM:n valmistama, esim. Pontiac, Oldsmobile tai Buick, niin silloin tulee kysymykseen Chevrolet moottori. Kunnes kyseessä on Ford ja Mopar, niin näissä tapauksissa koppa ja kone saman konsernin valmistama, vaihteisto voi molemmissa olla GM:n valmistama PG ja peränä voi Fordissa olla Moparin 8 3/4 (kuten mulla oli Mustangissa) tai päinvastoin Moparissa Fordin "9. Tai kummassakin oma perä. Fordin ja Moparin vahvat perät sopii mun mielestä myös GM konsernin tuotteisiin myös.
     

Kerro tästä muillekin!