Goodwrench 350 piristystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rampe92, 4.7.2018.

  1. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Quentsia ei siihen saa milĺään,koska se monttumäntä. Mut 58cc kannella saa rutun jo 10 tienoille. Mäntä jää jotain 0,5-1mm alle yleensä.
     
  2. suojanen

    suojanen 3rd gear

    Jep. Tolla paljehommalla mietin, että onko ton monttumännän kanssa toi palotilan ja männän malli sellainen, että on nakutusherkkä tai muuten ongelma?
    Olisko kuitenkin parempi kasata ihan tavallisilla tiivisteillä noi 58cc kannet kiinni ja puristus jäisi tuolloin noin 9,5 tasolle?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllähän sitä quenchia pyritään hyödyntämään männän reunan osalta vaikka keskiosa männästä olisikin montulla. '
    Ja taitaa noissa vakio montulisissakin olla sitä reunaa sinne kantta vasten hyödynnettäväksi, ainakin oon sillain ollut kattovinani?

    Ahdetuissa ainakin quenchia pyritään hyödyntämään vaikkei se reuna takomännässä tapauksesta riippuen kovin leveä olekaan.

    Se että pystyykö paljerakoa hyödyntämään ilman lohkon höyläystä onkin eri asia.
     
  4. 3964

    3964 3rd gear

    Minä tein noin,ohut peltilätty ja trickflon 175 56cc palotilalla tosin nokka oli lunari woodoo 268.
    Itse ynnäilin purkan asettuvan n9.5 noilla vermeillä.

    Kone pelasi ihan ok,eikä ollut nakuherkkä.
     
  5. Rampe92

    Rampe92 2nd gear

    jaahas tää nokan vaihto homma venähtänyt hieman mutta nyt olis ajatuksissa jos ennen kesää vielä ehtis tekemään jotain tai ainakin osat hommaamaan. Katselin tuota XE262 nokkaa ja löysin tuollaisen sarjan jossa tulis vissiin kaikki tarvittava mukana jos oikein olen ymmärtänyt. https://www.ebay.com/itm/Comp-Cams-...740142&hash=item211dc3c581:g:LA4AAOSwZQRYbCGr
    ja tuohon kaveriksi ajattin pistää Fel-pron 1094 pahvit.
     
  6. HT

    HT Gearhead

    Tullut aika paljon luettua Goodwrench rakennustarinoita. Jos puristuksille ei tee mitään, tarkoitan siis pre 86 konetta, jossa puristukset on 7,8-8,0 luokkaa, ei nokan kanssa tosiaan kannata ahnehtia. Hakkasin mielenkiinosta exceliin kahden samantyylisen koneen tulokset, jotka muuten samanlaiset paitsi nokat eri. Oli tehty siis perusvirit kaasutin, 2-taso imusarja, peltisarjat.
    (Orggisnokka 194/203 0,383/0.401 LSA 112).
    Virikone1 nokkana Compin XE268 224/231 0,477/0,480 LSA 110.
    Virikone2 nokkana Compin PE246 203/212 0,429/0,438 LSA 110.
    Pure energy oli parempi tehoissa ja väännöissä 4500 rpm asti. Tosin 5000 rpm ero ei ole kuin reilu 10 hp XE:n hyväksi. Huipputehoissa ero oli vajaa 30 hp. 4800 rpm vs. 5500 rpm.
    Suurin ero väännöissä oli 2700-3500 rpm, joilloin ero oli PE246 hyväksi 25-50 lb-ft.

    Jos ajattelee perus cruisingpeliä, jolloin kierrokset pääasiassa käytössä alle 3000 rpm, ja vaikka nostetaan 5000 rpm asti, on tuo mieto nokka parempi. Toki tyhjäkäyntisoundi varmaan parempi XE268, jos sille arvon haluaa laskea.
     
    toyopet tykkää tästä.
  7. fmila

    fmila Gearhead

    Just purettiin pikkasen kaverin projekti TPI 350 konetta. Taitaa olla todella vähän ajettu, kun pytyissä ei oo yhtään rappua ja hoonijäljetkin näkyy vielä selvästi jopa ylös asti. Kone on nostettu pois -85 Vetten nokalta ja mäntinä on ne L82 takomännät, lättäpäät, joissa yksi pitkä venttiilitasku. Dekki on aika syvällä 0,65-0,70 mm, eikä oo edes vinossa kumpikaan puoli. Mutta kansina on sit ne "huonoimmat ikinä" -624. Tosin näyttävät ehjiltä, mutta ohuella peltitiivisteelläkin jää tolla dekillä ruttu jopa alle "ilmoitetun" 9n!! Yllättäen nokka-akseli oli luovuttanut 4n pakonokan liki kokonaan.

    Nyt tarvittaisiin tietäjiltä suositusta millaisella nokalla tuota uskaltaisi piristellä, kun kone on menossa -89 Camaron nokalle, jossa pitää katit olla ja pienet päästöt. Myös jotain pikkusen parempaa kantta saa vapaasti tarjota, jos vaikka saataisiin puristuksia edes vähän ylemmäs. Peltisarjat on jo valmiina hyllyssä odottamassa ja rakennallaan niille avarampaa putkistoa jatkoksi. Tarkoitus on käyttää TPIn imusarjaa ja kun tässä on vielä ne vähän isommat suuttimet riittänee ruokinnan parannuksiin paineiden nosto bensalinjaan, eli oisko se Vetten parempi pa-suodatin, jossa säätö riittävä parannus?? Tarkoitus on saada vain hyvä ja toimiva cruising-kone, joka vois kelvata myös museoleimaan joskus...ehkä. Ite ku en oo näiden ruiskujen modauksia koskaan harrastanut. Vanhan liiton Holleyt kun on parasta.

    Mutta joo saa tarjota perinteistä rautakantta, mutta sen verran uudempaa (1970->?), et saadaan apulaitteetkin mukaan. Esim. -462 ihan 1.94"/1.50" venoilla 64-67 cc palotiloilla kävis hienosti, miksei jotku tuoreemmat 71 cc myöskin.

    t. AM
     
  8. Mites tämmöiset:

    https://dartheads.com/iron-eagle-23-165cc-s-s-heads/

    Stock replacement, street and strip performance, or towing upgrade with mildly modified engines from idle to 5,500 RPM. Best for 305-383 cubic inch engines. Works with most standard components.

    Dart Iron Eagle S/S 23° 165cc heads produce great throttle response and low to mid-range torque for street performance engines. Our precision cast ports and chambers produce outstanding air flow without time consuming porting. Dart S/S heads are legal in many racing sanctions with Iron head rules. Assemblies include Stainless Steel valves, premium springs, locks, retainers, and seals. Guide plates not included for self-aligning rocker styles.
     
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Juu noita on kyllä katseltu, olis varmasti just sopivat. Hintaa vaan tulee niille tällä hetkellä aika reippaasti. Summitin hyllyssäkin ovat yli 800$/kpl eli ovat liki 2500€ kun ovat täällä. Eikä noita näytä olevan missään myynnissä täällä. Vai onko tiedossa jossain käytetyt??

    t. AM
     
  10. Laukkanen Motorsport edustaa noita:

    https://laukkanenmotorsport.fi/p65756/dart-10024361-sbc-165cc-i-e-head-67cc-1-94-1-50-bare

    Summittilla on myös oma kopio näistä, mutta niissä on 72cc palotila.
     
  11. Concarne

    Concarne Gearhead

    Uudet alukannet löytyisi. Kansissa on mahdollisuus sekä vanhemmalle, että Vortec-malliselle imarin kiinnitykselle. Venttiilit ja jouset asennettuna, jousitettu laahurinokalle. Tarkempia speksejä saa yv:llä. Vastaaminen saattaa muiden kiireiden takia tällä hetkellä hiukan kestää.
     
  12. fmila

    fmila Gearhead

    Laitoin YV:tä
    t. AM
     
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Juu, kattelin heidän tarjontaakin, muttatuo hinta "tyhjistä" kansista ei oo kovin harrastajaystävällinen". Kilpailijailta saa kokonaiset alsakannet halvemmalla, vaikka nekin on turhan "rallit" (isot venat ja kanavat)

    t. AM
     
  14. fmila

    fmila Gearhead

    No niin. Resepti on laadittu ja hilut tilattu. Kansiksi tulee Edelin E-streetit 70 cc palotilalla. Kansipahviksi ohut .015" pellinpala, kun dekki on n. o,65-0,70 mm. Saadaan toi paljealue edes jotenkin kuosiin, liki 1 milliä. Tolla järjestelyllä pitäis ruttu jäädä 9,6n paikkeille. Nokaksi valikoitui XE256, joka mainosten mukaan "kelpaisi" vielä vakiolle TPI-ruiskulle??? Pakopuolelle peltisarjaa ja vakio kattia jatkoksi ja loppuosaa vielä suunnitellaan. Hyttihän on -89 Camaro, joka on jo "vähäpäästöinen", eli ne vähän tiukemmat myrkytyksen oireet pitäisi alittaa. Tulisiko tietäjille jotain muuta mieleen, jolla olisi suurempaa vaikutusta lopputulokseen?? Tavoitteena ei ole pääsy kuuhun, ei edes kiertoradalle, vaan kiltisti toimiva kesä Cruiseri ilman murheita käytössä.

    t.AM
     
    HT tykkää tästä.
  15. max

    max Double Gearhead

    Vähemmän on enemmän,eli kyllä minusta fiksulta combolta vaikuttaa.Kun imukanavatkin ovat maltilliset 185cc,niin vetoa löytyy varmasti ylhäältä ja alhaalta.Palotila noissa taitaa olla jo moderni sydämen muotoinen?
    Mikä olikaan Camaron persuksen välitys?
     
  16. fmila

    fmila Gearhead

    Ihan riittävän piiitkä 2.77, mutta 700-toosan 1-vaihteen välitus on näköjään 3,06 eli eiköhän tolla reseptillä liikkeelle päästä ihan vakio turbiinillakin?? Toi kepukka kun lupaa varsin laajan vääntöalueen
    t. AM
     
  17. fenix

    fenix 3rd gear

    Tuossa nokassa on 42 overlap... menee leikiten päästörajoihin ja maf ohjattu TPI sopeutuu mainiosti noihin tuleviin muutoksiin.
     
  18. HT

    HT Gearhead

    Onkos se tämä pata kasassa?
    Mimmonen tuli?

     
  19. fmila

    fmila Gearhead

    Eipä olla vielä ton kanssa päästy alkua pidemmälle. Laakerivälysten kanssa nyt alkajaisiksi taistelua. Olipa taas hitusen verran liikaa välystä ihan neitseellisen akselin ja uusien 0-koon laakerien kanssa, vaikka mikrometrit toisin väittääkin...
    Jatkuu lähi aikoina. Kesä mennyt hyvin 305n voimin "kaasu pohjassa" kuulemma. Meidän tallissa onkin parhaillaan kolme kpl Camaroa, joissa 350 SBC projektia käynnissä;););)

    t.AM
     
    HT ja tapio.t tykkäävät tästä.
  20. Concarne

    Concarne Gearhead

    Mielenkiinnosta kun on itsellänikin erilaiset mittausoperaatiot käynnissä ja olen pyöritetllyt plastigaugea ja neljää erilaista mikrometriä sekä työntömittaa. Millä se liika välys on todettu jos mikrometrillä mitattuna on o.k.?
     

Kerro tästä muillekin!