Goosenec asuntovaunu tai traileri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja julang, 7.6.2007.

  1. julang

    julang 1st gear

    Olen suunnitellut laittavani Dodge laviksen perään amerikan mallin "puoliperävaunun" Asuntovaunuksi. Onko kukaan hoitanut Suomessa vastaavan laiteyhdistelmän paperisotaa? Lähinnä kiinnostaa lavalla olevan vetolaitteen hyväksyntä todistus E-hyväksytyksi tai poikkeuslupa? Muutenkin kaikki asiallinen info tervetullutta.
    Malli kiinnityksestä:
    http://www.gooseneck.net/266324.html
     
  2. freeride

    freeride Gearhead

  3. Erska

    Erska Gearhead

    En oo ihan tota pelkkää gooseneckkiä ymmärtänyt, mutta mulla on ainakin ollut ihan puhdas vetopöytä lavalla, ja kiinnikkeet ja levyt on tallissa vieläkin.

    Kuulalla ei luultavasti ole tulevaisuutta tässä maassa tuon tyyppisessä yhdistelmässä, mutta vetopöydällä voisi ollakkin. Täytyisi varmaankin paineilmajarrut viritellä dodgeen ja kärryyn sen jälkeen ja yrittää hyväksyttää.

    + mahdollinen SOA traileriin/asuntovaunuun. Eli siis korottaa vaunua, ei taida sopia korotettuihin 4x4 dodgeihin.

    Mutta kyllä semmonen olisi vaan hieno... 8)

    Eli siis vetopöydälliset vehkeet tunnetaan tuolla 5th / fifth-wheel peleinä.
     
  4. julang

    julang 1st gear

    Itse-asiassa kiinnitystavalla ei ole merkitystä käsittääkseni vaan sillä täyttääkö systeemi EY-direktiivin vaatimuksen lujuudessa ja muussa. On aivan sama onko vetopöytä tai ns goosenec jos kumpaankaan ei ole E-hyväsyntää... (muistat valoista varmaankin) :) Jarrut voidaa kyllä muuttaa esimerkiksi mekaanisiksi kuten trailereissa ja asuntovaunuissakin on. Luulen että paineilma systeemien rakentelu menee liian monimutkaiseksi ja hankalaksi. Periaatteessa sähkötoiminenkin on ok jos joku siitä todistuksen kirjoittaa että täyttää EY- standardin. Vaan olisi se komea tuolla caravaanarien keskellä kun olisi yksi huoneistohotelli mukana :p Homma on kyllä selvityksessä virallistakin kautta, mutta saa nähdä mitä tulee vastauksia ajattelin että jos joku täällä olisi jo kokeillut tätä.
     
  5. Erska

    Erska Gearhead

    Juu ei siinä muuten mitään ongelmaa sinäänsä olekkaan, mutta täällä on jauhettu että sähköjarrut ei käy koska ei ole "suora" välitys jarruihin. Mekaaninen voisikin toimia.

    Mutta kuulan pointtina oli vain se että se on rajailtu 3500kg tässä maassa. Ja nuo vaunut luultavasti painaa ylitse sen.

    Edit: kieltämättä pistää vähintäänkin piilevät matkailuhalut esiin kun katselee tätäkin:
    http://www.rvregistry.com/used-rv/126147.htm

    56jalkanen vaunu, huh huh... reilu 17metrinen. Pitkän Ramin kanssa 24metrinen yhdistelmä. :lol:

    Tuli muuten mieleen, että onko siinä ongelmia, tai siis onko se laitonta jos katsastaa kärryn esim ruotsin kansalaisuuden omaavan sukulaisen nimiin ja vetelee sähköjarrujen kanssa sitä tässä maassa? Ja autohan olisi suomen kilvissä?
     
  6. julang

    julang 1st gear

    Virallinen vastaus AKE osa1.

    AKE vastaus kyselyyni ohessa suora lainaus postista:

    "Rekisteröintikatsastuksessa ei hyväksyttäisi tälläistä ratkaisua. Poikkeuslupaa voi hakea, mutta päätös on melkoisella varmuudella kielteinen, koska Suomessa ja EU:ssa on direktiivin 94/20/EY tai E-säännön 55 vaatimus. Tämä tarkoittaa sitä, että kytkentälaitteet ovat testattava (riippumaton tutkimuslaitos) ja näistä on esitettävä direktiivin 94/20/EY tai E-säännön 55 vastaavuus lähtien ajoneuvon rungosta. Ajoneuvon runko --> hyväksytty kiinnityslevy/vetopalkki --> hyväksytty vetolaite. Ajoneuvon lavalle kiinnitettyä vetolaitetta ei siis voida hyväksyä, ei edes poikkeusluvalla."

    Eli hieman haastetta hommaan periksi ei anneta vielä? Mutta kiitos AKE:lle asiallisesta vastauksesta ja ohjeesta. :)
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: Virallinen vastaus AKE osa1.

    Hei mutta dolly on keksitty! Niin miksi ei hommaa/ värkkää E-hyväksyttyä pikku dollyä väliin? Siis dollyyn E-hyväksytty vetopöytä , siihen tuo kärry ja dolly aisalla kiinni E-hyväksyttyyn inttimalliseen kuorkkikoukkuun? ja jos koko paskan paino jää alle 3500 kg, niin kuulakin käy? :odroll: Ja eikös varmasti Dodgeen jostain löydy hyväksytty koukku.. Mutta mielestäni tuo sääntö koskee sitä Dollyn runkoa ja vetolaitetta!

    Eikun hakemaan EU:n alueelta pientä tyypitettyä dollyä. Jos ei löydy, niin en usko niin yksinkertaisen rakenteen kuin dollyn tyypittämisen maksavan valtaisasti jossain EU-hyväksytyssä laitoksessa? Sitten niitä voisi myydä muillekin.. Ja dollyyn pultattavaksi löytynee paljon jo tyypitettyjä vetopöytiä. Ja jos paino on riittävän pieni >3500 kg, mikään ei kiellä käyttämästä tyypitettyä koukkua, joka pultataan tuohon tyypitettävän dollyyn ja vaunuun tyypitettyvetokita. (ovat varmasti halvempia kuin vetopöydät..) Ja dollyssa voisi käyttää jo tyypitettyjä akseleita ja vetokitaa, niin käytännössä se palkkirunko olisi ainut uusi tyypitettävä, ja sen voi laskea ja mallintaa jollain metallirakennelaskenta ohjelmalla hirveän tarkasti..

    Miltäs kuulostaa. Tulisi aika erilainen? Ja dolyä ei tarvitse rekisteröidä.

    Ja niille joille "dolly"-käsite on vieras. Se on se moduliyhdistelmän myötä ilmestynyt "puoliperävaunun etuakseli" , jolla ko. moduli saadaan kiinni yhdistelmän persuuksiin.. Eli käytännössä puoliperästä muodotettua täysperävaunu.
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Re: Virallinen vastaus AKE osa1.

    Dolyjen rekisteröinnistä tiedä.... :poff: , mutta raskaan kaluston käyttämät dollyt ovat rekisteröityjä ja taasen rekisteröimätöntä dollyä ei saa vetää kovemaa kuin 60 km/h.... Lisäksi rekisteröimättömän dollyn käytöstä löytyy muitakin rajoituksia ja kevyen dollyn rekisteröinti taitaa olla mahdoton tehtävä, eikä ha/pa perään saa kytkeä tuollaista täysperätyyppistä rekisteröitynä...
     
  9. julang

    julang 1st gear

    Re: Virallinen vastaus AKE osa1.

    Ok, mutta nyt pitää muistaa että autoni on siis N2 luokan kuorma-auto joten myös määräykset ovat siltä pohjalta :p
    Ja kun korttikaan ei ole ongelma on mielenkiinto vaan lisääntynyt asiaan.
     
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    No sitten se dolly voisi olla rekisteröitävissä..., tai tehtävä täysperävaunuksi.
     
  11. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Re: Virallinen vastaus AKE osa1.

    Ai juu. Unohtui tuo nopeusrajoitus 60 km/h. Mutta eihän lomalla ole kiire! Kaipa sen kevyenkin dollyn saa rekisteröityä? Tokko siellä mitään painorajaa on? Siis kunhan hankkii sen tyypityksen. Ja kun käytää valmiita komponentteja, niin käytännössä vain se runko olisi tyypitettävä, mikä ei ole mahdoton tehtävä teräspalkkirakenteelle. Joku metallirakenneinssi suunnittelemaan ja tekemään rakenteen kuormituslaskelmat , ammatti hitsaaja tekemään saumat ja koko paska dokumentaatioineen rahtina sopivalle luokituslaitokselle..

    Siis akseleita ja vetopöytiä ei tarvitse maalaisjärjen mukaan erikseen luokittaa, kun ostaa valmiiksi luokitettuja komponentteja.. ja pulttaa ne sen luokitetun rungonkanssa valmiiksi kokonaisuudeksi.

    Kaipa sen varmaan silloin saa katsastettuakin? Miksi ei saisi? Ja silloin 80 km/h olisi mahdollista .. Korttiin toki taitaa vaatia ison E:n??

    Ja rahnat luokituksesta varmaan saisi takaisin myymällä kopiot piirustuksista ja luokituspaprut tarvitseville.. Ja jos se ei ole mahdollista, niin valmiita runkoja alkuperäisen kaavan mukaan. Kyllä noita luulisi EU:n alueelle menevän muutama kpl harrastajille?
     
  12. Erska

    Erska Gearhead

    Mutta siis eihän vetopöytä ole lavassa kiinni, vaan rungossa, se on vaan lavan sisällä eikä oikein millään tavalla siinä kiinni.

    Tota Aken vastausta vaan lueskellessa.

    Ja yksi löytämäni 40neliömetrin lattiapinta-alan omaava 14metrinen vaunu(41ft) painoi 5200kg.
     
  13. julang

    julang 1st gear

    Olin juuri sanomassa että tarkensin asiaa AKEN suuntaan ja todellakin koukku EI ole lavassa kiinni vaan lavan läpi suoraan auton rungossa. Joten kanta voi vielä muuttuakin? tuo direktiivi sinänsä on aika mielenkiintoinen (löytyy EU- sivustolta täydellisenä), mutta kun tiedän varmasti että EU alueella on moisia laitteita rekisteröity... :eek: miten lie mahdollista?
     
  14. smuige

    smuige Gearhead

    eikös tässä maassa ole semmoinenkin rajoittava tekijä kun vetopöytävero?
    Meinaan vaan jos tekee sen vetopöydän lavalle niin kuseeko sitten siin?
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Akelta saa kylla aika erillaisia vastauksia, riippuen kysymyksen asettelusta ja vastaajasta, itse olen ollu gooseneck asiasta yhteydessa akeen jo aikoja sitten ja e-normeilla ei ole mitan tekoa ko laitteessa koska mikaan autossa saatikka karryssa / vetokytkimissa ei ole e-hyvaksytty ja ovat sen aikakauden valmistetta jolloin dot hyvaksyttiin.
    Mun gooseneck kamoissa on kaikissa dot leimat ja paino stannaukset , eli tehdastekoisia ja siten hyvaksyttavia.
    Ongelma on jenkki RV- 5th wheelereiden painot, kaytannossa kaikki yli 27ft karryt painaa niin paljon (yli 3,5 t) etta normaali jenkkiduallyista loppuu suomessa kilot kesken , karryjen omapainothan ei ole se maaraava tekija vaan kokonaispaino.
     
  16. julang

    julang 1st gear

    E-normit on sillälailla mukana että jos voi todistaa FVMSS / DOT yhteensopivuuden vastaavaan E direktiiviin asia on ok ja leima paperissa. Painot eivät ole noin periaatteessa ongelma koska oman autoni kokonaispaino on 4990 kg, ja pitää muistaa että puhutaan N2 luokasta joka on kuorma-auto. Joten jos kärryssä on työntöjarru( esim autotrailerissa ja asuntovaunussa) on maksimi kokonaispaino enintään vetoauton massa, mutta jos kärryssä on polkimelta ohjattavat jarrut (paineilma, hydrauliikka ym) On asia aivan toinen eli silloin perävaunun massa saa ylittää vetoauton massan. :)

    Lainaus Finlex:
    32 a § (25.9.2003/821)
    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa

    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

    a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

    b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

    c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

    d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

    e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;

    f) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytketään perävaunu tai perävaunuja ilman kuormaa mitattuna yli 22,00 metrin yhdistelmäksi, 2,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa.
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jos auto/karry/kytkimet ovat ajalta (esim kayttoonotettu 1994) jolloin suomessa hyvaksyttiin FMVSS/DOT standardit , ei vastaavuutta e-direktiiveihin tarvi todistaa takautuvasti.
    Itseani toistaen :D
    Karryjenpainot on sun rotkellekkin ongelma, esim 35ft bunkhouse kun painaa 7-12 tonnia riippuen slideouttien maarasta ja muusta varustetasosta
     
  18. julang

    julang 1st gear

    Tosi on tuo vuosimalli juttu, mutta kun itselläni on 1999 joudun hiukan paneutumaan siihenkin. Painoista vänkään kuitenkin perustaen kohtiin e) ja f)
    eli 4990x1,5=7492kg ja 4990x2,5=12487Kg jolloin saataisiin ongelma pois alta. Tosin jarrut ja tuo kokonaispituus on auki, mutta noin teoriassa ainakin... :D
    Onko kenelläkään tietoa onko Suomessa yhtään vastaavaa kilvissä, muuten kuin siirtolapuilla?
     
  19. julang

    julang 1st gear

    Nyt näyttäisi että vetokuulasta voidaan hyvinkin saada E hyväksyntä toimitettua? Omasta vetokuulasta ilmoitti valmistaja: The hitch is clearly labeled for 30,000 lb Max Trailer Weight and 7,500 lb Tongue Weight. Ja lupas kirjoittaa paperille jotain Certifikaattia FVMSS jonka saisi sitten käännettyä eurooppaan. Onko nuo Ruotsin puolella olevat laitteet kilvitettyjä miten? Onko tietoo? Homma jatkuu... :wink:
     
  20. Erska

    Erska Gearhead

    Kuulostaa jo valoisammalta.

    Jos julang saat asian joskus läpi, niin mä tuun mukaan trailerihankkeeseen, saadaan varmaan jotain alennuksia :wink:

    Mitenköhän jarrujen kanssa tulee käymään?
     

Kerro tästä muillekin!