Goosenec asuntovaunu tai traileri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja julang, 7.6.2007.

  1. MadMike

    MadMike Gearhead

    missäs Falkstedtin Mikin yhdistelmä on :lol: ?

    Terveisii vaan vanhalle inttikaverille...
     
  2. ford59

    ford59 1st gear

    Eikös joskus menneinä vuosina helpoiten fifthwheelin saanut kilpiin poikkeusluvalla mainostarkoituksiin. Kuinka lienee nykyään? Rauman suunnalla oli joskus, ehkä on vieläkin suhteellisen komean kokoinen heppakärry GMC:n lavalla kiinni. Oli vissiin pieni asunto ihmisillekin mukana hevojen lisäksi.
     
  3. luppes

    luppes 1st gear

    Falkstedin / Leppästen kärry on Säkylässä ympäri ympäri kilvanaja
    Kyllösellä.
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Hmm eli jos sen vaunun katsastaisi kiinteäksi ja tyypittäisi koko putken matkailuajoneuvoksi? Tulisi verohyötyäkin? Siis ei vetopöytäveroa?
    Asuintilojen vaan pitäisi olla riittävän isot ja vaaditut varusteet?
     
  5. freeride

    freeride Gearhead

  6. julang

    julang 1st gear

  7. freeride

    freeride Gearhead

    ootko jo soitellu ruåttalaasille tosta eu-hyväksynnästä?
     
  8. julang

    julang 1st gear

    En oo ehtinyt työt haittaa, mutta on kyllä mielessä kesän aikana vielä selvitellä :)
     
  9. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Laittakaa jo langat kuumiks 8) Kesä tulee...ehkä...
     
  10. 460cid

    460cid 1st gear

    Hieno viestiketju, olen itsekin tutkimassa mahdollisuutta hankkia viides pyörä. Tällä dollarin hinnalla yli 30 jalkainen alpenville maksaa 6-7 t€, siis tältä vuosituhannelta. Taitaa olla ylivoimainen urakka tässä burokratian maassa. Saksassa on todistettavasti sellainen kilvissä.

    http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... g=&lang=en

    Ei tosin ole kokonaan asuntovaunu, mutta tulee perässä kuitenkin. Luulen että yhdistelmä pitää ensin kilvittää jossain normaalissa eu-maassa, jolloin sen pitää kelvata myös suomessa. Oma autoni on tuotu Usa:sta viroon, ja sieltä suomeen.
     
  11. freeride

    freeride Gearhead

  12. freeride

    freeride Gearhead

    toi adidaksen mersu pyörii Suomessa tällä hetkellä,tossa taitaa olla vetopöytä tyylinen liitäntä,prkl ku ei kerenny käymää kattoon ku se olis ollu tossa lietsussa tänään,olis voinu ihmetellä minkälaiset jarrut on,sähkö vai paineilma tms...tapahtuma on joku running tour 08 ja tommosella härvelillä ovat liikkeellä.olis siinä tennarin myyjä vissiin ihmetelly ku olis sanonu ettei noi tennarit vois vähempää kiinnostaa,mut mennääs kattoon ton kärryn jarruja ja liitäntää :) on muuten ihan tyylikkään näköinen yhdistelmä.
    [​IMG]
     
  13. 460cid

    460cid 1st gear

    Sprintteriä saa paineilmajarruilla, mutta ei tosin 3-tonnista.
    Luulen että ainut keino on rekisteröidä laite jossain muussa eu-maassa, jolloin se on hyväsyttävä kaikissa eu-maissa.
     
  14. freeride

    freeride Gearhead

    se,että jotain on rekisteröity jossain muualla euvostoliitossa,ei vois Suomalaista virkamiestä vähempää kiinnostaa..hyvänä esimerkkinä chevyn hhr,joka on muualla eu:ssa kilpiin heittämällä,niin kappas vaan kun tänne yritettiin,niin ei kato suomalainen virkamies oli heti kulli kovana runkkaamassa valojen edessä hullu kiilto silmissä ja hoki"hei täälä ei ole e-hyväksyntää"ja eihän niitä tänne sitten vielä toistaiseksi tuodakkaan.. :wc: :wc:
     
  15. cenote

    cenote 1st gear

    hinattavalaite

    Hinattavalaite saa olla jarruton kunhan kok. paino on alle 750kg (vrt peräkärryt). Tälläistä yhdistelmää saa vetää myös henkilö ja pakettiautolla. Kävin poliisilaitoksella kysymässä nopeusrajoituksista ja siellä sanottiin tällaisen yhdistelmän nopeusrajoitukseksi 80km/t. Kun hinattava laite on yli 750kg sen max nopeus on 60km/h. Lisätietoja AKE:n sivuilta hakusanalla hinattavalaite. Tivolivehkeet ovat nk. rajatapauksia joita viranomaiset katsovat läpi sormien. Selitys lienee se, että niillä ei saa kuljettaa muita tavaroita kuin ko laitteita, usein näissä kärryissä lukee erikseen tivolilaite ja hehän ajavat 60km/h.
     
  16. julang

    julang 1st gear

    Suurin ongelma tällä hetkellä Suomessa on se että tuo "GooseNeck"koukku ei ole tyyppihyväksytty. Kaikki muut ,jarrut ,valot yms voidaan hoitaa.
    Suomessa on ollut ollut asuntovaunuja joissa on ollut sähkötoimiset jarrut jo 1980 luvulla :)

    Tuo koukunkin saa hyväksyttyä mutta maksaa rahaa ja repullisen :)
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    Eiks noi hurrit e-leimauttanu jo tollasen?
    Onko joku ostannu moisen tanne?
     
  18. freeride

    freeride Gearhead

    :eek: :eek: :eek:

    olis kiva nähdä kuvia tuosta yhdistelmästä..
     
  19. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear

    Entä ´60 luvun Smv:t, niissä on sähköjarrut :eek:
    Voisin väittää, että niitä on ollut Suomessa ennen ´80 lukua :poff:
     
  20. ilastone

    ilastone 1st gear

    tivoliautoista...

    Tivoliautot on lyhennettyjä vanhoja kuorma-autoja, jotka on muutettu työkoneeksi, ja vaunut ovat todellakin hinattavia laitteita. Näin ollen niitä saa ajaa ainakin b kortilla, en muista saiko peräti traktori kortilla. Yli 30m yhdistelmää saa ajaa siis melkeinpä koulutettu apina... Itse jouduin joskus syksyllä 2004 väistämään yhtä tällaista yhdistelmää kun ajoi eteen P-alueelta. Merssu meni lunariin... Tivoliautoa ajoi virolainen trapetsitaiteilia muistaakseen...
     

Kerro tästä muillekin!