Hallipalossa tuhoutui amerikanrautoja ja pappamopoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja v8chevys, 27.10.2007.

1. PauliP

PauliP 1st gear

Ei voi muuta sanoa kuin että kiitos meidän tallin omistajalle, joka jaksaa valvoa paikkoja ja huomautella tulityökortin tarpeellisuudesta. Tallilla on usein aikalailla arvokkaampaa tavaraa kuin mitkään maailman jenkkiautot, ei edes suomalaiset vakuutusyhtiöt niitä vakuuta.

Eli muistetaan ne halogeenivalaisimet, rälläkät ja hitsaukset. Ja rasvarätit roskiksissa. Ja kahvinkeittimet, ja akunkenkien irrottamiset jne...

2. DC

DC Gearhead

Kurjenpi juttu tuo tulipalo,mutta vielä kurjemmaksi saattaa muuttua jos vakuutusyhtiön/öitten kanssa joutuu tappelemaan korvauksen määrästä tai mahdollisesta korvauksen eväämisestä...En halua maalailla ns. piruja seinälle tai kääntää veistä haavassa,mutta vakuutusyhtiöiden pienellä painetusta tekstistä löytyy aina niitä ihmeellisiä momentteja,jonka perusteella eivät ole korvausvelvollisia...Varmaan saamme OD:llä lukea tulevaisuudessa ko. asiasta.

3. kime2

kime2 Gearhead

Ompa ikävämpi tapaus :cry:

Toivottavasti vakuutus korvaa tosiaan edes jotain!

Meidän tallilla on sellainen sääntö et akun kenkää ei jätetä paikoilleen hetkeksikään,jos tallista poistutaan ja sen sai tiimikaverikin kokea mut nykyään sen tallissa on sama käytäntö :wink:

4. gm-

gm- Gearhead

Noita kuvia katsellessa ja juttua lukiessa tuli kyllä oikeasti tosi paha mieli. Ei tuollaista kellekään toivoisi, ei edes omalle vihamiehelleen... Onneksi tosiaan ihmishenkiä ei menetetty. Minäkin haluan osaltani "ottaa osaa" menetyksien johdosta.
    Itsellä on tämän vuoden puolella hajonnut esim. useita koneita autoista ja tuntui välillä että maailman loppu olis just käsillä, mutta tämän uutisen jälkeen tuntuu että ei pitäis minunkaan ruikuttaa pikkuasioista jotka saa korjattua. Usein tällaisista hajoamisista yleensä selviää rahalla ja aikaa käyttämällä, mutta noita palaneita ajokkeja ei rahakaan oikein tuo takaisin...

Muuta en voi oikein enää sanoa kuin että koittakaa jaksaa kaikesta huolimatta.

5. rt68

rt68 1st gear

:( Todella ikävää kun tuollaista tapahtuu, vahingot ovat erittäin suuret. Olen joskus muutama vuosi sitten käynyt kyseisen kaverin luona ja pelkästään se osien määrä sai haukkomaan henkeä puhumattakaan harvinaisuuksista, Hemin osista ym. ja sitten vielä nuo talvisäilytyksessä olleet ajoneuvot :cry:
    Ainut lohtu tosiaan on että kukaan ei loukkaantunut.
    Toivotaan parasta että vakuutusyhtiö ei rupea temppuilemaan vaan maksaa edes kohtuullisen korvauksen, todellista arvoa ei kuitenkaan korvaa mikään.

6. Rinnewood

Rinnewood 3rd gear

Paska juttu! :(
    Tästä pitäisi (taas) kaikkien ottaa opiksi.. ei hitsata jos on muiden syttyvää omaisuutta lähellä! Ja muutenkin kimppatallissa pitäis hieman ajatella asiaa pidemmälle.. Jälkiviisaus on kuitenkin aika v:mäinen laji että en voi väittää olevani muita parempi tässä asiassa... Valtavasti voimia ja yhteishenkeä toivon kuitenkin tuonne tallille jossa vahinko sattunut..!
    :(

7. Rodi

Rodi Gearhead

:( Voi kurjuus.
    Itellä myös se 1.5-2h kipinämikkona hitsausten jälkeen, aina jotain keksii ruuvaamista siks aikaan. Vaan eihän sekään välttämättä riitä....

8. Nailhead

Nailhead 3rd gear

:cry:

9. eekoo

eekoo Gearhead

Suurin osa todnäk ikänsä vuoksi palovakuuttamattomia, kiinteistö vakuutuksesta ei korvata monesti kuin irtain ja autoja / mopoja ei lasketa irtaimeksi, näissä halleissa on usein seinässä ilmo ett " vahingon sattuessa emme vastaa vieraasta omaisuudesta " tosi kurja juttu vaikka saiskin jotain korvausta..

10. Tupis

Tupis 3rd gear

Todella ikävä tapaus!

Pitääkin tarkistella tallin sammuttimet.

11. Tuukka

Tuukka 1st gear

Mulla on myös huonoja kokemuksia jostain paskasta halpislampusta jonka ostin Motonetistä: Se oli semmonen minkä pitäis toimia siitä röökinsytyttimestä. Mun piti kokeilla sitä ja koko paska leimahti liekkeihin mun kädessä. Olin siis vielä motonetin pihassa ja vein sen lampun takas ja sain uuden ---> sama juttu. Vein senkin takas ja pyysin rahani takas ja se tyyppi sanoi että ne vedetään heti pois myynnistä ja lähetetään takas maahantuojalle.......

12. Pertti K

Pertti K Double Gearhead

Hiukkasen epäilen onko tuollaisella ilmoituksella mitään lainvoimaa. Mutta joka tapauksessa taitaa olla niin, että jos ei palovakuutusta ole, niin omasta pussista saa maksella. En tosin ymmärrä mitä tekemistä iällä on sen kanssa, kyllä minulla on kaikissa vähänkin arvokkaammissa autoissa palovakuutukset, ne kuitenkin on suht edullisia ja palon sattuessa tuho on totaalinen, jolloin ei jää edes osia myytäväksi.

Eri juttu sitten on, tekeekö tuo palovakuutus sen autuaammaksi. Palovakuutuksissa ja tulitöissä on semmoinen määrä ehtoja ja määräyksiä, että "aina" löytyy jotain, minkä nojalla vakuutusyhtiö voi (ainakin yrittää) luikerrella korvauksista. Eli ihmettelenpä kovasti, jos korvauksia maksetaan suoralta kädeltä mukisematta.

Kaiken kaikkiaan valitettava tapaus, tsemppiä vaan asianosaisille! Mielellään kuulisin, miten jälkipyykki ja korvausasiat menevät. Josko siitä olisi apua meille muillekin pahimpaan varautuessa.

Tuolla omalla tallillakin touhuja ja siivoa katsellessa tuntuu, että ajan kysymys on, milloin roihahtaa. Täytyy vain pitää huoli että ei ainakaan omista töistä pääse palo syttymään, juuri enempää ei kait voi tehdä. Ja tietysti huolehtia sammutuskalustosta, joka kylläkin kuuluisi kiinteistön omistajalle. Ehdottelinkin jo joku aika takaperin hitsaussermien ja tulityökärryn hankkimista, mutta ei ole ainakaan vielä näkynyt. Taidan jatkossa tehdä tulityöt pihamaalla...

13. Jonimac

Jonimac Gearhead

hmm itse olen kerran kysynyt palovakuutusta kun laitoin caminon erään tutun navetan päätyyn tehtyyn talliin säilöön. Vakuutuskauppias sanoi vain että eivät myy. syy oli se että auto vm.'72 on liian vanha eivätkä tämän takia anna palovakuutusta. tosin itselläni oli ihan perus liikennevakuutus autossani. en tiedä onko tuolla mitään vaikutusta palovakuutuksen saamiseen. Lähivakuutuksesta nyt kyse.

Viime keväänä paloi erään sotkamolaisen pihassa se -70 Thundebirdi. olivat ottaneet tallista pihalle ja jättäneet tyhjäkäynnille siihen ja lähteneet sisälle kahville...oli bensaletku vuotanut ja autosta paloi keula. kaikki vakuutukset oli kunnossa ja korvauksia taisi tulla jotai 20ke luokkaa. ilmeisesti auton olisi pystynyt vielä korjaamaan tämänkin jälkeen mutta näin ko. ruhon myynnissä täälläkin od:lla paperittomana ja osina. sääli sisänäsä auton siitä olisi vielä tehnyt kun palo rajoittui vain keulapelteihin ja kojetauluun ja vähän sisustaan.

14. Pertti K

Pertti K Double Gearhead

Onhan noissa varmaan vakuutusyhtiökohtaisia eroja, mutta ainakin Tapiolasta ja Veritasista sen on saanut osakaskon osana, ei yksistään. Justiin tuli Pohjolasta vakuutustarjoukset ja -49 Oldsille ei tullut osakaskosta tarjousta, liekö heidän mielestään sitten liian vanha :odroll:

15. tha022

tha022 Gearhead

If:n irtaimisto vakuutukseen saa autonkin, tai ainakin sai.
    Otin omaan talliin sen jos painajainen kävis toteen.
    Tyhmää olla jälki viisas kun äijillä mielimaassa, sorry ja osan ottoni.
    Kauhiaa kattella tuommonen.

16. MadMike

MadMike Gearhead

Tästä syystä oma halli pysyy yksityistallina.

17. Pertti K

Pertti K Double Gearhead

Samaa mieltä, enkä itse ainakaan tarkoittanut olla jälkiviisas, vaan pikemminkin ottaa oppia vahingoista. Pelkäänpä, että tämä ei jää viimeiseksi lajissaan - valitettavasti :-?

18. JJ

JJ Gearhead

Muutama viikko takaperin vakuutin Pohjolassa -70 Mustangin ja tätsy kysyi että minkäslaista kaskoa laitetaan.Molemmat olis saanut mutta nyt on vaan osakasko päällä.

19. jaketin

jaketin Gearhead

tämä on ehkäpä pirun maalaamista seinille, mutta voipi olla aika ikävä juttu.

vakuutusyhtiö voi maksaa vahingot, mutta voi laittaa laskun palon aiheuttajalle. jos syyllinen löydetään... edellisenä iltana oli hitsattu ja jos palo aiheutunut tästä, aika huono juttu hitsaajalle... :(

20. spinout

spinout Gearhead

>>hmm itse olen kerran kysynyt palovakuutusta

Kyl mun käsittääkseni Tapiolasta saa sekä museajoneuvoon että yli 15v harrasteajoneuvoon pelkän palo- ja varkausvakuutuksen ilman kaskoa. Kasko ja laaja osakasko museoautoissa ja kasko harrasteautoissa sisältävät tuon, mutta ovat muuten laajempia. Museoautojen palovakuutus määräytyy auton arvon mukaan ja harrasteajoneuvoilla on kiinteä vakuutusmäärästä riippumatta.

Kerro tästä muillekin!