GMC Pick-up käyntiin 10 vuoden jälkeen

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juha R, 20.8.2019.

  1. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Nyt on lisää testattu. 10 Kohmin vastuksen kun laittaa lämpöanturin liittimeen niin auto käynnistyy, pysyy käynnissä ja ottaa kierroksia. Käynti on hieman epätasaista ja tyhjäkäynti alkaa huojua parin minuutin käynninjälkeen. Ei kuitenkaan sammu.
    Sytytys on säädetty ohjeiden mukaan johto irrallaan.

    Mutta sitten. Kokeilin laittaa lämpöanturin johdon takaisin paikalleen kun moottori on käyntilämpöinen. Siis ilman mitään vastuksia. No ei taaskaan toiminut ja käyntiin saaminen oli hankalaa. Imuvuodotkin testattiin starttipilotilla. Niitä ei löytynyt.

    Otin kokeeksi Map-anturin letkun irti anturista ja tukin molemmat putket. Siis liitosputken ja anturin putken. Ja kappas vaan auto lähti pienen sahaamisen jälkeen käyntiin, kävi nätisti, otti kierroksia ja kävi tasaisemmin kuin koskaan aiemmin. Tämä myös ilman mitään vastusvirityksiä. Kierrokset pystyi laskemaan melkein tyhjäkäynnille, eikä sammunut. Kaasun painaminen sammutti auton. Ei osannut moottori vastata ilman Mappia. Jos ei päästänyt kierroksia laskemaan liian alas niin kaasun painaminen ei sammmutttanut autoa vaan moottori otti kierroksia normaalisti.

    Nyt mittailin Map-anturia. Ihan letkun kautta alipainetta imaisemalla jännite muuttuu alemmaksi. Alkujännite 5 volttia, imemällä sain jännitteen putoamaan n. 2,5 volttiin. Tai noiden välille. Map-anturi on ilmeisesti ehjä? Ja lämötila-anturikin vaikuttaisi olevan kunnossa.
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä nuo jännitearvot vaikuttaa ihan toimivalta. Oireiden mukaan ei saa tapeeksi bensaa joihin syynä lienee joko osittain tukossa olevat suuttimet tai alhainen bensanpaine.
     
  4. Juha R

    Juha R 2nd gear

  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Sitten vaan bensanpaineenmittaus suodattimelta jos ei halua sitä sovitetta ostaa/tehdä. Regulaattori oli katsottu tbin kyljestä?
     
  6. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Kyllä on. Koko tbi on ollut osina ja ultraäänipesty. Regulaattorin kalvo on ehjä ja joustava, ei kovettunut.

    Jotenkin vaikuttaa siltä , että bensaa moottori kyllä saa. Sitä vaan ohjataan tulemaan liian vähän.

    Egr on tukittu joskus kauan sitten. Ilmeisesti joku kolikko tai vastaava on sinne sullottu. Egr: n alipaineputki on myös tukittu. Voisiko tuo egr jotenkin vuotaa ja sekottaa seokset?
     
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    Egr just tyhjäkäynnillä voi pilluilla, mulla se sammutti autoa tyhjäkäynnillä.


    Jos mappikin pelaa ja suuttimet sitä antaa niin ei sii nyt hirveästi mahdollisuuksia ole bensamäärän rajoittamiseen ohjauspuolella?
     
  8. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Täytyypä irroittaa egr ja tutkia. Se on näköjään joskus laitettu jonkun tiivistesilikonin tai vastaavan kanssa paikalleen.

    Nykyinen omistaja muisteli, että happiarvot on joskus katsastuksessa olleet koholla. Jotain oli paikallinen kyläkorjaamo silloin tehnyt. Ei tiennyt, että mitä. Saattaa liittyä tähän nykyiseen ongelmaankin.
     
  9. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Egr on testattu. Todettu tiiviiksi ja toimivaksi.
    Map- putki irrallaan ja tukittuna lähtee käyntiin. Käy tyhjäkäyntiä ja ottaa kierroksia. Vaihdetta kun yrittää tarjota niin sammuu.
    Lämpöanturin johtoon kun laittaa vastuksen niin silloin pystyy vähän autoa liikuttamaankin. Eli huijaamalla liikkuu omin voimin.

    Vaihteen kun laittaa n- asentoon niin pystyy starttaamaan. Paitsi, että vaihde onkin pakilla ja auto pyrkii heti taaksepäin. Välillä tuntuu kuin vaihdevipua koskettamalla pystyisi sammuttamaan auton. Niin se käyttäytyy. Missä vika?
     
  10. J.J

    J.J 3rd gear

    Veikkaisin alhaista polttoainepainetta.
     
  11. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Nyt on auto saatu omaan pihaan. Testailin käynnistystä. Ilman mitään huijauksia ei käynnisty, lupailee ja vähän pörähtelee.
    Vastuksella huijaamalla lähtee käyntiin ja voi vähän siirtääkin, mutta ei käy kovin hyvin.
    Map- letku irrallaan( tukittuna tai ei) lähtee käyntiin ja käy hyvin, voi ajaa ainakin hidasta vauhtia. Tuskin se polttoainepulasta kärsii, kun ajamaan pystyy ja ottaa kierroksia. Tai siis kärsii, mutta ilmeisesti polttoainetta olisi kuitenkin tarjolla tarpeeksi.
    Käyttelin tällä tavalla moottorin lämpimäksi. Tämän jälkeen katsoin vikakoodit. 33 ja 44 näytti olevan. Map koodi on selvä, onhan letku irti.
    44 taitaa olla lambdakoodi, laihalla taitaa olla seos. No se ei ole uusi tieto, mutta ainakin lambda siis toimii.

    Mitäs seuraavaksi tutkitaan?
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Joko se löpösuti on vaihdettu? Kysyn kolmannen ja viimesen kerran... :).

    Sitten kun se on tehty katsoisin missä ennakot menee, ts toimiiko kaikki säädöt. (Piuha irti 0, piuha kiinni muuttuu jonnekin, oliko 15 tms, kaasua antamalla lisääntyy.)
     
    zuinula tykkää tästä.
  13. Juha R

    Juha R 2nd gear

    No nyt on suodatin vaihdettu. Ei vaikutusta.
    Mutta mutta. Virrat kun laittaa päälle niin suodattimesta tulee bensaa putken täydeltä. Mutta vain n. 5 sekuntia. Sitten hiipuu. Tankin täyttöputkesta kun kuuntelee niin vain tuon 5 sek. taitaa pumppu toimia.

    Normaalia vai pumppuvikaa? Eikös tuon pumpun pitäisi toimia koko ajan, onhan siellä paluuputkikin?

    Vai kikkaileeko bensapumpun rele?
     
    Muokattu: 12.9.2019
    Powerstroke tykkää tästä.
  14. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Pumpun pitäs käydä koko ajan. En muista kunnolla, ensin releen kautta suoraan sen 5 sek ja sitten öljypainekellon kautta tai jotenkin se meni.... joku muistaa.
    Voi sille syöttää kokeeksi virtaa suoraankin, konehuoneessa on sille testiliitin jossain.

    Oli muuten eka kysymykseni tuolla että surraako pumppu. Okei, tarkoitin siis surraako koko ajan.
     
    Muokattu: 12.9.2019
  15. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kone ku ei käy tekee just tuon sekuntien pöräyksen ja sammuu.


    Konehuoneeseen asti ei tarvi mennä.

    [​IMG]

    G nastaan +12v niin pumppu päällä
     
    palontie, caprice305 ja Juha R tykkäävät tästä.
  16. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Tuotahan täytyy huomenna testata.
     
  17. toyopet

    toyopet Gearhead

    Se 44 kertoo, että on laihalla mutta ei syytä, se ei myöskään tarkoita, että lambda olisi kunnossa vaan lambda voi olla rikki ja siksi se herjaa laihaa seosta.
    Ja jos lambda onkin rikki, se näyttää eculle laihaa (koodi 44) ja ecu rikastaa seosta ihan suojaus mielessä. Ja toiset anturit antaa sitten ristiriitaista infoa, joten...
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ihan vaan noin yleisvinkkinä näiden älyllä ohjattujen kanssa, et vaikkapa vaan yksi tulpanjohto viallisena pystyy sotkemaan koko värkin tehokkaasti closed loopissa. Mutta kylmänä sekään ei vaikuta, kun lambda ei ole mukana. Jos pumppu työtää bensaa kunnolla, niin alkustartissa määräävät on lämpöanturi, map ja tps. Ilmavuodot ja vuotava egr on ensin poistettava listalta.
     
  19. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Jos autossa on kaikki osat kiinni ja oikeilla paikoillaan niin mitään vikakoodeja ei tule. Nuo koodit saa aikaan vain noilla huijauksilla ja letkujen irroituksilla. Aiemmin ei ole edes antanut tuota 44 koodia. Tosin moottoria ei ole käytetty noin lämpimäksi ilman map-anturin letkua.
     
  20. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Nyt on bensapumppu testattu. Polttoainetta tulee suodattimesta ihan putken täydeltä. Ja niin kauan kuin pumppu saa virtaa.

    Painetta ei kyllä ollut kovin paljon. Ihan kevyesti sormella painamalla sai bensan tulon loppumaan. Onko tämä nyt syy oikutteluun?
     

Kerro tästä muillekin!