"Hallitus uudistaa autoverotusta" (1.11.2007)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tomaso, 1.11.2007.

  1. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Mun pitää maksaa jo nyt lantikan takapenkistä 700ekuu veroa vuodessa, vaikka kimppakyydit täältä maalta on totisinta totta, ja sitäpaitti talvella täältä EI PÄÄSE millään satakiloo painavalla vähäpäästösellä ees töihin aamulla, ts. 15km auraamatonta joka aamu :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
     
  2. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Juu, kirjoitin ton sen vuoksi etten vaivaudu murehtimaan tänä vuonna uuden auton ostaneen kuluttajan tappiota, kun uusien autojen hinta laskee... Tarpeeseensa ovat varojen salliessa ostaneet.
     
  3. VM.79

    VM.79 Gearhead

    Olihan jossain tekstissä mainittu oikein paljon valtio menettää verotuloja tämän myötä mutta mitä sillä on väliä, jotenkinhan ne sen vajeen kuitenkin täyttää.

    Mun pieneen päähän ei kyllä mahdu toi käyttömaksujen peruste painon ja kulutuksen mukaan! Olen samaa mieltä siitä, että eikö pitäisi verottaa käyttöä enemmän kuin omistamista? Pitäisi mennä vuodessa ajettujen kilometrien mukaan, siinä olisi hiukkasen enemmän ideaa! Tollanen ehkä vaikuttaisi myös siihen auton käyttöön!

    Itellä ei hirveästi kilometrejä vuodessa tule, ei edes vaikka käyttöritsan ja harrastepelin kilsat lasketaan yhteen.

    Toi vaan voi mennä just siihen, että maksuja jätetään maksamatta ja ajellaa puuha-ja koekilvillä ne ajelut mitä ajetaan!
     
  4. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Vanhalle herralle tuskin vanha vihtahousu mitään muuta enää tohtine viestittää, kuin että toivotan tervetulleeksi helvettiin!

    Mutta leppäkylkiin ja lauluautoihin kohdistuvat antipatiat kertovat kyllä pahoista puutteista, mutta hyvähän se vain on! :rotfl:
     
  5. Buick225

    Buick225 Double Gearhead


    Vanhalle herralle tuli kirjoitusvirhe,piti olla HERRA Vanhanen :odroll:
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    voinen vaan kertoa vanhalle homolle eiku herralle sellasen ikävän uutisen että ei taida lankkukyljet poistua liikenteestä, vaan päinvastoin uskoisin että jopa osa niistä jotka nyt ovat seisomassa pihojen perillä tulee takaisin liikenteeseen, ai miten niin, NE ON PAKETTIAUTOJA, ei iske veron korotus niihin niin rankasti kuin henkilöautoihin.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Eiköhän toi autokauppa ota veron alennuksen itselleen, eikä siirrä sitä kuluttajille. Tätähän on pohjustettu jo kauan puheilla, joilla uskotellaan autotehtaiden myyvään suomalaisille automaahantuojille autoja halvemmalla kuin muille meidän korkean veron johdosta. Kas kummaa meillä vero alenee ja tehtaat eivät kuulemma enää myykkään halvemmalla ja kuluttajahinta on yllättäen sama kuin ennen veron alennusta. Tehdas tosin ei taida myydä Suomeen mitään muita ale autoja kuin ylivuotisia, jotka kelpaavat muualle hyvin huonosti. No saavat autokauppiaat vihdoinkin tiliä myös uusista autoista.
     
  8. Ezzy

    Ezzy 1st gear

    Samaa ihmettelen. Ja mistä katsastuksessa maksetaan, jos ei päästömittauksesta ja sitten ei muka tiedetä mitä 2001 ennen rekisteröidyt päästää sisuksistaan? häh?

    Itse laskeskelin http://www.fueleconomy.gov mukaisesti, että 383g/km olis oman kiesin CO2-päästöt. Mutta menee painon mukaan, koska on 2001 ennen rekisteröity.
     
  9. slitre

    slitre 1st gear

    Näin se just menee, osuit naulankantaan Mudracer!
     
  10. Ahis

    Ahis Gearhead

    Mistäs tiedät? Sitähän ei ole vielä vaan päätetty. Ajatteleppa jos tulee samansuuruisena, eli painon mukaan vanhoihin...
     
  11. WTF

    WTF Gearhead

    Fuk

    Volkkari 2540kg

    Mitkäköhän murokipot menee tuohon " yleisimpään " 1500 - 1600kg, kun tuo meidän 900 Saabin kokonaispainokin on 1640kg kun omapaino on 1200kg

    Chevyt 2050kg ja 2450kg, molemmat pakettiautoja.
     
  12. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Täällä väittelyn lisäksihän myös virallisissa instansseissa ymmärtääkseni pohditaan harrasteautojen määrittelyä ja erillisrekisterin luomista:

    ks. http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=110305
     
  13. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Suoraan sanottuna, mä maksan mielummin kiinteen omistusmaksun, kuin otan GPS-sondin perseeseen, jolla vahditaan, että millä kinnerillä ajaa ja missäpäin Suomea, ja montako kilometriä...ehkä joku ruotsalainen tommosen haluukin hanuriinsa sitten.

    Saati se vaihtoehto, että verot siirrettäisiin pelkästään polttoaineeseen; soppa maksaisi esim 5 egee litra...sepä se olisi tosi kivaa ja toimivaa, etenkin pitkänmatkalaisten kannalta, joille ei verottaja kuitenkaan anna kuin kädenojennuksena joitain hiluja, puhumattakaan rahtikustannusten noususta eli suomeksi meidän kuluttajahintojen noususta. Jep jep...

    Kannattais ihan unohtaa poliittinen retoriikka ja hyväksyä se, että ns. käyttömaksu on ihan yhtä kuin vuotuinen ajoneuvovero. Kattokaas, jos puhutaan "käyttömaksusta" tai "päästöverosta", niin sen "korotukset" on helpompi myydä ku*ipäisille taviksille, kuin vain termiltään "ajoneuvoveron" korotuksia. Edelleen, se "ympäristö" on vain se taikasana, jolla ääliöt saadaan päätöksen taakse. Eli kohta varmaan taas saadaan kymppiuutisissa kattella, kun toimittaja haastattelee jotain lehmää, jolla on toukka sylissään ja joka nyökyttelee tyytyväisenä, kun pikku-pipsalle jää taas puhtaampi maapallo, kun Suomen autoveropäätös pelastaa maailman.

    Voi vi**u, mikä kötöstys toikin lakiesitys taas on. Loppupeleissään siinä ei ole mitään hyvää eikä siinä edes oteta kantaa oikeasti tärkeisiin asioihin...esim. ELV:iin tahi Autoveroon vapaan kaupan esteenä. Hohhoijaa.

    -JJ-
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    ei muuta kun nimilistoja liikenteeseen harrasteautorekisterin perustamisen puolesta. Ja ihan paperille, ei mihinkään nettiadressiin.

    Kukahan olisi tarpeeksi aikaansaava hoitamaan asiaa eteenpäin. Vai joko se on hoidossa?
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ne nimilistat saa työntää p..seeseen. Niillä ei ole mitään vaikutusta.

    Harrasteajoneuvoasiaa yritetään ajaa eteenpäin. (esim tämän "yleistä harrastamisesta" -palstan yläosassa on asiasta tiedote)

    Taisipa vain olla niin, ettei ketään asia kiinnosta noita nimilistoja enempää. Olihan (muistaakseni alkuvuodesta) SHAL:n kokous, jonne toivottiin runsasta osanottoa, niin merkkikerhoista, kuin yksityisten harrastajien osalta. Ei kai sinne montaakaan nokkaa ilmestynyt...

    Myönnän, en itsekkään siellä ollut, mutta olisi kai edes pääkaupunkiseudun harrastajilta voinut suurempaakin osallistumista odottaa.

    LOPETTAKAA NYT VIIMEINKIN SE NETISSÄ VOIVOTTAMINEN, JA ALKAKAA SANOISTA TEKOIHIN!!! OMA KERHO VOI OTTAA YHTEYTTÄ SHAL:IIN JA OJENTAA AUTTAVAN KÄTENSÄ. Tätä asiaa ei 3-4 miestä jaksa/pysty/kykene yksin hoitamaan, siviilielämänsä ohella. Puhallettaisiin kerrankin yhteen hiileen, eikä aina kustaisi siihen... Tuollaiset roskapostin lähettelyt kansanedustajille ja addressien keräämiset vain vaikeuttavat asiaa

    Esim. MMAF on hoitanut moottoripyörien rakentelu ja veroasioita kiitettävästi eteenpäin. Olisiko harrasteautoilijoiden syytä ottaa mallia?

    Toki; SHAL voisi enemmänkin tiedotella tilanteestaan...
     
  16. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Tossa on sellainen pieni ongelma jotta noi lankkukyljet yms on oikeita pakettiautoja, ei siis 2-käyttöautoja. Ja jos niiden käyttömaksuja rukattais ylöspäin, se tarkoittas samalla kaikkien vanhojen pakujen käyttömaksujen nostoa. Ja se taas aiheuttais ongelmia monille vähän vanhempia pakuja käyttäville yrittäjille. Raksapuolellakin näyttäs paljon olevan pienillä urakoitsijoilla vanhaa hiacea yms käytössä. Niissä kun kantavuus on iso-> kokonaispaino iso-> jos veroa nostettais, olis niissä turhan iso käyttömaksu-> se taas siirtyis suoraan velotettuihin hintoihin jne. En usko että ihan heti noiden vanhojen pakujen käyttömaksu tulee kovin rajusti nousemaan. Se taas pitää vanhat vanit ja lankkukyljet vielä pidempään liikenteessä ja dieselkoneisten hinnat vaan nousee......
     
  17. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Kyllä tuo uudistus meikäläisenkin mahanpohjaa kouristaa ihan perkeleesti, kun on noita "kevyitä" harrastepelejä 7 kpl... Onneks niistä on kilvissä vaan kaks toistaiseksi.

    Ja juuri hiljattain oli kuulemma joku ympäristötutkija-rohvessori sanonut, että vaikka suomessa autoilu kiellettäisiin kokonaan, ei sillä olisi ympäristön kannalta yhtään mitään merkitystä!!! Niin pieni maa ja vähän autoja... Kyllä ne oikeat saastuttajat on jossain ihan muualla!
     
  18. Ahis

    Ahis Gearhead

    Jossain jo kirjoiteltiin että yrittäjille, mm. taksikuskeille ja kuljetusfirmoille tulisi hyvityksiä. Toivon silti että olet oikeassa!
     
  19. repecab

    repecab 1st gear

    Ei tämä nyt niin huonolta näytä, harrastevehkeellä ajetaan yleensä vain kesäisin ja muutaman kuukauden vero ei nyt kyllä maailmaa kaada. Isolla ja paljon saastuttavalla autolla ajavaa tuleekin rangaista jos asiaa järjellä vähänkin ajattelee. Minä tulen aina ajamaan isolla autolla maksoi mitä maksoi, tingitään sitten jostain muusta. Citymaasturi on maailman säälittävimpiä keksintöjä. ihmisille jotka luulevat olevansa jotain.Tyyli puuttuu täysin, sopii kyllä kuin nyrkki päähän venäläiselle mafiamiehelle ja muille nousukkaille.
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    juu, mutta suomalaiset viherterroristithan ihan oikeasti perustelee meidän köyhyyteen tappamista ympäristöveroilla sillä, että kiinalaiset sitten lopettaa saastuttamisen kun me niille näytetään esimerkkiä :rotfl:

    Tai siis valtiovarainministeriö ajaa verotuksen koventamista näin, laittamalla vihreät puhumaan tällaista kökköä kansalaisille. Ja vihreät menevät halpaan. :mad:
     

Kerro tästä muillekin!