GM:n squarebodyt 1973-1987 (1991)

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 23.11.2019.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsellä 6.2D vakioputsari, mutta vaimennin lähti takavasempaan suuttimien vaihdon yhteydessä.
     
  2. impala-63

    impala-63 Gearhead

    No joo käytiin parin kaverin kanssa vähän ajelemassa tossa ennen porvoon cruisinkia niin kyllä ne pakoäänet on mitkä kumisee. Tuntuu kuin pöntöt kumisis läpi. No pitää varmaan hommata ens alkuun pitkulaiset ja mahdollisimman pitkät läpihönkivät vielä päihin jos auttaisi vaikka läpihönkivät taitaa nuo olla mitkä on kiinni.
    Pöntöt on ennen akselia eli jonkun verran suoraa putkea pönttöjen jälkeen
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Suoran putken pituus pönttöjen jälkeen saattaa vaikuttaa tuohon resonointiin / kuminaan. Laadukkaat paksukuorisemmat pöntöt ei varmaan niin helposti resonoi ja kumise kuin nuo ohuemmat halpikset. Toki pönttöjen sisuskalut isossa roolissa myös. Tässähän jo oikein odottaa että pääsee tekemään tohon omaan uudet röörit!
     
  4. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Onkohan miten todennäköistä että dieselissä menis läpivirtausvaimentimet kartasta tukkoon, ja sitten muka puhdistuis parin minuutin WOT ajon jälkeen? Mulla on aina ollut 300mm pitkät pyöreät Simonsit, aiemmin oli jatkona suorat lavaputket mutta halusin vaihteeksi hiljaisemman niin laitoin vielä lavalle pitkät custom läpivirtausvaimentimet. Olisinkohan vuoden ajellu noin ja nyt on sivuputket + ne samat 300mm Simonsit. Tuntuu ettei noista lähde puoliakaan meteliä, mitä Simonseilla + suorilla lavaputkilla lähti.

    Mullahan siis syttyi tuleen ne custom vaimentimet ku päästelin motarilla, eikä tuolla oo varmaan koskaan ennen ajettu putkia noin kuumaksi. Nii epäilen että voiko tuosta puhdistua vaimentimet. Pitää vissiin ottaa ne pois :D
     
  5. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Ne sun lavaputket on varmasti pitänyt mökää kun melko varmaan ollut 3 tai 4" rööriä. Kaikuu meinaan aika tavalla.

    Olen ollut siinä käsityksessä ettå magnaflow pitäisi olla ihan laadukas vaimennin ja ei se kuori mitään heppoista ole.

    No täytyy hommata yhdet vaimentajat lisää ja toivoa että hiljenee.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Voihan se nokipaska tukkia vaikka mitä. Joskus nähnyt kun 2½" putkessa jäljellä enää noin 10mm reikä keskellä kun paikallismoottori oli käynyt vahingossa tyhjää jonku sata tuntia. Miksei herkku 6.2D kykenis samaan?

    Olis kyllä mielenkiintoista vetää kaasu pohjassa pari minuuttia tolla omalla. Luulen että sen suorituksen muistaisi lopun ikää..!
     
    tsipi, Catrik ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. Catrik

    Catrik 3rd gear

    No sulla on vähän eri kone siellä... :D Mulla on tossa vakio mittaripyörittäjät, asteikko vaan korjattu teipillä ja tussilla. Nopeusmittari lähössä jo toiselle kierrokselle ja siltä se vauhtikin tuntuukin noilla renkailla ja alustalla, GPS näytti 127km/h.

    Tuommoset on nyt
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Gary Grand, 12345678910, Mr Banner ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Ei kanttikoppa, mutta gm, nyt kuitenkin ja pakoputki kokemuksia:

    Autoni on diesel ja oli ennen ahtimelta 4" putkea taka-akselille asti, jossa sitten varmaan puoli metriä pitkä läpivirtausvaimennin. Ränni oli vaan käännettynä alaspäin taka-akselia ennen, koska g koppa ja akselin ylitys 4" on aika haastava operaatio. Kumisi määrätyillä kierroksilla aivan sairaasti sisälle, vaikka on miten massattu ja äänieristys kunnossa.

    Rapian 10 tkm jälkeen sain tehtyä akselin ylityksen 3,5" putkesta ja takapyörän takaa putki ulos. Tuli aivan eri auto. Oli niin eri äänimaailma, että meni pari päivää totutellessa.. Ja en tiedä vaikuttiko tehoon juurikaan? Talviauto, joten vähän vaikea sanoa.. Pointti siis oli, että jostain luin isojen poikien ohjeita kuristaa vaimentimen jälkeen ihan napsun verran halkaisijaa. Myös mutkat ilmeisesti auttaa.

    Ja en myöskään aja 2 min pedaalipohjassa, koska tiedän patani porsivan jo hyvissä ajoin ennen edes minuutin rajapyykkiä..
     
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Mulla oli 89 C2500 2wd 6.2D Banksin holsetilla ei hukkaporttia ja TH700.
    Oltiin Autobahnilla tulossa illansuussa pohjoista kohti 250 crossi honda lavalla.
    Rekkoja oli oikealla kaistalla täysijono, niin otin muutaman kilometrin spurtin näytti kun ne rekat olisi ollut parkissa ja kaveri sano että crossi ei omin voimin ikinä kulje sitä vauhtia.
    Mittari loppu 85 mailiin ja aikana ennen navia ja älypuhelimia, joten mitään faktaa ei ole mutta hauskaa oli ja mustaa alko tulla putken täydeltä mitä lujempaa mentiin.
     
    Mr Banner, 12345678910, tsipi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aikoinaan lapsuuden kaverin Toyota Land Cruiserilla ajeltiin ympärikyliä. Yöllä sit ajeltiin aika reippaasti kotikuntaa kohti, ihmeteltiin kun rekat vilkuttelee valoja yms. Ja seis, autossa ei näy mitään ihmeelistä. Taas lappulattiaan ja menoksi, sit kun katsotaksen niin sellanen 4-5 metrin kipinä suihku tuli pakoputkesta, kun aivan tukkeessa ja karstat alko palamaan pois :D
     
    passerby, Gary Grand, Mr Banner ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Aikoinaan käytiin tuplahytti-Dynalla tsadissa ameriikanautonäyttelyssä.

    Dyna revittiin pellosta josa se makoillut 6 vuotta. Muutama päivä töitä, mm. pystyputkien, alustan LED valojen ja muutaman neliön peltien hitsaustyöt.

    Koeajolle sitten se 700 km lenkki. Ei kolmen litran diisseli aluksi jaksanut viedä kuin 80 km/h, mutta kaasu pohjassa jo muutaman kymmenen kilometrin jälkeen alamäessä päästiin jo melkeen satasta. Hyvä reissu kaikinpuolin.
     
    passerby, Gary Grand ja Mr Banner tykkäävät tästä.
  12. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Nyt olisi 2kpl 22" pitkiä 4" halkaisijalla olevia magnaflow vaimentajia jotka pitäisi tunkea tuohon loppu päähän. Toivottavasti hiljenee.

    Millaisia ratteja olette laittanut? Mulla on se 13.5" kumi grantti ja se on aivan hirveä. Muutenkin pitkä rattiputki niin se tulee vielä 10cm ulos eli on liki navassa kiinni koko ajan ja liian pieni halkaisija minun mielestä.

    Tai onko kukaan vaihtanut / lyhentänyt rattiputkea ettei tule niin ulos?
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Grantin puuratti on hieno ja tyyliin sopiva, mielestäni. Niitä saa 13,5” ja 15”. En oo nyt varma kumpi on Itellä mutta tykkään.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  14. LUM-1

    LUM-1 3rd gear

    impala-63 tykkää tästä.
  15. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Juu näitä katselin ebaystä mutta hinta tahtoo karata päälle 250e lähimpään postiin kannettuna. Voipi silti olla että tilaan jossain vaiheessa.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    No niin Squarebody tietäjät. Vaihdoin 6.2D imusarjan ja huomasin että tollanen paksupunanen johto on poikki koneen takaa. mikäs johto ja mihinkä liittyy?
    [​IMG]
     
  17. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Hehkun johtohan tuo..
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Niin vähän arvelinkin, kun tähän on vedetty napilla hehkut... Pitäsköhän napin vai laittaskohan ton johdon kiinni ja kokeilisi toimiiko ihan alkuperäinen systeemi.
     
  19. Catrik

    Catrik 3rd gear

    Mistähän löytyis NP205 ruuvien oikeat pituudet ja sijainnit? On jo melkein kasassa ja huomasin että joku on mennyt sekaisin koska määrät ja tyypit ei täsmää. Jotaki on väärässä paikassa tai hukassa. Mielellään välttäisi purkamasta kaikkea, tuli ihan mielihyvän vuoksi laitettua lukkolangalla kiinni kun hommasin semmoset pihdit.
     
  20. El Comia

    El Comia 3rd gear

    Löytyiskö R10 pelkääjän takalokariin kromikaarta käytettynä? Ei tarvi olla priimaa ku muutkin käytettyjä
     

Kerro tästä muillekin!