GM takajarrujen säädöstä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja maddis, 9.6.2015.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Tästä olikin keskustelua jo G-body - säikeessä, mutta aattelin ottaa omaksi säikeeksi, ettei turhaan sotke sitä ja samat niksit käynee muihinkin bodyihin.

    Kyseessä on siis -79 Camino jonka takajarrut ei tahdo pitää. Autossa on kitkalukko perässä joka sotkee hieman jarrujen säätöä. Uutta on jarrurummut, -kengät, -sylinterit sekä taaimmaiset käsijarruvaijerit. Lisäksi kenkien välissä oleva säätö on putsattu/rasvattu sopivalla rasvalla ja toimii niin kevyesti kuin se vaan voi toimia.

    Jarrut olen kasannut näiden ohjeiden mukaan: http://www.pbase.com/nufsed/drumbrake

    Lisäksi olen täytehitsannut tässä kuvassa olevan 'Front strutin' etupäähän(kuvassa front) kummallekin puolella lisää tavaraa, jotta käsijarru toimisi paremmin.
    [​IMG]

    Sitten muutama kysymys.

    Kuuluisiko em. kuvassa oleva S-A arm lepotilassaan olla kokoajan tähtipyörää(starwheel) vasten? Ilmeisesti pitäisi? Tällä hetkellä se ei ole kummallakaan puolella. Toisella puolella on ehkä milli väliä ja toisella on pari kolme. Jostain luin, että tuota voisi taivuttaa, mutta ei oikein selvinnyt, että mistä kohden. Sen verran caminon jarrut poikkeaa kuvatusta, että S-A arm ei ole nivelöity tapilla kenkään vaan sen päässä on mutka joka pujotetaan kengässä olevaan reikään.

    Miten käsijarruvaijereiden säätö menee? Lähinnä tuo puolelta toiselle säätö, kun tuossa ei ole sitä monesta autosta tuttua 'kiikkua' joka tasaa vedon samaksi kummallekin puolelle. Jotenkin epäilen, että varsinkin käsijarrun huono pito johtuu siitä, että toinen puoli jarruttaa enemmän kuin toinen.

    Käsijarruvaijereihin liittyen. Kuskinpuolella tulevassa vaijerissa on kuula. Kuuluisiko sen kuulan lukittua kolmiopellin reikään vai onko ok jos se ei siihen lukitu vaan menee pidemmälle? Muistelisin, että se ei siihen etummaiseen koloon lukituu, vaikka ei vaijeria oikein väärinkään kovin helposti pysty asentamaan siihen.

    Jos tässä joskus saisi jarrut pitämään.

    Tällä hetkellä jos hitaasta vauhdista nostaa kaasun ja painaa käsijarrupolkimen pohjaan niin kyllä auto pysähtyy, mutta ei mitenkään erityisen vilkkaasti eikä toivoakaan, että takarenkaat lukittuisi. Etujarrut toimivat sen verran hyvin, että jalkajarrun tilannetta on hankala sanoa muuten kuin pukeilla ajaen ja kyllä silloinkin varsin pienellä kaasulla saa jo renkaat pyörimään vaikka kuinka runnoisi jarrua.
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Pitää olla arm kokoajan tähtipyörää vasten, sehän kääntää tähtipyörää kun pakittaa ja jarruttaa kun taaempi kenkä irtoaa ylätapista, eteenpäin jarruttaessa etummaisen kengän yläpää irtoaa tapista.

    Seisontajarrun säätö niin et kengät ei lepää strutin varassa vaan sen ylimmän tapin.

    Tollanenhan se seisontajarrun systeemi on et ensin menee kuskin puoli lukkoon ja sit voima siirtyy vasta kuskin puolen vaijerin kuoresta apukuskin puolelle, katsurit näitä välillä virheellisesti hylkäävät, vaikka pitäisi testata puoli kerrallaan.
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Ok, eli säädellään arm:t sitten kummaltakin puolelta tähtipyörää vasten.

    Ja taisi selvitä myös tuo automaattisäätö. Eli käsijarrun käyttö ei vaikuta tuohon säätöön mitenkään vaan juurikin jarruttaminen pakittaessa?

    Ja selvisi myös tuo käsijarrun toiminta. Näin sisältörikasta vastausta ei oo hetkeen tullutkaan. Kiitoksia. :)
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Olkaan hyvä :) juu sitä s a armin alapäätä kun vetää irti tähtipyörästä niin toi jousi sitä pakottaa siihen takas kiinni.

    Toi automaattisäätö on aika fiksusti suunniteltu kun tosiaan arm hinkaa tähtipyörää vain takaperin jarruttaessa ja jos hammas loksahtaa kohdalleen niin sit kääntää sitä vähäsen.
     
  5. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ja lyhyt kenkä sitten eteenpäin...muuten saa säätää ihan kaikessa rauhassa suuntaan jos toiseen eikä järkevää tulosta saa aikaiseksi millään.Ai mistäkö tiedän? :rotfl: :poff:
    Tärkeä juttu jota kuitenkaan monesti ei ole erikseen mainittu,ne menee helposti sekaisin jos ei sitä tiedä.
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Joo, lyhyt kenkä onkin edessä. :)

    Sen verran vielä, että ilmeisesti s-a armin säätö kiinni tuohon tähtipyörään kannattaa tehdä taittamalla tuota s-a actuator linkin päätä tiukemalle mutkalle eikä niinkään taittaa tuota itse s-a armia? Tai sit täytehitsaa sitä mutkaa johon tuo linkki tulee kiinni. Se linkki on sen verran paksua lankaa, että voi olla hankala saada tiukempaa mutkaa ilman että linkki menee ihan mutkalle.

    En tosin nyt äkkiä keksi mikä tuossa on niin kulunut ettei tuo s-a arm siihen tähtipyörään ota kiinni ellei tuo s-a actuator link ole päässy aukeamaan jostain syystä.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo se actuator link taitaa olla jousiterästä eli siinä tuskin vikaa, oliks sulla ne kaikki armit ja muut palikat vielä vanhoja eli onkohan ne sitten alkuperäisiä ettei joku ole sotkenut jonkuin muun mallin osia keskenään siihen ?
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Auton mukana tulleet armit ja muut osat pl. nuo mitkä on alussa mainittu. Myös jarrujousisatsin ostin uuden.

    Täytynee täytehitsailla sitä koloa, että saa sen s-a armin kääntymään sen verran että se ottaa tähtipyörään kiinni. Parempi ehkä noin kuin alkaa taittamaan sitä s-a armia sivulle sen verran että ottaa kiinni pyörään, vaikka se helpompi keino oliskin.

    Noh, täytyy tutkia mikä olis paras tapa.
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    joo sitähän voi käsin testata kun jättää ton rear shoe return spring pois pitää kengät keskellä ja käsin liikuttaa yläpäätä irti tapista et kääntääkö se käpälä tähtipyörää, sit viritykset kohdallaan kun pyörä kääntyy :)
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Hyvä vinkki! Näin täytyy tehdä.
     
    dodgeman tykkää tästä.
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Noniin, nyt on takajarruja säädelty. Ainakin s-a armit tuntuvat nappaavaan kiinni tähtipyörään. Onnistuin nimittäin toisella puolella kiristämään kenkiä hieman liikaa ja olihan homma saada löysättyä niitä kun ei sitä tähtipyörää niin vaan enää pyöritetäkään takasinpäin, kun s-a arm ottaa siihen kiinni! Lopulta onnistuin.

    Käsijarruakin säätelin, mutta en ole vielä(kään) oikein varma tuliko se hanttimiehenpuolen vaijeri tarpeeksi kireälle vai liian kireälle. Ilman lukkoa perässä se olisi tietysti helppo testata, mutta lukko hieman sotkee testailua.
     
  12. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Minä purin -63 chevyn etujarrut tänään, kun epäilin, että oli juuri väärin - lyhyt kenkä takana, eikä edessä ja niinpä olikin. Ihan samat roinat on siinä, kuin tuossa kuvassa - käsijarrupalikoita lukuunottamatta.
    Takajarruja en oo avannut. Onko sielläkin rummussa reikä, mistä saa tähtipyörää rukattua? Ainakin mulla on edessä. Ei tartte laakeria aina avata, jos jtn jarruhommaa on.. Niin, kun oli noi kengät väärin päin, niin aina tuntui pyrkivän vasemmalle jarruttaessa, vaikka kaikki oli vaihdettu...
     
  13. maddis

    maddis Gearhead

    On takana reikä josta pääsee ronkkimaan tähtipyörää. En tiedä miten noita jarruja on aiemmin säädetty (tai ei oo), kun oli vielä alkuperäinen pelti siinä reiän päällä. Väänsin sen irti ja tilalle tulee kumitulpat.

    Tosin, nyt kun sain tuon käsijarrumekanismin toimimana niin se jumittaa tuota tähtipyörää. Täytyi piikillä painaa s-a arm irti tähtipyörästä ja sitten pääsi pyörittämään tähtipyörää toiseen suuntaan.

    Uskoisin, että nyt ainakin pitäisi itsellä tuo automaattisäätö toimia.
     
  14. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Nehän pitäis siis säätyä itsestään, kun pakittaa ja jarruttaa.
    Mutta kyllä siitä reiästä voi säätää itsekin - meisselillä hakee kolosta sen säätöpyörän ja väkisin nostaa ylöspäin, niin kuskin puoli löystyy ja apparin puoli tiukkenee (ylöspäin).

    edit - siis joo kässäri ei säädy ittestään..?
     
  15. maddis

    maddis Gearhead

    Juu, niinhän tuolla aiemmin kävikin ilmi, että ne säätyy itsestään pakittaessa kunhan vain on se säätö kunnossa. Ja sen nyt laitoin kuntoon.

    Vielä hieman epäselvää tuo käsijarruvaijerin kiristys, että milloin se on sopivasti ettei liikaa tai liian vähän. Vaikka, ei se taida niin tarkkaa olla, kun oikeanpuolen kiristys tapahtuu vasta kun vasenpuoli on jo niin tiukalla, että lähtee vetämään kuorta eteenpäin?
     
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Sillo se on sopivasti kun toi strut pääsee karvan verran heilumaan kun sormilla kokeilee, eli toi strut spring on just sen takia ettei strut kolise tossa kenkien välissä.
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    No nyt on taas säädelty takajarruja. Nyt on myös oikealla puolella hieman rakoa strutin ja kenkien/käsijarrun välissä. Olin ilmeisesti liian innokkaasti täytehitsannut sitä, kun lämpesi hieman tuo oikeapuoli koeajolla. Vasenpuoli ei.

    Ei ole mitkään jarrut aiemmin näin paljoa teettäneet työtä. Täytyy kyllä tunnustaa, että rumpujarrut on olleet hieman harvinaisempia minun harrasteissa pl. yksi auto jossa niitä oli 5kpl. ;)
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Jees nyt ne sit onkin huolettomat pitkän aikaa kun palikat kohdallaan, toi on just tärkeä et kenkien yläpäät lepää kiinni siinä tapissa kun alapää on "kelluva".

    Mä joskus nuorena -80 luvulla kun opelin jarruja koitin saada leimalle kuntoon, kun ne käsisäätöset tapit heilu ihan hervottomana jarrukilvessä niin lopulta säädin käsijarrun varaan kengät, kun siinä se onnistui kun alapää on kiinni tavallaan tapissa ja seisontajarrussa oli se keskitys vaijerilla niin nappas käyttöjarrukin ihan tasaseen, nyt voi paljastaa kun rikos jo vanhentunut :D
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Tosin, ei vielä oo sanottu että ne toimii. Märkääkin on ettei viitsi mennä ulos testaileen, kun ei tuulilasinpyyhkijätkään toimi. Täytyy kuitenkin toivoa, että jos ne nyt viimein alkaisivat pitämään.

    Välillä teki mieli kyllä tilata se levyjarrukonversiokitti. ;)
     
  20. maddis

    maddis Gearhead

    Tuossa yöllä tuli mieleen (en tiedä miksi en aiemmin sitä huomannut/ajatellut).

    Eilen toista takajarrua rassatessa, huomasin että jarrukengät oli vastanneet rumpuun päistä ja keskeltä. Sitten niiden välissä oli alue, joka ei selkeästikään ollu rumpuun vastannut. Tuo tietysti selittäisi miksi ne jarrut ei pidä, vaikka vaijerit sun muut olisi kunnossa.

    Täytynee koettaa hioa noita korkeita kohtia hieman matalammaksi jos saisi kengän vastaamaan pidemmältä matkalta. Tietysti, jos ei olis leima just nyt, niin jättäisin noin ja kyllä ne siellä kuluisivat sitten paremmaksi.
     

Kerro tästä muillekin!