Hain 1969 Satellite STW

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Hai, 16.6.2016.

  1. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Okkei, joskus joku viisas sanoi etteivät lehdet toimi oikein mikäli väliin lykkää maaliin. Toisaalta, ei ole kyllä mukava jos sieltä liruttaa ruostevettä. Itsellä vaan sama homma menossa niin sillä viisaammalta kyselin.
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Kirjoitusvirheeseen eli 383 keulamerkkiin sen verta oikaisua että mää vaan myin sen, Mikko Parikkalasta hoiti sen toimitus osion.
     
  3. BBC

    BBC Guest

    Me Rodi eli autojen tuhoamisosastolla käytetään joko valmiita posies jousia, joissa on pyöreä polyeteeni luistopala jokaisen latin molemmissa päissä tai erikseen myytävää leaf spring liner´ä. Kova juttu ja ei hankaannu se maali puhki. En ole nähnyt vielä niin kovaa maalia joka pysyisi välissä siinä kohtaa missä paino ja kitka on. eli vaikka maalaat niin ruostevesi tulee valumaan sieltä välistä, jos autolla ajaa ja varsinkin jos sillä ajaa kaikilla keleillä.
     
  4. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Näihin helposti harrastettaviin saa valmiit liukupalat senkun painelee painelee nappeja. Ja ruostevettä mulla ei sitten näemmä tule koskaan valumaan.
     
  5. BBC

    BBC Guest

    Olen yrittänyt maalata lehtiä hyvillä 2komponenttimaaleilla ja yhdet lehdet pulverimaalautin.
    Aina se maali vaan hinkautuu pois siitä kosketuskohdasta, missä on suurin paine neliömillimetrille....

    Tuota lineriä saa varmaan höpö-partsistakin. Speedwayllä näyttää olevan myös valikoimassa.
     
  6. faikku66

    faikku66 Gearhead

    Mitäs sillä on väliä,jos maalit hieman hinkkaantuu pois.Jos autolla meinaa oikeasti ajella niin silleenhän siinä tuppaa käymään.
     
    Ismoskosmos tykkää tästä.
  7. BBC

    BBC Guest

    Ei minulle. Minulla seisoo pihalla säällä kuin säällä 3 harrasteautoa joita käytetään pääsiäisestä lähtien myöhäiseen syksyyn päivittäin. Mutta kun asiasta täällä ihmelteltiin, niin annoin vinkin.

    Niin ja voipi se lehtijousi toimia oikein kun on muovi välissä eli oikeasti lehdet liukuu toisiaan vasten. Kyllähän jokainen tietää että kuivana ei luista hyvin,...kitkaa, kitkaa.

    Itse käytän joissain jousissa Lineriä pisimpien jousien välissä (jotka liikkuvat eniten joustossa), mutta harmaassa coupessa Petro Canadan extra sitkeä tappivaseliini (jäykempää kuin monen muun tappivaseliinit) ja siellä se jousi on. Tosin tuntuu siltä (kuten Bukero alla kirjoittaa) että on aika perhanan jäykkä takapää eli kai se vaseliini sieltä on hissukseen kadonnut ja milläs sitä sinne lisää muuten kuin purkamalla koko paska. Jousien päihin olen jo moneen autoon porannut 5,2mm reiät ja vetänyt konekierretapilla 6mm reiät ja pannut rasvanipat. Kävi kerran niin että auto oli vinossa ja ei millään pysynyt vaakassa. Kun purin niin huomasin että vaikka oli asennusvaseliini sakkelissa, oli se kuivannut lämmön kanssa pois ja muovi puslat napannut kiinni. Oli vielä jäänyt semmoiseen asentoon että jousi hieman ulos jousto asennossa. Jokainen tietää esim. sen kuinka lujaan nylon pusla ottaa kiinni, jos kuivahko ja lämmön kanssa turpoaa.

    Nykyisin teen tinapronssipuslat aina sakkeleihin, ja nakkaan muovihilut hyllyyn. ne ei ainakaan tartu kiinni, vähemmälläkään voitelulla. Jos semmosia joku haluaa laittaa, niin myyn päivätyöstäni niitä halvalla harrastajakäyttöön. aulis.hameenkorpi@laakeri-center.fi.
    pikkusen töitä ja kiinni.
     
    Valvojamuokkaus: 21.9.2016
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    aikoinaan pääosin raskaassakalustossa ei käytetty lehtijousien yhteydessä iskunvaimentimia, koska kuiva lehtijousipakka on itsessään heilahtelua vaimentava. mikäli lehtien välistä poistetaan kitkaa joko maalilla, rasvalla tai jollain liukupaloilla aletaan tarvita heilahduksen vaimentimia. joita joskus virheellisesti iskunvaimentimiksi olen kuullut nimitettävän.
     
  9. Hai

    Hai Gearhead

    Okei, konstit on monet.
    Tässä kopioitiin alkuperäisiä konsteja.
    Lehtien väliin keskikohdille leikkuutin uudet 0,5mm liuskat mustasta ja päihin ne vain parhaat käytetyt liukumuovit.
    [​IMG]

    Pannat kopioin myös. Vanhat murtuivat jo lukituskielen auki taivuttelussa.
    [​IMG]
    Lopputulos.[​IMG]
     
    Muokattu: 7.9.2017
  10. Hai

    Hai Gearhead

    Hiljattain tuli jälkitoimituksena autokauppaan kuulunut uudelleen kromattu takapuskuri.[​IMG]
    Tämä saa tässä vaiheessa odottaa hyllyssä, kunnes ulkoasu saadaan vastaavaan tasoon. Siihen asti mennään aiemmin esitetyllä patina puskurilla. Hyppis silmille muuten, mutta on se nätti.
     
    kimmok2014 tykkää tästä.
  11. Hai

    Hai Gearhead

    Vetarit sai tänään uudet Green tyyppiset pyöränlaakerit. Ko. tyyppiset on mun pitkän ajan suosikki. Ei enää kartiolaakereiden passaamisia ja stefojen jännäilyä, että onko peräöljyt jarruissa.
    Jarrusetin mukana tuli lisäksi vielä uudet pyöränpultit, jotka oli jollain tapaa erilaiset kun käskettiin vaihtamaan. Ainakin kaikki on nyt oikeakätisellä kierteellä. Vetareiden laipat on puhallettu ja niissä on kevyesti pohjamaalia.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    faffeli tykkää tästä.
  12. Hai

    Hai Gearhead

    Homma jatkuu. Tai oikeastaan on edennyt kokoajan pikku hiljaa.
    Ensin maalailin alustan palikoita.
    [​IMG]
    Sitten niputtelin.
    Laitoin jarruja.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ja lopuksi takapää on taas pyörillään.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    FuryIII '71, Herje, Bukero ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    STW:ssäkö samanvahvuiset pakat molemmin puolin...7 latia
     
  14. Hai

    Hai Gearhead

    Joo, symmetriset on. Olikohan se 6 lehteä.
     
  15. Hai

    Hai Gearhead

    Ei kun 7-lehteä. Bukero oli oikeassa.
     
  16. Hai

    Hai Gearhead

    Jarruhommissa kävin seuraavan oppimiskäyrän.
    Takajarrut on SSBC:n levyjarrusetti 8 3/4" & Dana 60 perille mopsin 60-70-lukuisiin.
    Satuloina on 1980-luvun lopun Thunderbirdin satulat, kiinnikkeet on SSBC:n ja levyjen alkuperää en ole vielä pystynyt selvittämään. SSBC:n kiinnikkeet oli monesta palasta pultattu viritys, joten päädyin piirtämään ja leikkuuttamaan yhtenäisemmät kilkkeet laserilla. Samalla pääsi eroon pyöränlaakerin pidätinlevystä, kun uusi satulan kiinnike hoitaa samaa asiaa. SSBC:n idea oli "latia latin päälle".

    Käsijarruihin SSBC ohjeisti alkuperäiset rumpujarrun KJ-vaijerit niin, että moderneissa satuloissa olevat vaijerin kuoren kiinnikkeet toimii vain ohjureina ja kuorelle olisi oma pultattava kiinnike. NO, ei miellyttänyt.
    Tutkin Thuderbirdin KJ-vaijereita ja huomasin, että kuskin puolen vaijerilla en tee mitään. Tilasin 2x matkustajan puolen.
    Matkustajan puolella vaijeri meni paikalleen just niin kuin pitää.
    Kuskin puolelle lyhensin kuorta ja vaijeria. Jopa vaijereiden kuorien etupäiden kiinnitykset oli ihan naps vaan paikkoihin Satelliten korissa. Kaikki oli hyvin, kunnes oikaisin KJ-polkimelta tulevan etuosan. Kele/tana!:mad: 20cm liian lyhyt. Mitä nyt? Muokata etuosaa? Jatkopala?
    Ei, päätös oli molempiin takapätkiin 20cm lisää.
    Matkustajan puolen vaijerin sisäkamasta sai vielä lyhentämällä hyvän kuskin puolelle, mutta sitten olikin jäljellä vain silppua.:(
    Onneksi löytyi yksi uusi jonkun Astron vaijeri, jossa oli riittävästi pituutta. Ei muuta kuin teurastamaan se.
    Lopuksi kaikki hyvin, käsijarru toimii polkimesta kuten pitää, jarruissa ei ole kaiken maailman lattarautoja, vaan vaijeritkin näyttää, kun olis tehtaalta tulleet.
     
  17. Hai

    Hai Gearhead

    Tuon levyn alkuperän kun sais kaivettua, niin väittäisin, että näistä Thunderbirdin satuloista ja itse leikkuutetuista kiinnikkeistä sais melko edullisen levyjarrusetin 8 3/4" & Dana 60 periin.
    Tietysti pitää saada kokemusta ensin, että maksaako vaiva.
     
  18. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Kiva katsoa kun asiat tehdään vimpan päälle, eikä kohdekaan mallina lainkaan hassumpi...!
     
  19. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    MPB - sarjoissa on Trans Amin levyt. Oisko samat?
     
  20. Hai

    Hai Gearhead

    Onko tietoa minkä aikakauden?
     

Kerro tästä muillekin!