1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

GM taka-aksilat

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sladiaattori, 12.5.2018.

  1. sladiaattori

    sladiaattori 3rd gear

    Opel Kapitän A pitäisi löytää uusi perä. Laitoin aikoinaan n.-79 bonnevillen b.o.p 10 bolt 8,5" perän joka sopi opeliin aika kivasti mittojen puolesta ja muutenki pelannu hyvin mutta..
    Se mikä vituttaa kun takana on se 5x5" pulttijako ja edessä 5x120=5x4,75" toinen asia on ne kaalattoman kokoiset 11" takajarrut ei meinaa pyörää saada mahtumaan pois pyöränkotelosta. Elikkä mistä USA GM:n kopan alta kannattaas ruveta kattelemaan uutta akselia joka täyttäisi toivomukseni 5x4,75" pulttijaon ja 10" takajarrujen osalta? Ja jottei menisi liian helpoksi niin mieluummin ei chevyn perää eikös niissä ole ne C-clipsut ja se paska vetoakselin laakerointi jossa laakerin sisäkooli suoraan vetarin karkaistuun pintaa vasten? Että mieluiten se b.o.p 10" leveys on tuossa opelin omassa perässä vetoakselien laipasta laippaan ilman rumpuja mitattuna 1573 mm tuota muutama sentti kapeampi olis ainavaan parempi. Rohkeasti vaan nyt ehdotuksia mistä buikista,oldsista,pontsosta lähden kattelemaan perää.. tietenki saa kaupata sitä alkuperäistäki Opelin v8:n 10bolt 8,2" aksilaa:oops:

    -Antti
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Paljon sulla tehoa jos c perä epäilyttää?
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eipä ole 35 v gm akseleita hajonnut,mikä niissä c klipseissä vaikeuttaa se opelin liikkumista,moni korjaaja saa uskomattomia asioita hajoamaan ja sitten on paska tuote,just kasasin jeepin perän,oli seppä ollut sielläkin asialla,ei pitäisi tehdä jos ei osaa eikä oikeasti viitsi opetella.mitä enemmän tietoa ja taitoa tulee sen enemmän huomaa ettei ole tietänyt paljon mitään.itse jättäisin perän talliin ja heittäisin sen opelin sulattoon pois perän päältä.
     
    Jussi289 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Sehän eskaloitui yllättävän äkkiä :odeek:

    Mutta jos haluat 4.75" jaon niin halvimmat perät löytyy kyllä caminon/malibun tms. Alta mutta ne on kyllä yleisesti ottaen kaikki niitä c-klippi periä. Mutta en mäkään kyllä ymmärrä että miksei semmonen toimis? Ainakaan mulla ei oo ollu mitään ongelmia siihen liittyen enkä ole kyllä kuullut että ois ollu muillakaan paitsi siinä vaiheessa kun lähdetään repimään liimaradalle ja on voimaa. Sillonkin tainnu enempi olla itse tasauspyörästöjen kuin c-klippien kanssa ongelmia ja saahan siihen perään asentaa c-clip eliminaattorit jos ne nyt niin kovin ahdistaa o_O

    Mutta noissa "pikkukoppasissa" vaan tahtoo yleensä olla se 7,5" perä mutta kestää sekin sen mitä sulla siinä kapitänissä laillisesti saa voimaa olla ;)
     
  5. hantta

    hantta Gearhead

  6. sladiaattori

    sladiaattori 3rd gear

    Moottorinlohko oletko jotenki jälkeenjääny hä? En tartte jeepin periä enkä sun peräremontti osaamistas. Jos et ymmärrä mitä olen kirjoittanut ja kysynyt niin älä vitun vajakki tuu sotkemaan mun ketjua noinkin asiantuntevalla kommennoinnilla kiitos!
    Ja en sulata ooppelia:D

    -Antti
     
    xarper, 401, belair54 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. sladiaattori

    sladiaattori 3rd gear

    Moro! Camino'79
    Sä noita chevy periä tuossa ehdottelit camino/malibu olisko sinulla mahdollisuutta antaa mittoja mulle perän leveydestä? Entäs joku oldsin cutlas niitä 70s minkäslainen perä sieltä löytyy? En mä tätä nykyistä perää muuten moiti mitenkään on pari senttiä kapeampi kun opelin oma aksila joka hyvä asia, sopiva välitys ja gm:n oma levylukkokin siinä on mutta tuo väärä pulttijako ja ne kaalattoman kokoiset jarrut:eek: että jos tuohon vain löytäisi sopivat vetoaksilat 10" jarrutkin löytyisi itteltä.
    Joskus 10v sitten kyselin täällä overdrivella onko jossakin mallissa samassa perässä 4,75" vetareita mutta eipä kukaan oikeen osannu sanua mitään silloin siihen. No tietenki teettämällä mutta siihen en rupea helpompi olis löytää tilalle sopiva ja jättää tuo tulevaisuuteen ittelle mä sen kuitenki silloin pikkupoikana laakeroottinki hyväksi.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    No jos sulla on sopivan levyinen, välityksinen, lukkoinen, pyöränlaakerinen yms. akseli jo olemassa niin mikset muuttaisi siihen vetareiden jakoa, ja laittaisi siihen ne 10"-jarrut?

    Meinaan että kun vaihdat sen akselin toiseen niin aika monta muuttujaa on sit siihenkin tehtävä, kiinnikkeet ja kardaani nyt tulee nopeesti mieleen.

    Vois siis olla että olemassaolevan akselin muokkaus on helpompaa kuin toisen sopivan löytäminen?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mä kanssa komppaan 4deetä että jos sulla on siellä mieleinen akseli jne. Niin eikö ois helpoin käyttää vetarit koneistamossa? Ei liene kallis paukku? :)

    Kaverilla on toki caminon perä irtaallaan ni eiköhän siitäkin mitat saada jos semmosta mielit? Ja varmaan guuglella löytyy kyllä joku jenkkien foorumipellen lista missä on leveyksiä? ;)
     
  10. sladiaattori

    sladiaattori 3rd gear

    No jos muutan pulttijaon niin..
    - vetarit irti perästä ja sorviin pitääs ajaa se rummun/vanteen keskitys rengas vetarin laipasta pois koska isompi halkaisija kun 4,75" jakoises gm orginal 7x15" peltivanteen keskireikä on jos sorvaa sopivaksi vanteelle niin se katoaa kokonaan pois eli pitäisi sorvata uusi keskitys rengas ja hitsata vetarin päähän ja sorvata suoraksi ja sitten jyrsinkoneen jakopääs porata uusi jako laippaan tämän kaiken työn lisäsi laakerit saanu kaiken maailman metallit itseensä ku vetareita koneistettu ja hitsattu eli vaihtoon laakerit ja sitten vielä uudet pinnapultit ostaa ja prässätä paikoilleen tämän kaiken tekisin tietenki itse jos vain olisi sorvi ja jyrsinkone käytössä nou propleema eli nyt sopiis vanne vetariin. Mutta sitten ne jarrut niissäpä onkin jarrukilvissä eri off set kun 11" kilvissä että ei ne nyt sitte sovikkaa noiden hyväksi muutettujen vetareiden kanssa yksiin kun vetarinpää on ulompana niissä alkuperäisesti 11" jarruilla varustetuissa perissä kuin 10" jarruilla varustetuissa perissä on.

    Elikkäs kaiken tämän jumpan sijasta on mun mielestä helpompi kattella toinen kierrejousilla varustettu aksila ottaa yhtenä perjantai iltana kaljaa ja rälläköidä tukivarsien korvat pois antaa vähän lamellia ja valmis putsattu aksila. Seuraavana aamuna lauantaina krapulas poraa sopivaan palkkiin 2 1/2" tai 3" rasiaporalla reijät ja halkaisee sitten keskeltä palkin ja 2kpl kiinnihitsattavaa kiinnikettä valmiina voi myös ostaa valmiina esim. Usa partsista moparin lehtijousentallat. Mä ostin aikoinaan useamman parin noita talloja Raaka arskalta aikoinaan kun se niitä kaupitteli. Sunnuntaina voi sitte laittaa uudet Uu pultit käännellä perä oikiaan kulmaan ja heftaalla uudet tehdyt/ostetut tallat banjoputkiin ja tehdä samalla uudet jarruputket,renkaat kiinni valmis kyllä on helppoa:rolleyes:
    Helvetti mä unohdin sen kardaanin lyhennyksen no se ei oo paha kyllä sen verran varmasti sorvia löytyy jostakio_O ehkä että näin... anteeksi pitkä sepostus mutta toivottavasti tajusitte jotakin tästä kirjoituksesta:)
     
  11. Kalu

    Kalu Gearhead

    Nykyseen ja edelliseen ropposeen oon laittanu letukan 10bolt perän 4.75" jaolla. Leveydet sen 145-147cm laipasta laippaan, näin ulkomuistista. 70-80luvun elcamiino, 7.5" lautas pyrpylällä, 60luvun lopun chevy ii 8.2" pyrpylällä. Noh, kalliita osia ja c klipsit löytyy, mut kyl ne kestää. Mut jos sul on se joku 502 letukan motilla oleva kapitaani, ni funtsisin, et samaan konkurssiin se menis vaikka sellai fordin 9" peräkin...?
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No itseasiassa ei kovinkaan monessa jenkkivanteessa/perässä ole tiukka keskireikä että se nyt on vaan "mukavuustekijä" että siinä mielessä pärjäät pelkällä uudella pulttijaolla vetariin koska voithan sä käyttää vanhat pinnapultitkin :)

    Jarruja en ite ainakaan heti vaihtais pienempiin ihan jo sillä että sulla kerran on toimivat jarrut siellä.

    Mutta jokainenhan taaplaa tyylillään ja vaihtoehtoja on monia :)
     
  13. lpr

    lpr 2nd gear

    Ite kans muuttasin pulttijaon sopivaks, joko koneistamalla tai tilaamalla uudet vetarit. Jarruja en pienempiin rumpuihin vaihtais, mutta levyjarrut vois olla järkevät. Sais pienemmät ja ei teho heikkenis. Aika helppo rakennella itekin tai sit ostaa valmiin sarjan vaikka Wilwoodilta tms.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Onkos siinä Opelissa lehtijouset? Niitä on suoraan sellasten kiinnikkeillä Camaroissa ja Novissa ainakin, vaan osuuko nekään kohdalleen. Sit on paljon Oldseja ja sellasia tukivarsilla ja kierrejousilla.
    Mulla olis melkosen romukasan alla yks Novan lehtijousiperä 7,5" kunnostetulla kartiolukolla. Ja siihen olis jo sovitettuna 8.2 perästä muistaakseni just 10" jarrukilvet. Ja 4.75 jakoset vetarit. Välitystä en kyllä muista, mutta tuskin tiuha. Enkä pelkän mittaamisen takia viittis kyllä kaivaa sitä ihan hevillä esiinkään.
     
  15. sladiaattori

    sladiaattori 3rd gear

  16. sladiaattori

    sladiaattori 3rd gear

    Jussi289
    Tuollaanen uudempi 68-79 novan perä näyttääs tosi hyvältä mittojensa puolesta olis sen n.2" kapeampi kun vakio perä jos nyt laskin oikeen. 60,1/4"=1,527m ja oma oli sen1,573m
    Ensimmäinen vaihtoehto löytynyt. Kumpikos jussi se sun akseli on?
    http://www.novaresource.org/axle.htm
    kuinkas noi camaron perän leveydet? Ja edelleen kaipaisin leveys mittoja noista b.o.p 10 pulttisista
     
    Muokattu: 14.5.2018
  17. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Yritän kattoo, saisko siitä minkään osan näkyviin ilman tallin tyhjennystä... Jos edes ton koodin.
     
  18. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    1st gen Chevy II aika tarkkaan 145cm laipasta laippaan
     
  19. hantta

    hantta Gearhead

    Minulla oli -63 4 pulttinen rumpu ;)
     

Kerro tästä muillekin!