HÄKÄMYRKYTYS !

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja nallevaari, 13.1.2010.

  1. nallevaari

    nallevaari 3rd gear

    Havahduinpa tossa äsken itselleni uuteen asiaan, kun hiukan käyttelin Eldoradoa. Vaihdoin öljyt ja samalla piti katsella, että loppuiko laatikon vuoto. Sitä aiemmin tutkiessani huomasin, että öljypohjan ja sen laatikon perässä olevan kopan pultit oli, jos ei nyt sormikireydessä, niin ei paljon muutakaan, eli hiukan kiristin pultteja. No se siitä, piti puhua häästä.
    Olen ikäni autojen kanssa touhunnut, jonkun vuoden työksenikin, mutta en aiemmin isojen koneiden kanssa ja on mielestäni kehittynyt sellainen perstuntuma, että kauanko autoa voi sisätilassa käyttää, ettei tule huono olo, tietenkin hallin koosta riippuen. No nyt käytin eldoa ehkä puoltoista kaks minuuttia, että kerkisin piipahtamaan auton alla jne.
    Siinä sitten tarkistelin öljytasoa ym. kun rupesi tekemään huonoa ja selvästi pyörryttämään, tunsin saaneeni häkää. Nyt sitten aloin asiaa ajattelemaan, että onko niin, että tuollainen 8.2 litranen kone tuottaa häkää saman verran parissa minuutissa, kuin kaksilitrainen kone kahdeksassa? Kysyy epätietoinen hämeestä.
    Heti huomenna on kyllä käytävä ostamassa pakokaasuletkua ja tehtävä läpivienti oveen. Tyhmästä päästä kärsii...
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei se ihan suoraan verrannollista ole moottorin kokoon, mutta kyllä voitaisiin olettaa että iso moottori tuottaa myös häkää enemmän kuin pieni, pajon kyllä riippuu sen moottorin ominaisuuksista ja siitä kuinka rikkaalla moottori käy.

    Myöskin tuollainen uusi katalysaattori auto on vaarallinen jos sitä käytetään pienessä tallissa vaikka sieltä ei välttämättä tule häkää käytännössä lainkaan, nimittäin hiilidioksiidi aiheuttaa lähes samanlaisia oireita kuin häkä.
     
  3. L.P.

    L.P. Gearhead

    Jos polttoaineenkulutus 8-litraisella olisi nelinkertainen, niin silloinhan hiilimonoksidiakin syntyisi noin 4x enemmän. Tähän vielä lisätään perinteisen kaasutinmoottorin vähemmän optimit seokset ja suuremmat päästöt. Häkäähän syntyy epätäydellisessä palamisessa. Tyhjäkäynnillähän palaminen on usein mitä on, sen tarkoitus on vain pitää moottori käynnissä.

    Häkä on kyllä ilmaa kevyempää, joten sitä on ollut ilmassa paljon jos lattianrajassakin alkaa pyörryttää. Pakokaasujen johtaminen ulos on erittäin järkevä ratkaisu.
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Kyllä se häkämyrkytys voi tulla ihan hetkenkin käytöllä. oli auto mikä hyvänsä! Tottakait isosta moottorista tulee enemmän häkää, sehän on selvä!
    Varsinkin kylmä mottori tuottaa ihan mukavasti kaasua ja se häkähän pakkautuu nimenomaan sinne alas, että siellä se viisasta on kumarrella...

    Jos teet oveen sen läpiviennin, niin otappa huomioon, että siittä läpiviennistä tulee sitten ilmaa sisäänpäin, jos on alalaidassa (niinkuin minulla) ja häkä palaa edelleen sinne talliin. Mulla ei toimi ainakaan, pitäs varmaan sitten vetää katon läpi että vetää ulospäin?
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Totta. Joskin harvemman auton pakoputkesta sitä taitaa hengitettävää (siis ei tappavaa) kaasua pakoputkesta tulla, oli sitten uusi tai vanha. :lol:

    Mutta eikös siinä tallissa ole ovi, mitä voi pitää auki jos käyttelee autoa?
     
  6. nallevaari

    nallevaari 3rd gear

    Minulla tuo talli on vanha sikala ja auto on siellä perällä.Onhan siinä ovia useampiakin, mutta ei oikein raaski läpivetoakaan laittaa, siellä on kuitenkin aika monta kuutiota taas uudelleen lämmitettävänä...
    Myöskin tuollainen uusi katalysaattori auto on vaarallinen jos sitä käytetään pienessä tallissa vaikka sieltä ei välttämättä tule häkää käytännössä lainkaan, nimittäin hiilidioksiidi aiheuttaa lähes samanlaisia oireita kuin häkä.[/quote]

    Totta. Joskin harvemman auton pakoputkesta sitä taitaa hengitettävää (siis ei tappavaa) kaasua pakoputkesta tulla, oli sitten uusi tai vanha. :lol:

    Mutta eikös siinä tallissa ole ovi, mitä voi pitää auki jos käyttelee autoa?[/quote]
     
  7. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mulla ei ole tullut kertaakaan takaisinpäin pakokaasut. 50-60mm teräspunosletku läpiviennin kautta ulos ja ovesta jatkuu vielä metrin puoltoista ulospäin.
     
  8. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Kuin myös, vanha sikala/navetta, ja kiviseinät. Tänään oli +5 celsiusta. :wc:
    Juuri hetki sitten kun autoa käytettiin, niin laitettiin ihan vaan vanhoja viemäriputkia ja ränniä peräkkäin, ja johdettiin niitä pitkin kaasut seinän yläreunassa olevasta tuuletus aukosta pihalle.
    Ei tullut huono muutamasta minuutista, mutta putki viritelmä oli vähän tiellä.
    Seuraavaksi täytynee etsiä jostain kunnon letkua, ja tehdä ihan oikea pakokaasu imuri.

    Niin joo, se häkä voi olla mennyt sisuksiin jo ennen huimausta, ja huimaus voi alkaa vasta kun saa happea. En vaan ymmärrä miksi.

    Olkaahan tallilla aina valmiina antamaan kaverille tekohengitystä! :soosoo:
     
  9. kippis

    kippis Gearhead

    mulle sattu tos muutama kk sitten vastaava häkämyrkytys- juttu.
    ikäni olen noiden kanssa kyllä pelannu mutta se oli kyllä ihan eka kerta kun pisti huimaamaan ja oksettaa ihan tosissaan. (juu ei ollu kankkusta)talli on sen verta pieni vielä että just saa 2 autoa sinne. auto oli juuri niinpäin että keula oli ovien puolella.
    pakoputki remppaa tein ja käyttelin siinä innoissani sitten... ovet kiinni.
    ei tosiaan montaa minuuttia mielestäni käyttäny.
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    Mulla vika lienee juurikin siinä, että se putki ei jatku yhtään ovista ulospäin ja siinä tosiaan on aina kova veto sisäänpäin, eli vaikka saisinkin ne pakokaasut siihen oven ulkopuolelle, niin kulkeutuvat samantien takas sisään,jatkoa pitäs tehä sinne ulospäi...
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    Vuosi sitten kun Astron käynti ongelmia tutkiskelin ja tuli välillä käytettyäkin välillä niin huolimatta että oli putket ulos (oli sitten irronnut)
    tuntui yhtäkkiä huono olo ja hälyytyskellot alkoi soida. Pikaisesti ulos ja samalla kun pääsin ulkopuolelle niin lähti jalat alta ja n. 10 min piti hönkäillä kontillaan että ajatus pelasi normaalisti.
    Kannattaa kyllä tehdä talliin kunnon systeemit vaikka vähäkin autoa tulilla käyttäisi. Sitä kun ei todellakaan huomaa milloin se noutaja on liian lähellä.
     
  12. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Joo tuon häkähomman kans ei kannata leikkiä. Mulla on samanlainen kokemus, tosin ei autohommista vaan asunnon puulämmityksen jäljiltä. Päähän lyö kuin tuhat volttia, hikeä pukkaa, tasapaino menee, yöpöytää ja kukkaruukkua pas2, ketoon eikä toivoakaan ylös. Onneksi en silloin ollut yksin, oli nimittäin viikatemies lähellä ja on vielä vittumainen lähtö tuollanen.
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Häkä on ilmaa painavampaa, sen takia häkävaroittimetkin laitetaan seinälle eikä kattoon.
     
  14. Ylli

    Ylli Gearhead

    Häkäkaasu on hiukan ilmaa kevyempää, joten varoitin suositellaan asennettavaksi kattoon. (Ilman ominaispainon suhdeluku on 0-asteen lämpötilassa ja yhden ilmakehän paineessa 1, hään vastaava luku on 0,967.)
    Paras paikka on mahdollisimman keskellä kattoa, koska häkä nousee ylöspäin ja näin ollen tavoittaa varoittimen nopeimmin.
    Jos kattoon asennus on mahdotonta, varoitin tulee sijoittaa vähintään 180 cm korkeuteen seinälle, ei kuitenkaan 30 cm lähemmäs kattoa.

    Tää on siis suora lainaus :)
     
  15. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Internetin voima on siinä että kaikille näkemyksille löytyy puolustajia


    :wc:
     
  16. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

  17. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Näin valelääkärinä sanoisin, että tuohan vaikutti ihan rapulan oireilta. Kossu toimii lääkkeenä, mutta annostelu on kellosepän tarkkaa puuhaa.

    Joskus työpaikalla, sattui tämmöinen tapaus, että diesel trukki oli käynnissä lähellä kuorma-autoa, jonka hytissä ei ollut ketään.
    Makuuhytillisenä siinä on palo, ja häkävaroitin, ja jonkun ajan päästä kun menin hyttiin, niin häkävaroitin huuti siellä täysiä. Mitään savua tms. hajua ei ollut, mutta kun hetken aikaa puhallin täysillä, ja ikkunat auki, niin varoitin rauhottui. Petollinen kaasu.
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Olen myös jostain kuullut, että häkä ikäänkuin varastoituu kehoon. Mitä enemmän sitä on elämänsä aikana hengittänyt, sitä pienemmän määrän sitä enää kestää.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead


    Joo, mäkin olen kuullut että jumala loi taivaan ja maan :rotfl:

    Spaddun vetäjillä mahtais olla aika alhainen toleranssi sitten. :odroll:
     
  20. karjalai

    karjalai Gearhead

Kerro tästä muillekin!