"Hallitus uudistaa autoverotusta" (1.11.2007)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tomaso, 1.11.2007.

  1. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Käyttömaksujen erot tulevat tuntuviksi esim Volvl V70 ja vastaava AWD malli ero maksussa per vuosi on n 180e.Siis tämä määräytyy pelkän polttoaineen kulutuksen mukaan ja mikäli oikein ymmärisin HS,n kirjoituksesta niin kaikia suurikulutuksia verotetaan rankasti ja ei hesarinkirjoituksessa ollut mainintaa autovuosimallista,eli voihan se olla jotta vanhankin ns harraste amerikkalaisvalmisteisen maksu nousee paljon.
    Vanhasen tavoittena on myös lisäksi että tulevaisuudessa auton kulutukseksi saataisiin 4 litraa per 100 kilsa vaan olisi se nähtävä josko hallituksen ja maan poliittinen eliitti suostuu matkustelemaan kuljettajan kera Nissan Micralla tai Ford KA koppimopollla.
     
  2. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Jos tuo pitää vielä kutinsa niin se on hyvä homma. Silloin vaikka noi autoveroprosentit kasvais niin veron määrä ei kuitenkaan kasva hirveesti.

    Meikäläistä ei ainakaan kiinnosta loppujen lopuksi pätkän vertaa miten jonkun 90-luvun tai uuden häksättimen vero muuttuu eli onneksi en tarvi käyttöautoa juuri muuhun kun tallilla käyntiin.

    Kunhan vaan noita 50-60 lukusia ei aleta verottaan liikaa (tuontia ja käyttöä). :-?
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Jotka kummatkaan ei oikeasti taida saavuttaa tuota 4 litraa per kilometri kulutusta muuten kuin optimaalisissa laboratorio olosuhteissa.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Niin kuin jotkut on jo maininnut kyseessä on vasta esitys uusiksi laeiksi. Hallitus on tehnyt noista esityksen eduskunnalle tänään 2.11. Niitä käsitellään eduskunnan seuraavassa täysistunnossa tiistaina 6. marraskuuta. Esitykset ovat luettavissa mm. eduskunnan verkkosivuilta vaikkapa tulevan tiistain päiväjärjestyksen linkeistä.

    Hallituksen esitys laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta
    Hallituksen esitys HE 146/2007 vp

    Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
    Hallituksen esitys HE 147/2007 vp


    Löytynevät myös numeroilla mm. asianomaisten ministeriöiden sivuilta.

    Esitykset menevät siis eduskunnan käsiteltäväksi. Prosessi selviää tarkemmin eduskunnan Täysistunto-esittelysivulta

    Eli nyt on vielä mahdollista vaikuttaa ottamalla yhteyttä kansanedustajaansa, ja asiallisesti ja perustellusti tuoda ilmi huolensa mm. harrasteajoneuvojen osalta esitettyihin verolakeihin liittyen. Mutta lukekaa esitysten sisällöt ensin.
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    70-luvulla isot amerikkalaiset ilmoitteli tehoja alakanttiin vakuutusmaksujen vuoksi. Saattaapa olla, että tehtaan ilmoittamia kulutuksiakin "optimoidaan" jatkossa, ainakin Suomeen tuotavissa malleissa.

    Sinänsä toi 4 litraa satkulla vois ehkä olla saavutettavissa jollain Hiivat 600:n modernilla versiolla, jossa on puolikkaan maitopurkin kokonen äärimmäisen tietokoneistettu moottori ja maksimivauhti 90km/h. Ja tehtaalla asennettu myötätuuli.
     
  6. mirage

    mirage 3rd gear

    Ajoneuvovero

    .. on siis se vuotuinen käyttömaksu. Autovero on taas se maahantuotaessa maksettava maksu.
    Soitin ministeriöön neuvottelevalle virkamiehelle ja pyysin lisätietoja ajoneuvoveron "kilohinnasta". No, se oli lounaalla, mut sen sihteeri laitto mulle julkisuuteen tarkoitetun powerpointin ja sen sisältö tältä osin oli seuraava:
    Ennen vuotta 2001 käyttöönotetut autot: kokonaismassaan (kg) perustuva vero 75-485€/vuosi
    Keskimääräisen 1500-1600kg painoisen auton vero on 110€/v
    Voimaan 2010
    Elikä mun käyttis osuu kyllä just tohon haarukkaan, mut kun ei mistään tunnu saavan tietoa tuosta €/kg hinnasta, niin oisko se nyt sit jotennii progressiivinen, sillä annetun esimerkin kilohinta on n 7.1 centtiä kilo. 75 euroo vuodessa, niin auto painaa 1050kg ja 485 euroo, niin auto saa painaa 6800kg! Kuplat ja monet muut vekkulit härvelit on kevyempiä kun toi 75 euroo edellyttäs ja 6800kg painavista HENKILÖautoista en o koskaan kuullutkaan. Tosin tässä powerpointissa ei puhuta ko autoista, mut villi veikkaus on, et tarkoitetaan henkilöautoja. Ja jos lisää veikataan niin henkilöauton ylärajapainona yleisesti käytetty 3500kg on ton taulukon yläraja ja joku alle 800 kg se pienin luokka. Ja sehän johtaa siihen, et savuttavalla viimesiään vetävällä vanhalla datsunilla, jolla joku ajaa korttelirallia maksellaan (jos maksellaan, ei ne maksa noita maksuja kai kun aikasintaan ulosoton kautta) pientä veroa ja viimesen päälle hienolla, kaikinpuolin hyvässä kunnossa olevalla Cadillac-luokan laitteella maksetaan niistä kesän 1000 (tai jopa alle) kilometristä tommonen 350 euron lisämaksu.
     
  7. mlaine

    mlaine 1st gear

    Toivottavasti näin sillä tämä on mielestäni jenkki harrastuksen kannalta oleellisinta!! Rapakon takaa pitää saada nyt halvan taalan ja kotimaisen vaurauden siivittämänä mahd.paljon klassikoita Suomeen!

    PS. 2010 voimaan astuva uusi kok.painoon perustuva käyttömaksu on 2001 vanhemmilta pirsseiltä 75,92Eur-485,85Eur, eli jonkun 60-luvun kaken maksut jääneen 4kk ajokaudella alta 140Eur... Ei tuohon nyt maailma kaadu!
     
  8. nakke

    nakke 3rd gear

    Onhan se ihan naurettavaa maksaa tuollainen summa neljän kuukauden ajeluista, kun ennen selvittiin koko vuodesta alle satkulla? Siihen kun lasketaan vielä päälle ne kympit, jotka menee hukkaan, kun autoa laitetaan ja otetaan seisonnasta sekä ensi vuoden alusta nouseva polttoaineen hinta, niin eiköhän tää jenkkiharrastus ala olla keskivertoa köyhemmän pepen kannalta kuopattu. Mun on ainakin tosi vaikee nähdä yhtään eikä mitään positiivista näissä uusissakaan verosekoiluissa vaikka kuinka yrittäisin.
     
  9. Ahis

    Ahis Gearhead



    Tuon tekstin lopusta löytyy se paino/€ taulukko.

    Kolminkertaistuu harrasteauton vero. Eihän se kallista ole jos vaan pitää pois ajosta ja seisottaa tallissa.
     
  10. nakke

    nakke 3rd gear

    Täytynee tyhjentää talli nelipyöräisistä ja ostaa vihdoin ja viimein se harrikka. Tosin tais tulla kaluston arvoon nyt pieni laskusuhdanne... Vieläköhän sinne marabuulle pääsis suklaamassaa sotkemaan..? Voi kiasus sentään, ei voi muuta sanoo.
     
  11. Ahis

    Ahis Gearhead

    Ei kai tuohon nyt maailma kaadukkaan, mutta kyllä silti jotain olis tarpeen tehdä ettei harrastus vallan kuole. Ei golf-penat ja tennis-tepotkaan joudu harrastuksensa vuoksi perikatoon verotuksen johdosta. Sen neljän kuukauden aikana (usein puol vuotta ajossa mulla) ajellaan viikonloppuisin harrastetapahtumiin ja muuten auto seisoo tallissa/pihassa, kyllä tuossa verotuksessa saisi joku järki olla, vaikkei maailma kaadukkaan.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear




    VEROTAULUKKO 2





    Ajoneuvon kokonaismassa kilogrammaa
    Veron määrä senttiä/päivä
    Veron määrä euroa/365 päivää

    enintään 1 300 kilogrammaa
    20,8 senttiä/päivä
    75,92 euroa/365 päivää

    1 301—1 400 kg
    23,8
    86,87

    1 401—1 500 kg
    27,0
    98,55

    1 501—1 600 kg
    30,4
    110,96

    1 601—1 700 kg
    34,0
    124,10

    1 701—1 800 kg
    37,8
    137,97

    1 801—1 900 kg
    41,8
    152,57

    1 901—2 000 kg
    46,0
    167,90

    2 001—2 100 kg
    50,4
    183,96

    2 100—2 200 kg
    55,0
    200,75

    2 201—2 300 kg
    59,8
    218,27

    2 301—2 400 kg
    64,8
    236,52

    2 401—2 500 kg
    70,0
    255,50

    2 501—2 600 kg
    75,4
    275,21

    2 601—2 700 kg
    81,0
    295,65

    2 701—2 800 kg
    86,8
    316,82

    2 801—2 900 kg
    92,8
    338,72

    2 901—3 000 kg
    99,0
    361,35

    3 001—3 100 kg
    105,4
    384,71

    3 101—3 200 kg
    112,0
    408,80

    3 201—3 300 kg
    118,8
    433,62

    3 301—3 400 kg
    125,8
    459,17

    3 401 kg tai enemmän
    133,0
    485,45
     
  13. nakke

    nakke 3rd gear

    Pitäishän sen nyt järkikin sanoa, että jos bensa maksaa pian sen 1,40/litra, niin aika kroisos pennonen täytyy olla, jos meinaa jokapäiväiset ajonsa hoitaa autolla, joka vie 20+ litraa satasella. Jostain sitä puuroakin täytyis lautaselle saada. En mä ainakaan tohon lisäks kaipaa enää mitään muutaman satasen sanktioita per vuosi pelkästä omistamisen ilosta. Mulla on nytkin auto ollut keväästä asti vakuutuksessa, vaikken ole sillä pariin kuukauteen ajellut. Tosin bonuksia on täydet, joten se ei sinänsä haittaa. Mut tän veropyllistyksen jälkeen jokainen voi arvioida, mitä toikin lysti olis tullu maksamaan uuden systeemin mukaan laskettuna.
     
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Jeps! Kaikkein tehokkainta vaikuttaminen on, jos se tapahtuu 1) koordinoidusti ja 2) samansisältöisesti.

    En ole paras henkilö kokoamaan yhteen autoharrastajien tarpeita ja toivomuksia, mutta yksi varmasti jenkkiautoharrastajia palveleva muutos olisi tuo Ruotsin mallin mukainen auton ikään perustuva verokohtelu. Eli sekä autoverotus että ajoneuvoverotus kertakaikkiaan pois tietyn ikäisiltä ajoneuvoilta. Oli se sitten 20, 25 tai 30 vuotta.

    Eduskuntakäsittelyn yhteydessä tällainen muutos olisi mahdollista tehdä. Sen valtiontaloudellinen merkitys ainakin autoveron kohdalla on aivan olematon, ja sama todennäköisesti pätee myös ajoneuvoveroon.

    Miettikääpä tätä.
     
  15. nakke

    nakke 3rd gear

    On se kivaa tosiaan maksaa omistamisen ilosta enemmän ku esimerkiksi vakuutuksesta noiden bonuksien kanssa. Ei kai tätäkään olis ääneen kannattanut sanoa? Seuraavaks kai poistetaan bonusjärjestelmä...
     
  16. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Jep, näin tää menee. Kysyin heti tuoreeltaan eilen asiaa Valtiovarainministeriön Merja Sandellilta, ja sain tänään vastauksen, että verotussysteemi ei sinällään muutu, vain veroprosenttien määräytyminen muuttuu.

    Eli näissä -60 ja -70 lukujen vehkeissä ei mainittavaa muutosta tapahdu maksettavan veron suuruuteen, johtuen verotusarvon ikävähennyksestä. Edelleen ton ikäisten vehkeiden verot pyörinevät siellä < 1000 euroa.

    -JJ-
     
  17. nakke

    nakke 3rd gear

    Tällaisesta uudistuksesta on höpisty iät ja ajat, nyt se olis vähän pakko saada läpiajetuksi. Muuten harrastukselle koittaa todella ankeat ajat. Ei jenkkejä muutenkaan enää liikenteessä juuri näe. Päättäjät tuntuvat edelleenkin olevan sitä mieltä, että ainoa oikea harrasteauto on MR-rekisteröity.
     
  18. Ahis

    Ahis Gearhead

    2005:
    http://www.spinnerilehti.fi/rasvanetti/ ... 7332.shtml

    2005:
    http://www.yle.fi/genreportaalit/portaa ... tunid=5118

    2003:
     
  19. nakke

    nakke 3rd gear

    Toikin adressi on taidettu kierrättää eduskunnan vessapaperiksi? Täytyis varmaan vähitellen kehitellä jotain radikaalimpia vaikutuskeinoja kuin nimiä paperilla. Pitäiskö kysyä TEHYltä vinkkejä? :) Ne ainakin on saaneet hallituksen edes vähän vikisemään...
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Harrasteautojen määritteleminen on vaikeata, kuten tälläkin palstalla käydyisätkeskusteluista käy ilmi. Museoajoneuvot on helppo määritellä on statuksensa johdosta. Kansainvälinen ikäraja tuntuu olevan 30 vuotta eli siihen olisi hyvä pyrkiä myös meillä. Toivottavasti tämä helpotus joskus jopa toetutuu. Valtion byrokratiassa tälläiset helpotukset eivät koskaan tule ja ne vaativat kovaa lobbaustyötä alan kattojärjestöiltä. Tätä työtä kattojärjestöt ovat jo tehneetkin monta vuotta, aika näyttää itä tuloksia tällä työllä saavutetaan.
     

Kerro tästä muillekin!