Hajosiko syöttöpumppu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Stargraft-91, 20.4.2002.

  1. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Autoni on Chevy Van 6,2 D.
    Käynnistin auton melko lämpimänä, hehku oli noin 5-6 sekuntia päällä. Auto lähti hyvin käyntiin, mutta alkoi heti käydä epätasaisesti, sekä työnsi molemmista putkista paljon vaaleata savua. Löpön haju oli voimakas, eikä se tasaantunut, vaikka auton antoi käydä tyhjäkäynnillä pidempään.
    Tähän saakka kylmäkäynnistyksen yhteydessä putkista on pölähtänyt samanlainen vaalea pilvi, mutta se on kestänyt vain muutaman sekunnin.
    Oliskohan syöttöpumppu sanonut itsensä irti.
    Autolla on ajettu jo vähän yli 500 000 km.
    Kone on ollut muuten hyvässä kunnossa, esim. öljyn kulutus noin 0,6 litraa 5000 kilometrillä.Sen verran vielä lisävalaistusta, että starttasin auton käyntiin jonkun ajan kuluttua, ja se toimi taas hyvin. Aamulla se oli pari tuntia lämmityksessä, eikä ongelmia ollut.
    Illalla töistä lähtiessä taas sama röpötys, ja vaalea savutus. Ajoin muutaman sata metriä ja sammutin auton. Odottelin taas muutamia minuutteja, ja starttasin käyntiin, jolloin heti startista pölähti hyvin tumma nokipilvi, jonka jälkeen käynti oli taas tasaista ja savutonta.
    Eli kiitti etukäteen jos joku osaa sanoa, onko ongelma pumpussa, vai sittenkin hehkupuolella. Hehkut on vaihdettu Joulukuussa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Stargraft-91 2002-04-22 22:33 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ettei olis suutinremppatiedossa? Jumii, jää auki jonkun pytyn ruiskusuutin... tavaraa lentää pyttyyn (esikammioon) kokoajan.

    Kuinka selviytynyt katsastuksen ryntäytys/savutuskokeessa? Eli sammuuko 4.000rpm -> tyhjäkäyntivaiheessa, tai rupeaako römpöttää 4Krpm, tai tuuppaa sinistä savua? - ennakonsäätö pumpussa sekoaa...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei se ainakaan hehkupuolella ole, mainitsemasi muutaman sekunnin vaalea pakokaasu on normaalia.
    Kyllä varmaan kannattais kysellä pumpun huollon perään, ehkä samalla testauttaa suuttimet.
    Keski-Uudenmaan Diesel Keravalla korjaa pumppuja, myös Stanadyne DB-02:sia jonka luulen sullakin olevan.
    Kauno Koskinen oy Hartolassa myös tekee huoltoja.
    Eikun rimpauttaa ja kysyy, kyllä ne auttaa...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuo K-U Diesel taitaa olla ainoa Stanadyne-pumppujen valtuutettu huolto... hintakin on niin suolainen. Itse käytin Diesel-laite Oy:llä, Espoon Vanhakartano.

    Kaikkein huokeimmalla pääse kun irroittaa pumpun ja suuttimet ite... vaan Vanikassa tuo onkin "kettumainen" operaatio... pitkänokkaisissa helppohomma.
     
  5. Stargraft-91

    Stargraft-91 Gearhead

    Kiitos hyvistä vastauksista.
    Näiden pohjalta ongelma on helppo paikallistaa jumittuneeseen suuttimeen.
    Edellisessä katsastuksessa viime syyskuussa ei ollut vielä mitään oiretta tästä, vaan arvot olivat hyvät.
    Nyt vaan sitten etsimään sitä korjaamoa, itse ei kannata yrittää, oli hehkujen vaihtokin jonkinmoista akropatiaa vaativa toimenpide joidenkin pyttyjen osalta.
     

Kerro tästä muillekin!