GM takajarrujen säädöstä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja maddis, 9.6.2015.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    En nyt 100% tarkkaan lukenut tätä viestiketjua,mutta onkos sinulla jarrurummut missä kunnossa?....Eli,jos nyt onkin niin,että joku aiempi seppä on vaihtanut vaikka toiselle puolelle jostain syystä jarrurummun,mikä on ollut sitten vähemmin kulunut,kuin se toisenpuolen....Ja nyt siitä syystä tämä "jälkikäteen" vaihdettu rumpu kuumenee toista enemmin :odroll: .....
     
  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Lämpenee, kuinka paljon? Kyseessähän oli uudet kengät, joten kyllä ne paikkansa sieltä hakee.
     
  3. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    oli kaiketi liki kaikki osat uusia myös rumput...

    jos toi nyt ei perussäädön takia laahaa eikä kässärivaijerin niin eikait tuossa voi ollakuin että jää painetta laahaavan puolen sylinteriin(löysääkö jos aukasee ilmaruuvia) tai ei tule painetta laahaamattomaan jolloin toisenpuolen lämpeäminen on normaalia jarruttelusta johtuvaa?
     
  4. maddis

    maddis Gearhead

    Joo, uutta osaa on sylinterit, kengät, rummut ja nuo jouset ja muut nippelit. Vain käsijarruraudat etc. on vanhaa. Myös taakse menevät käsijarruvaijerit on uudet. Vain yhteinen vaijeri eteen on vanha.

    Lämpenee sen verran, että rumpu polttaa kättä. Tänään säätöjen jälkeen ei ihan noin kuuma ollut mutten ajanut kyllä yhtä paljoa.

    Sehän tässä on kun rumpu ei oo jumissa sitä irrottaessa. Tuli se 'jumivan' puolen rumpukin pois ihan helposti vain vetämällä ilman, että tartti löysätä säädöstä kenkiä.

    Olen kummatkin puolet ilmannut ja minusta kummallekin puolelle tulee tavaraa ihan normaalisti.

    Tosin, nyt kun mietin niin hanttimiehen puolella on vielä vanha jarruputki, kun taas kuskinpuolelle tein uuden putken koska juntturi ei irronnut sovinnolla. Tuo voisi olla yksi juttu jonka voisi vaihtaa senkin putken niin eipähän tartte meittiä jos putki onkin osittain tukossa ja siksi pitää sylinterissä painetta hieman jarrutuksen jälkeen. Jarruletku on kans uusi, mutta sehän vaikuttaisi kumpaankin puoleen.
     
  5. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Vaihdappas sitten vielä se vanha jarruputki uuteen :wink: ....Vaikka kuullostaa vähäpätöiseltä,niin välillä hommat on pienestä kiinni 8)
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Täytyy vaihtaa. Tässä vaiheessa kelpaa kaikki pienetkin toiveen kipinät. ;)
     
  7. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Onhan ne kilkkeet varmasti oikeilla puolillaan??En tiiä sit onko suurta vaikutusta mut ainakin 71chassis service manuaalin mukaan ne tähtipyörät pitää olla omilla puolillaan,niissä pitäs olla merkit R ja L.Luulis et ei vaikuttas ihmeitä mutta kun siinä kuitenkin ihan erikseen asiasta huomautetaan.
    Ja jos säädön aloittaa nollista ja siitä kirii pari naksua kerrallaan niin että käsillä pyörii,mutta laahaa kuitenkin vähäsen...automaattisäätö hoitaa sit loput,niin ei kai siinä jää muuta jäljelle kuin joku viallinen tai väärin asennettu osa?
    Samankokoisia osat mitä oli vanhatkin?Ettei kenkä hankaa päädystä?En tiedä onko edes mahdollista,kunhan heitin.Ja kyllähän niiden rumpujen pitäs vähä nahkeet olla irrotettaessa,eikös?Silleen ajateltuna et kun ei ole niin oisko siellä nyt olla joku muu mikä hankaa.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos ne tähtipyörät ovat väärillä puolilla, säätyy jarrut aina vain kauemmas ja kauemmas. Kato, ettei käsijarruvaijeri hannaa.

    Hantta
     
  9. maddis

    maddis Gearhead

    Joo, oikeilla puolilla on tähtipyörät. Eli automaattisäätö aukasee kenkiä leveämmälle.

    Tuo jumiva kenkä hankaa päädyistä, mutta epäilen, että se johtuu siitä että testasin sitä aluksi uudelleen sorvatulla rummulla joka sitten paljastuikin jo liian isoksi sorvatuksi. Kerkes syödä kenkää siitä keskivaiheilta hieman.

    Ja samankokoiset kengät toimii toisella puolella ok joten en usko että kengän koosta on kiinni.

    Käsijarruvaijeri on katsottu että se päästää kengät lepäämään yläpäästään tappia vasten.

    Seuraavaksi teen tuon hanttimiehenpuolen jarruputken uuden, jos se ei auta niin vaihdan rummut ristiin ja katson siirtyykö vika. Ja jos ei auta niin vaihdan kengät puolilta ristiin ja tutkin siirtyykö vika. Tämän jälkeen onkin sit konstit loppu ja taidan alkaa tilaileen levyjarrukonversiokittiä. :odroll:
     
  10. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Tarkasta vielä jarrukilpien pinnat niistä paikoista mihin kengät hankaa.
    Kilven alaosassa on ulkonevat tasot mihin kenkä nojaa. Jos niihin on hankautunut kolo, menee kenkä pelkästä tärinästä siihen koloon ja saattaa aiheuttaa laahausta.
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Hyvä huomio! Täytyy sekin tarkistaa.
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Eilen sain jarruputken tehtyä, mutta ilmaus jäi kesken kun loppui jarruneste.

    Semmoinen tuli mieleen, joka täytyy vielä testata, että voisiko kiero rumpu vaikuttaa tuohon jumimiseen? Mielestäni toinen rumpu on hieman soikea kun jarruttaessa tuntee että jarrut pumppaa hieman. Välillä nappaa paremmin ja välillä huonommin. Tätä ei tapahtunut alussa kun oli vain etujarrut käytössä.

    Tuonhan pystyy testaamaan vaihtamalla rummut eri puolille ja jos jumiva puoli vaihtuu niin rummussa on vika.
     
  13. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on säädetty ja väännetty ja tehty vaikka mitä.

    Heti voidaan mainita, että jarruputkessa ei ollut mitään vikaa eikä sen vaihdolla ollut mitään vaikutusta. Vanha putki oli itseasiassa varsin hyvä ja siinä oli vielä teippikin jäljellä että sillä ei ole ajettu paljoa.

    Sitten vaihdoin jarrurummut puolilta toisille ja sillä ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Edelleen hanttimiehenpuoli kuumeni selkeästi enemmän kuin kuskinpuoli. Ja kuumemisella tarkoitan semmoista, että sormen polttaa jos siinä pitää sormea sekuntia paria pidempään.

    Sitten otin härkää sarvista ja purin jarrut kummaltakin puolelta kokonaan. Hion rälläkällä ja rättilaikalla ne kohdat puhtaaksi, mihin kenkä vastaa, ja hieman koko matkalta ruostetta pois ja varmistin että mitään kulumakoloja ei ollut. Tämän lisäksi hioin samaisella laikalla hanttimiehenpuolella ollutta pidempää kenkää päistä kun näytti että se vastaa rumpuun vain päistään muutaman sentin matkalta. Varmistin myös, että kummatkin jarrusylinterit liikkuvat vapaasti ja suht kevyesti ja näin myös oli.Kasasin jarrut käyttäen jarrurasvaa jarrukilven ja kengän välissä.

    Sitten koeajolle.Ja yllätys yllätys! Hanttimiehenpuoli lämpeää edelleen, mutta nyt voisi jopa uskotella itselleen että se johtuu jarruttelusta eikä sormea enää polta jarrurumpuun. Mutta kuskinpuoli on nyt niin kuuma että sormen polttaa jos jarrurumpuun koskee.

    'Koeajo' käsitti ehkä reilu 500m ja siinä oli muutama jarrutus (ei mitenkään voimakas) mukana.

    Voisiko siis jostain syystä tuo toinen kenkäpari olla jotenkin viallinen ja se sitten aiheuttaa jarrun jumimisen? Ennen kenkien vaihtoa kuskinpuoli ei kuumunut läheskään näin paljoa joten uskaltaisin väittää, että vika ei ole käsijarrussa saati jarrusylintereissä.

    Testailin hyvin loivassa mäessä, että runttasin, auto paikallaan, jarrua kunnolla ja auto lähti rullaamaan hiljakseen heti kun jarrun päästi joten ei se pahasti laahaa. Sama toimi kumpaankin suuntaan.

    Minusta takajarrurumpu ei pitäisi ihan _noin_ paljoa lämmetä tuommoisella koeajolla?

    Yksi vaihtoehto on tietysti ajella vaan ja katsoa asettuuko se vai nouseeko sieltä savu ja samalla polttaa rasvat laakerista tms. Mieluiten sen tietysti korjais ja nyt kyllä kovasti mietityttää toisen jarrukenkäsarjan hommaaminen.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Jaahas. Taas on testattu. Tällä kertaa uusilla jarrukengillä. Olivat Southwestillä sitä mieltä että ei se kengistä johdu ja olivat piru vie oikeassa!

    Uudet kengät paikallaan ja ongelma on kohta pahempi kuin vanhoilla. Aluksi kuvittelin, että säädin kengät liian lähelle rumpuja joten säädin kengät reilusti kauemmas rummuista ja lisäksi löysytin käsijarruvaijerin tosi löysälle ettei sekään kanittas vastaan. Jostain syystä tuntui, että tuon muutoksen jälkeen tilanne paheni entisestään. Ilmeisesti ainakin toinen rumpu on hieman soikea, kun hiljaa rullatessa vapaalla tuntee kuinka välillä vauhti hiljenee ja sitten taas kiihtyy hieman mentäessä loivaan alamäkeen ja sitten taas hiljenee etc. Ja tuo efekti tuli esiin voimakkaampana kun löysäsin kenkiä.

    Nyt on hyvin lähellä se piste että luovutan noiden jarrujen kanssa.

    Mietin sitäkin, että voisiko vika olla jarrupääsylinterissä, kun sekin on uusittu, mutta oikein usko kun koetin ajaa painamatta jarrua ja tilanne oli silti sama.

    Jarruputkista taakse menevä putki on vielä vanha ja siinä on se metering tms. valve. Mietin, että voisko tuo metering valve aiheuttaa tuommoista? Epäilen, että ei kun tuntuu olevan ongelmia vaikkei jarruun koskekaan. Jarruputki, noh, toki siinä voi olla vikaa vikaa, mutta sen läpi tulee tavaraa kuitenkin sen verran hyvin, että en usko sen olevan niin tukossa etteikö se päästäisi tavaraa toiseenkin suuntaan.

    Mitä tuosta metering blockista lueskelin, niin periaatteessa sen voi jättää pois kokonaan. Sehän vaan antaa painetta ensiksi takajarruille jotta jousikuorma voitetaan ja sitten vasta päästää painetta etujarruillekin kun paine kasvaa tarpeeksi. Käytännössä siis tulisi vielä hieman etupainoisemmat jarrut heikoilla jarrupolkimen painalluksilla. Epäilen kyllä, että se koko metering valve on ihan jumissa kun jarrusatulatkin oli ja jarrupääsylinteri vuosi kanssa. Netistä lueskelin, että jarrujen ilmauskin on yhtä kikkailua metering valven kanssa kun sitä saa olla 'resetoimassa', kun luisti hakeutuu toiseen laitaan jos jarrupiirien paine-ero on liian suuri.

    Edit. Jaa se metering valve taitaakin olla combination valve jossa on proportioning ja metering valve samassa.
     
  15. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    purista lukkopihit takajarruletkuun niin näet onko se painepuolen vika...
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mä ottaisin sen Proportion / Meteringin silti pois ja katsoisin miten pelaa ilman. Mulla oli Lincolnissa myös epäselvä tilanne takajarrujen kanssa ja tosiaan vaihdoin rummutkin puolelta toiselle ja kuumeneminen siirtyi toiselle puolelle. Vika oli taka-akselin ja rungon välissä oleva jarruputken letkuosa, joka oli tukossa ja jumitti paineen sylintereille. Rumpujen puolelta toiselle vaihto vaikutti siihen, että toinen rumpu oli aavistuksen kuluneempi kuin toinen, jolloin painetta jumittava letku aiheutti sen, että pienempi rumpu laahasi enemmän. Voin sanoa että pikkusen paloi tupakkia asian kanssa.

    Niin, olithan katsonut tuon taka-akselin ja rungon välissä olevan jarruletkun ( jos siellä sellainen on )?
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Nojuu.. Tuon vois kokeilla, että puristaa jarruletkun läjään. Se akselille menevä jarruletku on uusittu myös.

    Kävi myös mielessä tuon proportion/meter valven poistaminen ja tutkia miten toimii ilman.

    Rummut on uudet mutta näkee selkeesti, että toisessa on kenkä laahannut enemmän kuin toisessa. Tänään nuo laahas kumpikin aika pahasti joskin hanttimiehenpuoli hieman enemmän ehkä.

    Jos tupakkaa polttaisin niin sitä olis mennyt varmasti ja paljon.

    Edit. Josta päästääkin seuraavaan asiaan. Mistähän Pirkanmaalta (Tampereelta) löytyis tuumasia jarrujunttureita? Motonetissä on jotain, mutta mm. 1/2" naarasta ei ole (tulee etujarruillle) ja takajarruille lähtee 9/16" ja motonetin lähin on 7/16" eikä sillekään oo näemmä naarasmallia.

    Tietysti southwestiltä vois käydä kysäseen jos sattus tuuri. Sitä tässä kyllä tarttiskin.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kyl southwestistä pitäs löytyä junttureita.

    On kyllä mysteeri! Itekkin olisin voinut veikata tuota jarruletkun pätkää, mutta jos se on kerran vaihdettu niin sekään ei oikein kelpaa syyksi.
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Mysteeri on joo.

    Sanottuahan ei tietysti ole että joku noista uusista osista vois olla valmiiksi viallinen.

    Southwestilta varmaan voi löytyä junttureita, mutta kuinkahan hyvä tuuri täytyy olla että sieltä löytys niitä vastakappaleita, ettei tarttis tehdä putkia uusiksi.

    Kuvittelin kyllä että kesä menis enemmänkin ruiskua säädellessä kuin takajarrujen kanssa tapellessa.
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tiedä sitten onko toi sun ongelma sitten ONGELMA, nimittäin tulipa koitettuu oman Impalan takajarruja tossa hetki sitten ajon jälkeen siitä vanteen keskiöstä. Matkustajan puoli oli kuuma ja kuskinpuoli oli niin kuuma ettei siinä hirveesti näppejään pitänyt.

    Mulla on kaikki muut romppeet uutta paitsi jarrusylinterit ja jarrut on ilman tehostinta.

    Pitää sitten kuitenkin muistaa, että vähän yli 50astetta tuntuu käsissä/sormissa polttavalta...

    Edit: Ja todellakin olen ajanut jo pari kesää ilman sen suurempia savuja takajarruista, enkä kyllä vieläkään ole asiasta huolissani :poff:
     

Kerro tästä muillekin!