Häivytysmaalaus (paikkamaalaus)?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dimmmu, 15.10.2007.

  1. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Nyt kun on taas edelliset asiat opittu, niin seuraavaksi olisi hyvä oppia tekemään noita paikkamaalauksia.
    Eli miten lyhykäisyydessään massa häivytetään vanhaan maalipintaan, ettei tarvi esimerkiksi pienen kittauskohdan takia maalata koko lokasuojaa tai muuta korjattavaa osaa ja saadan mahdollinen värieron huomattavuus minimoitua?
    Sen olen ainakin ymmärtänyt että silti koko osa pitää lakata, että lakkaa ei voisi häivyttää vai olenko ymmärtänyt väärin?
    Voiko aina paikkamaalauksissa käyttää tuota häivytysmenetelmää jos on mahdollista vai mihin tuo perustuu?
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    periaatteessa voi myös paikata lakkaamatta koko osaa, häivytys tinnerin avulla. mutta parempi siitä tulee kun lakkaa koko osan.

    jonkun perusvärin paikaus ei ole kovin hankalaa, mutta metällivärit ovatkin jo hankalampia.

    pisarointi menetelmä on YKSI tapa hoitaa tuo.
     
  3. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Kaverin kanssa kokeiltiin minun vanhaan kotteroon häivytys-sprayta, saa jokaisesta maaliliikkeestä. Ensin vedettiin teipit hyvän matkan päähän maalattavasta kohdasta, sen jälkeen ruiskulla väri pintaan maalattavaan khotaan ja reunat sumuna. Sen jälkeen ennen kuin maali oli ihan kuivaa niin sumuna vedetyt alueet kiskaistiin tuolla spraylla. Tummansinisestä ei ainakaan maalirajaa jääny näkyviin. Ei ollu lakattava väri niin en sitten tiedä tuon lakan käytöstä.
     
  4. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Eli häivytetäänkö massa niin, että ensin vedetään 2-3 kieppiä vähän hiomavärin ylitse ja samaan kohtaan lopetaan joka kerta. Ja sit vipan massauskerran jälkeen vedään harsomainen sumu uuden massan reunoille joka kohtaa?

    Sitten kun on kuiva niin vedetään lakka päälle? Vai pitääkö tuota massan "sumua" hioa enää millään että peittääkö lakka sen sumurajan?

    Ja voiko lakan sumurajan poistaa hiomalla 2000:lla vesissä ja kiillottamalla sumun pois? Vai onko se aina vedettävä koko osan yli jollei käytä niitä häivytys ohenteita?
     
  5. Aako

    Aako 1st gear

    Olen joskus hävittänyt lakan sumurajoja hiomalla ja kiillottamalla, onnistuu kohtuu hyvin, se hiottava pinta vai riittävän kauas massan rajasta, ettei mene puhki. Homma on melko aikaavievä, eli ylilakkaus on ainakin kohtalaisen pienissä kohteissa se oikea keino.

    onpa joskus tullut kokeiltua niinkin etten massaa häivytä ollenkaan ja lakan päälle ruiskuttanut esim debeerin spot repair thinneriä, lopputulos loistava, jos massan sävy oikea.

    Ei, en ole mikään ammattilainen, kunhan kantapäänkautta kokeillut jotakin, eli menetelmät ovat todennäköisesti vääria asiasta oikeasti tietävien mielestä.
     
  6. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Valitaanko paikkamaalattavan kohdan sävy ihan paikkamaalattavasta kohdasta vai jostakin runkon B-pilarista oven takaa missä on yleensä alkuperäinen sävy tallella?

    Eli toisinsanoen pitääkö aina maalata orggisvärikoodilla vaikka se olisikin selvästi eri sävyinen kuin auton pinta? Vai valitaanko sävy auton korin väriin sopivaksi?

    Entä menetelläänkö samoin, jos ei ole kyseessä pelkkä paikkamaalaus, vaan esim. jos maalaa pelkän oven tai lokasuojan yms. kokonaan jota ei häivytetä.
     
  7. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Eipä tuossakaan neuvottu itse häivytyksen tekoa mikä eniten nyt kiinnostaa miten se tehdään...
     
  8. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Niin, siis yleensä autovalmistajien omassa värikartassa on jokaiselle värinumerolle vielä muutama lisävaihtoehto. Eli saman värikoodin taka usein löytyy saman värin eri variaatioita, tummuusaste vaihtelee yms.
    Niillä "ammatti viuhkoilla" se väri sitten valitaan , eli se mikä on lähimpänä auton väriä, sitä myös käytetään. Värilappua/viuhkaa verrataan mieluiten korjausta lähimpänä olevaa isoa osaa, kuten kylkeä yms. Makuasia tietysti mutta näin täällä, kunhan valoa on tarpeeksi. yleensä tuppaavat vielä värit olemaan keinovalossa ja ulkona hiukan eri näköisiä, siinä kohtaa hyvä häivytys korjaa paljon.

    Pisara häivytys tehdään säätämällä ruiskua niin että syöttöä on paljon ja painetta kohtuu vähän, jolloin häivytettävälle alueelle ja pidemmällekin annetaan mennä aika pisaramaista tavaraa. tosin vain häivytys alueelle, ei teitenkään koko korjausalueelle.. sitten vain lakka koko osan yli, siitähän on siis ehjät kohdat hiottu vesissä mataksi ennen paikkamaalausta.

    jos taas ei haluta lakata kokonaan , on lakkakin häivytettävä ja sitten tarvitaan häivytys tinneriä.

    Akryylit yms muut ilman lakkaa käytettävät maalit taas haluavat yleensä sumun korjauskohdan yli ja siihen sitä häivytys tinneriä. Kuivuttua kiiloituskoneella viimeistely.

    Kaikki nämä jutut ovat hiukan riippuvia käytetävistä aineista yms..

    TOSI vaikea selittää tämä juttu ja se varmaan näkyykin. Voin olla jopa kirjoittanut ajatuksissani jotain hiukan pieleen, joten suuntaa antavasti näitä tässä jaaritan..
    Jos ei muuten niin harjoittelee vanhaan jämä osaan, loksuun tai vaikkapa oveen. Konepellin yksi nurkka on oikein hyvä paikka harjoitella.

    Ihan helppoa se ei ole, mutta onnistuu kyllä kun opettelee.
     
  9. tammercity

    tammercity Gearhead

    Etsi käsiisi lähin autokauppias.. kyseiset käsitaidot saanee nopeasti opittua heiltä :rotfl:
     
  10. samip

    samip 1st gear

    Ja kun vielä harjoittelee vaalealla metallivärillä esim. hopealla niin onnistumisen sekä epäonnistumisen huomaa todella helposti... :D
     
  11. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    No korjattava kohde on justiin helmiäishopea, mites sen tuossa värissä sitten hyvin huomaa? Eikös PPG ainakin ohjeista laittamaan helmiäissävyihin sitä häivytysohennetta puolet ruiskutusvalmiin massan määrään viimeisellä häivytyskerralla?
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Tarkoittaa käytännössä mitä?

    Met.vihreitä pyöräkaaria maalailen ja koevedoksesta näyttäisi jäävän sumuraja jonkin verran näkyviin. -Myllytyksen jälkeenkin.

    Yhden virheen olen tainnut tehdä siinä, että en kiillottanut paikkamaalattavaa kohtaa etukäteen, joka olisi ilmeisesti ollut suotavaa tehdä ennen karhennusta.

    Ja ilmeisesti toinen moka siinä, liittyen tähän sumurajaan, että pyrin melko kapeaan sumurajaan maalatessa, joka taisi sitten ollakin huono juttu.

    Hankala vielä tuo ohkainen, alkuperäinen maali, kun ei se tunnu oikein myllytystä kestävän sillä tavalla, mihin olen tottunut. :oops:

    Ja yhdessä kohdassa, jossa on jo lakka päällä, niin joudun vähän parantelemaan pohjia, niin siihen kun suihkin hiontaväriä päälle, niin se äskettäin lakattu pinta alkoi kiehumaan. :eek:
    Pitääkö sen antaa vain paremmin kuivua, vai mistähän se suuttui.

    Tinnerirätistä se sai vähän ennen hiontavärin suihkimista. Värimassa-kerros meni kanssa ruttuun. Olin karhentanut lakatun pinnan ennen uutta hiontaväri-kerrosta.
    Alla on siis 2K happomaali, 1K hiontaväri, 2K liuotinpohjainen väri ja 2K lakka.
     
  13. Pihi

    Pihi 2nd gear

  14. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Lakan häivytyksestä, ihan normaali ohentimella onnistuu myös aivan kohtalaisesti, Siis heti lakkauksen jälkeen suihkii rajakohtaan ohennetta todella pienellä syötöllä. Sumuraja kohta märäksi.

    Kuivuttuaan sitten kiillotus.
     
  15. Piru

    Piru 1st gear

  16. audiq

    audiq Gearhead

    Kiitoksia neuvoista! Mielestäni sain ideasta kiinni siinä sumurajan suihkutuksessa. Märkänä näytti paremmalta kuin edellinen vedos. Kuivukoon jonkun päivän ja sitten uskaltaa ihmetellä tarkemmin.

    Roskia näkyy, mutta niitä ei taida oikein voida välttää talliolosuhteissa. Niitä ilmeisesti saa hiottua vähän huomaamattomammaksi, mutta tosiaan kuivukoon nyt kunnolla ensin pinta.
     

Kerro tästä muillekin!