GM:n pyöränmutterit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Chevy ´53, 22.4.2009.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Mikäs se olikaan se "tavallinen" GM:n perusmutterin koko? Lankkukyljet ym. Pitäis löytää oikeat Nippelit.netistä.
     
  2. Nappula

    Nappula Gearhead

    Jostain 82 vuodesta alkaen M12x1,5
     
  3. jart$u

    jart$u Gearhead

    ei kai millikoolla sentään.
    mittaamiseks menee, 7/16-20 tai 1/2-20, molempia on käytetty.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Täys kokoiset Farkut on ollu 1978-90 1/2x20 kierteellä, eli puoltuumanen UNF.

    On niitä metrisiä M12x1,5 käytetty esim 1982-> F-bodyt
    M14x1,5 1988-> picupit
     
  5. Luigi

    Luigi Gearhead

    Tuommoisen tänne joskus raapustin,
    M 12x1,5/SW 19/ H14
    Bmw 1600,2002,2500
    Buick:
    Century 82-96
    Electra 85-90
    LeSabre 86-99
    Regal 82-91
    Riviera 79-91
    Skylark 80-98
    Cadillac:
    Eldo 79-91
    Deville 85-93
    Fleetwood takaveto 85-91
    Seville 80-91
    Chevy:
    Camaro 82-87
    Caprice 91-96
    Camino 82-87
    Blazer S10 89-)
    Chrysler:
    LeBaron 82-95
    Neon
    Newyorker 83-96
    Saratoga
    Stratus
    Voyager 84-96
    Ford:
    Taurus 86-98
    Tbird 89-97
    Mercury Sable 86-98
    Oldsmobile:
    Cutlass 82-91
    Customcruiser 91-92
    Delta 86-94
    Opel:
    Kadett C
    Ascona B
    Manta B
    Record E
    Commodore C
    Senator
    Monza
    Pontiac:
    Bonneville 82-90
    Fiero
    Firebird 82-92
    Transport 90-98
    Volvo:
    700 srj.
    900srj.
     
  6. nippelit.fi

    nippelit.fi 1st gear

  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kiitokset Tepolle nippelikauppaan, hommaa toimii!
    Samaa tietoa kaipaaville kerrottakoon, että ko. mutsku kulkee ko. kaupassa koodilla L5440 - KARTIO AVOIN SINKATTU 21 MM, hinta á 0.80. Ja kokohan oli sitten se 1/2-20.
     
  8. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Jatketaan samaa topikkia kun osui niin lähelle. Onko porukat vaihtaneet pidempiä pyöränpultteja aluvanteiden kanssa? Jää meinaan -61 Chevyn orkkispultit melkein puolen mutterinmittaa lyhyiksi, ei oikein näytä luotettavalta...

    Vai hoituuko homma pelkästään holkkimuttereilla, mahtuneeko noihin pultinreikiin tosiaan joku holkki? Siis AR TT2 kyseessä ja 7/16-20 orkkispultit.

    Umpimuttereilla ongelman saa ainakin lakaistua maton alle, poissa silmistä - poissa mielestä... :rotfl:
     
  9. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

  10. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Juuh katsottu on Summit, Classic Industries, US-Parts, Sinclairs Impala parts, ebay jne. Pultteja löytyy mm. ARPilta juu, mutta kaikissa on myös orkkista suurempi "knurl diameter" ja ei kyllä kiinnosta alkaa suurentaa reikiä moisen takia.

    Mutta nou hätä, itse asiassa vanteiden pultinreijissä ON sen verran halkaisijaa (15mm) että sinne mahtuu mutteri jossa on se kapea suora natsa kartion jälkeen eli tilanne ohi, mutterit lähetetty tänään ameriikan ihmemaasta. Ja olisi löytynyt Tepoltakin, tuli nyt kiirehdittyä merta edempää tällä kertaa. :odroll:
     
  11. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Vähän offtopiccina, jos muttereita on ollut hankala käsityökaluilla
    irrotella, auttaako tuo mitään vaihtaa pelkästään mutterit eli
    voihan myös pultti olla yhtä huono/ruosteessa....?
    ..Ja miten tuo pulttien vaihto käytännössä tapahtuu, legaako vain vai...?
     
  12. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Lähtevät irti ihan pajavasaralla, kannattaa ruuvata mutteri siihen päähän ettei telo kierteitä. Ja takaisinpäin joku holkki siihen väliin ja kiristää normaalisti vaikka mutterimopolla tai räikällä, eiköhän se siihen reikään uppoa vaikka onkin vähän tiukka.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vetarit paikoillaan pajavasaroinnissa kannattaa muistaa laittaa jokin pajavasaraa raskaampi vastin sinne kilven taakse. Jos isku kohdistuu pyöränlaakeriin tai tasauspyörästön poskilaakeriin tai sen hammaspyöriin, voi sinne iskeytyä jälki.
     
  14. lami_

    lami_ 1st gear

    Summitiltako tilasit? Minkä verran tuli rahtia/veroa. Pitäisi Broncoon tilata etupyörien lyötävät pinnapultit jotka maksaa n. 25dollaria, mut ei oo mitään käsitystä paljon on rahti ja paljonko Suomen valtio haluaa välistä.
     
  15. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Ebayn hinta oli 18.99 USD, rahteineen teki 36 USD eli jotain 30? EUR. Tulivat suoraan postilooraan, näistähän ei koskaan tiedä meneekö tullista noudettavaksi, postiin vai kotiovelle. Jos olisi mennyt Tulliin niin tohon päälle ALV 22% tai jotain ja vero muutama % eli about neljännes lisää = alle 40 EUR kuitenkin niinkin. Ja jenkit osaa kauppahomman, tavara tulee yleensä todella ripeästi.

    Mutta Suomisen Tepolta / nippelit.net jos löytyy niin onhan se riskittömämpää ja tukee suomalaista alan yrittäjyyttä :)
     

Kerro tästä muillekin!