GM TBI ja vaihtoehtoiset polttoaineet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja janiluo, 16.1.2010.

  1. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Siis selittäkää tyhmälle tuota edellisen sivun eri poltto aineet(95/e85/kaasu)chevyn kapee kaista lambda 1 ja afr 14.7 muulla ku bensalla nyt ei tajuu.Itellä tulee laajakaista ohjaamaan boksia,mutta mahdollisuus 9 eri ojelmaan boksille.Yks vois olla e85,ja vaikka toinen 50/50 sekotus.Jos tuota myrkkyä itä suomeen ikinä tulekaan.
     
  2. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Sitä C-lupaa ei tarvi kuin käyttöönotossa eli riittää kun menet lähimpään trukkihuoltoon ja pyydät että ne tarkastaa kaasulinjat ja kirjoittaa käyttöönottopöytäkirjan.

    - Jani -

    Ultralinkillä tuo onnistuu varmaan parhaiten, mutta 14 vuotta olen ollut lähimmällä.. nähty moottirikaasulla toimivia slantteja ja TPI koneita.
    Ja myös huonokuntoisia mäntiä kun käynnyt rikkaalla..
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tuli tuossa viimeviikolla kokeiltua 50/50 seosta 95/E85 aineita vakiossa 1991 4,3 TBI vanissa. Toimi ihan normaalisti. Huippu tehoa tai tehon uupumista ei voinut ainakaan näillä keleillä havaita. Mielessä kävi kokeilla E85:sta ihan raakana, 95sta sitten kanisteriin varuiksi.
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mulla on myös vähän aukkoa tiedon murusissa...
    Tuo AFR on siis se seossuhde jolla polttoaine ja ilma menee imusarjasta sisään ja bensan kohdalla on niin että jos lambda arvo on 1.0 niin AFR on ollut se haluttu eli 14.7. Mitä se lambda arvo on sitten muilla polttoaineilla on mulle vielä auki.
    - Bensiini 14.7, AFR λ=1.0
    (paras teho bensiinistä saadaan alueella 12.5-13.3 AFR, λ=0.850-0.901)
    - CNG 16.8 AFR, λ=1.0
    - LPG 15.5 AFR, λ=1.0
    - E85 9.76 AFR, λ=1.0

    Tuolla puhutaan jostain Lambda 1.1 ja 1.2 kun pakokaasu on kylmempää???
    http://franzh.home.texas.net/lean.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio

    Tuolta löytykin vastauksen tynkää:
    http://www.e85mustangs.com/tuning.html

    All AFR's regardless of fuel type work off of a common number called Lambda. A value of 1.0 in Lambda represents the stoich for any fuel. Gasoline is Lambda 1.0 at stoich. E85 is Lambda 1.0 at stoich.
    :eek:
    - Jani -
     
  5. Topias74

    Topias74 3rd gear

    Luin tuota juttua mitä linkitit mutta eikös laihempi seos ole kuumempaa eikä kylmempää? Eikös ne mootoritkin säretä laihalla seoksella? Eikös se silloin just polta reikää mäntään?
     
  6. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Kaasu on vähän erillaista...kuten tuolla Franz Hoffmannin ohjeissa esim. sanotaan kaasun lisäämisestä diesel cumminssiin..
    It is possible to pull another 20%+ power from a gen II 5.9 24 valve Cummins, but be VERY careful of turbo temperatures. Install a thermocouple BEFORE the turbo. Exhaust temps should NOT exceed 900 to 1000 degs, if it does, lean the fuel mixture, YES, LEAN the fuel mixture.
     
  7. Topias74

    Topias74 3rd gear

    Niin joo, ajattelin sillä pensalla! Ei taida olla mun topiikki muutenkaan, kun eihän näillä seuduilla saa muuta kuin kallista bensaa! Ja pitäis saada vehkeet ekaks toimiin edes sillä! :eek:
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Meneepi melko varmasti laihalle pelkällä E85:lla...se kun sisältää itsessään paljon enempi happea verrattuna bensaan ja se moottorin imemä ilmamäärä on kuitenkin aika lailla vakio.

    Kerro tuloksista tänne jos kokeilet...ja jos saat seoksia/dataa mitenkään ylös vaikka WinALDL:llä niin ota talteen.
     
  9. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Meneekö noin? Koitin kans vähän googletella, ja usein tuli vastaan näissä cng-sarjoissa tämä lambda-arvon korjauskerroin. Eli sen sais toimimaan vain laajakaistalla, missä ulostuloarvoa voi modata? Oliko Jani sulla laajakaistalambda? Mä voin lainata, jos tarvii tehdä empiirisiä kokeita?

    Tässä oli mainintaa korjauskertoimen määrittelystä, mutta en sen kummemmin alkanu sitä tavaamaan:

    http://www.plxdevices.com/InstallationI ... sGuide.pdf

    http://www.lpg-kits.com/lambda.htm , Tuolla oli joitain, mutta lähinnä LPG- vehkeille. Onko eroa ohjain mielessä sillä käyttääkö lpg vai cng, varsinkin nuissa ohjelmoitavissa vehkeissä. Nyky punnan kurssikin olisi suotuisa.
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    joo ei ole laajakaistaa vielä ja ajatus on kyllä hankkia mutta haluan ensin selvittää tämän että onko se λ=1.0 vai jotain muuta.
    Mulla on juuri vastaava lamda sarja kuin minkä linkitit ja kun tuota pdf:ää tutkiskelin niin sielläkin puhutaan vaan 14.7 AFR:stä.
    Mulla on lambda-ohjainboksi sarjassa ECM:n labda-anturin kanssa apparin puolen pakosarjassa eli sama anturi ohjaa kaasun saantia ja ECM:ää.
    Kuskin puolen pakosarjassa mulla toinen lambda-anturi josta menee piuha vain lambda-mittarille. Ajelempa sitten bensalla tai kaasulla niin mittari näyttää koko ajan 14.7 AFR:ää eli silloin lambda-arvo on molemmilla 1.0.

    Toisaalta kuinka pieniä ne erot on ja onko niillä merkitystä?
    Jos katsoo pakokaasumittaustuloksia niin bensiinin lamda-arvo on 1.044 ja CNG:n 1.164 tyhjäkäynnillä. Eikö kukaan muka tiedä vastauksia näihin kysymyksiin?

    Bensiinillä:
    [​IMG]

    Maakaasulla:
    [​IMG]

    :odroll:
    - Jani -
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllä se lambda on 1.0 silloin kun palaminen on puhtainta, mutta seos jolla tuo saavutetaan vaihtelee eri aineilla.
    Käytännössähän esim bensakoneella taloudellisin seos on n. 15 AFR ja eniten tehoa saadaan n. 11- 12.5 AFR riippuen onko ahdettu vai ei.

    Tuolloin Lambda on tietysti jotain muuta kun 1.0 = 14.7 AFR.

    Lambda = 12.5 AFR : 14.7 AFR = 0.850 kun paras teho teoriassa.

    Mitenkä asia on sitten CNG tai E85, milloin se on tehokkain tai taloudellisin ?

    Tuon verran se lambda vaikuttaa noihin janiluo:n pakokaasuanalyyseihin:

    Bensalla: 1.044 x 14.7 AFR = 15.3 AFR

    Maakaasu: 1.164 x 14.7 AFR = 17.1 AFR (1.164 x 17.2 = 20.0 AFR)

    Paljon puhtaammin näyttää CNG palavan ja jäännöshappeakin on enempi pakokaasuissa...sen takia lambda myös vähän korkeampi.
    Mittaukset on kuitenkin tehty siis pakoputken päästä ja siihen vaikuttaa pakoputkenvuodot, jäähtyminen ym seikat, sekä pitäisi ymmärtää kuinka se pakokaasuanalysaattori toimii...voiko noita edes verrata suoraan keskenään ?
    Ei ne katsastuksessakaan näytä koskaan samoja lukemia kun korjaamolla, jossa olet mittauttanut pakokaasut ennen leimaa ehkä vain 15 min aikaisemmin...

    Joten pitäisin luotettavampana silti sitä suoraan lambda-anturilta saatua tietoa...varsinkin jos se on lämmitetty.
    Sen perusteellahan se moottorinohjauskin toimii...

    Melkoisesti tuntuu muuten vaihtelevan tuo CNG:n seossuhde eri lähteissä...15.6 - 17.2 AFR...ilmeisesti tuo 17.2 on sitten se oikea ???

    Tuollakin on sama ->>> http://www.innovatemotorsports.com/supp ... Manual.pdf

    Ohjaamisessa laajakaistalambda WB ei ole mitenkään pakollinen, mutta säätämisessä sillä on omat etunsa kunhan sen kalibroi ensin oikealle aineelle.
    Toisaalta jos autossa ajetaan eri polttoaineilla vaikka 95 E ja E85, niin kalibroitko laajakaistan joka kerta uudelleen ?

    Kapeakaista NB + seosmittari on ihan toimiva vaikka näytöllä onkin koko ajan 14.7 AFR, mutta sehän vain edustaa Lambda 1.0 arvoa.
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Metaanilla ja CNG:llä on eri AFR ja varmaan CBG:lläkin riippuen missä se on tehty... En hirveästi luota netin lähteisiin kun asiasta on aika vähän julkista tietoa saatavilla ja suurin osa on vaan toiselta sivulta kopioitu.

    Sitä myös mietin että kun noihin maa-ja nestekaasumuutossarjoihin kuuluu aina emulattori joka jollain tavalla vääristää lambda-arvoa ECM:lle ettei se anna vikakoodia niin onkohan se sittenkään 1.0 kaikilla polttoaineilla???
    http://www.autogasitalia.it/db/download ... ta_eng.pdf
    Jos CNG palaa puhtaammin ja kuumempana niin vääristääkö se lambda-arvoa ja miten vaikuttaa ilmapumppu jos semmoinen moottorissa on?
    :odroll:
    - Jani -
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ilmapumppu ei toimi lämpimässä koneessa (Closed Loop), vain koneen lämmetessä (Open Loop) jolloin pakosarjoihin pumpataan lisäilmaa päästöjen vähentämiseksi.
    Joissakin on myös ilmaputki suoraan katille...sillä taas ei ole vaikutusta koska Lambdan jälkeen.

    Kumpikaan ei sotke näin ollen Lambdaa.

    Niin tiedä tuota kaasua sitten...onko sen palokaasujen lämpötila sitten sen verran erilainen että Lambda signaalia täytyy muokata hieman sillä emulaattorilla ?
    Pitäisi mitata joskus mikä sen signaalin jännite on ennen ja jälkeen emulaattorin ja kuinka paljon sitä muutetaan sekä mihin suuntaan...erikoista vain että sen toisen lambdan ja siihen kytketyn seosmittarisi mukaan se olisi 1.0.
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Se on sellainen viisarimittari enkä pysty siitä niin tarkkaa arvoa päättelemään mutta samassa kohtaa se mun mielestä on kuin bensallakin.
    - Jani -
     
  15. Väne

    Väne Gearhead

    Tuolla autogasitalia sivuillahan sanotaan että emulaattoria käytetään polttoaineen vaihdoksen ajan, siis pikkuhiljaa puotetaan bensanmäärää ja lisätään kaasua..
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Emulaattoria käytetään koko ajan ajettaessa kaasulla ja monesti vaihtokatkaisijoissa on säädettävä viive että kaasu ehtii virrata moottorin ennen kuin bensasuuttimilta katkaistaan virta. Kyse on siis muutaman sekunnin viiveestä. Mulla ei ole viivettä vaan suuttimilta katkeaa virta heti minkä takia tyhjäkäynnillä moottori sammuu vaihdettaessa kaasulle. Mä vaihdan yleensä suuremmilla kierroksilla jolloin sitä ei huomaa ja toiseen suuntaan ei ole juurikaan eroa.

    - Jani -
     
  17. Väne

    Väne Gearhead

    Aha.. kun vaihdetaan kaasulle tuohon lpg lock-off johtoon tulee 12v? kai se sitten jotain tekee :-?

    http://better-mileage.com/memberadx.html
    Siinä säädettävä "emulaattori"?


    Happianturi on kuitenkin vain pieni polttokenno.
    Esim. tuossa periaate ois just passeli..
    http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_oxide_fuel_cell
    Eli vaatii polttoaineen, hiilivedyt, co, ym :p
    Kun käy rikkaalla-> paljon polttoainetta kennolle-> lambda jännite nousee ja taas toisinpäin.
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    LPG on nestekaasu mutta samat laitteet toimii maakaasulla (CNG) vaikkakin paineensäädin on hiukan erilainen johtuen eri paineista polttoaineiden kesken.
    Lock-off valve on magneettiventtiili joka kytkee paineensäätimen toimimaan eli kaasu lähtee virtaamaan moottoriin.
    Vaihdettaessa bensasta kaasulle voidaan lock-off valve avata hiukan ennen kuin suuttimilta katkaistaan virta estämään sammuminen/nykiminen kuten aiemmin jo mainitsinkin.
    AutoGasilta saa muuten releen jossa on säädettävä viive:
    http://www.autogasitalia.it/db/download ... ta_eng.pdf

    Kiitos tuosta emulaattori-linkistä. Tuolla laitteella saa ilmeisesti vääristettyä sitä lambda-arvoa tarpeen mukaan. Vielä kun jostain saisi selville mitkä ne halutut lambda-arvot on eri polttoaineilla...
    :odroll:
    - Jani -
     
  19. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Nyt taisin päästä vähän jyvälle tästä e85:sta,korjatkaa jos olen väärässa.Jäännös hapen määrä pakokaasussa on osapuilleen sama 95 bensalla noin 14.7 seoksella,e85 litkulla noin 9.7seoksella.
    Eli meikäläisen innovaten laajakaista lambda bensa kalibroinnilla näyttää e85:lla ajaessa esim 13 seosta ja todellinen on 9 paikkeilla.
    En tiijä tuleeko tuolla e85:lla ikinä ajettua ja onko siitä oleellista hyötyä meikäläisen romukasassa rahallisesti ja tai tehon suhteen,mutta voihan näistä aina höpötellä joutavia.
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Asiaa vois miettiä siltä kannalta, että tulevaisuudessa e85 tulee olemaan laajasti saatavilla ja tavalliset bensat kalliita. Kun kerran e85 kestää reilusti enemmän puristusta -> parempi hyötysuhde, niin miksei alkais suunnittelemaan täysin e85 (tai vaikka cng) moottoria ilman bensan "rajoitteita". Korkeammalla puristuksella (hyötysuhteella) sais osan siitä bensaa heikomman energiasisällön ominaisuudesta takaisin.

    Itse mietin kun tossa työkalupakissa (1991 4,3 TBI nysä vani) alkaa olee 330tkm mittarissa, että jos tekis konerempan ja nostais puristukset e85:delle. Lisäks jos janiluon kanssa päästäis tekemään siihen prommi, niin sehän olis sen jälkeen "ekopäivitetty".
     

Kerro tästä muillekin!