H1 lähi/pitkät valot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja -rautis-, 21.4.2019.

  1. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Typerä kysymys.Kuuluuko lähivalojen jäädä palamaan kun laittaa pitkät päälle? H1 erillis umpiot.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kyllä ne yleensä jää, muuten tulee valokeilaan "musta-aukko".
     
  3. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Laki ei vaadi mutta suosittelen että jää. Kokemuksesta sanon että jos auto on talvikäytössä niin
    lumi/räntäsateella kun ajaa jonkun aikaa pitkillä ja jos toiset umpiot on pimeänä niin nehän
    ovat kylmät niin sitten kun vaihtaa lyhyeille niin näkyvyys on aika heikkoa.

    Mikä ja minkä ikäinen auto kyseessä?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös laki nimenomaan vaadi että ne ei pala samaan aikaan? Jos kyseessä auton oma h1 umpio niin sillon auton ikäkin on senverran tuore, että ne ei sais palaa.
     
  5. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Jaa niin kai sit, mul on vaan ollut monessa tupla umpiot joissa ulommissa lyhyet ja sisemmissä
    pitkät eikä koskaan ole tullut katsastuksessa sanomista vaikka kaukovalot päällä on lyhyet
    jääneet palamaan, joskus joku katsuri on vaan sanonut ettei lyhkäsiä saisi kahdentaa vuoden
    -80 jälkeen, jonka olen kyllä tiennyt, vaikka olen ne kahdentanut hyvinkin monesti.

    Suomessahan pitää autolla näkyä muttei saa nähdä.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos autossa on H4 lyhyt/pitkä umpio ja H1 pitkä erillisumpioissa, niin EI.

    Jos autossa on H1 lyhyt ja H1 pitkä erillisumpioissa (tai H7 + H7 tai DOT-valot), niin KYLLÄ.

    Valokuviosta tulee tietenkin huonompi lähivalon palaessa myös pitkillä (sumuvalo efekti), mutta on ajateltu talvikeliä, sataa lunta, räntää jne, jolloin pitkillä ajettaessa kun kohdataan toinen auto ja vaihdetaan lyhkäsille ei näkisikään enää mitään.
    Lyhyenvalon palaessa pitkien kanssa sen lasi pysyy lämpimänä, eikä se muuraudu umpeen.
    Pitkillä käy tietenkin samoin, mutta pitkät päällä ei kohdatakaan toista autoa, eikä toisaalta pitkille valoille ole juurikaan tarvetta lumi-/räntäsateessa ja ainahan voi ajaa lyhkäsillä kunnes saa pitkät putsattua.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Olen ehdottomasti valojen kahdennuksen kannalla ja niinpäinpois.


    Mulla ei ykskään h1 tai h7 auto oo jättänyt tehtaalta tullessa lyhkäsiä päälle kun vaihtaa pitkät.
     
  8. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    Pojan volvo s40 -99 ,umpiot vaihdettu muutama vuos sitte,missä erilliset loosit H1 pitkille ja lyhyille.Cem boxista hajos kuskin puolen lähivalorelepiiri aikoinaan ja nyt myös hantinpuolen.Lähivaloille nyt uudet johdotukset,perinteisine releineen,eikä jaksa muistaa ovatko lyhyet jääneet palamaan.
    Lähivalojen uus virta ei tuu valonvaihtokatkasisimen kautta,joten ois ongelma jos lähivalot täytys sammuu.Leimalle pitäs mennä koht.
     
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Onhan noita liuta H7/H1 valoja, joissa samassa lydyssä eri heijastimet pätkille ja pitkille ja niissä jää pätkät palamaan kun vaihdat pitkille. Esim. liuta Opelin malleja ja muitakin saksalaisia.

    t. AM
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuuluu palaa noin.

    Luulin että kyseessä joku jenkki, jossa erilliset umpiot, kuten joku Pick up, Van, Caprice etc.
     
  11. B-66

    B-66 Gearhead

  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuoreus lienee suhteellista, koska H1-lamput standardisoitiin 1962, ja ensimmäiset valmistajat otti ne käyttöön heti kohta sen jälkeen.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojoo, en silti yllättynyt kysyjän auton vuosimallista
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo 1970 tullut pykälä?

    Miksi sitten monessa ne on kytketty erikseen ja maahantuoduissakin nimenomaan palavat erikseen?

    Samassa umpiossahan ei liene yleisesti kuin h4 ja vastaavat? Niissä tuskin kukaan haluaakaan molempia lankoja polttaa samaan aikaan.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En tiedä mistä puhutte mutta eikä tuoreemman lootakaprisen umpiossa ole samaan aikaan lyhkäset+pitkät ja pitkät? Siis 2 polttimoa.

    Katsureiden mielivalta voi selittää aika paljon siittä miksi täällä on kaikennäköstä erilaista rakennelmaa ja kytkentää maahantuojien toimeta tehty.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    H1 lähivalon esiintymistiheys on käsittääkseni aikas vähäinen. Polttimon kantapala on polsan pituuden takia omituisen paksu ja asennuspaikkakin epäkeskeinen. Olisko jossain Bemareissa ollu ja mahdollisesti nelivaloaikaan Japsissa. H1 on kuitenkin suunniteltu kaukovalokäyttöön.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tupla h1 90-luvun puolivälin jälkeen aika yleinen, sitten tuli h7kaa tilalle. Harvassa tuoreemmassa on yhdellä tuplalankasella hoidettu lyhyet ja pitkät.
     
  18. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    850 volvoista löytyy ainaki kummatkin H1-polttimoilla..
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä en oikeestaan osannu edes ajatella noita merkkikohtasia muotoiltuja umpioita... Kun ei oo niihin koskaan oikeestaan tarvinnu sotkeentua. Mulla ei ole ollu edes yhtään H7 käyttävää ikinä.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    H4 onkin parempi.
     
    Sounderi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!