Golf 1,8 CL/GT -84 käyntiongelmia.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Tapi, 14.10.2002.

  1. Tapi

    Tapi Gearhead

    En tule toimeen kärjellisten nelosmoottoreiden kanssa. Edellinen vastaava laite sulatti virranjakajan sisukset eikä vikaa lopulta löytynyt. Nyt se pelleily taas alkoi:

    Kyseessä on VW Golf 1,6 CL -84, johon on joskus 80-luvulla vaihdettu 1,8 GT moottori. Sytytysosat ovat kuitenkin 1,6:sta.

    Ongelmat alkoivat siten, että joskus harvoin satunnaisesti kesken ajon alkoi nykimään, eikä oikein pysynyt käynnissä muuten kuin huudattamalla kovasti. Yleensä kun avasin konepellin, niin mitään vikaa ei enää ollut. Ostin Biltemasta seuraavanlaiset osat sisältäneen paketin ja laitoin osat paikalleen:
    -Katkojan kärjet
    -Pyörijä
    -Kondensaattori
    -Virranjakajan kansi
    -Sytytystulpat

    Kun vihdoin sain laitteen toimimaan koko kierrosalueella (olipa tarkka kärkiväli katkojilla), ei ongelma ollut muuttunut miksikään. AINA kun lähtee pidemmälle ajamaan, jossain vaiheessa alkaa rykiminen ja se loppuu, kun sammuttaa auton ja käynnistää hetken päästä uudelleen.
    -Vaihdoin puolan toisesta (toimivasta) autosta (Opel)
    -Otin myös samasta Opelista tulpanjohdot ja puolanjohdon.

    Ei edelleenkään toimi. Alipainekello liikuttaa virranjakajaa kun letkusta imee. Asento palautuu aina samaan kohtaan.

    Tyhjäkäynti voisi liittyä ongelmaan? Se ei ole koskaan siinä, mihin se on säädetty. Riippumatta moottorin lämmöistä, se saattaa joskus olla 2000 rpm ja joskus ei edes pysy käynnissä. Liikennevaloissa pitkään odotellessa se käy koko skaalan läpi..

    Tekisi mieli polttaa koko auto, mutta vaimo ei tykkää busseista (en ihmettele)..

    Auttakaa hyvät ihmiset! Mitä voin vielä vaihtaa/ kokeilla? Kahvit tarjoan, kun vika löytyy!
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Eikös nuo volkkarin kaasarit ole kuuluisia siitä että ne vanhemmiten riestaa? Hitlerin kosto jatkuuuu......
     
  3. Tapi

    Tapi Gearhead

    Epäilen, ettei vika olisi kaasutinpuolella (ei se tosin mahdoton ajatus ole). Alunperin kaasarissa on ilmeisesti ollut auomaattiryyppy mutta se on poistettu ja tilalla on käsikäyttöinen vaijeritsydeemi.
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jakajasta tulee mieleen
    1. Keskipakoennakko ei palaudu perusasentoon tyhjäkäynnillä?
    2. jakaja on väljä ja ennakko heittelee sen takia?
    Alipainevuoto imupuolella vois olla yks vaihtoehto.
     
  5. Tapi

    Tapi Gearhead

    Onko keskipakoennakon hässäkät jossakin jakajan murikan alaosissa? Ovatkohan ne edes purettavissa?
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Olikohan ne siellä kärkien alla olevan levyn alapuolella?? Ei pysty muistamaan...... se on se del... dem.... no se kuitenkin.
    Yleensähän ne on pyörijän sisällä, siis autoissa.
    Kato ajoituslampulla palaako ennakko aina samaan arvoon.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: impala1968 2002-10-14 09:30 ]</font>
     
  7. ana57

    ana57 1st gear

    Eppäilisin kuitenkin bensan saantia, kun alkaa nykimään vedä (sopivasti) ryyppyä päälle (olihan siinä käsiryyppy), jos auttaa hetken aikaa (niin kauan kun kohokammiossa riittää bensaa) vika löytyy bensan siirrosta, tai esim tankin henkireikä tukossa.
    Koska vika ei muuttunut osia vaihtamalla vika on ilmeisesti niissä joita et ole vaihtanut. Jos ryyppy ei auta, vaan vika todellakin on sytkässä, jäljelle jää puolan etuvastus, virtalukon pohja ja johdot. Jos ennakkosäädin takkuaa auto kyllä kulkee ihan iloisesti isommilla kierroksilla.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ana57 2002-10-14 22:39 ]</font>
     
  8. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Onks siin kaasarissa sihti bensan tulopuolella?
     
  9. Tapi

    Tapi Gearhead

    Ryypyn vetäminen ei auta. Muistaakseni laitteessa on kaasarissa sihti. Kaasutin on kuitenkin avattu ja puhdistettu vajaa vuosi sitten.

    Periaatteessa tuo keskipakosäätimen jumittaminen voisi sittenkin olla kyseessä: Joskus tuntuu kuin vääntö katoaisi alakierroksilta ja tehossa on isompi piikki jossain 4000 rpm tietämillä. Vika vaan tulee joskus niin selvänä, että moottori ikäänkuin sammuu hetkeksi vauhdissa, siihen ei varmaan riitä liian suuri ennakko.
     
  10. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Käyntiongelmat on golffien perusvikoja. Tuleeko kipinä? saako ainetta?
     
  11. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Tarkista polttoaineputkien liitokset.Matalilla kierroksilla vetää ilmaa jostain.Korkeilla kierroksilla sillä ei ole merkitystä.Jos suodatin on mutterimainen ja alla tiiviste,niin tarkista se.
     
  12. Tapi

    Tapi Gearhead

    Kiitokset vinkeistä, purin virranjakajan keskipakokoneiston ja puhdistin + rasvasin kaikki jakajan sähköä johtavat pinnat. Peli ei ole hyytynyt ainakaan vielä.
     
  13. Tapi

    Tapi Gearhead

    Ja p*skat:

    Aamulla taas liikennevaloissa seisoessa yhtäkkiä tyhjäkäynti putosi pariinsataan ja auto sammui. Sama tapahtui seuraavan kiihdytyksen aikana, kun laskin kaasun pois vapaalla.

    Kävin hakemassa pikapankilta rahaa seuraavaa romua varten ja liikkeelle lähdettyäni "ajoin oman etupyörän yli". En tutkinut sitä sen kummemmin vaan otin taksin alle. Ainakin toinen etupyörä osoitti ihan minne sattuu ja vetoakseli pilkisti irtonaisena pyörän takaa..
     
  14. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ei kait vaan tyhjäkäyntisuuttimessa ole roska.
     
  15. Tapi

    Tapi Gearhead

    Ihan mahdollista, mutta ei riitä into purkamiseen: Etualatukivarsi repesi irti akselistosta ja otti mukaan melko paljon pehmeää peltiä. Auto oli katsastettu toukokuussa (!?!), onneksi ajoi renkaani yli hiljaisessa vauhdissa.
     
  16. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Onkohan siinä konemallissa kaasarin ja imusarjan välissä "kumilaippa" joka vanhemmiten murtuu ja tulee imuvuotoja ja käynti sekoilee. Moottorin käydessä kun painelee ja heiluttelee kaasaria, jos käynti muuttuu niin vika voi olla siinä laipassa?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Golffin kaasuttajan alapuolella oleva tiiviste tekee mitä ihmeellisempaä temppuja.
    Nykii, pätkii sammuu, parhaana keksintönä oli yks vw, joka halusi kulkea satasta polkimen asennosta riippumatta.
     
  18. Tapi

    Tapi Gearhead

    Vaikka kaasuttajaa taivuttelee kuinka puolelta toiselle moottorin käydessä, käynti ei muutu. Silti tyhjäkäynti saattaa jonain kauniina hetkenä hävitä kokonaan. Viimeksi tänä aamuna.
     
  19. menu*

    menu* Gearhead

    Voisko vikana olla syys/talvi.
    Omassa talvikiesissä jäätyili kaasari kosteilla keleillä ei siis tarvi edes paljon pakkasta. Oireet mainitsemasi ja vähän aikaa parkissa nin sulaa. Eli imuilman esilämmitys kuntoon (hiano automaattiläppä ei toiminut) ja jäänestoa tankkiin, toimi tässä tapauksessa.
     
  20. Tapi

    Tapi Gearhead

    Tuokin on ollut mielessä, mutta yleensä kun kärryissäni on kaasari jäätänyt, niin meno on muuttunut radikaalisti koko kierrosalueella. Nyt tämä vain kadottaa tyhjäkäynnin (tai laskee sen 1800 rpm:stä 200 rpm:ään.)
     

Kerro tästä muillekin!