Haljennut lohko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 1.2.2007.

  1. kime2

    kime2 Gearhead

    Täysin 4d sedanin kanssa samaa mieltä!
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tosiseppä hitsaa saunassa?
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Sitäkin on tehty,saunassakin...
     
  4. Maxis-80

    Maxis-80 Gearhead

    Elikkäs toihan on minun vanha lohko. Pitää nyt vähän puolustella hitsaria 8) Se kuka yritti hitsata on ihan "ammattilainen" hitsaushommissa. Lohkoa on lämmitetty kuumaksi isolta alalta. Puikkokoneen kaapelit on käännetty väärinpäin. Pirralla aukaistu halkeamat pohjaan asti. Alussa hitsattu pienipätkä kerrallaan jonka jälkeen saumaa on naputeltu vasaralla. Sekä kalliilla (hinnalla ei kuiteskaan väliä) erikoispuikoilla jotka tarkoittettu mm valuraudan hitsaukseen.

    Ainut vinkki mitä ei kokeiltu oli et joskus lohkon halkeamaa hitsatessa ensimmäisellä kerralla lohko voi haleta lisää vierestä mutta kun hitsaa uudestaan jolloin halkeaman läheltä on palanut kaikki lika ja öljy pois se voisi onnistuakkin. Eräs tuttu sanoi jotta "saapi hitsattua ja voipi jopa kestääkkin mutta takuita hän ei anna". Tuosta johtuen en halunnut ottaa riskiä että se halkeaa uudestaan joten tilasin us-parts:lta uuden 350 4bolt lohkon. Maksoi peräti 1099€. Ajattelin myös jotta kun kaikki muut osat lohkon sisään tulee uutta niin miksei sitten myös lohkokin voisi olla.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No kyllä se hitsari on Maxis näköjään tiennyt mitä tehdä(ainakin suurinpiirtein), turhan pitkiä saumoja vaan kun jäähtyminen repinyt uudestaan halki. Valuraudan hitsisauma olisi syytä hitsata niin hitaasti/kylmästi että sauma on selvästi hitsattavan tason päällä, sitä sitten vasaroidaan niin paljon että se on täynnä vasaran jälkeä. Tästä voi sitten päätellä että vasarointi on venyttänyt saumaa, eikä suurempia jännitteitä jää kappaleeseen.
    Tosiaan nyt siitä on ainakin palanut suurimmat paskat pois, nyt se ainakin onnistuu jos tekee kunnolla :rotfl:
     
  6. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    juu kiitos vinkeistä.. pitää kokeilla työpaikan kautta eräälle hyvälle hitsarille tuollanen "pikkunen siisti sisähomma" laittaa jos vaan suostuu :poff: kerron lisää kuvien kera kunhan saan hitsattavaksi tuon.
     
  7. WTF

    WTF Gearhead

    Ei onnistunut.
    Tuli hallitukselle kukkapurkki teline.

    Oli ihan ammattihitsarilla hitsattavana.
    Nostajalaaksosta revennyt sivusuunnassa parista vai olisko ollut kolmesta kohtaa päällekkäin.
    Hitsatessa oli alkanut aina tulemaan halkeamia pystysuunnassakin :x
    Valurautapuikolla oli hitsannut.

    Kansityössä koeponnistivat sen pelkän vesitilan niin vielä tuli vettä liian monesta rööristä.
    Sanoivat että jossain LPR suunnalla on joku mikä korjailee noita ruiskuttamalla?
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    IMO lohkon korjaushitsaus vaatii koko lohkon lämmittämisen 400-500 asteeseen ja hitaan jäähdytyksen hitsauksen jälkeen. Kaikki muut hitsaustavat on aika epävarmoja noin isolla ja monimutkaisella kappaleella. Metalliruiskutus saattaa onnistua, jos kohta on sellainen, että se on mahdollista. Toinen tapa vois olla juottaminen.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No höh. Mitähän se sillain lähti uudestaan halkeen? Olikohan sittenkin vielä liian kova nopeus ja vasaronti/lisälämpö puuttellista? No eihän sitä tiedä missä vika, voihan olla että lohkossa oli jo valmiita alkuja muillekin säröille mitä oli näkyvissä ja ne sitten eivät kestäneet hitsauksen tuomaa lisäkuormaa tai jännitystä?
    Mutta kuitenkin vois sanoa että valunkorjaus onnistuu ihan hyvällä prosentilla. Työmaalla on tullut korjattua muutamia vaihdelaatikon kuoria ja muita koneen osiakin on täytöshitsattu ennen koneistusta ja ne on ainakin onnistuneet hyvin eikä yhtää epäonnistumista ole vielä tullut. No toki korjauksista vain max muutama vuosi aikaa että eihan niistä vielä voi sanoa täysin varmaksi...

    Olikohan Se Castolin kun esitteli joskus noita ruiskutus aineita, ja silloin toimi esimerkkinä pakosarja johon oli lyöty vasaralla reikä. Pikkuhiljaa kasvattamalla se esitteliä sai sen reiän tukkoon ja jälkikin oli ihan hyvää. Se tyyli oli nimenomaan ns. kylmäruiskaamista, pakosarjan lämpötila oli n. 3-400 astetta eli jotenkin vois olettaa että kohtuulisesti pitäis kappale silloin muotonsa jos kyse tollasesta yksinkertaisesta kappaleesta. Mun mielestä ei silti sopis esim. lohkon korjaukseen kovan lämpötilan takia??

    Pystytkö laittaan kuvia tosta hitsauksesta kaiken kansan näkösälle? :eek:
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei vaadi, silloin yleensä kappale on pilalla jos noin kovia lämpöjä joutuu antaan. Tai ainakin lohko on.
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo valurautalohkon hitsaus on pikkasen sellaista "sepän hommaa"!

    Monihan näitä on onnistuneesti likimain kylmänä hitsannut pätkiä ja voimakkaasti vasaroiden ja sit toinen vaihtoehto on tuo koko lohkon kuumentaminen ja erittäin hidas jäähdyttäminen samassa uunissa jossa se on lämmitettykin pikku hiljaa lämpöä laskien tai sit jos kuumana joutuu sen uunista pois ottamaan niin käärii mahd.nopeasti villoihin ja antaa olla kunnes on jäähtynyt "kylmäksi" ja se saattaa kestää kauankin kun on vaan paksusti villoissa ja lohko on ollut tosi kuuma sinne käärittäessä.
     
  12. WTF

    WTF Gearhead

    Tuo hitsattiin noista kime2:n vaihtoehdoista numero yksi.
    Pätkä kerrallaan ja vasaroiden.

    Tartteeko joku lohkoa?
    Freebie

    En lähetä :lol:
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Onkos kukaan kokeillut tätä uunissa lämmittämistä ? Hitsisauma onnistuu, valuraudan ominaisuudet ei muutu, mutta tuleeks siitä jotain muita ongelmia ? Mikä menee pilalle ?
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Se lämmitys on mielestäni sitä varten liitetty tuohon valun hitsaamiseen että hitsisulan jälkeisessä jäähtymisessä tulee pienempi lämpötilaero ymparistöön -> pienemmät jännitykset jotka repivät sauman vierestä rautaa auki. Vähän niinkuin joitain teräslaatujakin suositellaan hitsattavaksi jossain tietyssä lämpötilassa että sulan jäähtyninen rasittaisi vähemmän sauman vierustaa. Voin olla väärässäkin mutta aika monelta taholta näin kuullut.... :odroll:

    Valukappaleessa on aina sisäisiä jännityksiä vaikka olis kuinka "well seasonised" ploki kyseessä. Uskoisin että tästä johtuu se, että kappale muuttaa muotoaan tollasissa korkeissa lämpötiloissa. Vaikka jäähdytys olis hidaskin? Ei tosin kokemusta mutta kokeilkaa joku ja raportoikaa :poff:

    Harmi että etäisyyttä sen verran että ei voi freebietä hakea, no ei sille olis kyllä käyttöökään kun ei ole 350:n sisuskaluja jäänyt nurkkiin....
    Kai siitä vielä koneen tekis jos ei ole silintereihin halki?
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tuskin voi soveltaa jokaiseen halkeamaan mutta ihan mielenkiintoinen rojekti:

     
  16. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Näin on 100v korjattu halkemia suomessakin.ollut monia 2-30 lukusia koneita mitkä korjattu noin.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Valuraudassa on paljon hiiltä, joka kertyy hitsisaumaan ja sauma repeytyy jäähtyessään. Nikkelipuikko sitoo hitsatessa hiiltä itseensä ja sauma ei repeä. Toki kannattaa hitsata ensin tartuntapinnat ja sitten täyttöpalko. Ja nikkeli joustaa paremmin lämpökutistumat.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eiks tohon tapittamiseen ollu pultitonkin versio?

    Eli reikiä ja niihin niitit niitä vasaralla ja sit väliin niitit ja vasaraa niille

    Vai onko ne aina noita pultteja?
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    -28C hitsasin kylmään lohkoon startin korvallista ja loppupeleissä hitsasin sinne pultin ylösalasin kun ei sitä korvallista saanu sinne mitenkään, hyvin kesti. 6.2D ilman tukirautaa takana oli...

    Sama oli 302 kun halkes vetolevyn alta lohko, oli sillon kyllä jotain 10C lämmintä tjsp mutta vetäsin vaan laatikon taakse, vetolevy välistä pois ja puikolla sieltä ja hyvä tuli siitäkin.

    Ei se tartte mitään 100C lämmitystä että tulee kestävä tommosissa. Lohko oli kyllä -68 eikä mitään "uustuotantoo" jos niissä jotain eroja nyt on.
    6.2D oli jotain -93 tjsp.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kun päivämääriä kattelee niin hieman on aikaa tuostakin operaatiosta kulunut:confused:

    Toi jälkimmäinen hitsattu ploki kuitenkin menestyi ilman mitään ongelmia sen mitä sillä ajoin, vaikka aika iso osa tosta dekistä oli ihan hitsaamalla korvattua materiaalia, mm. ylin männänrengas käy muutamassa pytyssä hitsaussauman päällä. Myös osa kannenpulttien kierteen kohdistaa oli ihan hitsattua tavaraa, saumat siis uudelleen kierteytettynä.
    Taisin 12,3s/180kmh sillä ajellakin 1500kg autossa, että oli siellä nyt vähän puhtiakin vaikka turbiini ja nokka pikkusen pidättelikin tota suoritusta.
    Kyseinen motti on jo joku aikaa takaperin myyty, alakerta on menossa vielä käyttöön, kunhan muut asiat siinä projektissa valmistuu, toivottavasti pikimmiten.

    Kaikennäköisiä valukimpaleita on tullut myöhemminkin hitsailtua, ja aika pätevänä tuotteina pidän edelleen noita Castolinin puikkoja. Enkä sitä sillä tarkoita etteikö joku olis onnistunut vaikka mikillä turaamaan valupalikat yhteen pakkasessa öljyn sekaan, en vaan tässäkään asiassa pidä järkevänä pyrkiä tekemään niin huonosti kun pystyy, mieluummin pyrkis tekeen niin hyvin kuin pystyy....
     

Kerro tästä muillekin!