Hain 1969 Satellite STW

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Hai, 16.6.2016.

  1. Hai

    Hai Gearhead

    Farmariin tuli rakennettua pullotelineet ja lisättyä kaasulaitteet.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Se on nyt muutoskatsastettu kaasulle ja trafi myönsi muutokselle vielä 1000€ tuen.
    Näin halpaa isolohkoajelua en ole ennen tehnyt.
     
    peltsi, faffeli, kimmok2014 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Mielenkiintoista tekemistä kaikkinensa ja varsinkin kaasulaitteista ja niiden asennuksesta olisi kiinnostavaa kuulla tarkemminkin. Tästä kulmilta joutuu jokainen bensa-asema lopettamaan vuorollaan, kun sijaitsevat pohjavesialueella, mutta kaasua saisi vielä ihan työpaikan vierestä. Tosin oma projekti etenee sitä tahtia, että vois olla järkevintä suunnitella jo suoraan sähkömoottoria.
     
  3. Hai

    Hai Gearhead

    Okei, pitää valokuvata ja kirjoittaa tuosta kaasulle muuttamisesta kun se kerran kiinnostaa. Muutoksen järkevyydestä on jokaisella oma mielipide. Puoltavia seikkoja on tuo tarjolla oleva 1000€ sponssi, Euroo/100km puolittuminen ja kehittyvä tankkausverkko.

    Henk.koht. puolella etuja lisää, jos käyttöauto/autot menee kaasulla. Tankkausasema on päivittäisten reittien varrella.

    Tällä foorumilla harvemmin ympäristöseikat on päällimmäisenä, ei kyllä minullakaan, mutta jos kokonaisuutena halvemmalla ja vielä sponssattuna maailma pelastuu niin miksi sitten ei.
    Ainakin "paikallispäästöissä" sen tuntee kun ajaa auton talliin. Ei silmiä kirvele ja tarvii pitkää tuuletusta tehdä lopuksi.
     
  4. MJF

    MJF Gearhead

    Vaikka lähimmälle tankkauspisteelle on täältä varmaan satoja kilometrejä, niin silti kiinnostaa lukea tarkemminkin :) Ja paljonko oli kokonaiskustannukset muutokselle?
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Katselin tuota lainauksessa olevaa ensimmäistä lausetta ja tuumittelin, että nyt on rakentelulinja muuttunut... NOS:sia toki Hai on aiemminkin hankkinut, mutta että pullotettuna...

    Jatkosta selvisi sitten jutun juuri.:D
     
    dart -66 tykkää tästä.
  6. Hai

    Hai Gearhead

    Viime viikonloppuna kuuntelin, että pakosarjan ja putken väli supsuttaa. Tässä sitten viikolla kaikessa rauhassa auto nosturille ja vaihtelin uuden tiivisteen. Eilen testasin, että miten pitää? No ei pidä. Liitos auki ja ihmettelyä. puristusjälki tiivisteessä oli tasainen ja nätti. No laitetaan vähän massaa väliin ja kiinni. Eikä pidä vieläkään! Taas purku ja kops, putos pala pakosarjaa kaaliin.
    [​IMG]
    Sehän oli halki perkele ja PE pitäis päästä kruisinkiin.

    Onneksi pelastava enkeli KimmoK oli juuri samana aamuna lentänyt Rodokselta pelastamaan. Kimmolta löytyi ehjä samanlainen sarja. Nyt on putket taas kiinni ja lähtö ei ainakaan jää siitä kiinni.
    [​IMG]
     
    faffeli ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. Hai

    Hai Gearhead

    Kesällä useammassakin tapahtumassa tultiin juttelemaan, että tätä ketjua on luettu ja halutaan lukea lisää. No kirjoitellaanpa, kun keretään.

    Usein esille noussut kysymys oli tämä kaasulle muutostaminen ja siitä haluttiin nimen omaan lukea lisää ja nähdä kuvia. No, miksipä ei. Kokemus on osoittanut, että tämä on halvinta isolohkoajelua mitä voi tässä maassa tehdä. Käytännössä kaasulla ajaminen tiputtaa polttoainekulut tavallisen käyttöauton hintoihin. Ilmankos Satellitella tuli ajettua paljon. Kaupan päälle päästöt putoaa rajusti, eli maailma pelastuu.

    Mutta, mennääns tekniikkaan. Huhtikuussa laitoin nuo kuvat pulloasennuksista. Se onkin kaasumuutoksen ehkä työläin yksittäinen osuus. Pitää mittailla mikä pullo/pullot mahtuu ja tuottaa riittävän toimintasäteen. Lopulta tilavuutta halutaan aina niin paljon kuin mahdollista ja enemmän on parempi. Seuraavana seikkana tulee paino.

    Farmari Satelliten tavaratilaan upposi nätisti tuo 100 litran rautapullo. Tampereen swappi reissun jälkeen oli selvä, että lisää tarvitaan. Akselin päälle sopi hieman hoikempi 28 litrainen. Nyt yhteistilavuudella 128 litraa onnistui Forssan reissu yhdellä tankkauksella, 206km, 6hlö ja paluumatkalla lisäksi takakontti täynnä swappi löytöjä.

    Satellitessa on siis kaksi pulloa. Edullisempaa olisi laittaa vain yksi isompi. Pullon koon kasvaessa pullon massan ja tilavuuden suhde paranee. Lisäksi jokaiseen pulloon tarvitaan pulloventtiili ja se maksaa saman riippumatta pullon koosta. Tässä tapauksessa halusin, että pullojen "selkä" jää ikkunoiden alareunojen tason alapuolelle ja ne voi helposti vaikka peittää ilman, että niihin kiinnittää liikaa huomiota.

    Seuraavana pullojen kiinnittäminen. Tuollaisen 100kg möhkäleen kun ottaa matkustamoon, ei sääntöjen mukainen kiinnittäminen tunnu yhtään turhalta. Sen kanssa ei halua yhtään ottaa painia jos auton vaikka sattuu ajamaan ulos. Pullojen kiinnitykset tein sääntöjen vaatimilla ainevahvuuksilla ja tukevat kiinnityspisteet löytyivät kolmannen penkkirivin kiinnityksistä.

    Koska kyseessä on kaasariauto, ei minulla ollut intoa tehdä ensi ruiskumuutosta, jotta voisin asentaa ruiskun orjaksi monipiste kaasusarjaa. Päädyin laittamaan ns. mixerisarjan. Mikserisarjassa on vastaavat osat, kuin kaasutrukissa. Tosin polttoaine on nestekaasun (16bar) sijasta metaani (200bar). Paineen alentimen jälkeen osat ovat ristiin käytettävissä.
    Kaasukäytössä kaasarilta katkaistaan bensan saanti solenoidiventtiilillä tai pysäyttämällä sähköinen bensapumppu. Vastaavasti kaasun solenoidiventtiili avataan. Tästä eteenpäin kaasarin tehtävä on olla vain kaasuläppä. Kaasarin päälle tuleva mixeri on kuristus, jonka aiheuttamaan alipaine imee kaasun mukaan, vastaavasti kuin kaasarissa ilman virtaus kurkussa imaisee bensan. Tässä hyvin havainnollistava kuva pienestä mikseristä.
    [​IMG]
    Perinteisiin V8 koneiden nelikurkkuisiin sennetaan usein "lautasmikseri" putsarin alalautaseen. Minulla moparin 2-kurkkuisen alalautanen sai luopua keskiöstään ja ulkokehään hitsasin adapteririnkulan.
    [​IMG]Adapteririnkulaan taas pulttasin mikserin alimman osan, jonka kautta kaasu tulee mikseriin.
    Holleyn kaasuvivun väistelyn takia toista letkua joutui hieman kiinnittämään alalautaseen.
    [​IMG]
    Tässä kokonaisuus kaasarin päällä.
    [​IMG]
    Kansi päällä vain pari ylimääräistä letkua paljastaa, että jotain on muutettu.
    [​IMG]
     
    Mija, juko7, MJF ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Hai

    Hai Gearhead

    Nyt ei ollut farmarin rakennusta, mutta 383:sen kuitenki.
    383 motti kaipasi mekaanisen ennakon rajoittamista. perinteinen tapahan on hitsata ja viilata "top shaftin" hahloja lyhyemmiksi. Tuoretta kiinan jakajaa ei raaskinut kuitenkaan heti hitsailla, niin tutkin muita vaihtoehtoja. FBO:lla on mainio ratkaisu, mutta sillähän ei kerkiä Vantaan kruisinkiin.
    http://4secondsflat.com/J685S instructions.htm
    Tuollainen kulissilevy, josta löytyy monet rajoitukset. Meni tilaukseen, mutta tulee sitten joskus.

    Hoksasin, että tehtaan jäykässä jousessa on pitkä hahlo, joka sallii löysälle jouselle toiminta-alueen ennen jäykän mukaantuloa.
    Tehdään siis absoluuttisen jäykkä jousi!
    [​IMG]
    Tuo klemmarin tai hakaneulan näköinen klipsi rajaa nyt mekaanisen ennakon alueen 19°.
    Vääntelin sen pianolangasta. Vähän nopeampi muuttaa kuin hitsaaminen ja viilaus.
     
    GBS, PeteKoo, Mija ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!