GM :n tiltti..

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja lucifer74, 8.9.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi,

    eipä ole vaikeaa kiristää tiltin nivelen kiinnityspultteja. Hankalin homma on kokoamisessa, kun pitäis saada pysymään paikallaan muoviosanen( se joka yllättäen tipahtaa purkuvaiheessa lattialle), johon vastaa valonvaihtimen tanko rattiputkessa. Rasvalla se pysyy, mutta on kenkku juttu. Toinen asia on, että ei kannata purkaa ohjeiden mukaisesti niin pitkälle, että vetelee tappeja pois nivelestä. Ennen sitä vaihetta pääsee käsiksi jo kahteen torx- pulttiin neljästä(joku väittää 3:een) ja eikun varttituuman vääntiöön varttituuman hylsy jos ei ole torx- hylsyä ja kiristämään ne kaksi ja sillä hyvä.
     
  2. -riku-

    -riku- 1st gear

    Malttia tilttien purkuun! Ne ovat ihan varmasti korjattavissa ilman vahinkoja kun ottaa rauhallisesti. Toisella kerralla se on jo paljon helpompaa. Lupaan kiriä kaikki (GM) tiltit mitä tänne pihaan tuodaan pullakahveilla noin niinkuin harrastusmielessä. JOs ei meinaa onnistua niin tapellaan miehissä sitten kuntoon.

    Ohoh, tulipas luvattua roheesti...
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. NokiLotja

    NokiLotja 1st gear

    Joko on jonoa? :)
     
  4. -riku-

    -riku- 1st gear

    Luojan kiitos ei!
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu vasta korjasin omani. Ratti heilui puolelta toiselle, virtalukko takkuili ja samoin vaihteensiirrin. No ei muuta kuin ratti pois (tarvii ulosvetäjää jonka voi tehdä itsekin parista 8 mm pultista ja rautalevystä, tosin lienee kiinnitys eri malleissa erilainen?) sen jälkeen äänimerkin johto irti (auto Caprice -86) ohjauslukon rengas ja äänimerkin liuku pois painamalla jousta vastaan ja kampeamalla sokka irti (takaisinlaitto teettää vähän töitä) ja hätävilkun nappi irti yhdellä ruuvilla, vilkkuhässäkkä irti eli se käyttövipu oikeasta laidasta ensin , on yhdellä ruuvilla , kannattaa rasvata liukupinta ennen uutta asennusta. Sitten ne kolme ruuvia (torx) pois mitkä pitävät vilkkuhässäkkää paikoillaan ja vetää varovasti (johdot tulee matkassa, pitää olla löysää-> paneeli ratin alta auki ja liittimet pois, ehkä viisasta ottaa ihan ensiksi ettei äänimerkki huuda vahingossa), virtalukon vierestä avainsummerin kytkin ylös pois ja sen alla ruuvi (torx) millä lukkopatruuna lähtee pois. Lukkopatruunan irrotuksen jälkeen nousee koko yläosa pois lukuunottamatta tiltin säätövipuun jävää palikkaa. Tiltin söäätövipu irtoaa pyörittämällä. Siinä palikassa on myös se valonvaihdinta liikutteleva muovipalikka (valonvaihtimen metallinen vipu on rattiakselin lähellä tiltin vivun alapuolella). Oli niin hyvin vaseliinissa että pysyi paikallaan. sen jälkeen pääseekin jollain lailla käsiksi alapuolisiin torx päisiin ruuveihin jotka pitävät tilttiä paikallaan. Yläruuveja en löytänyt, olisiko pitänyt enempi purkaa? 1/4 ohuella jatkolla ja 6 mm 12 kanttisella hylsällä nämä pystyi kiristämään minkä jälkeen heiluminen oli tyystin poissa joten ei muuta kuin kasaan. homma sujui suht helposti siihen saakka kunnes piti laittaa ohjauslukon rengas paikoilleen ja se sokka siihen. Ohjauslaakeria kiristävä jousi kun painaa tehokkaasti vastaan. Tähän hommaan tarvit kaveria tai sitten sinun pitää olla fakiiri tai miettiä muita keinoja joista päädyin jälkimmäiseen eli laitoin renkaan hollille ja ratin kiinnitysmutterin paikalleen ja molemmille puolelle 2 kasimillistä pitkää kokokierrepulttia kannat vasten sitä rengasta ja mutterit isojen prikkojen avulla vastaamaan ratin mutteriin. Ja ei kun kiristelemään muttereita ja pidellä paikoillaan pultteja niin sinnehän se rengas pikkuhiljaa menee kohdalleen ja saa sen sokan sommitella ihan rauhassa paikoilleen. Enää ei ole välyksiä ja kaikki toimii hienosti, samalla sain myös vaihdettua vilkunpalautuksen katkenneen jousen ja rasvattua vilkun nivelöinnit joten viiksen toimintakin keveni.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu tulipa kirjoitettua pitkä selostus katsomatta ensin linkkiä. http://home.t-online.de/home/O_Scholz/steering.html Tosin villkuviikseä en erikseen edes irroittanut. Kaipa tuo yläpulttien kiristäminenkin olisi ollut viisasta mutta katsotaan kun taas väljistyy.
     
  7. toyopet

    toyopet Gearhead

    Minulla olisi yksi, semmoisessa sinisessä buickissa. Joku oli vaihtanut siihen rattiputken toisesta autosta. Mitenkäs se... :D

    Mitäs muuten meinasit tehdä 403:lla ja mikä siinä oli vikana?
     
  8. -riku-

    -riku- 1st gear

    Kyseinen rattiputki oli muuten hieno ja hyvä, mutta teleskoopista oli karannut vähän kuulia, joten mulla on nyt Limitedissä teleskoopiton tilttiratti. Ko 403 oli kaiketi muuten ok mutta piti hiukan outoa lätkätystä. Sittemmin olen kyllä ajatellut että olsi ehkä sittenkin pitänyt antaa sen olla paikallaan. Vika ei lienee sittenkään ehkä niin paha. No nyt kuitenkin mennään 307 joka muuten oli moottori-optiona ko. mallissa -81. Tästä ei kyllä tainnut ymmrtää kukaan muu kuin toyopet ja cadillacman yhtään mitään....
     
  9. 348

    348 1st gear

    Löytyykö tilttiin osia helposti?? tarvittis ainakin laakerit??
     
  10. Toke

    Toke Gearhead

    Murhetta buickin kanssa, -84 Le sabre STW. Ratissa molempiin suuntiin käännettäessä tulee n samoilla kohdilla jäykempi kohta. Mahtaako olla oiretta juurikin näistä laakereista? En ole vielä alkanut purkaa, ajattelin kysellä ensin. Autoon on vaihdettu joskus Grantin ratti, jostain luin että mahdollisesti ratin vaihdossa on mahdollisuus rikkoa jotkin tiltin laakerit.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Laitoin joskus voorttiin krantin ratin ja akselille speiseri, ratin alle. Se speiserin reuna painoi laakeria ja ratti ei pyörinyt kunnolla. Speiseri poooois.
     

Kerro tästä muillekin!