Halkaistava vetarin suojakumi ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jokihai, 25.1.2008.

  1. jokihai

    jokihai 2nd gear

    Onko kukaan kuullut moisesta keksinnöstä ?

    Mistä mahtaa saada ?

    Ei millään jaksaisi yhden kumin takia alkaa purkamaan etupäätä Chevystä...
     
  2. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    en oo ite koskaan kuullu... mutta halkaise se suojakumi ja tee siitä avattava-malli? :)
     
  3. Nappula

    Nappula Gearhead

    Mää taas näin semmosen suojakumin joka on joku yleismalli että se joustaa joka suuntaa ja sitä ei halkaista vaan voidellaan samalla liukurasvalla kuin mamman kanssa käytetään ja laitetaan ensin jotenkin väärin päin ja sit vetästään se pallonivelen yli ja samalla se tulee siihen oikein päin.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jenkkiluetteloissa noita halkaistavia on näkyny, mutta se että kelpaako Suomen katsastukseen ei ole tiedossa!!! Tilaamalla saadaan!!!
     
  5. romu

    romu Gearhead

    molemmat totta
    avattavat nepparikumit löytyy museosta käytetty pää asiassa erillisjousitetuissa taka-akseleissa

    ylivedettävä on saatavissa pää asiassa yleismallisena joten sopivuus ja pysyvyys paikallaan huono, jos ostat ylivedettän ni osta kaks eka hajoo aina.

    ja tarvii suppilon asennukseen
     
  6. D 51

    D 51 1st gear

    Olen nähnyt kuplissa joskus moisia käytettävän,mutta ei varmaan ole sopiva letukkaan.Noi yleimallin venytettävät on ihan toimivia ja jos jostain saat lainaksi työkalun tuohon venytykseen niin ei pitäisi olla ongelmia.
     
  7. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear

    niin ja tarvii muistaa muljauttaa se kumi ympäri, ennenkuin työntää sen vetonivelen yli suppiloa käyttäen, tai menee väärinpäin akselille.
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Miksi ei kelpaisi, jos se menee jenkkiautoon? Eihän niitä muitakaan alustan osia ole E-hyväksytty?
     
  9. FA18

    FA18 3rd gear

    Usein ihmetellyt miksi tuo suojakumin rikkinäisyys ylipäätään on hylkäyksen peruste katsastuksessa? Eikös ne murrokset etuvetosessa jokatapauksessa kulahda ajastaan, rikkinäisellä kumilla vaan vähän aikaisemmin. Eikös se ole autonomistajan oma asia, vähän sama kuin ajais
    ilman ilmanputsaria tms.
     
  10. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tojotiin saa tollasia halkastavia kumeja tehtaan "tarvikkeena" Optifit-merkillä. Niissä halkasukohdassa on lukituspinta, johon asennettaessa pistetään liukastetta. Sitte vaan kumi paikalleen, painellaan sauma yhteen ja normaalisti pannoilla paikalleen.
    Kuulostaa helpolta, mutta ekan kanssa saa turata hetken. Toimii, enkä ole yhdenkään kuullu auenneen tai hajonneen.
     
  11. MudMax

    MudMax Gearhead

    Miten noi letukat on tehty, eikös GM tee yksinkertaisia autoja yksinkertaisille ihmisille? :D
    Vai onko se Mopari sittenkin se yksinkertainen, kun ei tarvitse kuin ottaa sokka ja mutteri ulkopäästä sekä pultit sisäpään laipasta, laskea sisäpäätä vähän alas ja vetää akseli pois.
    Ja laittaa 626 makzalaatikon kumi Dakotaan.... :oops:
     
  12. Bronto

    Bronto 3rd gear

    suojakumi

    Jos suojakumi on ehjä, mutta nivel kärsii rasvan puutteesta, olen hakenut apteekista ison rokotuspiikin ja rokottanut keskuspainevoitelurasvaa kumin läpi. Kolinat loppuu varmasti ja homma toimii. :wink:
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No sviddu, kun katsastusmiehet keksii kokoajan uusia hylkäyksen perusteita, niin en ihmettelis jos noikin olis sellaisia :mad: !! Voishan noitakin tuoda kokeeks!!! Olis ainakin helppo asentaa, kun ei tartte purkaa muuta kuin vanhan kumin pannat pois ja kumin riekaleet mattoveitsellä pois ja uutta paikoilleen.... Jos katsastuksessa kelpaa, miksei noita ole sitten tarjolla jo???
     
  14. Kevin

    Kevin 1st gear

    Ite olen sitämieltä että on todellakin turvallisuustekijä. Ajoin joku vuosi sitten maantietä autolla jossa oli suojakumi rikki ja rasvat kadonneet. Tiesin vian, mut en ollu ehtiny vaihtaa niveltä/kumia. No kuitenkin, yhtäkkiä auto alkoi tempomaan rattia oikeallepäin kovan ulinan säestämänä, sai oikeen kaksin käsin vängätä vastaan. Oikean puolen nivel oli tosiaan leipomassa kiinni ja oireili tolleen.
     
  15. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    motonetistä ainakin saa tai salon motonetissa eilen kattelin semmosia. 8)
     
  16. jus57

    jus57 Gearhead

    kumi

    Kokeilin joskus S-10 chevyyn kun en osannut purkaa etupäätä.kelpasi katsastukseen mutta ei ollu pitkä aikainen ilo kun rasvat pakeni halkaisu kohdasta.Joten joutu opettelemaan tuon etupään purkamisen ja kasauksen,mikä ei sitten loppupelissä ollutkaan kovin ihmeellinen homma.
    jostain ihmeen syystä noi nissanin kumit tuntuivat kestävän myös Chevyssä.
     
  17. kojo

    kojo Gearhead

    Mäkin oon laittanu tollasen halkastavan kumeksen yhteen chevyn k1500:seen, muistaakseni siinä liitoskohdassa oli oikein pienet pultit joilla kasattiin. hyvin kelpas leimalla, ja rasvatkin tuntu pysyvän sisällä, mut mä kyllä liimasinkin sen sauman niiden pulttien lisäksi...
    NRM-76 muuten tais olla ko vehje
     
  18. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    tuohon yleis mallin yliveto suppiloksi käy myös limu pullon kaulan jos ei löydy ko. työkalua
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Ei se suojakumi olekaan hylkäyksen peruste, siitä annetaan pelkkä korjauskehotus.
     
  20. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Kevin! Noi sun sivus ei aukee "ei käyttö oikeutta". Dna muutenkin syvältä.. :wc:
     

Kerro tästä muillekin!