GM Saginaw tehostajan ilmaus ym. ongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Petri R., 23.1.2014.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Auto '70 Nova. Tehostettu simpukka ja Saginaw -tehostajan pumppu. Vaihdoin viime talvena alkuperäisen pumpun+säiliön tilalle "uuden", joka olikin sitten joku neekerin amerikassa kunnostama. Kierteet täynnä ruostetta ja musta maali vedetty paskan päälle. Lisäilin keväällä tehostajan säiliöön öljyt mukamas hitaasti ja olen käännellyt rattia auton käydessä laidasta laitaan (ilman korkkia), kesän mittaan useampaankin otteeseen, mutta edelleen ohjaukseen jäi kiusallinen ominaisuus. Eli toiseen suuntaan kääntäessä ohjaus "suhisee" ja on hieman raskas, toiseen suuntaan toimii normaalisti.

    Eli onko siellä nyt vieläkin ilmaa, vai onko Bubballa käyny joku kokoamisvirhe tehostinta entisöidessä? Vai liekkö siellä jossain reiässä likaa tms. kun oli tuo kunnostustyön jälki muutenkin heikonlainen?

    Vanha tehostin toimi aikoinaan hyvin, mutta vuosi öljyä, joten siihen tulisi uusia tiivistesarja jos sitä meinaa käyttää. Toinen, vuotamaton käytetty Saginaw tuli tuossa haettua talteen muutamalla kympillä, ajattelin kokeilla sitä tilalle. Mutta kiinnostaisi, mihin tuo kuvatunlainen suhina viittaa, onko siellä ilmaa, roskaa vai vikaa?

    Oon lukenu että liian nopeasti öljyä lisätessä siihen syntyy kuplia ja ilmaus on hankalaa. Mihin se ilmalukko muodostuu tuossa järjestelmässä, pumppuun vai simpukkaan?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se pitää siis ilmata pyörät ilmassa.

    Sulla siis simpukka jäi vanhaa, pumppu "uusi"?
    Se pumppu ei tiedä kumpaan suuntaan renkaita käännät, joten suhina ei johdu siitä.
    Simpukassa joku siis vialla.
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Simpukkaan en koskenut, tosin se kyllä toimi ennen tuota pumpun vaihtoa aiempana kesänä. Kävi sekin mielessä, että oisko tuosta "kunnostetusta" pumpusta lähteny jotain paskaa liikkeelle joka sitten menny simpukkaan.

    Keulan tunkkasin ilmaan ja kääntelin rattia kun tuota yritin ilmata.

    No, onneksi on toinen ehjä simpukka varalle...kokeilis vaihtaa sen tilalle?

    edit: Vika korjautui aikoinaan tuolla toisella simpukalla.
     
    Muokattu: 23.4.2016
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Lainailen tätä, kun Wagoneerin kanssa ollut samanlaista ongelmaa, mutta suhisee molempiin suuntiin käännettäessä ja ohjaus on jäykkä. Auto seisonut ja vaiva tullut seisonnan aikana.

    Ensimmäisen kerran ilmeni niin, että ohjaus oli jäykkä keväällä autoa herätellessä ja silloin näki, että pumpun hihnapyörä pysähtyy rattia käännettäessä, mutta hihna liikkuu. Eli hihna luisti ilman ylimääräisiä ääniä. Myöhemmin oireet oli samat, ohjaus jäykkä, mutta hihnapyörä pyörii hihnan mukana normaalisti. - Pumppu suhisee käännettäessä niin kuin ääripäätä vasten kääntäisi. Mielestäni ensin ohjaus kangerteli seisonnan jälkeen ja keveni siitä sitten. Jossain vaiheessa se ei enää keventynyt.

    Vaivaan auttoi myös vähän nivelten rasvaus, mutta kun sammuksissa ohjaus on edelleen vain jäykkä, ei jumissa kuitenkaan. Nesteitä en ole vaihtanut, ylärajalla oli pinta.

    Pumppu jos olisi tehoton, niin oireet sopisi, mutta miksi se sitten sihisee kuitenkin. Onko siellä sihtiä jossain? Simpukasta en keksi, että miten se voisi hajota noin, että ei enää tehostus toimisi, mutta litkut pysyvät järjestelmässä.


    Aiemman kysyjän pulmaan, niin huomioi sitten se, että et paina jarrua samaan aikaan, kun rattia kääntelet paikoillaan ja tunnustelet ohjaustehostimen toimintaa.
     
  5. A/C

    A/C 1st gear

  6. Lainataas tätä topicia kun itselläni tuli pikku ongelma saginawi pumpun kanssa eteen.

    '87 Capricesta alkoi tehostimen pumppu vuotamaan, joten sehän vaihdettiin. Sain käsiini jossain vanhemmassa Oldsissa kiinni olleen pumpun, jonka sain sopimaan vaihtamalla säiliön Capricen omaan. Pumput itsessään olivat samanlaiset (/näköiset, oloiset), mutta Oldsin säiliössä on 3 lähtöä letkuille eli ymmärtääkseni kolmas jarrutehostimelle? Capricen säiliössä siis vain kaksi.

    Varsinainen ongelma on ettei tehostin ala tehostamaan vaikka kuinka olen ilmannut järjestelmää. Ajossa ohjauksessa on perkeleellinen vastus. Kokeilin ilmata keula ylhäällä useita kertoja rattia pyörittämällä, kone käynnissä ja ilman. Onko ilmaamiseen jotain yksityiskohtaista ohjetta? Tuntuu oudolta, että ohjaus ei tehostu laisinkaan. En ainakaan vielä halua uskoa että ostin rikkinäisen pumpun.

    Nesteenä käytin MAG1 power steering fluidia ja nesteet sekoittuivat säiliössä letkuihin jääneeseen vanhaan nesteeseen. Järjestelmä ei siis ollut täysin tyhjä kun lisäsin nesteet.

    Mistä lähden ratkaisemaan probleemaa, olisiko siellä vaan ilmaa jemmassa pahassa paikassa? Järjestelmän huuhtelu kokonaan ja pienissä erissä uudet nesteet sisään?
     
  7. JKF

    JKF Gearhead

    Ehkä paineenrajoitusventtiili juuttunu auki asentoon.

    [​IMG]
    En tiedä kuinka caprisessa on tilaa, mutta nuo saa periaatteessa irti pumppu paikallaan. Tuo vasemmanpuoleinen on se nippa johon tulee painepuolen letku. Loput saa nykästyä magneetilla pihalle.

    Melkei kannattais ottaa nuo osat alkuperäisestä pumpusta, niin tulee vasmasti oikeat paine- ja virtausasetukset.
     
  8. AlphaBravo

    AlphaBravo 1st gear

    Lainaan tätä pikkaseen.

    72 Novassa (350) on ongelmaa tehostimen kanssa (saginaw). Kun kääntää ratin ihan ääriasentoon, alkaa pumpun hihna luistaa ja pitää mekkalaa. Keskialueella kaikki toimii hyvin, tehostaa normaalisti eikä pidä ääntä.

    Olen koettanut ilmailla huolella, öljyt pitäisi olla ok jne.

    Tekeekö pumppu enemmän töitä ääriasennossa eli onko vastusta enemmän?
     
  9. maddis

    maddis Gearhead

    Simpukkahan kuluu keskialueelta eniten joten jos sitä on kiristetty 'liikaa' niin voi olla liian tiukka reunoilta. Tietysti jos kääntää 'tappia vasten' niin silloin tietysti taas vastus kasvaa. Itsellä tosin alkaa pumppu suhista eikä hihna luistamaan.
     
  10. AlphaBravo

    AlphaBravo 1st gear

    Ok, täytyy tutkia simpukkaa.

    Aika kummalta tuo käytös tuntuu. Melkein koko alueen ratti pyörii helposti, vaikka kahdella sormella pyörittelisi. Ihan reunoissa jotain tapahtuu: näkyy kun letkut liikahtavat (paine muuttuu?) ja sitten alkaa hihna nykiä ja luistaa. Paha ulvonta ja ratissa tuntuu jyskytys. Varmaan tehostimen paine hyppii, kun hihna nykii ja se tuntuu läpi? Koettanut kiristää hihnaa, mutta ei luulisi olevan enää siitäkään kiinni.

    Ilman tehostajaa ei tunnu mitään erityistä, raskaampi tietysti.

    Edit: kirjoitusvirhe
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, toki laitaan kääntäessä pumppu tekee töitä kaikkensa edestä. Topparia vastenhan siinä käännät. Tässä tapauksessa paineenrajoitusventtiili ei ehken toimi oikein, jos hihna alkaa luistaa ja hyppiä.
     

Kerro tästä muillekin!