gmc talviautoksi,vinkkejä rakenteluun.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja JAZZU80, 7.1.2017.

  1. JAZZU80

    JAZZU80 Gearhead

    on tommonen canadan rohju pihalla 6.2 diesel , pitäis saada käyttäjäystävällisemmäksi näin talvella. oletteko minkälaisia muutoksia rakennellu? ensikin tulee mieleen sisätilan lämmitys, on kuin lehmän henkäys tuo kapiiniin tuleva ilma.. viskon olen ottanut pois, tilalle sähkö flekti. ilmastoinnin purku meneillään, ei toiminut enkä tarvi. eeberin asensin kellolla. entä tuo vaihteiston lauhdutin talvella?
     
  2. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Itellä tuossa 82 Skotdalessa tuo kabiinin puhallus oli ku kuolleen lehmän henkäys.
    No täähän oli ollu jollain toistaitosella Tamperelaisella aiemmin, niin eipä ihme.

    Puhalti meinaan kovemmin apparinpuolelle ulos pyörän ja oven väliin.
    Jotainhan sieltä vissiin puuttuu, tilapäispatentilla kanavia piti tukkia, että sai edes lasit suliksi.
    Nyt henkii vähäse paremmin.
    Jossainvaiheessa pitää perehtyä paremmin tuohonkin ongelmaan.

    Joku saa taas ripulit housuunsa tuosta "lauhduttimesta" .
    Vaihteistoöljyn jäähdytys on tarpeeton talvella ja useimpien käytössä myös kesällä.

    Omassa tuo viskoropeli on paikoillaan.
    Jotkut ajelee ilman minkäänlaista vispilää näillä pikkutiisseleillä, väittävät ettei lämmöt liiaksi nouse.

    Pieni ilmavepasto hyttiin olis tarkotus asentaa, tulee välittömästi lämmintä.
     
    JAZZU80 tykkää tästä.
  3. JAZZU80

    JAZZU80 Gearhead

    varmaan tuo alipanepumppukin sökö kun ei mitään tapahdu, kun säädintä kääntelee. voiskohan jokin luukku olla auki että ottaa raitista välistä? sisätilan kenno pitäs katsoa kans, että millanen viritys löytyy. miten tuo moottoriöljyn kierto, käy syylärissä kai se on hyvä keksintö pakkasilla.
     
  4. speedy

    speedy Double Gearhead

    Kyllä lämpöä piisaa jos moottorin lämpö nousee normaaliin, ja vesi kiertää normaalisti kennossa . Laatikossa ei käytetä lauhdutinta, vaan jäähdytintä :rolleyes: Raskaammassa käytössä erillinen jäähdytin on ehdoton, oli sitten kesä tai talavi.
     
  5. JAZZU80

    JAZZU80 Gearhead

    pahvia tietysti keulaan ku täällä ollut -30 pakkaset. lämmöt nousee normaaliin 5km jälkeen kun on ollut lämmityksessä+eeberin laittaa tohisee, mut auton sisälle ei oikein lämmin tule..
     
  6. JAZZU80

    JAZZU80 Gearhead

    tarviiko tuota jäähdytintä edes kesällä? En aatellu tehä maansiirtohommia tuolla :)
     
  7. speedy

    speedy Double Gearhead

    Kyllä se on aika halpa ja helppo turva laatikkolle .
     
    1purehell ja Karpov tykkäävät tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tarviketermarit on ainakin melko epätarkkaa kamaa. Itekin jouduin testaamaan kolmella Stantilla, ennenku alko tulemaan lämmintä. Pitäs kyllä hankkia se orkkis hi-flow.
     
    JAZZU80 tykkää tästä.
  9. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Tuo vaihteiston jäähy on niin käyttäjäkohtaista, ettei siihen voi yleispätevästi vastata.
    Kevyessä käytössä, eikä vedä perässä mitään, niin ei liene välttämätön kesälläkään.
    Omassa säilytän, neliveto, niin tulee joskus leikittyä auto upoksiin.

    Eikös tuo moottoriöljyn kierto syylärin kautta ole tarkoitus jäähdyttää öljyä kesäkuumalla.
    Joten talvikäytössä sitäkään ei tarttee.

    Kannattaa tosiaan tarkistaa sisäkenno ja putsata samalla. Omassa ei ilmastointia, niin tosi nopee homma. Tunnin ku varaa niin kerkee näköjään tinaamaanki tiiviimmäks.
    Siinä samalla näkee niitten läppientoiminnan, ainaskin tässä vanhemmassa systeemissä tosi simppelit.
     
    Muokattu: 7.1.2017
  10. jarona

    jarona Gearhead

    Se vain tuo öljynkierto syylärissä myös lämmittää pikemmin jäykät
    öljyt jos auto ollut roikassa tai "webastolla".
    Itellä myös lisälämmitin että lähtee taatusti käymään.
    Laatikolle minulla lisäjäähdytin keulassa ja lämpöanturi öljypohjassa,
    mittari kabiinissa.
    Kylmänä käy laatikko, paree olisi kolmitieventtiili jolla ohittaa talveksi
    lisäjäähdytin, kiertäis vain syylärissä.
    Solumuovia keulassa niin tarkenee.
    Ja että käyntiinlähtö varmempaa niin suihkut ja hehkut kuntoon!
     
    JAZZU80 tykkää tästä.
  11. JAZZU80

    JAZZU80 Gearhead

    juu kun mietin tuota vaihdelaatikon JÄÄHDYTINTÄ näin pakkasilla, taitaa olla turha kampe. on syylärin etupuolella ja taitaa liikaa öljyjä jäähdyttää.. pakkasin etupuolen retkipatjalla umpeen.
     
  12. JAZZU80

    JAZZU80 Gearhead

    hehkut pelaa ja akku on uus,laitoin kahden tilalle yhen 140a akun
     
  13. JAZZU80

    JAZZU80 Gearhead

    voisko tuota ilmastoinnin koteloa hyödyntää,, jos laittas sinne kennon? onko kukaan laitellu?
     
  14. JAZZU80

    JAZZU80 Gearhead

    lauhdutin on kaasulle :)
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ei ainakaan jeepissä jäähdytä liikaa,on vielä viimeisenä paluupuolella,lootan öljyt n.30 astetta ennenkuin antaa luvan lukita,pakkasella pari km pitempi matka kun yönyli on seissy.muuten ei yhtään vaikutusta.kiertovesipumppu auttoi omassa 6.5,pysyi tyhjäkäynnilläkin hytti kuumana,vai oliko vesikiertopumppu,vittu ku tuli äidinkielentunnit oltua muualla ku tunnilla.laittakaa ne pahvit keräykseen.
     
    JAZZU80 tykkää tästä.
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsellä -87 Fleetside 6.2D 2wd ja jälki vaihdetulla T5 manuaalilla. Josta kusee -20c keleillä nesteet suoraan ulos työsylinteristä :) :)
    Ei lähde käyntiin -20c pakkasilla, ilman lohkoa. Tosin en ole katsonut hehkuja :) :)
    Suuttimet on loppu, sinistä palamatonta pukkaa jo kesällä niin pirusti.
    Kun on lohkolämppärissä niin lähtee hehkuttamalla käyntiin -29c lämpötilassa, hehkujen määrä tuntematon.
    Perus joku 1200w sisätilalämppäri riittää sisälle, ei se ikkunoita sulata -25c kelillä, mut on kummiskin lämmin.
    Jäykkä kuin mikä, takavetolukko meinaa jumittaa kovilla -30c pakkasilla ekalle 1km matkalla. 3-5km jälkeen pukkaa jo lämmintä kabiiniin ja 10km ajon jälken on jo lämmöt 90c.
     
    JAZZU80 tykkää tästä.
  17. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Akun amppeeritunnit on toissijainen asia. Ehjällä koneella/polttoaine/hehkulaitteilla ainoastaan akun tai akkujen kylmäkäynnistysvirralla on merkitystä. GM:n direktiivi kertoo 1000CCA riittäväksi... Toki moni on pärjännty yhdellä 850CCA 55Ah optimalla, mutta...
    Itsellä '84 Silverado 6,2d tärähti käymään 2x62Ah, 680CCA akuilla ekalla yrityksellä pakottavassa tilanteessa ilman esilämmityksiä -31C pakkasesta, olis varmaan lähteny kylmemmästäkin, mutta oli normaalisti aina alle -5C lämmityksessä vähintään puol tuntii turhan koneen rääkkäämisen välttämiseksi....
     
    JAZZU80 tykkää tästä.
  18. downtown

    downtown 3rd gear

    sulla on varmaan kenno tukossa jos ei höngi kunnolla lämmintä tuu, toimiessaan 6.2d vanissa ainaki hiki lentää -30c pakkaselki, ei oo pahvia ja lektiki on keulasa ittel
     
    JAZZU80 tykkää tästä.
  19. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Käyntiin saamiseksi voi ollakkin tärkeempää tuo kylmäkäynnistysvirta.
    Mut mitä enempi amppeereita, ni aina parempi.
    Ite laitan aina niin isot akut ku vaan mahtuu paikoilleen.
    Tämmösessä työkoneessa painokaan ei niinpaljon haittaa.
    Latauksen riittävävyys tietty huomioitava.
    Hyvin tuo peruskiinanlaturi on täyttänyt 2x100A akut. Alkuperäne Delko varmaankannattas silti korjata tuon kiinalaisen tilalle.
    Saas nähdä riittääkö nuokaan akut kunnon sähkövinssille, jos sellaisen joskus paikoilleen saan laitettua.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mulla koko talven oli lämpäri kuin lehmän hönkäys. Mut kun oli 2 päivää lämpösessä tallissa, niihin johan puhalti. Eli ilmanotto yms jääs ja tukossa ...
     

Kerro tästä muillekin!