GULF- tietäjät huomio

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tapiiri, 23.6.2004.

  1. tapiiri

    tapiiri 1st gear

    Gulf on lähtenyt Suomesta pois joskus 70-luvulla.Mutta onko kenelläkään muistikuvaa tai tietoa mistä syystä, onhan sitä Suomessa senkin jälkeen muut firmat myyneet bensaa ja öljyä.Tämmönen juolahti vaan eilen mieleen kun tuli kokoelmaan yksi Gulf purkki lisää että mistähän syystä homma loppu?
     
  2. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Muistikuva on kyllä hämärä, mutta jotenkin se yhdistyi Kesoilin kanssa. Kesoil myi Gulfin öljyjä 70-luvun loppupuolella.
     
  3. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Merkkiähän lanseerataan taas Suomeen. Us Parts myy ainakin jotain tuotteita- pakkasi muuten ainakin muuan kuukausi sitten myymiään tarvikkeita konsernin muovikasseihin.
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Tampereella oli noin v73 sammonkadulla gulf, jossa sittemmin oli e-öljy, myöhemmin finnoil ja nykyään neste. Eikös kolmostiellä lempäälässä ollu kans gulf?
    Täällä samaten oli nykyisen neste-kylmäaseman kohdalla gulf -> e-öljy.


    Eikös BP muuttunu kesoiliks 70-luvun alkupuolella, rantaperkiön kesoil, sittemmin neste, oli ainakin BP.

    Union-asema oli ainakin v88 Nokialla, siellä luki seinässä kans Texaco. Oliko sillä joku omistus-osuus? Näistä tuli kai neste-asemia, paitti toi joka purettiin...
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    On tietoa, kun olen suunnilleen kasvanut tämmöisellä asemalla. Gulf myi vuosien 72-73 vaihteessa Suomen toimintansa Kesoilille ja E-öljyille (sittemmin Finnoil), ja kunkin aseman uusi merkki määräytyi lähinnä paikkakunnnalla ennestään olevien asemien mukaan.
    Meidän vuonna 1961 perustettu asemamme muuttui silloin Kesoiliksi, ja erinäisten välivaiheiden jälkeen se on nyt SEO. Toinen Gulf-asema 16 km päässä muuttui E:ksi.
    Baarin nimi jätettiin Gulf-baariksi, vaikka Kesoililta yritettiin toistakin ehdottaa. Ja Gulf-baari se on edelleenkin.
    Kerron lisää, jos joku haluaa tietää jotain.

    _________________
    http://www.samilassila.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: SamiL 2004-06-24 08:48 ]</font>
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Union myi Texacon (aluksi Caltex), Mobilin ja Castrolin öljyjä, siitä se nimi seinällä.
     
  7. platuart

    platuart Gearhead

  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Ai se oli niin aikasin kun gulfit katosi. Kummasti sitä on ollu 2-vuotiaana tarkkana. :razz:


    Eikös BP muuttunu kesoiliks 70-luvun alkupuolella, rantaperkiön kesoil, sittemmin neste, oli ainakin BP. Vai menikö oikein?

    ja eikös kolmostiellä lempäälässä ollu kans gulf josta tuli kesoil -> seo?
     
  9. platuart

    platuart Gearhead

  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jeps, tuolla ko.Lempäälän sivuilla on kirjoitettu ihan puuta heinää. Kuvassa ei ole todellakaan Polykemin valmistama Futuro vaan CF-100, joita Gulf käytti. Futuro on Polykemin valmistama 'ufo'-talo joka oli ykköstien varrella Lahnajärven Shellillä aikoinaan (katso kuvagalleriasta: http://media.urova.fi/~gasoa/suomigasoa/Shell.html)
    t.Juha

    Aitoa Suomigasoa löytyy osoitteesta:
    http://www.iki.fi/gasoa
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Futuroa niinkuin muunkinlaisia lasikuitumökkejä, kuten tämä huoltoasema, kioskirakennukset yms. valmisti Polykem Oy, jonka teollisuuslaitos sijaitsi Kuninkaankylän entisessä meijerirakennuksessa ja sen viereen rakennetussa teollisuushallissa n. 3 km päässä meiltä. Myöhemmin Polykemin osti suksisauvafirma Exel ja lopetti tuotannon.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvät noi Gaso-sivut!
    Rokkenroll!
     
  13. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    valtatie 6:n varressahan nököttää joku tommone UFO , siinä kivijärven kohdalla
     
  14. platuart

    platuart Gearhead

    Joka haluaa lukea lisää Futurosta.
    Mielenkiintoinen yritys, jos jaksaa lukea jutun läpi, selviää loppupuolella jäljellä olevien Ufojen sijainti. Se (ne) huoltoasemat todellakin ovat CF-100/200 mallia. Liippaa sille läheltä, kun syntymävuotenani Futuro esiteltiin täällä naapurissa Hiekkaharjussa Polykemin tehtaalla ja onhan tuossa aukiolla sellainen huoltoasemakin. Niin ja kun olen kaupunginmuseossa töissä, niin näihin törmää aina välillä.
    Yksi "entinen harrastaja" tunnettukin classic-Chevy-mies kasasi pihalleen viime vuonna Venturon Tikkurilaan.

    http://www.desura.fi/futu_tie.html
     
  15. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Ostin just gulf-yleisöljyä hämeenlinnasta sa-kaupasta. (puolustusvoimien ylijäämäkauppa)
     
  16. Gasoa

    Gasoa 1st gear

    Niin, palatakseni alkuperäiseen kysymykseen eli miksi Gulf lopetti huoltoasematoimintansa Suomessa. Asialla on pitkä historia johon liittyy myös silloinen iso itänaapurimme Neuvostoliitto.

    Jos nyt kuitenkin lähdetään lähempää niin asia liittyy 1960-luvulla tapahtuneeseen öljytuotteiden jakeluteiden uusjakoon Suomessa, joka oli melko monimutkainen soppa. Vuonna 1966 kuitenkin Union myytiin Hankkijalle. Hankkija oli ennen kauppaa myynyt suoraan viljelijöille etupäässä lämmitys- ja dieselöljyä. Nämä tuotteet oli Hankkijalle toimittanut Gulf. Union kaupassa Gulf siis menetti suuren asiakkaansa Hankkijan ja ei toipunut enää siitä. Tylsä Neste (henkilökohtainen mielipide) osti vuonna 1973 Gulfin ja sen huoltamot jaettiin Kesoilin ja E-Öljyt Oy:n kesken.

    Pitempiä taustoja on itänaapuriin kalleellaan olo ja Nesteen Naantalin jalostamon valmistuminen 1957. Valtiovallan päätöksen mukaan (kauppapolitiikkaa) pääosa jalostamon raakaöljystä piti ostaa itänaapurista ja siten nämä länsiketjut kuten Gulf jäivät vähän heikommalle asemalle. Toki Shell ja Esso toimivat vieläkin mutta esim. Shell hoiti asian taitavasti neuvotteluteitse (toimitti jalostamolle myyntiään vastaavan määrän raakaöljyä jne.). Gulfin kaatuminen liittyy enemmän tuohon Hankkija suhteeseen. Semmoinen tarina se.

    -Juha



    ______________________________
    Suomalaista huoltisnostalgiaa:
    http://www.iki.fi/gasoa

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Gasoa 2004-07-01 10:14 ]</font>
     
  17. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    Noista "rakennuksista" mainitakseni,olihan BP:lläkin se oma avaruuslasikuitutalo..mitä on esim.myyty v8:ssa ja mobiilistissa viime vuosina..
     
  18. e

    e 3rd gear

    kustum4evo, tarkoitat varmaan sitä veekasissa kuvalla varustettua ilmoitusta... Siinä kaupiteltiin just tätä lasikuituhökkeliä (osina), jossain e-pohjanmaalla se muistaakseni oli, äijä kertoi ettei tartte kahta! Kouvolasta enemmän venäjällepäin ajaessa löytyy hieman ennen Lappeenrantaa samanlainen ihan kasassa oleva huolto-asema, siis ei kuitenkaan käytössä. Ihan piukassa siistejä muovituoleja ja pöytiä. Omistaja ei myy. Darn.
    Yks Gulfin pönttö muute löytyy:
    http://www.rapangle.com/retro
    _________________
    e´s artwork
    pinstripet + muut maalauskikkailut
    http://www.rapangle.com

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: e 2004-07-01 16:13 ]</font>
     
  19. Toke

    Toke Gearhead

    ei toimi enää noi iki.fi/ gasoa sivut, onko siirtynyt johonkin muuhun osoitteeseen vai millai, kiinnostaa kovasti itteeki tuo huoltis historia....
     
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Pikkasen aiheen sivusta mutta tietääkö/muistaako joku koskas toi Lempäälän Ufo lopetti toimintansa kun olis joku hatara muistikuva että Rekkakuskin alkuaikoina olisin käynyt kahvilla Ufos. Yleensä pysähdyttiin "Marjatan baaris" eli seuraavalla asemalla Tampereelle päin, mutta eipä sitäkään ole ollut aikoihin.
     

Kerro tästä muillekin!