Hain 1969 Satellite STW

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Hai, 16.6.2016.

  1. Hai

    Hai Gearhead

    Poika vinssas kyytiin toiselle tallille siirtoa varten.[​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    faffeli, Herje, Dusturecarn ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Hai

    Hai Gearhead

    Viikolla pyöräytettiin nimim. Janiluo:n kanssa tekemiini jarrukilpiin sikkikoneella vähän muotoja, niin alkoivat näyttää enemmän tehdastekoisilta.[​IMG]
    Eilen perjantaina tekniikka paketti tuli siinä määrin kasaan, että se siirrettiin Ollin kanssa samalle tallille korin kanssa.
    [​IMG]

    Kuten kuvasta näkyy saa sports wagoni ihan tymäkän vakaajan ja SSBC levyt eteen. Sauvat tulee olemaan .960" ja iskarit KYBin gas-a-justit. Kyllä näillä eväillä pitäis olla handlingia.:cool:
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Herje tykkää tästä.
  3. Hai

    Hai Gearhead

    Tästä painetaan nappia alaspäin.
    [​IMG]
    Oli ihan törkeen nopeasti tekniikka ja K-palkki kopassa kun tuollai alakautta sen laittoi.
    [​IMG]
    Tästä lähin paan aina alakautta.
    Ja tässä ylösnousemus.
    [​IMG]
    Se oli ihan nips naps. Sauvat paikalleen ja yläpallot kiinni. Vähän rattiakselia pooreille, niin jo pääs työntää pihalle. Kardaanikin tuli asennettua samalla.
    [​IMG]
    Tästä on hyvä jatkaa. Pakoputket, jarruputkia muutama, bensalinja, vaihteiston jäähdytyslinja, noin niin kun ainakin alapuolisia hommia.
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Naumasto, Herje ja Kalu tykkäävät tästä.
  4. Kalu

    Kalu Gearhead

    Pah, on se kyllä paljon mukavampi puljailla tunkin ja ketjutaljan kanssa....
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Pelkkä hallitunkki ja kaksi akselipukkia vielä parempi, kun Satelliteen vaihdoin tekniikan...
    Ei vaan , viimeisin moottoriswappi tuli tehtyä myös kaksipilarinosturilla ja tekniikkapaketti liikkui roclalla, jossa nostoa vajaa kaksi metriä . Liian helppoa ?
     
  6. Hai

    Hai Gearhead

    Sitten taas kotona.[​IMG]

    Talvella tuli värkättyä Holley 3310:lle bensalinjat, jotka olisivat mahdollisimman alkuperäisen oloiset. Haarassa käytetään vastaavaa T-palaa kuin six pack ja hemi autoissa. Eli ihan tavallinen 5/16" inverted flare T.
    [​IMG]
    Toiselle puolelle tein itse joitakin puuttuvia kick down tankoja. Materiaali oli 8mm akseli. Mallina käytin kick down tankoja mun ht autosta. Vipuja on löytynyt romulaatikoiden pohjilta ja swapeista.
    Kick down vivustoja ja tankoja on mopella ollut valtavasti erilaisia. Sen oikean löytäminen käytettynä on haastavaa. Uudet setit maksaa herkästi $250. Monet vaikeasti itse kopioitavat osat, kuten noi peltiosat, hahlo-osa kaasarilla, kuulaosat ja vivut on usein samoja SB ja BB autoissa.
    Esimerkiksi tuo kaasarilta lähtevä ensimmäinen tanko oli melko helppo kopioitava.
    -8mm akseliin prässiä käyttäen 90° tiukka mutka. Reproissa mutkan juureen on hitsattu prikka, okei niin minullakin. Mutkan jälkeen reikä tankoon jousta varten
    -Toinen loivempi mutka prässillä.
    -15/6" UNF pakalla kierre tangon päähän hahlo-osaa varten ja ensimmäinen tanko on valmis.
    [​IMG]
    Tarkkasilmäinen huomaa, että jakajan "pidätyspelti" on pitkä. Aivan, kyseessä on RB-motin jakaja B-motissa, adapteri palalla ja pidemmällä pidätyspellillä.
    Joskus tuollainen pitkä jakaja ja adapteri on mun ht autoon laitettu. Mitään muuta etua sillä ei saada, kuin että saa sopimaan olemassa olevan jakajan.
     
    Muokattu: 8.9.2017
  7. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Njoo, mä en toisaalta oikein tykkää lukea tätä topiccia, kun aina saa nähdä, kuinka on tehty jotain sellaisia juttuja, joita oikeastaan omaankin kärryy olisi enemmän tai vähemmän syytä tehdä, mutta ei ole tullut tehtyä, koska puuttuu aikaa/välineitä/osaamista... :mad: Mutjoo, oikeasti, onhan tätä ilo seurata ja tää on tosi hyvännäköistä tekemistä. Saa itsellekin hyvästi vinkkejä.

    Yksi sellainen vinkki voisi olla vaikka toi kickdown-tangon tekeminen. Juuri tuommoinen itseltäkin puuttuu. Onko se raaka-aine ihan vain samanlaista kuin esim. tämä: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10075318 ? Onko se niin sitkeää, että taivutus onnistuu lämmittämättä? Tuommoisen kun saisi itse aikaiseksi tehdä, niin voisin palauttaa lainassa olevan setin, jossa on nelikurkkuista kaasaria varten toi teräslevystä väännetty osa, (johon vaijerin kuoren pää ja tuo linkkuosa tulevat kiinni) ja sitten juuri tuo tanko. Muut osathan ovatkin samoja 2-kurkkuisessa, jollainen mulla omassa alun perin oli.
     
  8. Hai

    Hai Gearhead

    Negaation kautta, mutta toihan oli kehu.:) Kiitos.

    Edittiä tähän kohtaan.
    Muisti palaa pätkittäin, mutta TimoN:llähän on se Coronet projekti ja eihän se häpee ollenkaan toteutuksessa tai varsinkaan nykyasussaan.
    Tietysti laiskistumiselle ei anneta arvoa/armoa.
    Parhaat motivaatiot on mulle tullu toisten projektijuttujen ja kuvien tutkimisella. Lisäksi voi löytää parempia työtapoja ja hommaa helpottavia juttuja.
    Editti päättyy.

    Jos kick down tankojen tekemisestä yleisö pyytää stooria, niin voin esitellä sen ihan kaikin osin.
    Akseli on just tuota ja samasta paikasta ostettua kuin Timo heitti. Taipuu kylmänä murtumatta prässissä.
    Vipujen tekoa olen miettinyt, mutta koska vielä niitä on löytynyt sopivasti ei välitöntä tarvetta ole ollut. Haasteeksi jäisi ne kuulaosat. Toisaalta ne voisi korvata nivelillä, esim. näillä:
    http://www.ikh.fi/fi/kulmanivel-13m8-tt170103
    Lopputulos ei olisi ihan pussihousutasoa, mutta varmasti toimiva.

    Nykyään on niin hienoja ja helppoja konsteja levyaihioiden tekoon, että oikaistu vivun peltiaihio syntyy laserilla ihan käden käänteessä. Tarvitaan vain joku 2D piirustelu ohjelma ja laserleikkaamo. (leikkaamon ei tarvitse olla oma. Niitä löytyy melkein joka kylältä ja myös vesileikkaus käy) Ihan kunnon ohjelmia saa ilmaiseksi, esim. Solid Edge 2D drafting (Siemensin tuote)
    Nämä 8 3/4" perän poskilaakereiden lukot ja niiden prässäystyökalu on toteutettu juuri laserilla.[​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Herje tykkää tästä.
  9. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Joo, vaikka tulikin edellinen viesti aloitettua (yritin olla hauska) tolleen negatiivisesti, niin kyllä se tosiaan oli kehu ja todella vilpitön sellainen.

    Kiitokset tiedosta tuohon tankomatskuun liittyen. Ilman muuta kiinnostaa työtavat tangon tekemisessä, jos sellaisesta aiheesta joskus maltat laittaa juttua.

    Ja kyl, on mulla se Coronet; ajatus oli sille tehdä jos vaikka mitä temppuja talven aikana, mutta ei se taaskaan mennyt ihan niin kuin oli ajatellut. Piti tehdä ensin yksi mersuprojekti pois jaloista ja aloittaa muiden vehkeiden kanssa sitten, kun se on valmis. No, se tietysti osoittautui odotettua laajemmaksi, eikä edelleenkään ole läheskään valmis. Lisäksi on ollut jos vaikka mitä muita mutkia matkassa, mutta vaikkakin kiire tässä tuli, niin tavoite on, että tiettyjen parannusten jälkeen Dodgella ajetaan vappuna. Saas nähdä... Josko tässä hetki sitten alkaneella viikolla saisin vaikka jotakin päivitettyä sinne omaan topicciin.
     
  10. Hai

    Hai Gearhead

    Pitääpä napata tuolta ht Satellite:sta linkit ja hakea Puuilosta kanki aihiota.
    Pyöräytän yhdet BB 4bbl tangot malliksi ja piirtelen niistä piirustukset.
    ht:n linkit olen ostanut 2006 tai 7 tuolta.
    Jack's
    Seuraava "niksinurkka" on vaihteiston jäähdytyslinjojen tekeminen alkuperäismallisina ja mistä hankkia materiaalit.
    Mallia otan jälleen tuolta Jack's:iltä hankituista 1966-70 B-body BB linjoista.

    Tänään
    Ei hyvä Ruotsi!
    Tukholmalaisen pakoputkia vääntävän firman näkemys 2.5" putkista 383 & B-Plymouth STW.
    [​IMG] [​IMG]
    Kuvien oton aikaan laipat oli napakasti kiinni pakosarjoissa. Tuenta on vain kevyt helpotus pakosarjoille. Eli hieman on ensimmäiset kurvit pielessä.
    En voi kurveja kiristää taivuttamalla, koska se lyttäisi ne enemmän umpeen. Pitää leikkaa liimaa menetelmällä korjata tuo ensimmäinen kurvi.
     
    Muokattu: 8.9.2017
  11. Hai

    Hai Gearhead

    Päivän niksi, polttoainelinjat alkuperäiseen tyyliin.
    Mopari on tehnyt PA-linjat 5/16" kovasta putkesta kaikissa malleissa, paitsi voimamallit six pack ja hemi, joissa 3/8".
    5/16" on meikäläisittäin aikas tasan 8mm.
    Vääntelin uudet 8x1 sinkitystä putkesta alkuperäistä mallina käyttäen.
    Materiaalia saa melkein joka hydrauliikka liikkeestä. Mukavasti vielä 6m kankina, niin syntyy aina kerrasta. Tuossa esimerkkinä Salhydron katalogi (sivu 121, tai PDF sivu 122) STP-08X1.
    Salhydro
    [​IMG]

    Putken päihin saa tehtyä riittävän alkuperäisen oloiset letkun "pidätysklunssit" vaikka tuollaisella halvalla Biltema/Motonet jarruputken kaksoiskartioimistyökalulla jättämällä viimeisen kartioimisen tekemättä (no tämä taisi olla Motoral merkkinen)
    [​IMG]
    Samaa materiaalia ja työkaluja käytän vaihteiston linjojen tekoon. Niistä sitten myöhemmin.
     
    Muokattu: 8.9.2017
    TimoN tykkää tästä.
  12. Hai

    Hai Gearhead

    Nyt sitten ne vaihteiston linjat.
    Materiaali on sama kuin PA-linjalle ja taivutustyökalukin. Taivutukseen kannattaa käyttää kunnon työkalua. Minulla oli tähän hommaan Ridgid ja sillä kyllä sujui.
    Tässä kuvassa mallit, tehdyt kopiot ja taivutustyökalu.[​IMG]
    Mutterit oli kierrätyskamaa, koska Salhydrolla JIG mutterit oli tarkoitettu tukiholkilla käytettäviksi ja niiden reikä oli luokkaa 10mm, kun käytössä on 8mm putki, niin ilman holkkia väljä olis. Katalogi sivu 85, PDF 86. Tietysti onnistuis noidenkin kanssa.
    Tässä sitten asennettuna.[​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    GBS, kimmok2014, TimoN ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. faffeli

    faffeli 3rd gear

    tätä on niin ilo seurata.....:)
     
    Herje ja TimoN tykkäävät tästä.
  14. MJF

    MJF Gearhead

    Vähän offtopicia, mutta onko tämä pihan perällä makava raatofarmari? :)

    [​IMG]
    Kuva Helsingin kaupunginmuseo/ Simo Rista 1975
     
  15. Hai

    Hai Gearhead

    Tuon kuvan perusteella ei pysty sanomaan.
    Lisäksi kun ko. kopan mitään rekisteritunnusta ei ollut tiedossa.
    Tyhjä hylsy on hävitetty lopullisesti noin 1kk sitten.
     
  16. Hai

    Hai Gearhead

    Vappu meni putkeen, siis pakoputkeen, bensaputkeen ja laatikon jäähdytysputkeen.
    Eipä siinä, yhden päivän otti pakoputkien muokkaus ja jäi aikaa muuhunkin vapun viettoon.
    Pakoputki oli tehty neljästä osasta + vaimentimet.
    [​IMG]
    Ainoastaan kuskin puolen loppupätkä pääsi koskemattomana paikalleen, kaikki muut tarvitsi hierontaa.
    Kuskin puoli tarvitsi alkuun kaksi uutta mutkaa ja matkustajan puoli yhden.
    [​IMG]
    Tässä kuvassa näkyy hyvin polttoainelinja paikoillaan.
     
    Muokattu: 8.9.2017
  17. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Tällaista huolellista rakentelua on ilo seurata, kun asiat tehdään kerralla kunnolla! Tuo 8x1 hydrauliikkaputki täytyykin muistaa, taitaa itselläkin olla kutakuinkin jokaisessa harrasteautossa jotain letkuvirityksiä vaihteiston jäähdytyslinjoissa jotka voisi poistaa... Onko tuo hydrauliputki millaista taivutella ja muotoilla?
     
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Station Wagonin alapuolelta otetuissa kuvissa näkyy että automaattivaihdelaatikon öljypohjana on kevytmetallinen Hai-Tech öljypohja!
     
    Naumasto ja Herje tykkäävät tästä.
  19. Hai

    Hai Gearhead

    Toi yhden millin seinämän hydrauliputki menee kunnon taivutustyökalulla ihan helposti.
    Tänään vääntelin tuossa kaverin -73 Chargerin polttoainelinjan. 4,25m verran meni putkea siihen. Paluu pitää vielä tehdä. Täytyy hakea sitä varten 6mm tavaraa. Alkuperäinen on 1/4", mutta ehkä tuon 0,35mm paksuus eron sietää.
     
  20. Hai

    Hai Gearhead

    Jarruputkia tehdessä piti puuttua uuteen pääsylinteriin. Pääsylintereissä on rumpujarrupiirissä "residual valve", minkä kääntäisin vaikka jäännöspaineventtiiliksi. Virallista nimeä en tiedä.
    Uusi pääsylinterini on tarkoitettu levy/rumpu yhdistelmälle ja siinä oli takapiirissä tuo venttiili. Nyt kun taaksekin tuli levyt, pitää tuo venttiili poistaa aiheuttamasta jarrujen laahaamista. Asian voi varmistaa rautalangalla kokeilemalla portista mihin j-putki liitettäisiin. Aloitin homman vääntämällä 4mm kierteen vastakartioon.
    [​IMG]
    Sitten 4mm ruuvi ja vähän pihtityöskentelyä.[​IMG]
    Tuo kumiosa ja jousi jätetään pois ja messinki painetaan takaisin.
     
    Muokattu: 8.9.2017

Kerro tästä muillekin!